Ligsporter schreef: ↑wo 19 mei, 2021 09:31
Bert van Sprang schreef: ↑wo 19 mei, 2021 09:08
Sowieso kunnen we wel stoppen met dit draadje, volgens mij is alles al gezegd en zijn we nu bij het azijnpissen aangekomen.
Eigenlijk komt de discussie neer op de vraag: in hoeverre mag je anderen aanspreken op hun gedrag? Het is duidelijk dat dit meestal wordt geaccepteerd als het om iets gaat waar je direct zelf last van hebt, maar bij milieuvraagstukken ligt dat ingewikkelder. En natuurlijk heeft iedereen zelf ook blinde vlekken.. Helaas ziet niet iedereen dit zo.
Dat zeg je 'goed'.
Gisteren nam ik deel aan de atlaswerkconferentie voor de leefomgeving met meer dan 200 deelnemers. Nederland is een klein verstedelijkt land. Op elke vierkante meter die in gebruik is staan meerdere partijen klaar om hiervan gebruik te willen maken; woningbouw, landbouw, natuur, recreatie, vliegen, verkeer, industrie, windturbines enz.
Hoog op de lijst van ervaren overlast staat geluidshinder en stankoverlast.
Nu zou je nog een "nulmeting" kunnen doen voordat Vliegveld Lelystad eind dit jaar open gaat. Dan kan je later het verschil vaststellen van voor opening en erna. Meting tijdens corona maatregels en erna. Van avondklok op stiltegebieden.
Zelfde geldt voor die andere nationale luchthavens zoals Schiphol, Eindhoven Airport, de militaire luchthavens enz.
Meten = weten.
Welk handelingsperspectief geven wij onze kinderen en kleinkinderen mee voor hun toekomst?
Bijvoorbeeld bij stank. Of geluidshinder bij vliegverkeer.
Op de atlas voor de leefomgeving kun je nu al bij een toekomstige vestiging van je woning de "ideale" woonplek zoeken met behulp van talrijke algoritmes en beschikbaarheid van data
https://www.atlasleefomgeving.nl/check-je-plek
Is de MEES-app in ontwikkeling en kan je een "gezonde fietsroute" opzoeken in een app met behulp van open streetmap data.
Bijvoorbeeld een route die verkoeling biedt bij hittestress. Daar wordt ook in versteende steden op ingezet om door vergroening een bijdrage te leveren aan vasthouden van regenwater, bomen planten/parken aanleggen, enzovoorts.
Dordrecht is een voorbeeld waar een stadspark voor circa 100 miljoen euro wordt aangelegd maar waarvan berekend is dat de opbrengst 100 tot 103 miljoen euro zal bedragen. Dus dat project verdient zichzelf terug mits die berekeningen kloppen uiteraard
Dit is nog slechts het begin. Er wordt hard gewerkt aan de omgevingswet waarin je ook als burger mee te maken gaat krijgen.
O ja, ik heb een groot aantal tegels verwijderd uit mijn voortuin die door de vorige bewoner waren neergelegd. En veel groenblijvende struiken en klimopplanten geplant, voedingsrijk voor vlinders, bijen en vogels. Ik woon midden in de stad. Het is mooi om een klein groen stukje toe te voegen. Uit de reacties van voorbijgangers merk ik dat het gewaardeerd wordt.