Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe moet de vereniging eruit gaan zien? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe moet de vereniging eruit gaan zien?

171 berichten

peter de rijk schreef:Ik zie ook niet wat er tegen commercie is. De vereniging zou er kwalitatief en kwantitatief (aantal leden) naar mijn mening veel beter voorstaan als er veel commerciëler gedacht werd. Commercie= geld= faciliteiten. En vooral van dat laatste moet de Wereldfietser het toch hebben. het bieden van een platform waar mensen die korte of lange tijd met de fiets op reis willen adviezen kunnen krijgen en waar allerlei ledenactiviteiten gebundeld worden.
De pijlers zijn dan de website en ja, toch ook het verenigingsblad. Dat dat laatste dan een enorme inhaalslag qua lay-out en opzet moet maken om in de huidige beeld- en bladercultuur nog mee te kunnnen draaien, lijkt me vanzelfsprekend. Materiaal is er genoeg: hoeveel leden hebben niet een prachtige website vol verhalen en foto's? Met enige bewerking zouden veel verhalen zonder meer in het tijdschrift geplaatst kunnen worden.
Je zou als vereniging ook kortingen op verzekeringen, campings, hotels en wat al niet meer kunnen bieden, tot regelingen met luchtvaartmaatschappijen voor fietsvervoer aan toe. Dan heb je werkelijk voordeel te bieden, en dat is toch waar de consument gevoelig voor is (waarom zijn zoveel mensen lid van vereniging Eigen Huis? Omdat je dan korting op je verwarmingsketelonderhoud en je opstalverzekering krijgt!). Maar dan heb je dus wel mensen nodig die zich daarmee op professioneel niveau bezighouden. Betaalde krachten dus.

Voor de goede orde: met commercie bedoel ik uiteraard iets anders dan de sluikreclametoestanden die hier op het forum spelen en die binnen de vereniging ook een buitengewoon heikel punt lijken te zijn.
Zie volgende bericht

Ik ga even in de meedenk modes:

Naar het voorbeeld van de NKBV:

Wie doet de verhuur: Basecamp. Wie krijgt korting? Leden NKBV.

Vraag aan Erik, van de winkel, met de negerzoenen, kan jij nadenken over verhuur van spullen aan leden tegen een Xtarief. Pleur maar gewoon hier neer, Weten we waar we aan toe zijn/haalbaar is/niet haalbaar is.

Naar het voorbeeld van de NKBV, wie doet Reizen? kan Bert, van de reizen in Thailand, in samenwerlking met "anderen" de mogelijkheden schetsen mbt voordeel Fietsreizigers van Wf?

Ik weet niet zo 123 wie het is maar er is een onderschrift met "denk in mogelijkheden" wil hij/zij ook graag reageren? (noblesse oublige !) :wink:
2e
Kan iedreen meedenken over betaalde/nietbetaalde/commercielle/vrijwilige activiteiten die de fietsreiziger hlept,onersteund en motiveert?

Groet
Rolf
Even als los schot uit de heup, waar ik ook een behoefte zie is een verzekering voor de vakantie fietser en de vakantie fiets.
Gezien mijn nieuwe fiets ben ik hier naar op zoek (en ik heb ook het forum afgezocht) en het valt niet mee iets geschikts voor ons te vinden.
Ik denk dat het cllectief van fietsers hier misschien ook wat gezamelijks zou kunnen doen.

Hans - just a thought-

rtk schreef:Ik weet niet zo 123 wie het is maar er is een onderschrift met "denk in mogelijkheden" wil hij/zij ook graag reageren? (noblesse oublige !) :wink:
Volgens mij is zij net deze week vertrokken voor een fietsreis van drie maanden met haar gezin.

Zo te lezen is het voor een aantal al een uitgemaakte zaak commercie etc etc.
Trouwens hoe staat de WF er financieel voor? Ik heb geen idee maar ik krijg de indruk dat het voor de voorstanders duidelijk is zonder commercie geen WF. Met commercie kun je van alles en nog wat doen. De stoelen worden al verdeeld. Dat het voor een klein aantal al een uitgemaakte en beklonken zaak is vind ik persoonlijk veel te snel door de bocht en eerlijk gezegd nogal eenzijdig.

Ik zou ook graag andere argumenten horen juist van de grote groep WF's die wellicht een andere mening hebben. Dat brengt deze: de sky is the limit discussie wat meer in evenwicht. Bovendien vind ik de argumenten op een aantal punten niet echt steekhoudend.

John

Ik wil ook graag reageren op een toekomstvisie voor de Vereniging. Ik zal het meer schrijven van het perspectief: wat trekt mij over de streep om lid te worden?

Om te beginnen trekt mij het perspectief nummer 1 van Marten (hetzelfde als nu, maar een beetje anders).
-Een mooi blad met artikelen over de vereniging, fietsreizen, fietstechniek en fietsuitrusting;
-De fietsreparatiecursussen van Marten moeten vooral door blijven gaan.
-Er zou ook nog iets kunnen komen als een ervaren fietsers helpen nieuwelingen, bijvoorbeeld op het gebied van techniek en organisatie;
-Georganiseerde fietstochten, kampeerweekenden;
-Het forum vind ik een hele fijne manier om kennis te maken met de vereniging. Ik ben er zeker van dat dit de vereniging ook veel leden op kan leveren. Het is alleen bij een aantal vragen lastig als nieuweling om snel de goede informatie te vinden. De wijze waarop het thema:"nieuwe fiets" is opgepakt, heeft mij goed op weg geholpen en was ook overzichtelijk. Anders ligt dat bijvoorbeeld voor het thema: "welke banden gebruik ik?";

Zelf heb ik nog twee jonge kinderen. Ik vind het heel erg jammer dat er geen "fietsen met kinderen" gedeelte bij de vereniging zit. Ik zie toch dat als je met kleine kinderen gaat fietsen met andere dingen rekening moet houden, dan wanneer je er na of tijdens je studie in alle vrijheid op uit kunt trekken.

Ook heel belangrijk is het dat er duidelijkheid komt over de commerciële activiteiten van de fietswinkels. Ik denk dat het belangrijk is dat de betreffende winkeliers ook hierbij betrokken gaan worden, zodat er iets op tafel komt wat niet alleen door de leden, maar ook door de winkeliers (in ieder geval degenen die in de vereniging ook een actieve rol vervullen) gedragen wordt.

Misschien is het ook goed om nog eens te rade te gaan bij oudgedienden van de vereniging. Zij hebben vast heel veel ideeën over waar het heen moet met het schip. Daar zit ongetwijfeld ook nog wel wat bruikbaars bij.

Ik ga zeker lid worden van de vereniging, wanneer precies daar moet ik nog over nadenken (is ook een geldkwestie) en overleggen met mijn huisgenoten.

Het is zo meteen aan het nieuwe bestuur om hier een richting in te vinden. In een verening met zoveel leuke, eigenwijze en slimme mensen die een uitdaging niet uit de weg gaan zal je deze discussies altijd houden. Een goed bestuur luistert naar de wensen en initiatieven van alle leden maar hoeft niet achter elk balonnetje aan te gaan. Zij moeten wel alles overwegen. Mensen met een persoonlijk belang werken harder en dat heeft de vereninging ook nodig. De vraag is waar de balans doorslaat van een win win situatie naar één verliezende partij.
Daarom vooral doorgaan met deze discussie en geef zoveel mogelijk input aan het nieuwe bestuur. Het is aan hun om daar wat mee te doen of niet. Zonder ideeën gebeurd er niets maar alle ideeën volgen maakt het ook een zooitje. Waar ligt de grens? Nogmaals wil je daarover mee beslissen kom in het bestuur en denk mee!!!!

Inge

Vikingar schreef:Zo te lezen is het voor een aantal al een uitgemaakte zaak commercie etc etc.
Trouwens hoe staat de WF er financieel voor? Ik heb geen idee maar ik krijg de indruk dat het voor de voorstanders duidelijk is zonder commercie geen WF. Met commercie kun je van alles en nog wat doen. De stoelen worden al verdeeld. Dat het voor een klein aantal al een uitgemaakte en beklonken zaak is vind ik persoonlijk veel te snel door de bocht en eerlijk gezegd nogal eenzijdig.

Ik zou ook graag andere argumenten horen juist van de grote groep WF's die wellicht een andere mening hebben. Dat brengt deze: de sky is the limit discussie wat meer in evenwicht. Bovendien vind ik de argumenten op een aantal punten niet echt steekhoudend.
Ik weet niet waar jij uit opmaakt dat het "voor een klein aantal al een uitgemaakte en beklonken zaak is" en dat "de stoelen al verdeeld worden". Er worden hier gewoon een aantal ideeën gespuit als input voor een bestuur cq. ledenvergadering. Van een soort coup is dus in het geheel geen sprake, althans ik lees dat niet maar misschien ken ik de verhoudingen binnen de vereniging onvoldoende.
En als je een aantal punten niet steekhoudend vind, vertel dan ook even wát je er niet steekhoudend aan vindt, dan kan de discussie zich ontwikkelen. Zo blijven uit de heup geschoten losse flodders.

peter de rijk schreef:
Vikingar schreef: En als je een aantal punten niet steekhoudend vind, vertel dan ook even wát je er niet steekhoudend aan vindt, dan kan de discussie zich ontwikkelen. Zo blijven uit de heup geschoten losse flodders.
Je hebt gelijk!!!

Nu als er dus meer inkomsten zijn met commercie waar je allerlei leuke dingen mee kunt doen is mijn vraag hoe staat de WF er financïeel voor?

Is het uit financieel oogpunt noodzakelijk om nog meer inkomsten te generen. Is er ooit onderzoek gedaan naar de behoefte en wensen van WF's. Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Of is commercie een doel op zich geworden? Weten we eigenlijk wel genoeg om het al in deze oplossingsrichting te zoeken? In deze discussie lijkt commercie meer een doel op zich. Belangrijk is ook voor wie is commercie belangrijk? Is er een probleem?

Ik mis een aantal stappen en onderbouwde argumenten. Als we het over commercie hebben heb je het over een breed spectrum van sponsers tot betaalde leden tot georganiseerde reizen. Verhoging van contributie? etc etc.

John

Vikingar schreef: Is het uit financieel oogpunt noodzakelijk om nog meer inkomsten te generen. Is er ooit onderzoek gedaan naar de behoefte en wensen van WF's. Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Of is commercie een doel op zich geworden? Weten we eigenlijk wel genoeg om het al in deze oplossingsrichting te zoeken? In deze discussie lijkt commercie meer een doel op zich. Belangrijk is ook voor wie is commercie belangrijk? Is er een probleem?
Dat zijn natuurlijk allemaal terechte vragen. Zelf denk ik dat er twee mogelijkheden zijn:
1. De Wereldfietser blijft een soort speeltuin zonder veel structuur; eerder een gezelligheidsclubje, low profile, weinig kosten en weinig output.
2. De Wereldfietser maakt de sprong naar volwassenheid zoals eerder beschreven, met een tijdschrift en een website op niveau, bonussen voor leden en tal van activiteiten en met professionele know-how.

Voor variant 2 is uiteraard een gedegen financieel plan nodig om te zien of deze sprong wel gemaakt kan worden. Ik denk wel dat de vereniging nu voor lange tijd moet kiezen voor 1 of 2, een tussenweg is er niet.

Vikingar schreef:Zo te lezen is het voor een aantal al een uitgemaakte zaak commercie etc etc.
Trouwens hoe staat de WF er financieel voor? Ik heb geen idee maar ik krijg de indruk dat het voor de voorstanders duidelijk is zonder commercie geen WF. Met commercie kun je van alles en nog wat doen. De stoelen worden al verdeeld. Dat het voor een klein aantal al een uitgemaakte en beklonken zaak is vind ik persoonlijk veel te snel door de bocht en eerlijk gezegd nogal eenzijdig.

Ik zou ook graag andere argumenten horen juist van de grote groep WF's die wellicht een andere mening hebben. Dat brengt deze: de sky is the limit discussie wat meer in evenwicht. Bovendien vind ik de argumenten op een aantal punten niet echt steekhoudend.

John
Ik ben blij met alle reacties. Voor mij is nog helemaal niets een uitgemaakte zaak. Ik ben nog steeds erg benieuwd wat men zoekt in een vereniging voor fietreizigers en of WF aan die wensen kan en/of wil voldoen. Als dat een opzet is zoals nu, prima! Als blijkt dat mensen meer zoeken dan de vereniging nu biedt, werk aan de winkel! Ik hoop op input van veel meer mensen dan tot nu toe. Ik denk dat dat informatie geeft waar een bestuur iets mee kan.

Imeere schreef:ik ben het helemaal met Guus eens. MBO zegt niets over je bestuurlijke kwaliteiten, enthousiasme en de wil om te leren des te meer. Ik zie je inschrijving tegemoed!!

Inge
Hmm, een plek waar alle inzet gewaardeerd wordt, dat is prettig. Ik kan alleen niet in het toekomstige bestuur komen te zitten, want op een grote afstand vergaderen zonder telecommunicatie gaat een beetje lastig op de fiets... :roll:

Verder kunnen er wellicht voordelen voortkomen uit het samenwerken met commerciële aanbieders. De manier waarop dat ingevuld dient te worden en waar de grens ligt is vrij lastig. Als je eerst precies hebt bepaald wat je wilt, kun je de grenzen ook beter definiëren.

Wat mij betreft is de vereniging er:
- ter promotie van het reizen op de fiets (naam had net zo goed "De Fietsreiziger" kunnen zijn). Voor mensen die de wereld willen ontdekken op de fiets. Of dat nu tijdens het woon-werkverkeer is of een fietsreis van 40 jaar.
- ter behartiging van de belangen van fietsreizigers. Zowel in het reizen naar de locatie (met OV), als het tijdens het fietsreizen. Uiteraard valt hier enig voordeel onder voor de leden: goedkoper de hobby uitoefenen is altijd prettig.
- voor het uitwisselen van informatie ter enthousiasmering van niet-leden om fietsreis-activiteiten te ontplooien.


Wat mij betreft wil de vereniging:
- continuatie van 1)de aanwezigheid op de belangrijkste beurzen op dit gebied, 2) het tijdschrift, 3)de fietsreparatie-cursussen, 4)activiteiten die nu ontplooid worden
- FAQ=VGV=veel gestelde vragen-topics in het forum
- afspraken maken met NL-se openbaar vervoer: luchtvaartmaatschappijen, treinreis-aanbieders.
- een gecombineerde fiets-/reisverzekering. Hierbij zowel een goedkopere Europa-dekking, als een werelddekking. Tevens mogelijkheid tot langere tijd weg (momenteel is Elvia goed voor 24 maanden, maar geen fiets erbij).
- meer aanwezigheid in de "grotere" Nederlandse en Vlaamse buitensport-tijdschriften (promotie activiteiten en cursussen, aanwezigheid o.a. fietsverhalen van leden in die tijdschriften)
- fiets- en uitrusting-verhuur tijdens de officiële WF-activiteiten, te organiseren door externe bedrijven en te reguleren door het bestuur (transparantie).
- gratis uitleen T-shirts "de Wereldfietser" aan organiserende leden van niet-WF-activiteiten (uiteraard vanzelfsprekend voor organisatoren van officiële WF-activiteiten), zodat "de Wereldfietser" zichtbaarder is voor anderen. Niet verplichten om de T-shirts te dragen, maar dat spreekt voor zich. Tevens kan aan leden die extern een lezing geven, gratis een "de Wereldfietser" T-shirt uitgeleend worden.
- dat er sneller ingespeeld wordt op de initiatieven van leden zoals Blanche met de Wereldfiets-filmpjes op YouTube. Dit mag m.i. best door de vereniging ondersteund worden, omdat dit volgens mij direct bijdraagt aan de promotie van het fietsreizen.

Anderen nog suggesties?

PS. Sorry, even tijd over... :oops:

Imeere schreef:Het is zo meteen aan het nieuwe bestuur om hier een richting in te vinden.

Inge
Inge, volgens mij is de volgorde anders. De ledenvergadering kiest een richting en vervolgens kiest de ledenvergadering een bestuur dat dat kan uitvoeren.
Helaas pakt het in de praktijk meestal anders uit vanwege desinteresse van de ledenvergadering. Men is blij dat er anderen zijn die zich kandidaat willen stellen en vervolgens worden alle kandidaten gekozen, omdat iedereen blij is, dat we dat dan weer achter de rug hebben.

Vikingar schreef:
Je hebt gelijk!!!

Nu als er dus meer inkomsten zijn met commercie waar je allerlei leuke dingen mee kunt doen is mijn vraag hoe staat de WF er financïeel voor?

Is het uit financieel oogpunt noodzakelijk om nog meer inkomsten te generen. Is er ooit onderzoek gedaan naar de behoefte en wensen van WF's. Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Of is commercie een doel op zich geworden? Weten we eigenlijk wel genoeg om het al in deze oplossingsrichting te zoeken? In deze discussie lijkt commercie meer een doel op zich. Belangrijk is ook voor wie is commercie belangrijk? Is er een probleem?

Ik mis een aantal stappen en onderbouwde argumenten. Als we het over commercie hebben heb je het over een breed spectrum van sponsers tot betaalde leden tot georganiseerde reizen. Verhoging van contributie? etc etc.

John
De primaire reden voor commercie is de overbelasting van de vrijwilligers. Mensen beginnen enthousiast met een vereniging, boordevol ideeen. Met veel werk en tijd wordt er van alles opgebouwd. Zo heb ik dus zelf zeven jaar in het bestuur van de wereldfietser gezeten en flink aan de weg getimmerd. Iedereen is blij dat anderen zoveel werk verrichten, maar niemand wil het estafettestokje overnemen. Wat doe je dan, als je zoveel jaren zoveel hebt gedaan? De boel weer laten instorten? Alles voor niets geweest?
Als het werk kan worden overgedragen aan een betaalde kracht die er tijd genoeg voor kan vrijmaken, is het stoppen voor een vrijwilliger een stuk eenvoudiger. Je ziet nu dat sommige mensen jarenlang door blijven zwoegen, terwijl ze eigenlijk willen stoppen.

Neem de ledenadministratie. Met een paar honderd leden is dat nog wel te doen als vrijwilliger. Maar met een paar duizend leden, met wekelijks adreswijzigingen, met de jaarlijkse contributiebetalingen, het verzenden van de accepts, het administratief verwerken van de betalingen, met elk jaar honderden (!) leden die een betalingsherinnering toegestuurd moeten krijgen. Perry en Pien hebben dit jaren gedaan als vrijwilliger en stoppen nu. Maar je kunt niet meer verlangen dat een vrijwilliger dit gaat doen. het wordt dus nu uitbesteed. En dat kost geld.

Het tijdschrift moet ook vier keer per jaar uitkomen. Iedereen betaalt vooraf en rekent daarop. Die werkdruk kun je niet allemaal op de schouders van vrijwilligers leggen.

Er moeten dus inkomsten zijn. Dan kun je de contributie verhogen, maar je kunt ook kijken of er inkomsten kunnen worden gegenereerd. Commercie dus.

Voor mij is het inderdaad een uitgemaakte zaak. Jarenlang heb ik - voor mijn gevoel - de vereniging op sleeptouw moeten nemen. De laatste jaren vrijwel volledig buiten beeld. Bevalt me prima. Maar de sleuteltaken heb ik nauwlettend gevolgd: het tijdschrift moet vier keer per jaar verschijnen en de ledenadministratie en de penningen moeten goed gebeuren. Die waren bij Perry en Pien in uitstekende handen. Maar ik had niet de indruk dat iemand zich bezig hield met de vraag wat er moest gaan gebeuren als zij er mee zouden gaan stoppen. Een kampeerweekend een keertje overslaan overleeft de vereniging wel, een heel jaar geen kampeerweekenden ook, idem voor de trektochten. Ik bagatelliseer ze niet; ze zijn heel belangrijk voor de betrokkenheid. Maar geen administratie, geen penningen, geen tijdschrift. Dan houdt het op. Dergelijke sleutelfuncties kun je niet blijvend overlaten aan vrijwilligers; zeker niet als ze zoveel werk betekenen. Daar moet je betaalde krachten voor hebben. Ik zou niet weten hoe de vereniging nog tien jaar verder kan zonder commerciele activiteiten binnen te laten.

Theo, ik ben het met je eens over de volgorde. Op de ledenvergadering is echter lastig om die een visie te laten uitspreken. Daarom is een één na beste benadering kandidaten voor te stellen die een stuk schrijven over wat ze willen, kunnen en denken te gaan doen. De leden kunnen dan bedenken door welke kandidaat ze zich het beste vertegenwoordigd voelen en indien ze zich door niemand goed vertegenwoordigd voelen zich zelf kandidaat te stellen.

Ook de politiek doet een poging alle burgers te laten meespreken maar moeten het ook doen met een afvaaridiging waarmee je altijd een subjectief beeld krijgt. Of je krijgt het voorbeeld van trots op nederland waarbij de site helemaal uit de lucht gehaald moet worden.

Met het democratisch kiezen van de bestuursleden heb je wel het risico dat de chemie in het team er niet is, je kiest een persoon niet een team. Het team moet ook bestaan uit een aantal aanvullende kwaliteiten. Daarbij moet je nog hopen dat er wat te kiezen is en dat veel mensen het de moeite waard vinden zich een uurtje in de week voor de vereniging in te zetten. Als interim bestuur zoeken we ook de mogelijkheden van de techniek om de tijd zo efficiënt mogelijk te besteden. Dit zullen we ook overdragen aan het nieuwe bestuur zodat alle tijd efficiënt besteed kan worden. Het interim bestuur moet nog beslissen hoe we de kandidaten aandragen voor de ledenveragdering, dat ligt aan het aantal mensen dat mee wil doen en hun (verschil in) visie.

We zijn gegroeid van een vereniging van een paar honderd leden naar een vereniging van een paar duizend leden. Dit vraagt inderdaad een andere benadering maar er zijn vele oplossingen mogelijk.

De vereniging heeft meer dan voldoende cash om zaken zoals de leden administratie uit te besteden en heeft hier geen commerciële activiteiten voor nodig. Persoonlijk ben ik absoluut niet tegen commercie maar je hebt een zakelijk bestuur nodig om goed de grenzen te bewaken. Vaak zie je dat een goedwillend maar niet zo zakelijk bestuur niet is opgewassen tegen de commerciële kracht van een sterke communicator. Zolang we niet kunnen garanderen dat de grens duidelijk is en goed bewaakt kan worden zou ik voorzichtig zijn met het commerciële element. En nogmaals als we noodleidend zouden zijn is het een andere zaak maar voorlopig is er geld genoeg voor vele wensen. Als de contributie iets omhoog zou gaan heb ik daar persoonlijk minder problemen mee dan dat ik eerst door een commerciële diaree moet worstelen voor mijn informatie. waar ligt de grens en hoe kunnen we die bewaken is de vraag.

Inge

Hoi!
1) net als nu, maar misschien een tikje gegroeid. Dus met zwartwit blad, website/databank (en forum) uitgever voor het blad, professionele ledenadmin? een aantal kampeerweekenden, diverse buitenlandtripjes, cursussen en een flinke beurspresentatie

3) We gaan groot! Het blad krijgt een kleurtje, auteurs krijgen betaald, de contributie gaat omhoog, aanbiedingen in het blad en op de site, cross selling, De wereldfietsers credit kaart (met doorlopende reisverzekering!) wordt geintroduceerd, er komt een onderdelenlijn voor gestrande reizigers, we richten een Duitse afdeling op, de ledenraad stelt een directeur aan.....
De wereldfietser is aardig gegroeid en ik voel wel wat voor een een mix van martens nr 1 en 2 en het NKBV-achtige voorstel van Rolf. De NKBV heeft namelijk dezelfde problemen gehad en is nu geworden tot DE bergsportvereniging van nederland.

De wereldfietser is nog lang niet zover en zal denk ik niet zo groot kunnen groeien (te kleine doelgroep) maar iets van commerciele activiteiten van de vereniging uit is OK (georganiseerde fietsreizen, cursussen), MITS een deel terug vloeid in de vereniging. Misschien is een kortings-systeem ala 'het NKBV pasje' een optie. Dus leden krijgen korting bij commerciele leden en in ruil daarvoor kunnen deze commerciele leden activiteiten binnen de vereniging ontplooien.

De administratie etc kan na een kleine verhoging van de contributie worden uitbesteed, dat geeft de vrijwilligers meer tijd zich met de vereniging bezig te houden. Het blad voorlopig zwart wit om de kosten te drukken (en het is OK zo) maar als het rendabel zou zijn is kleur natuurlijk altijd leuk :-)

Dus alles een tandje hoger maar nog niet in het grootste verzet.

Fiets de wereld,
Whisky

Ik denk dat in veel gevallen waar we het woord commercie gebruiken we professionalisering bedoelen. Commercie heeft een winst oogmerk. Dat kan niet de bedoeling van de vereniging zijn. Dat blijft primair continueren en faciliteren van de wensen van de leden. De aard van deze wensen bepaald hoe ze georganiseerd moeten worden op vrijwillige basis of door professionals. Tevens moeten dan de risico's in kaart worden gebracht van de activiteiten die uit deze wensen voortvloeien. De dekking van individuele aanspraakelijkheidsvezekeringen kent zijn grenzen.Als die grenzen bereikt zijn is het oprichten van een BV de meest voor de hand liggende optie.

Dat laatste is dus geen doel op zich maar altijd een middel om het doel van de vereniging te kunnen blijven verwezenlijken. Ik vraag mij wel af of professionalisering past binnen de huidige statuten. Ik vind het ook nog steeds een beetje vaag wat nou de doelgroep van WF is. Van een afstand lijkt het erop dat de WF een beetje uit zijn jasje is geroeid. Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Een vereniging van duizenden leden is iig meer dan een "clubje".

Wat wil ik dat de vereniging biedt:
1) Fietsverzekeringen
2) Materiaal huur
3) (thema) vakanties
4) Reparatie cursussen
5) Subverenigingen/commisies
  • a) Wereld(reis)fietsers
    b)Fietvakantie fietsers
    c) dagtocht fietsers
    d) jonge fietsers
    e) 65+ fietsers
    f) Mountainbike (onverhard) reizigers
    g) regio's
6) Forum zoals nu openbaar houden
7) Apart deel op de website voor leden waar je bijvoorbeeld kan stemmen
8) Tijdschrift waarin alle bovenstaande aandacht krijgt. (hoe kan ik acht met een haakje sluiten schrijven zonder dat het direct cool is?)

Theo Jorna schreef:... Bij de oprichting van de Wereldfietser heb ik wel degelijk een commerciele poot in gedachten gehad. ... Helaas was 'commercieel' een soort vloeken in de kerk. Een gemiste kans.
Tja,
Hier sta ik wel even van te kijken. Dat het je in al die jaren dat in de weer bent geweest voor De Wereldfietser nog steeds niet is gelukt om "groeidoeistellingen" op te nemen in de verenigingsdoelstellingen (want daar - in de statuten - staat geen doelstellingen van een dergelijke strekking) en dat je je er nog steeds zo sterk voor maakt dat "het moet". Jij hebt wel een enorm lange adem zeg.
De constatering dat de huidige vereniging op allerlei punten niet voldoet vind ik wel grappig. Loopt het ledental zo hard terug?
Ik vind daarom dat kandidaat-bestuurders moeten aangeven wat de doelen zijn die zij voor de vereniging willen nastreven. Willen zij groei cq commercie? En waar ligt dan het optimum? 100.000 leden? Eén miljoen? Uiteraard moet e.e.a. in de statuten het het HHR worden opgenomen, want de vormen van inkomsten zijn bijvoorbeeld door het huidige HH-reglement gelimiteerd.
De leden moeten dat beseffen dat het karakter van de vereniging dan dramatisch zal veranderen, zeker voor de actieve leden. Dus komt allen naar de ALV!
Groet,
Leon

rtk schreef:Ik denk dat in veel gevallen waar we het woord commercie gebruiken we professionalisering bedoelen
Precies! En daar is niks mee :-)
rtk schreef: Ik vind het ook nog steeds een beetje vaag wat nou de doelgroep van WF is. Van een afstand lijkt het erop dat de WF een beetje uit zijn jasje is geroeid. Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken.
Precies, daar ligt de kern van het probleem. Willen we de wereldfietser herdefinieren of blijven we trouw aan de uitgangspunten?

Het probleem blijkt onder andere uit het opgevoerde lijstje met de `dagtocht fietsers`
Wat wil ik dat de vereniging biedt:
c) dagtocht fietsers
en de post van een van de oprichters van WF, Theo
Theo Jorna schreef: reizen is 'leven op het moment' en met bewondering en verwondering de wereld om me heen bekijken. Fietsen is daarvoor heel geschikt, omdat je je dan op een redelijk comfortabele manier voortbeweegt en toch dicht bij de omgeving staat. Dat was de doelgroep die ik voor ogen had bij de oprichting van de vereniging.
Ook de omschrijving van een van de oprichters van de WF is niet zo expliciet maar reizen is een essentieel onderdeel.

Ik zelf vind dat dagjes fietsers niet tot de doelgroep behoren omdat die a) genoeg andere verenigingen hebben waar ze zich tot kunnen wenden Vogelvrije Fietser, etc) en b) een dagje fietsen niet reizen is (ok, daar begeef ik me op filosofisch glad ijs).
Een wereldfietser daarentegen is niet iets alledaags en juist DAAR zou de vereniging zich op moeten richten. En tot nu toe is dat heel erg goed gelukt :-) Dat veel wereldfietsers natuurlijk ook graag gewoon een dagje fietsen is duidelijk, maar wereldfietsers zijn ze.

Ga dus niet te breed met de vereniging en zorg ervoor dat de uitgangspunten van de vereniniging en de doelgroepen duidelijk gedefinieerd wordt. Dat onbreekt op dit moment.

Dus: WAAR wil de WF heen en HOE wil het er komen.

Fiets de Wereld,
Whisky

sorry, foutje :oops:

rtk schreef:8) Tijdschrift waarin alle bovenstaande aandacht krijgt. (hoe kan ik acht met een haakje sluiten schrijven zonder dat het direct cool is?)
8) Schakel smilies uit in dit bericht