Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

SintChristophorus.nl wil trekkingfietswinkel starten

627 berichten
Een fiets met Rohloff of Pinion is natuurlijk heel fijn op reis. Veel minder onderhoud en minder kwetsbaar. Dat een winkel de keuze maakt alleen maar dit soort fietsen te verkopen begrijp ik ook. Maar bij dat "duurzaamheids marketing sausje" heb ik toch wel wat twijfels.
Als je geen zin / tijd / kennis hebt voor derailleur fietsen, moet je er ook niet aan beginnen, ik zag dat bij de Grandone ook, toen die kwam waren er winkels die hem niet wouden verkopen wegens dezelfde marketing redenen etc. Als je geen zin hebt in vieze handen of het niet lekker werkend krijgt is dit ook een nette manier van schrijven - je doet jezelf echter wel tekort - en je klanten ook. Ga kjken naar hoeveel reisvlogs er geschreven, gefilmd etc worden, de meeste rijden gewoon - net als ik - op een derailleurfiets. ik herken me niet in het hoge onderhoud / slijtage.
Ben na 3 Rohloff fietsen weer terug bij derailleur. 2 steeds lekkende naven gehad en een belt die maar bleef piepen.
Ik ergerde me aan de herrie bij < gang 7 en vond het zware achterwiel een ergernis bij met name in en uit de trein tillen.
Ik ben er ook van overtuigd dat mijn laatste fiets ook om de reden dat er een, let wel, blauwe Rohloff naaf in zat voorkeur genoot bij het dievengilde.
Rij nu al weer 20.000 km. met één en dezelfde set tandwielen én ketting, doe geen afstel werk maar smeer wel regelmatig en zuinig. Hij is fluisterstil, hartstikke licht en ik slaap weer en stuk fijner nu ik weet dat er geen 5000 euro naast m'n tent staat.
Ik ben van mening dat we samen met de oosterburen de hoogste Rohloff dichtheid van de wereld kennen maar in de rest van de wereld is het nog steeds de derailleur die vrijwel iedere randonneur/reisfiets aandrijft!
bonkers schreef:
ma 25 jan, 2021 19:02
Ik ergerde me aan de herrie bij < gang 7 en vond het zware achterwiel een ergernis bij met name in en uit de trein tillen.
Dat vind ik ook wel een nadeel. Vanwege dat geluid overweeg ik nu naar Pinion over te stappen. Ook voor de mountainbike vanwege de gewichtsverdeling.

We discussiëren hier als fietsliefhebbers onder elkaar die het heel gewoon vinden om de aandrijving netjes te onderhouden. Dat scheelt enorm en daarom zullen niet veel mensen op dit forum bij mijn rekenvoorbeeld in de buurt komen. Gelukkig maar!
Helaas is de realiteit bij de massa echt anders en daardoor is mijn rekenvoorbeeld echt niet zomaar een uit de lucht gegrepen marketingpraatje.

Het is goed om te weten dat ik bij het verbruik van Rohloff, Pinion en tandriem niets te rooskleurig heb berekend, want ik wil niet te hoge verwachtingen scheppen. Overdreven halleluja verhalen leveren in de toekomst ontevreden klanten op en daar wordt niemand gelukkig van.

Ook onder Rohloff-tandriem rijders heb je zuinige rijders die de cijfers extra positief kunnen maken, maar die ik niet heb meegerekend. Zo rijd ik zelf al ruim 7 jaar (ruim 30.000km) op een Santos Travel Lite en de enige onderdelen die ik eraan vervangen heb zijn: 1x remblokken en 1x binnenband.
Smering: nul.
Rohloffolie: nul (Foei, Michiel!)
Reinigingsmiddelen: nul.
Dihydroxy monoxide behandeling: 1x per jaar.
De tandriem kan naar schatting nog minstens 20.000 km mee. Ik herken mezelf dus niet eens in mijn eigen rekenvoorbeeld. ;)
bonkers schreef:
ma 25 jan, 2021 19:02
Ik ben er ook van overtuigd dat mijn laatste fiets ook om de reden dat er een, let wel, blauwe Rohloff naaf in zat voorkeur genoot bij het dievengilde.
Net wat je zegt, ik bedoel, als ik op de site van Rohloff en Pinion kijk vind ik de flitsende kleuren waarin de zaak geleverd kan worden vooral mooi om te zien, maar als je fiets ergens geparkeerd staat is zo’n fel rode, gouden, of blauwe naaf of versnellingsbak toch vooral een blikvanger, daarom kom ik toch steeds weer op een zwarte of donkere kleur uit voor zowel de fiets alsook de onderdelen als ik ‘m zelf moet aanschaffen.
Senior2 schreef:
ma 25 jan, 2021 10:48
Ze zijn vooral verschillend, allebei erg goed, en als je eerlijk bent kan je voor beiden voor- en nadelen opnoemen.
Eens! Hoe gek ik ook op Rohloff ben, als ik door het bos cross met m’n bikepackingtasjes verlang ik regelmatig naar het vingervlugge en lichtvoetige karakter van een licht fietsje met een strak derailleursysteem.
Christophorus schreef:
ma 25 jan, 2021 20:22
Zo rijd ik zelf al ruim 7 jaar (ruim 30.000km) op een Santos Travel Lite en de enige onderdelen die ik eraan vervangen heb zijn:

[...]

Rohloffolie: nul (Foei, Michiel!)
Bewust niet?

Christophorus schreef:
ma 25 jan, 2021 20:25

Hoe gek ik ook op Rohloff ben, als ik door het bos cross met m’n bikepackingtasjes verlang ik regelmatig naar het vingervlugge en lichtvoetige karakter van een licht fietsje met een strak derailleursysteem.
Zonder bikepacking tasjes kan het ook wel zonder versnellingen in bijna heel Nederland. Wordt het nog onderhoudsarmer van ;)
Jurr schreef:
ma 25 jan, 2021 20:36
Christophorus schreef:
ma 25 jan, 2021 20:22

[...]

Rohloffolie: nul (Foei, Michiel!)
Bewust niet?
Ja. Ik haal ‘m binnenkort helemaal uit elkaar om te kijken wat de vele rivierdoorwadingen in IJsland en zeven jaar lang het hele jaar door dag en nacht buiten staan met de fiets hebben gedaan.
Beide systemen verschaffen je de mogelijkheid om bergopwaarts de inspanning te decimeren en de fietsvreugde te behouden.
Zo langzaam als de derailleur evolueert, zo plotseling was de Rohloffnaaf en vervolgens de Pinionnaaf er. Beide zijn een zege wanneer je de landsgrenzen oversteekt en je het vervolgens in je hoofd haalt om met al je kampeer hebben en houwe iedere bergkam te gaan bedwingen. En dan gaat 't om bovenkomen, liefst zonder te lopen. En of dat dan met een naaf is of een derailleur, 't zal me worst zijn. Fietsen is prachtig en weer zo'n (h)eerlijke fietszaak erbij is een aanwinst. Ik geniet al jaren van je website en je enthousiasme dus volgens mij zit het met die winkel ook wel snor. Achterhoek én een geweldig museum naast de deur dus geen excuses meer om niet snel deze kant op te fietsen. Ik wens je alle succes.
bonkers schreef:
ma 25 jan, 2021 21:40
[...]

Zo langzaam als de derailleur evolueert, zo plotseling was de Rohloffnaaf en vervolgens de Pinionnaaf er.
Al is het Pinion systeem dan weer geen naaf, maar een versnellingsbak. ;)

In het achterwiel gebeurt verder niet zoveel, behalve dan een tweede vrijloop en 1 tandwiel.
bonkers schreef:
ma 25 jan, 2021 21:40
... Achterhoek én een geweldig museum naast de deur dus ...
Ho ho! Zutphen en omgeving staat bekend als de Graafschap. De echte Achterhoek begint vanuit Zutphen gezien denk ik bij de Baakse Beek, en merk je pas echt in Hengelo (Gld) en Toldiek. (In het nóg iets verderop gelegen Hummelo zag ik twee weken geleden nog Bennie Jolink wandelen, die nog aan het bijkomen was van het belachelijke bezoek van activistische boeren op zijn erf.) Achterhoekse vlaggen die je tegenwoordig in Zutphen en omgeving ziet, maken deel uit van een marketingcampagne om heel Gelderland ten oosten van de IJssel, bestaande uit de Graafschap, Achterhoek en Liemers, wat eenvoudiger te promoten. En blijkbaar werkt het. Als geboren Achterhoeker weet ik wel beter.
willem.m schreef:
ma 25 jan, 2021 22:02
Ho ho! Zutphen en omgeving staat bekend als de Graafschap. De echte Achterhoek begint vanuit Zutphen gezien denk ik bij de Baakse Beek, en merk je pas echt in Hengelo (Gld) en Toldiek.
...
Achterhoekse vlaggen die je tegenwoordig in Zutphen en omgeving ziet, maken deel uit van een marketingcampagne om heel Gelderland ten oosten van de IJssel, bestaande uit de Graafschap, Achterhoek en Liemers, wat eenvoudiger te promoten. En blijkbaar werkt het. Als geboren Achterhoeker weet ik wel beter.
Goedzo! Zeg het ze!
willem.m schreef:
ma 25 jan, 2021 22:02
bonkers schreef:
ma 25 jan, 2021 21:40
... Achterhoek én een geweldig museum naast de deur dus ...
Ho ho! Zutphen en omgeving staat bekend als de Graafschap. De echte Achterhoek begint vanuit Zutphen gezien denk ik bij de Baakse Beek, en merk je pas echt in Hengelo (Gld) en Toldiek. (In het nóg iets verderop gelegen Hummelo zag ik twee weken geleden nog Bennie Jolink wandelen, die nog aan het bijkomen was van het belachelijke bezoek van activistische boeren op zijn erf.) Achterhoekse vlaggen die je tegenwoordig in Zutphen en omgeving ziet, maken deel uit van een marketingcampagne om heel Gelderland ten oosten van de IJssel, bestaande uit de Graafschap, Achterhoek en Liemers, wat eenvoudiger te promoten. En blijkbaar werkt het. Als geboren Achterhoeker weet ik wel beter.
Kennelijk ben je al een tijd weg daar want het Graafschap Zutphen schijn al ruim 200 jaar opgeheven te zijn.
Leon schreef:
ma 25 jan, 2021 22:32
Kennelijk ben je al een tijd weg daar want het Graafschap Zutphen schijn al ruim 200 jaar opgeheven te zijn.
Zeg dat maar niet tegen de inheemse bevolking...

Hé, pssssst. Urk is ook nog gewoon een eiland.
Sorry Willem, was me even ontgaan en het mag ook zeker geen twijfel lijden dat mocht je Bennie Jolink ontwaren je je in de daadwerkelijke Achterhoek bevindt. De eerlijkheid gebiedt me echter je te moeten melden dat meeste westerlingen de niet altijd even bescheiden mening zijn toegedaan dat de Achterhoek net na Utrecht begint. Wel nu,voordat je in de pen klimt troost ik je met de gedachte dat dezelfde lieden vaak werkelijk geen flauw benul hebben ( hoe zou dat toch komen..) waar het fenomenale Kopje van Bloemendaal zich bevindt, en dat in de eigen regio!
En oh ja, de Graafschap is PRACHTIG, waarvan akte.
Christophorus schreef:
ma 25 jan, 2021 22:37
Leon schreef:
ma 25 jan, 2021 22:32
Kennelijk ben je al een tijd weg daar want het Graafschap Zutphen schijn al ruim 200 jaar opgeheven te zijn.
Zeg dat maar niet tegen de inheemse bevolking...

Hé, pssssst. Urk is ook nog gewoon een eiland.
Ha ha, daar doet me het ook aan denken. Het "Ze pakken alles van ons af en nu opzouten"-gevoel, dat ik nu ook ervaar. 😉

Succes met de winkel!
Nou maak je dezelfde fout als de door jou als onwetend beschouwde westerlingen, Bonkers. Net alsof iedereen in "het westen" in de buurt van Bloemendaal woont. Dat gefulmineer tegen domme en arrogante westerlingen klinkt mij toch een beetje in de oren als een ruraal minderwaardigheidscomplex. :lol: :wink:
Christophorus schreef:
ma 25 jan, 2021 20:22
Het is goed om te weten dat ik bij het verbruik van Rohloff, Pinion en tandriem niets te rooskleurig heb berekend, want ik wil niet te hoge verwachtingen scheppen. Overdreven halleluja verhalen leveren in de toekomst ontevreden klanten op en daar wordt niemand gelukkig van.
Dat weet jij, maar het is (naar mijn mening helaas) wel de indruk die het stukje wekt. Daarstraks pikte ik er bijvoorbeeld de kosten olie en derailleurs uit. Er zijn best nog wel wat details te vinden. Even gauw enkele;

-raming van 2x een cdx set per 50.000km. Is dat het huidige gemiddelde? Zaten de meningen er de afgelopen jaren zó ver naast?
-de melding 'gereedschappen niet meegerekend'. Is voor rohloff/pinion geen gereedschap nodig?
-Het stokje voor bereik van het systeem. hoe is derailleur korter dan pinion?
-veroudering van het (derailleur)systeem. Je zult ze nog horen, de tevreden CDC gebruikers.
-Nergens een woord over het (verlies van) rendement van het systeem. Ikzelf weet van twee rijders op een racelite en 'gewone' racefiets. Mag je raden welke fiets sneller is (x2).
-Regelmatig afstellen van derailleurs? serieus?



Zinnen als deze 'Dit bevestigt wat we natuurlijk allemaal allang wisten. Het derailleursysteem scoort wat duurzaamheid betreft erg slecht'. maken dat de boel op voorhand alvast met zout genomen mag worden.

Let wel, naar mijn mening is Rohloff/Pinion prachtig hoor! net als derailleurs. Je moet m'n mening ook maar als tip opvatten, die je gerust naast je neer mag leggen natuurlijk. Ik vind het stukje wél sturend, en moest er daarom hartelijk om lachen.
Christophorus schreef:
ma 25 jan, 2021 20:22
Ik herken mezelf dus niet eens in mijn eigen rekenvoorbeeld. ;)
Is het dan niet misleidend ? Je eigen rekenvoorbeeld en je herkent jezelf er niet eens in.

Niet als een persoonlijke aanval bedoelt hoor, maar vindt de berekening voor derailleur wel heel erg negatief uitvallen en de rohloff en pinion wel erg positief, waar zijn je berekeningen op gebaseerd? Ikzelf doe toch stukken langer met mijn ketting en derailleur.
cycler schreef:
di 26 jan, 2021 01:35
Christophorus schreef:
ma 25 jan, 2021 20:22
Ik herken mezelf dus niet eens in mijn eigen rekenvoorbeeld. ;)
Is het dan niet misleidend ? Je eigen rekenvoorbeeld en je herkent jezelf er niet eens in.
Het zou misleidend zijn als ik het rooskleuriger voorstelde dan de realiteit, maar bij de tandriem ben ik juist pessimistischer.