Nog even een vraag over remmen. Is het ook zo dat bij schijfremmen de torsie of wringings krachten op de spaken of velg tot gevolg heeft dat er sneller een slag in de velg komt bij sterk remmen. Ik stel me zo voor dat de remkracht die normaal aan de velgrand ontstaat nu in de kern van het wiel ontstaat en daardoor een grotere moment of kracht op de spaken en velg uit oefent, of is dat niet van belang ? Groot voordeel van schijfremmen lijkt me wel dat bij smerige wegen en dus ook velg randen deze randen niet slijten. Bij ATB fietsen treed nogal eens een versleten velg op of te dunne velgranden.
Of er sneller een slag in komt durf ik niet te zeggen, maar er komen wel grotere krachten op de spaken. Voor vakantiefietsen zijn de meesten van ons er niet zo dol op, omdat ze kwetsbaarder zijn. Eerlijk gezegd vind ik simpele Deore v brakes al heel goed, en de Magura velgremmen die ik heb zijn helemaal fantastisch. Een andere reden om geen schijfremmen te willen is dat het alleen goed gaat met een extra stijve stugge voorvork. Dat is precies wat ik niet wil: vanwege het comfort wil ik een klassieke soepele stalen voorvork met gegoten vorkkroon. Slijtage van de velg heb je dan wel mee te maken, maar een stevige vakantievelg heeft wel wat dikte. Een wiel laten herbouwen kost nu ook weer geen fortuin.
Wim