door
Aniphys » di 14 mar, 2023 13:03
Dag 13: de laatste dag
De laatste dag van mijn fietsreis wordt er ook eentje zonder fiets. Het wordt een jungletocht voor twee personen,
remember? Een pickup truck pickt me up om 13u aan mijn resort. “
First we pick up the other client”, informeert de vriendelijke gids me. Ik neem plaats op een zijdelings bankje in de halfopen laadruimte achteraan en voel tijdens de rit de wind lekker door mijn haar spelen. De truck stopt aan het sjieke Centara hotel. Dit is een perfecte trigger om mijn vooroordelingsvermogen te testen. Ik verwacht dat er een oude grijze norse gezette Duitser als tweede klant tevoorschijnkomt. Mis. Het blijkt een zekere Sylvia te zijn - een goedgemutste jonge Chinees-Zuidkoreaanse meid uit Nieuw-Zeeland.
Bij de start aan de Khlong Phlu waterval doe ik een tweede poging om een toeristenvrije foto te nemen – wat al een beetje beter lukt dan enkele dagen geleden. Na de obligate kiekjes neemt de gids ons even opzij en kijkt heimelijk in het rond om te zien of er geen andere toeristen in de buurt zijn. Als de kust veilig is maakt hij een door takken gebarricadeerd smal paadje vrij. Hij wil niet dat we gevolgd worden zegt hij. We komen nu terecht in de backstage van de jungle. Een steil paadje leidt ons naar de bovenloop van de Khlong Phlu waar kristalhelder water in kleine watervalletjes kabbelt. De gids houdt halt bij een breder rotsachtig deel van de rivier met een natuurlijke waterkom. “
Here you can swim” zegt hij. Sylvia en ik kijken elkaar aan en kijken naar de gids. Hij leest de blik in onze ogen en zegt geruststellend met een glimlach “
No need swim suit here” en hij trekt zich discreet terug een eindje verderop. Omdat ik mijn fijne vleeswaren niet wil opdringen aan een mij onbekende jonge deerne hou ik het bij pootjebaden. Sylvia vindt dit een goed idee en doet hetzelfde. Het water van de stilstaande poel is zo helder dat het moeilijk te zien is hoe diep onze benen onder het gladde wateroppervlak zitten. Het is wel goed te voelen want het water is heerlijk verfrissend. Plots voel ik aan mijn tenen kleine visjes knabbelen – een beetje een doctor Fish ervaring, maar dan in het wild. Het kietelende gevoel van de visjes indachtig ben ik blij dat ik bedankt heb voor het skinnydippen. Terwijl Sylvia en ik een gezellige babbel hebben komt de gids terug met de vraag “
OK, we go?”. “
Yes, we go!”. We zien opvallend weinig dieren tijdens de wandeling, maar dit wordt goedgemaakt wanneer ik bij het passeren van een woudreus een red-tailed rat snake aan de luchtwortels zie hangen. Een gifgroene maar ongevaarlijke beauty. Daarmee kunnen we de trektocht mooi afsluiten.

- Khlong Phlu waterval. Tweede poging.

- Geen skinny dipping - enkel pootje baden in het heel heldere koele water.

- Red-tailed rat snake (zonder rode staart)
...