Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagage gewicht - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

bagage gewicht

bramteunissen schreef:Ik ben nu wel nieuwsgierig wat voor tent jij hebt dat deze maar 1000 gram weegt en wat je ervaringen er mee zijn.

Het andere wat ik me afvraag is hoe lang je weg gaat en hoeveel kilo je dan gewoonlijk mee neemt.
Tot nu toe zijn we (helaas) nog niet langer als 3 weken weg geweest, maar al zouden we dat doen dan moet ik toegeven dat mijn paklijst waarschijnlijk niet veel anders als die van jou zou zijn omdat warm eten, schone(re) kleren, gereedschap, etc dan wel belangrijker worden.
1. Ik bezit de Terra Nova LaserLite, niet meer te koop, vervangen door de Terra Nova Laser Competition. Voldoende ruimte om rechtop in te zitten, in te koken als het regent, genoeg ruimte voor fietstassen, schoenen, kookspullen in de buitentent. Het is heel licht allemaal, totaal 940 gram, kwaliteit is dan ook niet de supertop, de ritssluiting bij mij is niet helemaal goed meer. Heb hem al wel veel gebruikt, al zeker meer dan 10 weken mee op pad geweest, o.a. USA, Japan.

2. Mijn bagage weegt rond 12-13 kg incl. de fietstassen, thermisch ondergoed, handschoenen, muts, 1 dunne fleece, 1 dikkere fleece. Dan kan je kamperen bij temperaturen tot onder het vriespunt. Ik kan dan 3 weken maar ook 3 maanden daarmee op reis.

Leuk als we je een keertje tegenkomen op een kampeerweekend, bijv. a.s. weekend.

seeya
jim

op sommige plekken lees ik dat je bagage moet verdelen over voor- en achterwiel, maar in deze topic zag ik dat het ook wel lukt met enkel achtertassen, tot zo'n 12 à 15kg geladen?
ik ben zelf ook niet zo licht (93kg) en wil natuurlijk niet achteruit fietsen ipv vooruit.
Het is de eerste keer at ik een fietsvakantie zal ondernemen met mijn Oxford Freelander.
grag had ik van jullie gehoord of het wel nodig is van die lowriders en voortassen aan te schaffen.

Ik zou het met dat gewicht gewoon op achtertassen houden.
Als je ook voortassen doet heb je meteen weer het gewicht en de kosten van lowriders en voortassen erbij plus dat je een hoop meer wind vangt.
Bovendien heb je qua ''bestuurbaarheid'' totaal geen last van zo'n soort gewicht achterop terwijl je met lowriders wel meteen anders moet leren sturen (hoewel dat natuurlijk ook weer afhankelijk is van het gewicht).

- goretex broek is idd van camonet.nl maar weet niet of ze die nog hebben is in iedr geval enkelaags goretex ook met camo print
Ehmm, enkellaags Goretex bestaat niet. En ik heb ook zo'n spotgoedkope onverwoestbare Goretexbroek met camo-print uit de dump. En die is drielaags en 709 gram! :roll:
Weet je zeker dat je weegschaal goed is? (door een kapotte weegschaal ben ik eens op m'n eentje met 35+ kg op weg gegaan, kwam ik pas na de vakantie achter! :oops: )

Als je het zonder lowriders en voortassen kunt stellen spaart dat je een kleine 2,5 kilo, en zo'n 200 euro. 200 euro is niet genoeg om de superlichtgewicht spullen te kopen die de 2x4=8 kg besparen op wat je anders in je voortassen zou stoppen, maar toch is het goed te bedenken of je deze route kunt gaan.
Als je voor de eerste keer gaat, dan heb je al genoeg uitgaven, dus moet je je budget strategisch inzetten. Je hebt helaas te maken met een snel dalende meeropbrengst. De eerste kilo besparen is makkelijk, maar elke volgende wordt moeilijker: je levert meer functionaliteit in, en het kost meer geld om die functionaliteit te behouden bij een lager gewicht.
Het begint er daarom mee dat je niet naar een al te moeilijk land gaat. Ga naar een min of meer westers land, met redelijk weer. Dat scheelt veel in de benodigde bagage, en het stelt minder eisen aan je fiets.
Laat alle overbodige spullen thuis. Je hebt geen stoeltje nodig, of speciale tentverlichting of weet ik wat voor rotzooi die ze je allemaal proberen aan te smeren. Als je fiets in orde is heb je ook niet veel gereedschap nodig.
Als je alleen gaat, dan zijn vooral items als tent en kookspullen een punt, omdat je die niet kunt delen. Maar gezien je budget moet je de eerste keer toch vooral gebruiken wat je al hebt. Gebruik alles wat nog in redelijke staat is. Heb je al een slaapzak die warm genoeg is? Koop dan geen nieuwe, ook al is het ding misschien wat zwaar en groot. Heb je al een redelijke tent, ook als die wat zwaar is? Koop geen nieuwe.
Weeg je bestaande sportkleding. Je zult verbaasd staan van de verschillen in het gewicht tussen het ene shirt en het andere, en de ene broek en de andere. Kunststof is veel lichter dan katoen of wol, en het droogt sneller.

Kijk wat je wel moet kopen, en koop dat lichtgewicht. Elke volgende reis, en zeker als er iets versleten is, dan kun je wat nieuws kopen dat wel erg licht is. Ga je inderdaad wat kopen, dan zijn hier wat suggesties:
Tent: een heel mooie lichtgewicht eenpersoons is ook de Hilleberg Akto. Wat zwaarder dan Jim's Laser, maar ook net wat funtioneler. In tweepersoonstenten is de keus natuurlijk heel groot. Hilleberg is mijn favouriet, vanwege de heel hoge kwaliteit, slimme functionaliteit, en het redelijk lage gewicht.
Slaapzak. Een donzen zak is ideaal, omdat die licht, warm en compact zijn. Ik heb laatst in de opruiming bij Bever een prima mummie gekocht voor mijn dochter. Ik dacht iets van 1300 gram, en warm genoeg voor voor ver in het najaar of vroeg in het voorjaar. En dat voor 150 euri. Wil je het beste (en duurste), kijk dan eens bij Western Mountaineering.
Goedkoop en ultralicht slapen doe je op een gesloten cel matje. Helaas is dat ook oncomfortabel en volumineus. Het beste alternatief is vermoedelijk een Exped downmat.
Koken. Licht en goedkoop voor een persoon zijn diverse gasbrandertjes van onder de 100 gram. Plus een windscherm van 50 gram, en kleine alu pannetjes (eentje, plus een koekenpan als deksel) voor nog eens 150-200 gram. Titanium is voor langere trips geld weggooien: het geleidt de warmte minder goed, zodat je het lagere gewicht betaalt met een hoger brandstofgebruik. Een alternatief is een ultralight spiritusbrander (totaal 400 gram, inclusief pannen en windscherm. Zie bijvoorbeeld http://www.clikstand.com/home.htm Het voordeel is dat ze het onder extreme omstandigheden beter doen dan gas, en het nadeel is dat ze meer brandstof gebruiken. Ga je met zijn tweeen, dan kun je overwegen een combinatie te kopen van van een Trangia 25 ultralight en een Optimus Nova+ brander (zie discussie elders). Samen weegt dat zo'n 1100 gram, is heel compact, en het kookt heel efficient.
Wij gebruiken heel goedkope erg lichte zacht plastic borden en bekers van de IKEA. Er bestaat ultralight en heel goedkoop Lexan bestek.
Op kleding kun je heel veel besparen. Twee fietsbroeken, beenkappen, armstukken, een superlichte lange broek voor 's avonds, en een goedkope en heel lichte Hema regenbroek tegen regen en kou helpen je een heel eind (buiten een licht fleece en regenjack etc).

Zie ook: http://www.ultralightbackpacker.com/index.html
Veel plezier,
Wim

Ehmm, enkellaags Goretex bestaat niet. En ik heb ook zo'n spotgoedkope onverwoestbare Goretexbroek met camo-print uit de dump. En die is drielaags en 709 gram!
Weet je zeker dat je weegschaal goed is? (door een kapotte weegschaal ben ik eens op m'n eentje met 35+ kg op weg gegaan, kwam ik pas na de vakantie achter! )
Op de site waar ik hem vandaan heb stond dat het enkellaags goretex was en omdat mn bivakzak 3 laags is en veel zwaarder is per m^2 nam ik aan dat dat klopte maar ik zie nu inderdaad op de site van goretex dat je gelijk hebt, enkellaags bestaat niet :?

Het gewicht heb ik (net als van bijna alle andere dingen uit mijn paklijst) van de site van de fabrikant/winkel.
Er stond letterlijk bij dat hij +/- 100gram woog, heb hem net op de weegschaal gelegd, deze geeft 250 gram aan :evil: :oops:
Het is dus in ieder geval wel een andere broek als die jij hebt spironski, maar dat zal ook wel te merken zijn aan de slijtvastheid want erg stevig kan ik hem niet noemen. Maar hij is ook meer gemaakt als regenbroek dan als "broek" broek zoals de gene die jij hebt.

Maar goed ik laat hem waarschijnlijk toch thuis van de zomer omdat we dan in zuid frankrijk/pyreneen zitten en het dus toch wel warm is en het dan niet zo'n ramp is als ik dan nat word... :wink:

Als het regent rij ik meestal het liefst met blote benen. Maar dat wordt anders als het ook nog koud is. Dan is een fietsbroek toch wel erg fijn. Dat is het ook als het droog is maar er een erg koude wind is, zoals bij lange afdalingen. Dus als ik koude regen of koude wind kan verwachten gaat de regenbroek mee: mijn heel goedkope van de Hema weegt 330gram.
Wim

Naar aanleiding van dit onderwerp ben ik gisteren met de keukenweegschaal in de weer geweest. Ik ben zo'n fietser die liever ergens mee verlegen dan om verlegen zit... maar desondanks heb ik toch al ruim twee kilo gewonnen, door NIET die tweede binnenband mee te nemen, niet dat tweede pannetje en die extra kettingsmeer, niet de Lonely Planet en niet dat woordenboekje Noors.
Ik sta er dan ook versteld van dat iemand alles in twee achtertassen 'gepropt' krijgt - ik ben al blij als ik in een van mijn zes tassen ruimte overhoudt voor de dagelijkse boodschappen. En toch ben ik al 'trots' op die twee kilo; ook al neem ik waarschijnlijk nog steeds te veel mee...

JB schreef: En toch ben ik al 'trots' op die twee kilo; ook al neem ik waarschijnlijk nog steeds te veel mee...
Je heb twee kilo bespaard dus kun je weer extra spullen meenemen... :wink:

Ik ben alles in een mand aan het stoppen voor ik het nog maar probeer in mijn tassen te krijgen. Af en toe bekijk ik mijn mand nog eens en dan gaat er weer wat uit of in. Dan krijg je een goed idee wat je allemaal gaat meezeulen. Ik twijfel nu over mijn voorraad zonnecreme. Ik kan evengoed 3dagen voorzien en de rest in Spanje bijkopen. Zelfde voor after-sun en after-sun heb ik eigenlijk enkel nodig als ik me wat verbrand voel. Ik heb ook al ipv 4 gedetailleerde kaarten maar 1 ruwere kaart bij, de rest staat in mijn gps.

... en de rest in Spanje bijkopen
Maar dat maakt dan toch niet uit? Dan ga je alsnog gewicht bijvoegen! Alleen betaal je dan extra omdat zonnecreme duur is in Spanje. En met enig ongeluk kom je nog een grote, zware, pot te kopen omdat ze in het plaatselijke supermarktje alleen maar van die familieverpakkingen hebben.

Spironski schreef:
... en de rest in Spanje bijkopen
Maar dat maakt dan toch niet uit? Dan ga je alsnog gewicht bijvoegen! Alleen betaal je dan extra omdat zonnecreme duur is in Spanje. En met enig ongeluk kom je nog een grote, zware, pot te kopen omdat ze in het plaatselijke supermarktje alleen maar van die familieverpakkingen hebben.
Ik stop er dan idd wat bij in, maar ik gebruik zo veel zonnecreme (heel bleek mannetje) dat het beter is dat ik niet voor 3 weken aan zonnecreme-voorraad mee ga nemen. De tubes zijn meestal 250ml. Ik heb in redelijk zonnige omstandigheden in België al 10-20ml per dag nodig. Ik gok dat het in Spanje kan oplopen tot 30-40ml per dag. Dat maakt dat ik toch 15*30ml nodig heb. Denk dat ik dan evengoed gewoon een tube van 250ml kan meepakken en als het op is, zie ik daar wel rond.

Oké, da's duidelijk. Maar je had het over voor drie dagen zonnebrandcrème meenemen, vandaar.
Is het niet een idee voor je om een crème te kopen met een hogere beschermfactor die ook nog eens watervast is? Die zweten er minder makkelijk af en gaan dus langer mee.
Hmm, dus sOlar kan niet zo goed tegen de zon? :roll: :)

Hoi S0lar!

Ik ben ook een bleek mannetje en lichtblond en verbrand dus erg snel maar toch heb ik tijdens mijn 9 maanden durende reis door allerlei woestijnen en andere zonnige gebieden slecht 100 ml anti- zonnebrand factor 60 (!) verbruikt :shock: 8)

Want:

Ik fiets altijd met een lange broek, lange mouwen en een hoed. Ik smeer dus alleen 1x per dag mijn gezicht in. En een baard werkt ook goed tegen zonnebrand.

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Hoi S0lar!

Ik ben ook een bleek mannetje en lichtblond en verbrand dus erg snel maar toch heb ik tijdens mijn 9 maanden durende reis door allerlei woestijnen en andere zonnige gebieden slecht 100 ml anti- zonnebrand factor 60 (!) verbruikt :shock: 8)

Want:

Ik fiets altijd met een lange broek, lange mouwen en een hoed. Ik smeer dus alleen 1x per dag mijn gezicht in. En een baard werkt ook goed tegen zonnebrand.

Fiets de wereld,
Whisky
Ik heb rubproof factor 40 (nog zo'n 100ml) en dan verder neem ik 150ml factir 8 mee. Die factor 40 gebruik ik de eerste dagen en voor mijn gezicht.
Ik fiets in korte broek en t-shirt dus ik gebruik meer zonnecreme.
Voor een fietsreisje van 3 dagen gebruik ik iets van een 50ml.

Ik neem zelf alleen wat zonnebrandmiddel mee voor neus en oren, dus daar bespaar ik weer mooi gewicht mee. :-) Maarre - ik hoorde onlangs over P20, een zonnebrandmiddel van het merk Rieman, pas te krijgen in NL (dacht ik), dat je maar 1x per dag hoeft te smeren. Nog waterproof ook. Misschien is dat iets?

En als iemand nog tips heeft voor hoeveel kleren ik mee moet nemen voor noorwegen vanaf komende week? Het is er nu al een hele poos erg warm, maar dat zal het niet blijven, vrees ik. (heb ik weer! :-) ). Wijs geworden door min-vier in juni in Schotland vorig jaar ben ik nu voorbereid op alles en heb (naast 2 paar sokken, afritsbroek, 2 T-shirts, shirt lange mouwen, ondergoed) dus een legging, een dikke (ski)broek, een regenbroek, een fleece lange mouwen, een fleece zonder mouwen, een regenjas, en handschoenen bij me. en voor s avonds in ieder geval een set droge warme kleren. En daar durf ik eigenlijk niet op te besparen. Terecht of onterecht?

JB schreef:En als iemand nog tips heeft voor hoeveel kleren ik mee moet nemen voor noorwegen vanaf komende week? Het is er nu al een hele poos erg warm, maar dat zal het niet blijven, vrees ik. (heb ik weer! :-) ). Wijs geworden door min-vier in juni in Schotland vorig jaar ben ik nu voorbereid op alles en heb (naast 2 paar sokken, afritsbroek, 2 T-shirts, shirt lange mouwen, ondergoed) dus een legging, een dikke (ski)broek, een regenbroek, een fleece lange mouwen, een fleece zonder mouwen, een regenjas, en handschoenen bij me. en voor s avonds in ieder geval een set droge warme kleren. En daar durf ik eigenlijk niet op te besparen. Terecht of onterecht?
Als je slecht weer hebt en geen reserve of warme kledij, ben je de sigaar. Je kan op het internet voorspellingen vinden tot 14dagen vooraf. Als er onzekerheid is over het weer zou ik zeggen, neem warmere dingen ook mee. Als ze duidelijk enkel goed weer geven dan kun je een aantal dingen thuis laten, heb je dan toch een dag of 2-3 slecht weer dan doe je 2 shirts over elkaar. Heb je beenstukken? Die kun je samen met een korte broek ook onder je regenbroek dragen, dat is weer wat warmer.

JB schreef:En als iemand nog tips heeft voor hoeveel kleren ik mee moet nemen voor noorwegen vanaf komende week?
Onder het vriespunt heb ik nog niet meegemaakt, wel vlak daarboven (ook vorig jaar Schotland trouwens). Fietsend heb je het naar mijn gevoel vrij snel warm, de ellende begint wanneer je stil staat :wink: Ik ben een redelijke koukleum en dit is wat ik aan / bij me heb:

Als het koud is op de fiets: lange fietsbroek (of korte fietsbroek met legging), dun synthetisch shirt met lange mouwen, winddichte fleece (polartec 200), soms een dun (polartec 100) fleece vest daartussenin. En handschoenen zijn erg prettig; hoeft niet superdik als maar wel meer is dan die halve fietshandschoentjes.

Voor na het fietsen: afritsbroek (kun je eventueel de legging onder doen), katoenen shirt, dunne fleece puli en winddichte fleece (evt. het fleece vest er nog onder).

Belangrijkste is dat je je romp en hoofd warm houdt, dan valt het met de benen en armen wel mee. Ik heb een dunne fleece buff ((?) zeg maar een ronde sjaal met een koordje erdoor): licht en klein om mee te nemen en heerlijk warm om je hals of eventueel als muts; aanrader!

Ik zou die skibroek thuislaten, en als je naast de afritsbroek nog een tweede broek meehebt (in de "droge warme kleren") dan die waarschijnlijk ook.

Regenjas/regenbroek zeker meenemen, zelf heb ik ook nog van die overschoenen (voor regen of bij koude voeten).

Kou lijden demotiveert (mij) meer dan regen... Dan maar wat meer kleren mee. Je kunt natuurlijk in geval van nood onderweg ook vast wel een fleece oid bijkopen.

En als het koud is dan is het heerlijk als je onderweg iets warms te eten/drinken hebt; mijn favoriet is een kleine thermosfles met hete thee :)

Veel fietsplezier in Noorwegen!

We gaan een week naar Oerol zonder fietsen maar wel met alle kampeerspullen die we normaal gesproken meenemen op fietsvakantie.

Valt best tegen... :evil:

Lang leve de fiets :!: