Als je het zonder lowriders en voortassen kunt stellen spaart dat je een kleine 2,5 kilo, en zo'n 200 euro. 200 euro is niet genoeg om de superlichtgewicht spullen te kopen die de 2x4=8 kg besparen op wat je anders in je voortassen zou stoppen, maar toch is het goed te bedenken of je deze route kunt gaan.
Als je voor de eerste keer gaat, dan heb je al genoeg uitgaven, dus moet je je budget strategisch inzetten. Je hebt helaas te maken met een snel dalende meeropbrengst. De eerste kilo besparen is makkelijk, maar elke volgende wordt moeilijker: je levert meer functionaliteit in, en het kost meer geld om die functionaliteit te behouden bij een lager gewicht.
Het begint er daarom mee dat je niet naar een al te moeilijk land gaat. Ga naar een min of meer westers land, met redelijk weer. Dat scheelt veel in de benodigde bagage, en het stelt minder eisen aan je fiets.
Laat alle overbodige spullen thuis. Je hebt geen stoeltje nodig, of speciale tentverlichting of weet ik wat voor rotzooi die ze je allemaal proberen aan te smeren. Als je fiets in orde is heb je ook niet veel gereedschap nodig.
Als je alleen gaat, dan zijn vooral items als tent en kookspullen een punt, omdat je die niet kunt delen. Maar gezien je budget moet je de eerste keer toch vooral gebruiken wat je al hebt. Gebruik alles wat nog in redelijke staat is. Heb je al een slaapzak die warm genoeg is? Koop dan geen nieuwe, ook al is het ding misschien wat zwaar en groot. Heb je al een redelijke tent, ook als die wat zwaar is? Koop geen nieuwe.
Weeg je bestaande sportkleding. Je zult verbaasd staan van de verschillen in het gewicht tussen het ene shirt en het andere, en de ene broek en de andere. Kunststof is veel lichter dan katoen of wol, en het droogt sneller.
Kijk wat je wel moet kopen, en koop dat lichtgewicht. Elke volgende reis, en zeker als er iets versleten is, dan kun je wat nieuws kopen dat wel erg licht is. Ga je inderdaad wat kopen, dan zijn hier wat suggesties:
Tent: een heel mooie lichtgewicht eenpersoons is ook de Hilleberg Akto. Wat zwaarder dan Jim's Laser, maar ook net wat funtioneler. In tweepersoonstenten is de keus natuurlijk heel groot. Hilleberg is mijn favouriet, vanwege de heel hoge kwaliteit, slimme functionaliteit, en het redelijk lage gewicht.
Slaapzak. Een donzen zak is ideaal, omdat die licht, warm en compact zijn. Ik heb laatst in de opruiming bij Bever een prima mummie gekocht voor mijn dochter. Ik dacht iets van 1300 gram, en warm genoeg voor voor ver in het najaar of vroeg in het voorjaar. En dat voor 150 euri. Wil je het beste (en duurste), kijk dan eens bij Western Mountaineering.
Goedkoop en ultralicht slapen doe je op een gesloten cel matje. Helaas is dat ook oncomfortabel en volumineus. Het beste alternatief is vermoedelijk een Exped downmat.
Koken. Licht en goedkoop voor een persoon zijn diverse gasbrandertjes van onder de 100 gram. Plus een windscherm van 50 gram, en kleine alu pannetjes (eentje, plus een koekenpan als deksel) voor nog eens 150-200 gram. Titanium is voor langere trips geld weggooien: het geleidt de warmte minder goed, zodat je het lagere gewicht betaalt met een hoger brandstofgebruik. Een alternatief is een ultralight spiritusbrander (totaal 400 gram, inclusief pannen en windscherm. Zie bijvoorbeeld
http://www.clikstand.com/home.htm Het voordeel is dat ze het onder extreme omstandigheden beter doen dan gas, en het nadeel is dat ze meer brandstof gebruiken. Ga je met zijn tweeen, dan kun je overwegen een combinatie te kopen van van een Trangia 25 ultralight en een Optimus Nova+ brander (zie discussie elders). Samen weegt dat zo'n 1100 gram, is heel compact, en het kookt heel efficient.
Wij gebruiken heel goedkope erg lichte zacht plastic borden en bekers van de IKEA. Er bestaat ultralight en heel goedkoop Lexan bestek.
Op kleding kun je heel veel besparen. Twee fietsbroeken, beenkappen, armstukken, een superlichte lange broek voor 's avonds, en een goedkope en heel lichte Hema regenbroek tegen regen en kou helpen je een heel eind (buiten een licht fleece en regenjack etc).
Zie ook:
http://www.ultralightbackpacker.com/index.html
Veel plezier,
Wim