Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschillende vragen over fietsvakantie - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

verschillende vragen over fietsvakantie

Ipv pepperspray kan je ook een klein busje haarlak meenemen.

een klein busje haarlak meenemen
Zit ik dus nu diep na te denken hoe ik mijn vrouw uitleg waarom ik met een busje haarlak rondfiets :roll:

Pepperspray begrijpt ze, maar haarlak :?:

Groet

Jans

dank je voor de tip! meer goede tips voor de verdediging tegen enge dieren/mensen onderweg?

(ik zag dat de stok behoorlijk prijzig was op de Duitse site, pepperspray betaalbaar en haarlak is natuurlijk helemaal goedkoop)

Als je tegen honden bedoelt: ik heb een electronische hondenverjager mogen meemaken: geef mij maar gewoon de analoge! Namelijk een steen! (Of een afgewaaide tak, o.i.d.) Werkt net zo goed als je die werpt, alleen is wel goedkoper dan dat electronische ding wat een ultrasoon geluid zou moeten maken om de honden op minstens 5m had moeten houden (en die electronische kun je daarna ook niet meer hergebruiken met dat doeleinde, althans niet zonder opnieuw monteren. Een steen kun je gelijk weer oppakken en opnieuw werpen...).

Ik heb mijn vriendin ook zo'n mini-spuitbusje pepperspray gegeven (is wel veel handiger dan een bus haarlak). Nog niet hoeven te gebruiken, gelukkig. Gekocht bij Rose-versand.

Dat ik de Buff heb vergeten! Onvergeeflijk! Inderdaad zij die dingen erg handig. De echte zijn van microvezel en kosten iets van 12,50, Xenos heeft ze voor 3,50, maar die zijn van 100% katoen en zou ik niet nemen, dat functioneert heel anders.

Ik zou me niet teveel zorgen gaan maken, eerlijk gezegd. Straks durf je helemaal niet meer op weg (pepperspray, recco...?) terwijl je waarschijnlijk voornamelijk mooie landscgappen en vriendelijke mensen zult tegenkomen . :D

catemaron schreef:
lola schreef: over stinken gesproken. Als je die waterdichte sokken na een dagje uittrekt :shock: . Tjonge dat is pas echt alarmfase rood en gasmaskers op :oops:
Sommige heten niet voor niks "sealskin". Dode zeehonden huid, lekker luchie, bweeech :P

Fiets de wereld, (met een voortent voor stinksokken)
Whisky

Heb je ook geen pepperspray meer nodig! :D

lola schreef:dank je voor de tip! meer goede tips voor de verdediging tegen enge dieren/mensen onderweg?
(ik zag dat de stok behoorlijk prijzig was op de Duitse site, pepperspray betaalbaar en haarlak is natuurlijk helemaal goedkoop)
Een prijzige stok?? Iedere boomtak doet zijn werk hoor. Wel even van te voren meenemen mocht je later door boomloze gebieden fietsen.

Zo'n dazzer werkte bij mij op de hond en kat van de buren maar niet op de wilde honden in turkije. Oplossing: gooi de dazzer naar de eerste hond en een steen naar de tweede. Stenen werken ALTIJD en verbruiken geen batterijen. Super handige dingen joh die stenen :D

De stok houdt ook rotjochies op een afstand. In oost turkije waren nogal wat etterbakkerige jonge 'roof-herders' (met name tussen Van en Dogubeyazit) maar zo snel ze de stok zagen waren die jochies (10-20 jaar) ineens heel lief. Gelukkig heb ik hem nooit om mensen hoeven te gebruiken.

Fiets de wereld (met een paar stenen in de stuurtas),
Whisky

Maar je moet dan toch wel een beetje goed en raak met zo'n steen kunnen gooien. Als je met een slap boogje het ding totaal de verkeerde kant op gooit helpt zo'n steen ook niet. lijkt me.

ik vind het risico om te missen met de steen en wel de toorn van engerd op mijn hals te halen wel groot. Heb gisteravond meteen pepperspray besteld op de duitse site. (en, ja, ik vind het wel een klein beetje eng in mijn eentje)

ik ben na jullie tips, die ik meteen in mijn aankopen heb verwerkt, zo'n beetje rond qua spullen: 2 200 shirtjes, 1 320 icebreaker, een 140 hemdje (zag ik in de outlet, waar ook de 320 vandaan komt). ik heb nog iets synthetisch van een eerdere aankoop (soort tussenlaagje denk ik), mijn regenjack/windstopper. Gisteravond ook fietsbroek aangeschaft (even testen, dan een tweede aanschaffen) en nog beenstukken.
handschoenen (inderdaad niet te dure gekocht, fleeceachtig met rubber stukjes erop) en dan nu nog de sandalen met sealskinz en gewone sokken(ik heb nog wandelsokken van falke met blauwe letters voor warm weer en rode voor kouder weer). ik zag de buffs (inderdaad niet goedkoop begint bij 20 euro, maar waarschijnlijk wel fijn voor onderweg) fietstas gearriveerd via internet. Nu nog een helmpje en een fiets (morgen hak ik de knoop door. het wordt ws. jan janssenfiets met weinig erop)

Andere vraag: als ik fiets, vooral aan het eind van de dag terug van werk, dan val ik er zo'n beetje af na een half uur. Gelukkig is daar dan een pompstation met snickers en dan gaat ook meteen de stekker in het stopcontact. Wat neem je mee voor onderweg om lekker te kunnen blijven fietsen en niet zoveel chocolade weg te werken, maar wat ook weer geen dure technoreep is?

lola schreef:ik vind het risico om te missen met de steen en wel de toorn van engerd op mijn hals te halen wel groot.
Ik heb ook aantal keer meegemaakt dat alleen het oprapen van de steen en het omhoog brengen van m'n arm al genoeg was. Vermoedelijk was Whiskey al langs geweest en dacht de hond: "Daar gaan we weer, wéér zo'n lid van De Wereldfietser die (doet of hij) niet bang is..."
Overigens is het "ergens in de richting van de hond" werpen (gooien is wat anders dan werpen, vraag een willekeurige CIOS-opgeleide sportleider maar eens) genoeg om de hond te laten schrikken. Hetzelfde geldt voor Berber-vrouwen die je bespugen: hoef je ook niet te raken om de worp effectief te laten zijn.
lola schreef:ik zag de buffs (inderdaad niet goedkoop begint bij 20 euro, maar waarschijnlijk wel fijn voor onderweg)
Is dit niet de Polar Buff? Die met half dunne fleece, half gewoon? Anders kun je eenzelfde van een ander merk overwegen (VAUDE maakt er ook weet ik, en wellicht andere merken ook wel).
lola schreef:Andere vraag: als ik fiets, vooral aan het eind van de dag terug van werk, dan val ik er zo'n beetje af na een half uur. Gelukkig is daar dan een pompstation met snickers en dan gaat ook meteen de stekker in het stopcontact. Wat neem je mee voor onderweg om lekker te kunnen blijven fietsen en niet zoveel chocolade weg te werken, maar wat ook weer geen dure technoreep is?
Minder chocola? Mars? :roll:
Op mijn vorige langere reis heb ik me aangewend om om de ca. 2 uur (kon ook wel half uur langer of korter zijn) iets te eten, zoals een pakje noedels o.i.d. Laatst in Marokko hebben we het opgelost met Snickers, Mars, Twix (of iets lokaals (=goedkoops: 10 cent omgerekend naar Euro's) wat er op leek, KitKat was helaas minder goed verkrijgbaar). M'n pa is eens meegefietst, en moest toch wel toegeven dat hij op die manier ook na 3 uur 's middags nog vrolijk op de fiets zat, in plaats van dat het humeur er bij in begon te schieten.
Voor op het werk kun je ook denken aan een papje bijvoorbeeld. Yoghurt en vla zit ook veel energie in, zeker i.c.m. bijvoorbeeld een banaan er doorheen, en/of Roosvicee. 's Ochtends in een handig bakje (wat niet opengaat, bijv. Nalgene-fles) meenemen, is snel te verwerken in de fietsenstalling, en je kunt (eerste 10 minuten rustig beginnen) vol energie en met veel plezier tegen de hagelbuien in fietsen! :lol:

inderdaad die buff half om half heb ik gezien. (26 euro) ik zal eens kijken naar Vaude. bedankt voor de paptip en ik begrijp dat je ook gewoon aan de snicker bent. ik dacht daar misschien een gezonder alternatief voor was. misschien maar een tros bananen mee op reis de fietstas in. :)

lola schreef:ik ben na jullie tips, die ik meteen in mijn aankopen heb verwerkt, zo'n beetje rond qua spullen: 2 200 shirtjes, 1 320 icebreaker, een 140 hemdje (zag ik in de outlet, waar ook de 320 vandaan komt). ik heb nog iets synthetisch van een eerdere aankoop (soort tussenlaagje denk ik), mijn regenjack/windstopper. Gisteravond ook fietsbroek aangeschaft (even testen, dan een tweede aanschaffen) en nog beenstukken.
handschoenen (inderdaad niet te dure gekocht, fleeceachtig met rubber stukjes erop) en dan nu nog de sandalen met sealskinz en gewone sokken(ik heb nog wandelsokken van falke met blauwe letters voor warm weer en rode voor kouder weer).
Ziet er goed uit.
Ik fiets zelf met lage wandelschoenen. Maar aangezien die beginnen te verslijten stap ik vermoedelijk over op m'n hoge (mogelijk i.c.m. "hojotas" uit Peru (=soort oer-sandaal, is het laatste ontwerp van de Inca's :D) voor als het warm is).
Verder heb ik ook dus een donsjackje (eigenlijk -trui) voor de pauzes en voor de tent.
Ik fiets wel in regenbroek als het doorregent (nu zogenaamd 3-laags Gore-Tex in stevige kwaliteit, later wellicht lichtgewicht eVent met verstevigingen voor het fietsen).
Vergeet niet 1 lange fietsbroek te gebruiken: compact mee te nemen, fietst heerlijk, enorm veel warmte (althans die van mij: zonder zeem, weer van stretch-fleece: ideaal materiaal voor fietsen!). Bovendien blijft je afritsbroek bespaard voor de momenten dat je in gewoond gebied bent (stadje). Och, ik lees net pas de beenstukken: dan moet je toch iets van een fietsbroek aanhouden als je dat ook 's avonds wilt gebruiken, of een 2e afritsbroek meenemen, aangezien datgene wat je 's avonds voor de tent bij het koken en uitrusten gebruikt, toch wel vuil zal worden.
De Falke-sokken kun je gewoon gebruiken. Na 2 jaar beginnen die bij mij te lubberen. Daarom gebruik ik Bridgedale (en tegenwoordig ook Thorlo), wat bij mij zo'n 5 jaar mee gaat bij dagelijks gebruik.
Handschoenen zijn niet noodzakelijk voor het comfort, zo lang je op een goed wegdek fietst ([FrankvanRijn-toon]Maar wat is nu eigenlijk een goed wegdek?[/FrankvanRijn-toon]). Dus wellicht heb je genoeg aan de gekochte handschoenen: fleece zou ook nog goed moeten isoleren als het nat is.

lola schreef:en ik begrijp dat je ook gewoon aan de snicker bent.
Nou... Liever dus KitKat of Twix, maar bij gebrek aan dat dan toch Mars. Snickers kan altijd nog, net als overlijden :roll:...

Je kunt (HINT-modus aan) de titel van het topic ook veranderen in bijv. "Meerdere vragen voor fietsvakantie". :wink:

laatste vraag: ik heb het net ergens anders op een forum ook neergelegd: welke fiets? ik moet de knoop vandaag doorhakken anders heb ik te weinig tijd om aan die fiets te wennen en eventueel iets te veranderen. ik heb keus (na twee winkels) tussen een jan janssen (milleniumframe als ik het goed zeg) en een focus. ik heb ongeveer budget voor 1100 euro. ik begrijp dat maat erg belangrijk is en merk misschien iets minder, maar is dat dan helemaal een kwestie van smaak?

Ja, de fiets moet helemaal bij je passen, als je er zo op weg wilt fietsen.

Toen ik voor het eerst op m'n Vittorio (frame-maat 45cm...:oops:) ging zitten, moest ik overigens ook wennen. Maar dat kwam omdat alle andere fietsen die ik gehad had (en heb) niet zo perfect op maat zijn. Opeens kon ik bij de grond! (Zonder bijna om te vallen dan.)
Er is al veel geschreven over fietsen op dit forum, de algemene "regels" (ook over passen en over stijfheid van het frame) zijn nog altijd de beste richtlijnen.
De rest is persoonlijke voorkeur. De één vindt een race-stuur prettig, de ander heeft niks aan een tandwiel achter met 11 tandjes, een ander fietst met voorvering, weer een ander met 7 tandwielen achter, weer een ander met een omgebouwde atb.
ZO LANG DE "ZIT" VAN DE FIETS BIJ JE PAST EN DE MATEN KLOPPEN, is het allemaal in orde. Passen dus, en dan zelf de afweging maken wat jij belangrijk vindt.

bedankt voor je antwoord, maar daar wordt het gemakkelijker door. :roll: ik ga vanmiddag maar 'passen'

dank je voor het meedenken!!

Kijk HIER anders even, staat ook iets algemeens in.

Ha Lola,

Fijn dat we je hebben kunnen helpen. Even hierover:
Andere vraag: als ik fiets, vooral aan het eind van de dag terug van werk, dan val ik er zo'n beetje af na een half uur. Gelukkig is daar dan een pompstation met snickers en dan gaat ook meteen de stekker in het stopcontact. Wat neem je mee voor onderweg om lekker te kunnen blijven fietsen en niet zoveel chocolade weg te werken, maar wat ook weer geen dure technoreep is?
Neem vooral niet teveel suiker! De "moderne mens" gebruikt veel teveel suiker, in de VS schijnt 1 op de 12 mensen al een vorm van suikerziekte te hebben! :shock: Ze vermoeden dat het er binnenkort 1:8 is. Met alle desastreuse gevolgen van dien (hartkwalen, blindheid, afstervende ledematen).
Nu moet ik meteen zeggen dat ikzelf last heb van hypoglucemie: mijn lichaam heeft een beetje moeite met suiker-omzetting. Maar ik weet er dus van. En sommige mensen hebben er ook wel last van, maar weten niet waar het van komt.
Als je suiker eet schiet je bloedsuikergehalte heel snel omhoog. Dat onderdrukt je lichaam weer als het goed is. Maar soms schiet het daar in door, waardoor je je weer slap voelt, dan krijg je zin in suiker,... enz. enz. Je bloedsuikergehalte blijft zwabberen als een gek, en daar ga je je niet bepaald lekker bij voelen. Als je maar blijft toegeven aan die suikerbehoefte kan je b.v. hypoglucemie krijgen, en uiteindelijk zelfs suikerziekte. Ik denk dat ik hier een beetje kort door de bocht ga, maar waar het om gaat is dat je niet teveel suikers moet gaan innemen als je je slap voelt. Beter is het om andere koolhydraten te nemen, die langzamer worden omgezet en je bloedsuikergehalte niet zo laten op-, en neer gaan.

Het is dus zaak om regelmatig iets te eten, niet teveel. Niet al teveel geraffineerd voedsel met veel suiker (Snickers, Marsen etc., die zijn dus echt heel slecht), maar gewoon een boterham b.v. Helaas zitten in veel van die zogenaamd gezonde energierepen voornamelijk weer die gewraakte suikers. Je wordt ermee om de tuin geleid, eigenlijk.

Dus doe niet al te technisch, maar neem gewoon een boterham. :D

dank je! allemaal trouwens heel erg bedankt!! Het is alsof ik in 1 week tijd een snelcursus "hoe en wat op de vakantiefiets" heb gehad! :P