Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met 28 inch over onverhard - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

met 28 inch over onverhard

Nog even een vraag over remmen. Is het ook zo dat bij schijfremmen de torsie of wringings krachten op de spaken of velg tot gevolg heeft dat er sneller een slag in de velg komt bij sterk remmen. Ik stel me zo voor dat de remkracht die normaal aan de velgrand ontstaat nu in de kern van het wiel ontstaat en daardoor een grotere moment of kracht op de spaken en velg uit oefent, of is dat niet van belang ? Groot voordeel van schijfremmen lijkt me wel dat bij smerige wegen en dus ook velg randen deze randen niet slijten. Bij ATB fietsen treed nogal eens een versleten velg op of te dunne velgranden.
Of er sneller een slag in komt durf ik niet te zeggen, maar er komen wel grotere krachten op de spaken. Voor vakantiefietsen zijn de meesten van ons er niet zo dol op, omdat ze kwetsbaarder zijn. Eerlijk gezegd vind ik simpele Deore v brakes al heel goed, en de Magura velgremmen die ik heb zijn helemaal fantastisch. Een andere reden om geen schijfremmen te willen is dat het alleen goed gaat met een extra stijve stugge voorvork. Dat is precies wat ik niet wil: vanwege het comfort wil ik een klassieke soepele stalen voorvork met gegoten vorkkroon. Slijtage van de velg heb je dan wel mee te maken, maar een stevige vakantievelg heeft wel wat dikte. Een wiel laten herbouwen kost nu ook weer geen fortuin.
Wim
joop blaauw schreef:Nog even een vraag over remmen. Is het ook zo dat bij schijfremmen de torsie of wringings krachten op de spaken of velg tot gevolg heeft dat er sneller een slag in de velg komt bij sterk remmen. Ik stel me zo voor dat de remkracht die normaal aan de velgrand ontstaat nu in de kern van het wiel ontstaat en daardoor een grotere moment of kracht op de spaken en velg uit oefent, of is dat niet van belang ? Groot voordeel van schijfremmen lijkt me wel dat bij smerige wegen en dus ook velg randen deze randen niet slijten. Bij ATB fietsen treed nogal eens een versleten velg op of te dunne velgranden.
Als de spaakspanning te hoog is kan bij hard remmen het wiel 'potato-chippen', bij schijfremmen makkelijker dan bij velgremmen. Onder normale omstandigheden rij je een wiel meestal krom terwijl je niet vol in de remmen hangt, dus dan maakt het weinig uit (een niet-schijfremwiel is symmetrisch en dus iets sterker).

Velgslijtage los je om te beginnen op door niet altijd te remmen (klinkt flauw, maar hier tref je grote persoonlijke verschillen aan) niet de dunste velg te monteren, niet velgen vretende Shimano blokken te monteren en als dat nog niet helpt een velg met keramische coating.
Schijfremmen monteer je als in de regen en modder remmen hoogste prioriteit heeft, en je blokkenslijtage, aanlopende blokken, een boel gekrijs, het risico van kromme schijven en een op reis moeilijke onderdelenvoorziening secundair vindt