Paramount schreef:alfredhog schreef:Nog even een update in deze al lang lopende discussie. M'n vriendin en ik zijn net terug van onze fietstocht naar Rome (racetandem, gekampeerd). We hebben de route van Benjamins gevolgd (niet via de Po-vlakte, maar via Brescia, Mantova, Modena) en vonden het zinvol om een paar van onze ervaringen te delen.
Tot nu toe hadden we veel ervaring met de gidsjes uitgegeven door Pirola, en ik moet zeggen, die zijn wel een aantal klassen beter dan wat Benjaminse uitgeeft. Toegegeven, de route van Benjaminse is fraai. Maar helaas lijkt hij ervan uit te gaan, dat je op een mountainbike zonder bepakking rijdt...
In de voorbereiding had ik de GPS-tracks al zo bewerkt dat ik de evident onfietsbare trajecten vervangen had door verharde varianten, maar uiteindelijk bleek dit toch nog niet voldoende (toppunt was een werkelijk volledig onfietsbaar bospad langs het Lago di Vico, wat volgens Benjaminse "onverhard, maar uitstekend fietsbaar" moest zijn....).
Verder zijn de kaartjes in de gidsjes van een slechte kwaliteit (veel nuttige info ontbreekt, zoals plaatsen langs de route en zijwegen). Eigenlijk kun je stellen dat je de route nauwelijks kunt fietsen zonder GPS.
Wat heel storend is, is het ontbreken van een gedetailleerd hoogte-profiel. Benjaminse trekt het profiel glad, zodat dit nauwelijks bruikbaar is. Dit merk je vooral in Italië, waarin je heel wat moet klimmen, terwijl dit absoluut niet duidelijk is uit de kaartjes.
Jammer is ook, dat Benjaminse maar marginale toeristische info geeft (in plaats daarvan wel veel persoonlijke bespiegelingen...). Voor ons toch altijd een belangrijke reden om gidsjes te kopen (Pirola doet hier een uitstekende job!).
Kortom, volgend jaar nemen we Reitsma's route, naar Venetië

Laat ik nu eind augustus de Ben jamin's route in Europa gaan fietsen
Gedeeltelijk Midden Europa en ook van Trieste naar Salzburg
Ik word er niet vrolijk van ......
Inmiddels weer een paar weken thuis van mijn fietsvakantie,Ivm verbouwing thuis moet ik vandaag thuis blijven ,dus even tijd om wat meer te schrijven hier.
Na de Bodensee-Koningsseeradweg ben ik vanaf Bad Reichenhall vertrokken naar Villach via de route van Benjamins.Bekend stuk voor mij tot Lend (Tauernradweg)
Daarna richting de trein in Bockstein,Heerlijke afdaling naar Oberveilach.
Verder richting Spittal en iets verder in Paternion erg leuke overnachting op echt melkveebedrijf.Door naar Villach en Arnoldstein en de grens over in Italie.
de Prachtige Alpe Adriaweg gevolgd tot Cornino.
Werkelijk een heerlijk fietspad om te fietsen
Van Cornino door een prachtig gebied met veel wijngaarden naar Slovenie.
Trieste heb ik niet bezocht maar ben door gefietst naar Kozina.
Vandaar de prachtigste dag (vond ik) naar Porec in Kroatië gefietst.
Maar wat was Porec toeristisch.
Daarvandaan met de bus naar Portoroz (ook erg toeristisch).
Verder weer door Slovenie naar Skofja Loka,
Even naar Ljubljana gefietst en weer terug richting Kranjska Gora.
Weer even terug naar Italie en verder naar Oostenrijk(Villach)
daarvan de saaie Drauradweg gevolgd naar Lavamund
Verder door naar het noorden tot Selzthal en toen weer terug naar Salzurg
Ik was zeer te spreken over de boekjes van Benjaminse,Er staan wat kleine foutjes in maar dat mag de pret niet drukken
Ik heb 14 dagen (mede door het mooie weer) heerlijk gefietst en genoten van het vele wat ik gezien heb
Steeds overnacht op boerderijen of goedkope hotels die er meestal in overvloed zijn
Ik kijk al uit naar volgend jaar en hoop weer op goede boekjes om zo weer 14 dagen rond te fietsen ergens in Europa
Tips en ideeen van harte welkom
Want zonder goede boekjes zou het niet zo goed zijn gegaan