Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper

Eric op de Fiets schreef:
Ik ben hier in Groningen bij twee fietsenzaken geweest. Die hadden hem allebei niet. Een moest ik zelfs overtuigen dat niet alleen ATB's 26 inch banden hebben.
Ben je ook bij Cycle trend geweest? Die verkopen (ook) Santos 26" en zou je verwachten dat ze andere doeleinden kennen voor een 26" wiel dat crossen in het bos.
Daar mag je bij Cycle Trend inderdaad van uitgaan.
Pedalero schreef:
Eric op de Fiets schreef:
Ik ben hier in Groningen bij twee fietsenzaken geweest. Die hadden hem allebei niet. Een moest ik zelfs overtuigen dat niet alleen ATB's 26 inch banden hebben.
Ben je ook bij Cycle trend geweest? Die verkopen (ook) Santos 26" en zou je verwachten dat ze andere doeleinden kennen voor een 26" wiel dat crossen in het bos.
Daar mag je bij Cycle Trend inderdaad van uitgaan.
Ik wilde het eigenlijk niet noemen maar dit overkwam me bij Cycle Trend.
Kan me bijna niet voorstellen dat ze bij Cycle Trend niet weten dat ze ook 26" banden verkopen om op de weg te fietsen. Een bekende kreeg daar voor zijn atb keurig Big Apples om op de weg mee te fietsen.

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je dit voorval uit je duim zuigt! :wink:
Ik kwam er laatst voor een vulbus. Niet iedereen begreep dat je er verschillende maten in hebt. Zo heeft ieder zijn eigen kennis en kunde. "Wie zijn beperkingen kent, toont zich de Meester" zeg ik dan maar.... Spreuk van Eric, die wel kaarten heeft voor Eurosonic en Noorderslag :lol: Gaaaaaaaaaap.
Ik heb zondag bij rose.nl 4 marathons besteld. Uit de vandaag ontvangen verzend bevestiging staat dat het de HS368 betreft. Voor de hamsteraars onder ons dus. Ze zijn ook nog eens in de aanbieding: €10,14 per stuk. (alleen 26x1,75 en 700x40C nog beschikbaar)
Na mijn gemopper bij Schwalbe over die nieuwe Marathon kreeg ik als uitdaging gratis een set aangeboden (etrto 50-559) om uit te proberen. Dat heb ik het afgelopen paasweekend vrij goed kunnen doen, vandaar hier een eerste rapport (er volgt later nog wel meer denk ik).

Het eerste wat opviel toen ik de banden ontving was dat ze inderdaad zwaar zijn, en stug aanvoelen. Bij montage had ik echter geen last: ze gingen er redelijk vlot op. Bij het oppompen moet je wel een drukmeter gebruiken want je kunt de druk echt niet voelen, zelfs niet bij benadering. De maat behoeft wel wat commentaar. Op SP19 velgen waren deze nominaal 50 mm brede banden 42 mm breed, maar na twee dagen fietsen met bagage in het warme paasweekeinde zijn zeal weer uitgegroeid tot 45 mm (Extremes 47 mm, en Big Apples 45 mm). Tegelijk zijn ze wel hoger dan andere banden, zodat ik eigenlijk mijn spatborden wat moet verstellen. Het eerste ritje zonder bagage viel me erg tegen. De band voelde stug aan ook al had ik ze niet echt hard opgepompt. Ervoor hadden er Marathon Extremes in dezelfde maat op gezeten, en die waren heel wat soepeler en comfortabeler. Wel waren die Extremes op asfalt duidelijk wat langzamer dan de nieuwe gewone Marathon. Maar goed, de Extreme is dan ook een noppenband voor terrein, en de gewone Marathon heeft een doorlopende strook in het centrum.

Dit vervelende karakter veranderde toen ik er bagage (ruim 15 kg?) op hing. Dat maakte deze band nog niet tot een echt snelle band, maar het vervelende stugge hobbelen was goeddeels weg door de extra ballast. Ik heb er ook al een klein beetje mee in het droge zand kunnen rijden, en dat ging zeker minder goed dan met de Extremes, maar denk ik wel wat beter dan met de Big Apples. Geen van beide is erg verrassend.

Kortom, dit is anders dan de oude Marathon geen lekkere band voor een woon werk fiets, en evenmin voor een snelle tocht met weinig bagage en voor lichtere rijders. Maar voor de echte wereldfietser die met veel bagage in moeilijke omstandigheden op weg is, ja daar lijkt me dit wel een prima band voor. En voor de Ebike, natuurlijk.

Deze Nieuwe Marathon is wat mij betreft dus eerder een snelle opvolger van de oude XR dan een echte allround band. En daarmee zit Schwalbe wat mij betreft toch wel met een gat in zijn aanbod. Aan de snelle kant zijn er de Kojak en de Racer (en buiten het Schwalbe gamma is er ook nog mijn eigen snelle lievelingsband, de Panaracer Pasela), maar tussen die Racer en de nieuwe Marathon zit alleen in sommige maten de Big Apple.
Wim
Wim schreef:Deze Nieuwe Marathon is wat mij betreft dus eerder een snelle opvolger van de oude XR dan een echte allround band. En daarmee zit Schwalbe wat mij betreft toch wel met een gat in zijn aanbod. Aan de snelle kant zijn er de Kojak en de Racer (en buiten het Schwalbe gamma is er ook nog mijn eigen snelle lievelingsband, de Panaracer Pasela), maar tussen die Racer en de nieuwe Marathon zit alleen in sommige maten de Big Apple.
Wim
En de Dureme dan? Zitten op de Santos Travelmaster van mijn vrouw en die gebruikt deze banden naar volle tevredenheid als allround band.
Dat klopt, maar wel voor zowat twee keer zoveel geld, en een vrees ik veel geringere levensduur.
Wim
Wim, moet je na dit verhaal de banden weer in gaan leveren? :twisted:

Zelf heb ik ook 4 stuks gehamsterd, en ik ben heel blij met dat besluit. Met de oude band was namelijk helemaal niks mis. Misschien doe ik dit jaar Engeland en Wales aan. En dan zal ik een stukje OFF road zeker niet na laten.
Naja, eerst maar eens kijken wat mijn conditie met die tijd zal zijn. Ben nog steeds aan het herstellen van een mex. griepje opgelopen in januari.
Begrijp me goed. Die nieuwe Marathon HS420 is geen slechte band. Vergeleken met de MarathonPlus met zijn eigenlijk onnodig hoge antilek bescherming is het vast ook een verbetering. En voor de echte verre fietser met flink wat bagage is er ook niets mis mee. Mijn probleem is dat ik zelf niet van zulk zwaarbeladen fietsen houd, en ook graag een enkele lekke band op de koop toe neem als daar veel meer comfort en snelheid tegenover staat. Daarom was ik destijds ook zo blij met die HS 368, die juist was sneller en comfortabeler geworden was vergeleken met de Marathon van weer daarvoor. Maar ja, daar was weer de klacht dat hij minder degelijk was dan het model ervoor. Kortom, Schwalbe heeft de Marathon wat laten opschuiven in de richting ultra degelijk. Volgens mij is de Marathon Plus hiermee overbodig, en voor een electrobike lijkt het me ook wel wat.
Wat resteert is de vraag wat je moet nemen als je al dat degelijke gedoe niet nodig hebt en niet wilt. Voor velen hier met 26 inch wielen zal de Big Apple het aangewezen alternatief zijn, maar dat is het niet als je een vrij gewone hybride hebt waar 37mm of hoogstens 42 mm banden in passen, en je Pasela's toch wat te kwetsbaar vindt. En het is het evenmin voor de omafiets van mijn dochter.... Conti schijnt ook een nieuwe snelle allround band te hebben, maar van hun productrange snap ik nooit veel.
Wim
Wim schreef:Voor velen hier met 26 inch wielen zal de Big Apple het aangewezen alternatief zijn, maar dat is het niet als je een vrij gewone hybride hebt waar 37mm of hoogstens 42 mm banden in passen, en je Pasela's toch wat te kwetsbaar vindt.
Kojaks! Kojaks! Kojaks!

Bijna net zo snel als racebandjes, uitstekende grip op natte asfalt en ruim voldoende op gravel. Zit inmiddels op minder dan 1 lek per 10.000 km. Mijn 20" voorband zit er nu 12.000 kilometer op (ofzo, geen teller op mijn fiets) en ik ga hem echt een keer vervangen. Nog voor de zomer. Of anders in ieder geval dit jaar nog.

Grtjs, Walter - 1 keer Marathons was genoeg
Met Kojaks zou ik hier niet willen rijden. Met 47mm Marathons kan dat wel.
DeFietsreiziger schreef:Met Kojaks zou ik hier niet willen rijden.
Waarom niet?

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:
DeFietsreiziger schreef:Met Kojaks zou ik hier niet willen rijden.
Waarom niet?

Grtjs, Waltertje
Simpel gezegd, de Marathon heeft meer grip, zijwandprotectie en breedte. Vooral de extra grip is welkom (ik laat ook al wat extra lucht uit mijn banden lopen). Op veel stukken geeft dat net de doorslag dat je ergens kan rijden. Met Kojak's ben je veelal kansloos en zou het vaker lopen worden.
Heuvel af op steengrond, dan vliegen de stenen continu tegen je velgen aan, en dan is een stevige band toch wel aangenaam.
Voor asfalt en gravel is een Kojak inderdaad een superband, ik heb hem er zelf nu ook omliggen. :wink:
Ik rij dat soort dingen gewoon met 50 mm Supremes (toch een soort semi-slick) en dat is geen enkel probleem.
DeFietsreiziger schreef:Simpel gezegd, de Marathon heeft meer grip, zijwandprotectie en breedte. Vooral de extra grip is welkom (ik laat ook al wat extra lucht uit mijn banden lopen). Op veel stukken geeft dat net de doorslag dat je ergens kan rijden. Met Kojak's ben je veelal kansloos en zou het vaker lopen worden.
Ik heb heel rare dingen gedaan met Kojaks, en zelfs met 28 mm GP's op een lage racer met aanhanger. Verbazingwekkend wat er dan allemaal nog lukt. Maar als een slick te weinig grip gaat geven, dan zou ik wel een echte MTB-band gebruiken, niet zo'n van-alles-niks-band als de Marathon. Als je honderd meter verder alsnog moet afstappen heb je er ook niet veel aan.

Grtjs, Walter
waltertje schreef:dan zou ik wel een echte MTB-band gebruiken, niet zo'n van-alles-niks-band als de Marathon
Met echte MTB banden gaat het beter ja. Maar als je weer overschakelt naar asfalt toe hoef ik mijn banden niet om te wisselen.
Een band met een schouderprofiel lijkt me op het onverharde dan effectiever dan de Marathon. Conti Travel Contact bijvoorbeeld, maar ik weet niet of dat soepel rolt.
Pedalero schreef:Een band met een schouderprofiel lijkt me op het onverharde dan effectiever dan de Marathon. Conti Travel Contact bijvoorbeeld, maar ik weet niet of dat soepel rolt.
eer keer dat type geprobeerd en na de eerste bocht op asfalt wist ik niet hoe snel ik ze er weer af kon gooien. Als je in een bocht op asfalt schuin gaat en op de noppen overgaat schrik je je wezenloos
waltertje schreef:Kojaks! Kojaks! Kojaks!
Bijna net zo snel als racebandjes, uitstekende grip op natte asfalt en ruim voldoende op gravel.
Dat klopt, maar bij een miniem laagje zand of natte modder op asfalt in de bochten, laten ze het op een vervelende manier afweten. Laten profielbanden een fractie van tevoren merken dat het fout gaat, bij slicks is het grip of geen grip. Veiligheid wordt niet bepaald door de hoeveelheid grip, maar door de manier waarop de grip het laat afweten.
Leon