Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Titanium fietsen - Nieuwe mode? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Titanium fietsen - Nieuwe mode?

OP de site van "Van herwerden" staat met diagrammen, wat het verschil is tussen ti, alu en staal.

Misschien een antwoord op mijn vragen.

Mario

[quote="mario"]OP de site van "Van herwerden" staat met diagrammen, wat het verschil is tussen ti, alu en staal.

Misschien een antwoord op mijn vragen.

Mario[/quote]
en hun conclusie is:
"Concluderend is de beste allround fiets naar onze mening van titanium door de unieke eigenschappen zoals laag gewicht, het hoge rijcomfort, extreem sterk, geen roestvorming, levenslang garantie en maatwerk mogelijkheden. "

Gewoon een advies van iemand die graag titanium verkoopt (want dan kan ik langer op fietsvakantie :lol:).

Je hebt altijd voor - en tegenstanders. Ja, zo waren er zelfs heel veel tegenstanders van Rohloff :oops:

Als je het geld hebt en je bent bereid geld neer te leggen, ga dan gewoon testrijden. En dan bijvoorbeeld op een alu, stalen en titanium frame. Dan trek je jouw mening uit het theoretische en schakel je over naar het praktische en dat is waar het om gaat.

Even wat inside informatie: aantal alu fietsen is 60%, daarna staal (35%) en daarna dus titanium (100 -(60+35)=5%).

mario schreef:OP de site van "Van herwerden" staat met diagrammen, wat het verschil is tussen ti, alu en staal.
Misschien een antwoord op mijn vragen.
Maar waar op die site staat dat?
Leon

De bedoeling van een fiets is dat je er blij van wordt, als je er op fietst, als je er naar kijkt, als je er aan denkt....

Dat is dus een mix van ratio en emotie en hoe je die balans legt en hoe je alle argumenten weegt ligt helemaal aan je zelf. Het framemateriaal is daar maar een klein aspect van. Zolang er maar genoeg van gebruikt wordt, zodat je er niet doorzakt, is iedere keus verdedigbaar ;)

/Marten (die net een stijf verroest frame met twee dito wielen voor 7500 € van de hand zag gaan ;) )

[quote="Eric Schuijt"]Gewoon een advies van iemand die graag titanium verkoopt (want dan kan ik langer op fietsvakantie :lol:).

Je hebt altijd voor - en tegenstanders. Ja, zo waren er zelfs heel veel tegenstanders van Rohloff :oops:

Als je het geld hebt en je bent bereid geld neer te leggen, ga dan gewoon testrijden. En dan bijvoorbeeld op een alu, stalen en titanium frame. Dan trek je jouw mening uit het theoretische en schakel je over naar het praktische en dat is waar het om gaat.

[color=orange]Even wat inside informatie: aantal alu fietsen is 60%, daarna staal (35%) en daarna dus titanium (100 -(60+35)=5%).[/color][/quote]

Natuurlijk is het mi onontbeerlijk om zelf te fietsen en zelf te ervaren!

Maar er zijn ook zaken die je moeilijk van een proefrit van een uurtje in NL kunt leren;
- Hoe houd de fiets zich met bepakking in een fikse afdalen?
- Hoe vaak komen frame reparaties voor bij spec. materialen of merken?
etc

Juist daarom is het leuk om ervaringen van andere (Ti-) fietsers of fietsenmakers te horen...

m-gineering schreef:/Marten (die net een stijf verroest frame met twee dito wielen voor 7500 € van de hand zag gaan ;) )
Ik zag er net eentje voor 80.000 euro te koop staan. http://www.telegraaf.nl/buitenland/2088 ... ml?cid=rss

Ze zijn alleen de remmen vergeten....:?

Het is dan ook een pistefiets :lol: .

En voor de rest heeft titanium zo zijn intrinsieke eigenschappen die maken dat het een interessant materiaal is om frames mee te bouwen.

Ik ben benieuwd wanneer er titanium velgen op de markt komen.
Overigens heb ik een titatanium broek van het merk Columbia.
Fiets heerlijk organisch.....

John.

jeroenk schreef:Even wat inside informatie: aantal alu fietsen is 60%, daarna staal (35%) en daarna dus titanium (100 -(60+35)=5%)..
Umph er rijdt dus niemand op een carbon fiets? :shock:

johntelleman schreef:Ik ben benieuwd wanneer er titanium velgen op de markt komen.
Eind 70-er jaren, Araya tubevelgen. Hadden weinig voordelen buiten het feit dat ze duur waren ;)

Overigens heb ik een titatanium broek van het merk Columbia.
Ik heb een rood fleece van OpPad gekregen, ook Titanium van Colombia :lol: Intrinsiek prettig. Marketing is een mooi vak. Misschien eens een legering maken van FeTiAluO4 met een beetje Chrome en afgewerkt met carbon? Dat moet een succes worden.

Eric op de Fiets schreef:
. Misschien eens een legering maken van FeTiAluO4 met een beetje Chrome en afgewerkt met carbon? Dat moet een succes worden.
Overkoopbaar product: iedere marketeer krijgt van enthusiasme direct hartritme storingen of erger, dus die campagne komt nooit af!

die campagne komt nooit af!
Half werk scoort het beste, dat is "Creatief" :roll:

Bob,

de cijfers waren afkomstig van een winkeltje uit de Westerstraat. En daar verkopen ze geen carbon :twisted:.



Jeroenk (mmm, vreemde voornaam :lol:),

tot mijn eigen verbazing heb ik nog nooit een kapot of gescheurd frame teruggekregen. Dat kan betekenen:

- Dat er misschien een ongeluk zo erg was dat de berijder het niet meer na kan vertellen...

- Dat de kans op een ongeluk tijdens een wereldreis heel klein is. En dit stelt de argumenten en de voorkeur voor staal in een ander daglicht.

- Dat een frame dat je kunt lassen nog steeds aan valide aankoopargument is. Maar dus eigenlijk -bijna- nooit nodig is. (op mijn site staat wel ergens een gelast frame van een merk dat wij niet verkopen :wink:)

- Dat frames van vakantiefietsmerken misschien wel ietsje zwaarder zijn, maar wel verdomd sterk. Ik ben erg geschrokken van het gewicht van het losse frame van mijn eigen fiets. Hij weegt zo weinig en ik ben daar aardig wat berghellingen mee naar beneden gestuiterd met volle bepakking! Maar hij doet het nog steeds.

jeroenk schreef:Natuurlijk is het mi onontbeerlijk om zelf te fietsen en zelf te ervaren!
Dat is al onmogelijk bij een maatframe, en bij een naar wens opgebouwde fiets erg lastig. De kans dat de fietsenman een fiets heeft staan in dezelfde maat frame, ongeveer hetzelfde stuur, met dezelfde maat stuurpen en ongeveer dezelfde banden kun je gerust vergeten. Allemaal dingen die het fietsgevoel behoorlijk bepalen.
Leon

Ook alu wordt steeds beter. Bij muticyle bouwen zij frames op, gemaakt van scandium alu. Volgens hun site 30% lichter dan 7005 alu, maar 40% sterker.

Ik zat gisteren in een oude op pad, (nr 4 mei/juni 2002) een intervieuw te lezen van Bas Kruisselbrink. Hij zegt daarin het volgende over zijn ervaring met alu frames: "mijn frame, een Giant ATX aluminium 6061
23,5 inch, heb ik los gekocht. Het kost een krats en is berensterk. Alu frames kosten tegenwoordig een fractie vergeleken met vroeger. Goedkoper dus dan een stalen kwaliteitsframe. Framebreuk heb ik nog nooit meegemaakt. Met mijn vorige alu frame heb ik 170.000 km gefietst en onlangs maakte ik er weer een mtb van. Het wil maar niet kapot. Kortom: ik besteed mijn geld leiver aan kwaliteitsonderdelen zoals wielen, balhoofdstel, dragers en trapas dan aan een peperduur frame. Maar zou geld geen rol spelen, dan kocht ik een schitterend titanium frame".

Mario

Als je de ratio framegewicht en onderdelengewicht bekijkt, begrijp je niet dat de onderdelen niet van volledig licht materialen als Titanium en Carbon gemaakt zijn. Daar is veel meer mee te verlichten dan het reeds erg licht gewicht frame te verlichten. Waarom is die BBUN52 zo zwaar? :roll: Wie laat Shimano, tubus, sks, Pro, etc etc het licht zien? :idea:

Eric op de Fiets schreef: Waarom is die BBUN52 zo zwaar? :roll: Wie laat Shimano, tubus, sks, Pro, etc etc het licht zien? :idea:
zijn er allang... maar niet te vinden bij de lbs.

Heb eens staan kijken naar wat spul van kcnc of tune, hebben heel mooie trapassen van bv ti met cermishe lagers maar die kosten een godsvermogen (zeg inkoop 150 euries...) en kijk naar lichtere systemen met externe lagers... dar word je niet vrolijk van.

Achja, je moet gelukkig nog steeds zelf trappelen...

Bas

Eric op de Fiets schreef:Als je de ratio framegewicht en onderdelengewicht bekijkt, begrijp je niet dat de onderdelen niet van volledig licht materialen als Titanium en Carbon gemaakt zijn.
Ik snap wat je bedoelt, en als dat het enige is waar je op let is het inderdaad onbegrijpelijk :)
Leon