De CDC riem ging gemiddeld 3 tot 4 keer langer mee dan een ketting (met de uitschieters naar boven en onder niet meegerekend). De huidige CDX gaat 2 tot 3 keer zo lang mee.Grandonneur schreef: ↑ma 25 jan, 2021 23:20-raming van 2x een cdx set per 50.000km. Is dat het huidige gemiddelde? Zaten de meningen er de afgelopen jaren zó ver naast?
Jazeker wel.Grandonneur schreef: ↑ma 25 jan, 2021 23:20-de melding 'gereedschappen niet meegerekend'. Is voor rohloff/pinion geen gereedschap nodig?
Een 3x10 derailleursysteem voor MTB/trekking heeft een bereik van ongeveer 550% a 575%Grandonneur schreef: ↑ma 25 jan, 2021 23:20-Het stokje voor bereik van het systeem. hoe is derailleur korter dan pinion?
Moderne 1x12 groepen tot 520%
Dat is dus minder dan beide Pinion varianten.
Ja, echt heel jammer dat ze die niet meer maken. Maar het gaf gelukkig geen compatibiliteitsproblemen. Omdat je altijd de tandriem en tandwielen tegelijk moet vervangen, konden de CDC rijders probleemloos overstappen op CDX.Grandonneur schreef: ↑ma 25 jan, 2021 23:20-veroudering van het (derailleur)systeem. Je zult ze nog horen, de tevreden CDC gebruikers.
Geen tijd om dat nu allemaal uit te kauwen. Ik wil zo naar bed. Daar zijn al vele artikelen over geschreven (o.a. goede stukjes van Alee Denham) en misschien ga ik dat op mijn site nog wel een keer doen. Het zal in ieder geval genoeg voer opleveren voor een eindeloze welles-nietes discussie op dit forum, want voor het verzamelen van goede rendementscijfers heb je constante laboratoriumomstandigheden nodig, maar een lab komt nooit volledig overeen met de werkelijkheid...Grandonneur schreef: ↑ma 25 jan, 2021 23:20-Nergens een woord over het (verlies van) rendement van het systeem. Ikzelf weet van twee rijders op een racelite en 'gewone' racefiets. Mag je raden welke fiets sneller is (x2).
Ja, serieus.
Geen korrels zout. Korrels zand! Dat is gewoon een waarheid als een koe en altijd het voornaamste argument om een gesloten versnellingssysteem te overwegen. Al zo lang als de derailleur en naafversnelling naast elkaar bestaan (+100 jaar).Grandonneur schreef: ↑ma 25 jan, 2021 23:20Zinnen als deze 'Dit bevestigt wat we natuurlijk allemaal allang wisten. Het derailleursysteem scoort wat duurzaamheid betreft erg slecht'. maken dat de boel op voorhand alvast met zout genomen mag worden.
Het is hartstikke sturend. Maar daarom niet minder oprecht.Grandonneur schreef: ↑ma 25 jan, 2021 23:20Ik vind het stukje wél sturend, en moest er daarom hartelijk om lachen.
Over de cijfertjes kan je overigens nog eindeloos dimdammen. Meerdere fietsenwinkels en onafhankelijke blogs hebben hun eigen simpele of uitgebreide rekensommetjes opgesteld, maar de strekking en de globale uitkomst blijft opvallend genoeg altijd gelijk.
https://www.robsbikecenter.nl/blog-tech ... g-systeem/
https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... ssystemen/