Om een oud topic nieuw leven in te blazen:
Dpreview heeft vandaag een overzicht online gezet van "Pocketable" zoomcompactcamara's met veel mogelijkheden, ruwweg de topmodellen van de compactcamera's per merk.
Deze camera's zijn op dit forum denk ik interessant voor de iets gevorderde fotografen die wel veel mogelijkheden willen, prima beeldkwaliteit, maar geen kilo aan fotoapparatuur mee willen nemen op reis. De meeste camera's in dit lijstje wegen tussen 200 en 400 gram.
Link:
http://www.dpreview.com/articles/069255 ... m-compacts
Naast voor de hand liggende mogelijkheden hebben ze (bijna) allemaal:
* Moderne sensor (dat scheelt alweer met die van twee jaar eerder, wat al scheelde met die van ervoor etc. Sensoren zijn nog steeds beter aan het worden)
* RAW-mogelijkheid
* 24 mm(eq) groothoek
* handbediening in diverse vormen (P,S,A en M)
* filmen in HD 60p stereo
* Wifi waarmee je foto's met wifi direct op facebook, youtube, flick ed. kunt zetten en kunt mailen zonder tussenkomst van een smartphone
* touchscreen waarmee je o.a. het scherpstelpunt in kunt stellen.
* Veel programmeerbare knopjes. (leef je uit
)
* en een achterlijke hoeveelheid andere mogelijkheden en instellingen beschreven in een 400 pagina's tellende pdf-handleiding in het Nederlands....
(Waaronder bijvoorbeeld programmeerbare gezichtsherkenning die je zo kunt instellen dat er bij elk gezicht een bepaalde belichting hoort. Kun je je schoonmoeder altijd onderbelichten of zo...
)
Omdat laatst mijn compactcamera is stuk gegaan, barst in scherm "niemand heeft het gedaan" heb ik een Canon S120 gekocht. Dat is al nu min of meer een uitloopmodel dat te koop is voor 255 euro. Door de kleine sensor niet de beeldkwaliteit van de 1"-sensoren maar als de foto's per definitie op een beelscherm bekeken worden toch wel fraai.
De foto's die ik laatst op de ledenvergadering heb gemaakt zijn gemaakt met deze camera. (Zie aldaar,
alleen voor leden)