door
Wim » di 26 apr, 2011 22:51
Na mijn gemopper bij Schwalbe over die nieuwe Marathon kreeg ik als uitdaging gratis een set aangeboden (etrto 50-559) om uit te proberen. Dat heb ik het afgelopen paasweekend vrij goed kunnen doen, vandaar hier een eerste rapport (er volgt later nog wel meer denk ik).
Het eerste wat opviel toen ik de banden ontving was dat ze inderdaad zwaar zijn, en stug aanvoelen. Bij montage had ik echter geen last: ze gingen er redelijk vlot op. Bij het oppompen moet je wel een drukmeter gebruiken want je kunt de druk echt niet voelen, zelfs niet bij benadering. De maat behoeft wel wat commentaar. Op SP19 velgen waren deze nominaal 50 mm brede banden 42 mm breed, maar na twee dagen fietsen met bagage in het warme paasweekeinde zijn zeal weer uitgegroeid tot 45 mm (Extremes 47 mm, en Big Apples 45 mm). Tegelijk zijn ze wel hoger dan andere banden, zodat ik eigenlijk mijn spatborden wat moet verstellen. Het eerste ritje zonder bagage viel me erg tegen. De band voelde stug aan ook al had ik ze niet echt hard opgepompt. Ervoor hadden er Marathon Extremes in dezelfde maat op gezeten, en die waren heel wat soepeler en comfortabeler. Wel waren die Extremes op asfalt duidelijk wat langzamer dan de nieuwe gewone Marathon. Maar goed, de Extreme is dan ook een noppenband voor terrein, en de gewone Marathon heeft een doorlopende strook in het centrum.
Dit vervelende karakter veranderde toen ik er bagage (ruim 15 kg?) op hing. Dat maakte deze band nog niet tot een echt snelle band, maar het vervelende stugge hobbelen was goeddeels weg door de extra ballast. Ik heb er ook al een klein beetje mee in het droge zand kunnen rijden, en dat ging zeker minder goed dan met de Extremes, maar denk ik wel wat beter dan met de Big Apples. Geen van beide is erg verrassend.
Kortom, dit is anders dan de oude Marathon geen lekkere band voor een woon werk fiets, en evenmin voor een snelle tocht met weinig bagage en voor lichtere rijders. Maar voor de echte wereldfietser die met veel bagage in moeilijke omstandigheden op weg is, ja daar lijkt me dit wel een prima band voor. En voor de Ebike, natuurlijk.
Deze Nieuwe Marathon is wat mij betreft dus eerder een snelle opvolger van de oude XR dan een echte allround band. En daarmee zit Schwalbe wat mij betreft toch wel met een gat in zijn aanbod. Aan de snelle kant zijn er de Kojak en de Racer (en buiten het Schwalbe gamma is er ook nog mijn eigen snelle lievelingsband, de Panaracer Pasela), maar tussen die Racer en de nieuwe Marathon zit alleen in sommige maten de Big Apple.
Wim