Bert S. zal goed voor zichzelf kunnen opkomen leert mijn ervaring.Flix schreef: ↑wo 19 mei, 2021 18:22Ik heb nou niet het idee dat het een toeval is. Je zegt het wel goed: er lijken hier een paar mensen te zijn die menen wie en hoe anderen "een poging mogen doen om mee te doen".
Maar ik doelde meer dat er nogal op de man werd gespeeld tegen Bert S., een stukje eerder in dit draadje.
Hoe ik er tegen aan kijk is tgv mijn ervaring (lijkt me een open deur), en niet uit onderzoek. Wonende tussen 4 middelbare scholen, lijkt het alsof eigen afval meenemen naar huis, of in een prullenbak dumpen, niet bij de basis opvoeding van tegenwoordig te horen. Schrikbarend soms hoe groot de dagelijkse zooi is, en hoe achteloos verpakkingen, etc, ter plekke op straat worden gegooid. Ook ervaar ik dat veel jongeren een vliegreis als soort vastrecht zijn gaan zien. Daarom dus mijn gedachte.
Maar ik hoop dat ik het fout zie, hoor.
Je teneur is je ziet afval en koppelt hieraan een mening die je net zo goed kan plakken op volwassenen die een dagje naar strand gaan en daar hun afval achterlaten. De plastic soap aan lege flesjes spreekt boekdelen. Ja ook jongeren laten rommel achter.
Of omdat ouderen een auto hebben rijden ze hun consumptiegoederen naar de recycling en dumpen het daar, gedoogd door gemeenten die dit in goede banen probeert te leiden. Het blijft afval vanwege onze welvaart en consumptie. In het beste geval betalen wij daar een basisprijs voor om het te verwerken.
Je kan onmogelijk de enorme dumpingen aan afval wijten aan schoolgaande jeugd!
De plastic soap in de rivieren en oceanen hebben hun oorsprong veelal vanuit andere bron.
Ik zit zelf tegenover een basisschool en een middelbare school met welgeteld 1 afvalbak!
Als omwonenden zijn wij diverse malen naar de middelbare school gestapt om jongeren aan te spreken op hun gedrag. Dat heeft geholpen. En omwonenden zorgen ervoor dat die ene afvalbak regelmatig geleegd wordt! Dat wordt participeren genoemd op een wereld die aan het veranderen is.
Je kan ook een prikstok meekregen van de gemeente en een extra pasje om straatafval in de ondergrondse afvalcontainer te werpen. Dat is participeren op je leefomgeving.
En heeft niks te maken met "de gemeente zoekt het maar lekker zelf uit mentaliteit". Generalisatie.
Ook ik liet vroeger in mijn jeugd veel troep en rotzooi achter als ik naar een open concert was gegaan of georganiseerd zoals Kralingen Popfestival. Je wilt niet weten hoeveel afval achterblijft op festivals. Beter wegblijven als je hieraan stoort
Volwassenen dumpen hun afval naast de ondergrondse afvalcontainer tegenwoordig.
Dat zijn vooralsnog excessen. Daar wil ik niet een generalisatie van maken.
Toevoeging; ik heb in mijn jeugd ooit strafwerk gehad om na schooltijd 3 weken lang het schoolplein moeten vegen samen met een klasgenoot. Andere optie was van school gestuurd worden