Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Netbook van 638 gram - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Netbook van 638 gram

Het is vakantie of het is het niet. Bij vakantie horen van mij geen gadgets, maar ieder zijn smaak. Ik heb ook een smartphone, een Samsung Omnnia, en ik vind het een kreng, ook al kan hij op papier alles. De interface is lastig (Windows mobile), en zodra je het ding voor meer gebruikt dan bellen gaat de accu in sneltreinvaart leeg. Schrijven doe ik wel op een blocnote.
Wim
Eric Schuijt schreef:Hoi Leo,

Carla heeft een Vaio VGP-N35 in Singapore gekocht voor ik mee iets van € 700,-. Het is een model dat draait op Windows 7, inderdaad erg licht en compact is. In Nederland heb ik hem nog niet kunnen vinden.
8 inch en UWXGA (1600x768)?? dat kunnen alleen aziaten bedienen (en jouw Carla)!
Je hebt denk ik de P en de N verwisselt. Er is geen Sony Vaio VGP-N35, wel een VGN-P35. In europa is dat de VGN-P31. Ook jaloersmakend mooi en ook heel klein.
Frank
Wim schreef:Het is vakantie of het is het niet. Bij vakantie horen van mij geen gadgets, maar ieder zijn smaak.
Bij een vakantie horen gadgets die het meer vakantie maken :wink: Om niet nodeloos op veerboten te hoeven wachten, had ik in Noorwegen alle veertijden in .txt op mijn mp3-speler. Dan fiets ik meer en wacht ik minder. Om mijn humeur op peil te houden, wil ik contact met het thuisfront via telefoon en microblog. Dat maakt het prettiger als het tegenzit.

Maar onderweg met gadgets spelen, nee dat hoeft voor mij ook niet. Alles wat niet helpt om beter en prettiger te fietsen, blijft lekker thuis. Fietscomputertjes hoeven van mij niet meer, ik weet nu wel zo'n beetje hoe hard ik ga. Ik schrijf ook gewoon op een notitieblokje (80 gram excl. pen).

grtjs, Waltertje - die zich afvraagt of deze discussie ook gespeeld heeft rond het fototoestel
Ja Leo, als ik op reis ben moet ik ook vaak werken hoor! Dat heb je als je een eigen bedrijfje hebt :cry: En dan is een 'eigen' ingerichte netbook reuze handig.

Verder sta ik geheel achter een gadgetloze tocht. Techniek haalt de beleving van het fietsen weg.
AB schreef:Kun je met die nokia-supertelefoons (deze nokia bijvoorbeeld) ook gpx-bestanden uploaden om zo tracks als uitgangspunt voor je gps-ding op je smartphone te gebruiken.
En moet je tijdens dat gps-gebruik (navigeren of hoe je het ook noemt) dan ook voortdurend telefoonbereik hebben (in een woestijn of afgelegen hooggebergte). En maak je dientengevolge dan ook telefoonkosten (met bijvoorbeeld een simlockvrij ter plaatse gekocht telefoonkaartje? Of is gps-gebruik ten alle tijden geheel gratis en bereikbaar waar je ook bent en maak je alleen telefoonkosten als je alleen belt?

Excuses voor de domme vragen, maar het is soms net een oerwoud als je iets specifieks wilt weten in het bos dat vooruitgang heet.
Niemand een antwoord op deze "domme"vragen?
Ik heb n.l. al een tijdje dezelfde vragen.

Harry
Ja een eigen bedrijf draaiend houden is een andere zaak. Eric, ik snap dat jij niet anders kunt, maar het doet af aan de reis lijkt me. Voor de rest, ik vind dat verdwalen, verrassingen, wachten en isolement nu net deel zijn van het echte reizen. Op zakenreis wil ik dat ook niet, dat is waar. Zakenreizen zijn dus weliswaar leuk, maar niet vanwege het echte reizen.
Wim
@Harry:
Gps bereik staat helemaal los van gsm want het gaat via de satelliet en je hebt in principe overal ter wereld gratis ontvangst (al kan de ontvangst van het signaal onder een dicht bladerdek of in dichtbebouwde gebieden wat minder zijn)
@harry,

Ik heb zelf Garmin MobileXT op mijn Nokia draaien (1 keer aanschaffen, het wordt nu alleen niet meer door Garmin geleverd, via Ebay kun je er wellicht nog aankomen) en daar kun je wel GPX bestanden gebruiken.

GPX bestanden in OVI-maps kan wel maar je moet er wel een aantal stappen voor doorlopen, zie deze link of google eens op 'ovi maps gpx':
http://forums.wireless.att.com/cng/boar ... d.id=57176

Sjoerd
Wim schreef:Ja een eigen bedrijf draaiend houden is een andere zaak. Eric, ik snap dat jij niet anders kunt, maar het doet af aan de reis lijkt me. Voor de rest, ik vind dat verdwalen, verrassingen, wachten en isolement nu net deel zijn van het echte reizen. Op zakenreis wil ik dat ook niet, dat is waar. Zakenreizen zijn dus weliswaar leuk, maar niet vanwege het echte reizen.
Wim
Ja, dit hebben wij ook. Onze omzet is helaas te laag om iemand te kunnen inhuren, dus moeten wijzelf 24/7 bereikbaar zijn voor onze klanten voor noodgevallen en die noodgevallen ook op afstand kunnen oplossen. Internet en een netbook is dan wel noodzakelijk.

Gelukkig komen die noodgevallen niet vaak voor en is het dus niet zo dat wij tijdens de reis ook echt veel daadwerkelijk aan het werk zijn, maar het meeslepen van een netbook hoort er wel bij...
Harry schreef:
AB schreef:Kun je met die nokia-supertelefoons (deze nokia bijvoorbeeld) ook gpx-bestanden uploaden om zo tracks als uitgangspunt voor je gps-ding op je smartphone te gebruiken.
En moet je tijdens dat gps-gebruik (navigeren of hoe je het ook noemt) dan ook voortdurend telefoonbereik hebben (in een woestijn of afgelegen hooggebergte). En maak je dientengevolge dan ook telefoonkosten (met bijvoorbeeld een simlockvrij ter plaatse gekocht telefoonkaartje? Of is gps-gebruik ten alle tijden geheel gratis en bereikbaar waar je ook bent en maak je alleen telefoonkosten als je alleen belt?

Excuses voor de domme vragen, maar het is soms net een oerwoud als je iets specifieks wilt weten in het bos dat vooruitgang heet.
Niemand een antwoord op deze "domme"vragen?
Ik heb n.l. al een tijdje dezelfde vragen.

Harry
Ja en nee. De Ovi Maps die tegenwoordig gratis verkrijgbaar is voor o.a. de N97 die in het achterliggende artikel wordt genoemd stelt je in staat te navigeren. Dit is echter beperkt tot auto- en voetnavigatie.
Als je GPX bestanden of andere bestaande routes wilt gaan volgen, dan zul je moeten uitwijken naar andere software. De voornaamste aanbieder die je dan vindt is Viewranger. Ik overweeg zelf ook deze software aan te schaffen. Kost ongeveer €20,-.

Wat betreft aanvullende kosten in het buitenland. Nee, deze zijn niet nodig. Nokia toestellen kunnen gebruik maken van het telefoonnetwerk, internet en zendmasten om te bepalen waar je bent en zodoende de GPS te ondersteunen. Dit staat standaard aan. Maar je kunt dit dus ook uitschakelen en enkel gebruik maken van de internet GPS ontvanger.

Is de informatie voldoende? Zo niet, dan hoor ik het wel.
Ik heb gisteren een rondje gereden met Viewranger op mijn N97. Mijn eerste indruk is zeer positief.
Jarno schreef:Ik heb gisteren een rondje gereden met Viewranger op mijn N97. Mijn eerste indruk is zeer positief.
En als ze dit nou eens combineren met dit en de prijs van die N97 ook nog eens ietsje laten zakken dan is het helemaal mooi.
Jarno schreef:Ik heb gisteren een rondje gereden met Viewranger op mijn N97. Mijn eerste indruk is zeer positief.
Ik heb de site van Viewranger eens bekeken en het ziet er gedegen uit, maar het is wel een dure grap. Voor Nederlandse kaarten moet je een "token pack" van 15 pond kopen en dan kun je een gebiedje van 30 x 30 km (900km2) op schaal 1:25.000 downloaden. Voor andere landen is het in dezelfde orde. Dus dat gaat al snel in de papieren lopen als je veel in verschillende gebieden fietst.
Als ik het allemaal goed begrepen heb tenminste...
peter de rijk schreef:
Ik heb de site van Viewranger eens bekeken en het ziet er gedegen uit, maar het is wel een dure grap. Voor Nederlandse kaarten moet je een "token pack" van 15 pond kopen en dan kun je een gebiedje van 30 x 30 km (900km2) op schaal 1:25.000 downloaden. Voor andere landen is het in dezelfde orde. Dus dat gaat al snel in de papieren lopen als je veel in verschillende gebieden fietst.
Als ik het allemaal goed begrepen heb tenminste...
Dat klopt niet helemaal, als ik het goed heb. Je koopt voor die 15 pond niet 1 kaartdeel, maar een pakket van 1000 credits, ook wel tokens en een licentie op de software. Daarmee kun je kaartdelen downloaden direct naar je toestel. Dit hoef je niet perse te doen. Je kunt ook gebruik maken van gratis kaartmateriaal van o.a. openstreetmaps.
http://shop.viewranger.com/product_details.php?category_id=1&item_id=2 schreef:This token pack gives you 1000 credits to download map tiles via ViewRanger's over-the-air download directly to your phone handset. Each time you download data, your credit balance is reduced. Different data will debit different amounts from your credit balance. We recommend that you use WiFi or have a flat-rate internet data tariff.
Ik weet niet precies hoeveel kaartdelen Nederland bevat, maar je hoeft enkel die delen te downloaden die je nodig hebt. Dat kan dus een paar delen in je eigen buurt zijn en vervolgens een stukje Zuid-Frankrijk.
De nieuwe tablets van tegenwoordig zijn ook zeer interessant als laptop/netbook vervangers. Een netbook weegt toch algauw minimaal 1,3 a 1,4 kg. Deze android tablet weegt 380 gram en is een stuk kleiner.
Ik kan uit eigen ervaring schrijven dat je met een android apparaat praktisch alles kan wat ook op een netbook kan.

http://www.samsungifa2010.com/press-rel ... /id/4.html

Een Ipad kan natuurlijk ook, maar die zijn weer 2 a 3 keer zo duur alleen omdat er een appeltje op staat... :lol:
Spannend, maar wat mij betreft toch weer vooral voor het werk. Daarvoor mis ik dan wel weer een echt toetsenbord. Je wilt ook altijd alles.
Wim
Jesse,

Heb je het apparaat al in handen gehad? Ik begrijp dat hij nog niet uit is en ook de prijs nog niet bekend is.
Een IPad is ongeveer 600 euro. Begrijp ik goed dat je zegt dat deze dan 200-300 euro zal gaan kosten? Dan is het inderdaad interessant.

Dell heeft ook zoiets onder de naam Streak en die gaat (ook) 600 euro kosten. Ik vraag me af of dat kan concureren met de IPad.

JesseL schreef:De nieuwe tablets van tegenwoordig zijn ook zeer interessant als laptop/netbook vervangers. Een netbook weegt toch algauw minimaal 1,3 a 1,4 kg. Deze android tablet weegt 380 gram en is een stuk kleiner.
Ik kan uit eigen ervaring schrijven dat je met een android apparaat praktisch alles kan wat ook op een netbook kan.

http://www.samsungifa2010.com/press-rel ... /id/4.html

Een Ipad kan natuurlijk ook, maar die zijn weer 2 a 3 keer zo duur alleen omdat er een appeltje op staat... :lol:
Ik heb het nog niet in handen gehad. Ik heb wel zelf de HTC Desire met Android en dat is echt het beste wat ik ooit op telefoon of computer gebied in handen heb gehad. Android is supersnel en zo gebruiksvriendelijk. Eindelijk iets wat werkt zoals je het verwacht. Eigenlijk vervangt mijn smartphone nu al voor een groot gedeelte mijn pc. Het voordeel van een tablet kan zijn dat je net nog wat makkelijker op internet browsed, typt en films kan kijken.
We kunnen de komende maanden diverse iPad achtige tablets met Android tegemoet als ik zo de diverse berichtgeving mag geloven. Ik ben zelf ook een groot Android fan en gebruik nu bijna een jaar een HTC Hero tot groot genoegen.

Ben daarom ook zeer nieuwsgierig wat op het vlak van de android gestuurde tablets gaat gebeuren.

http://www.androidplanet.nl/category/tablet/ is een adres om goed in de gaten te houden.

Nico
Hans, de iPad is € 499 en geen € 600.