Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurkeuze : sturing gevraagd... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Stuurkeuze : sturing gevraagd...

Ziet er inderdaad veelbelovend uit. Maar nog niet echt het vakantiefietsen spul, zo te zien. Meer speeltjes voor Zuid Californie.
Wim

Hi,

zover ik heb begrepen bouwt Caspar puur op basis van wat jij als klant wilt. Dus als je een audax wilt waarmee je lange afstanden op vakantie wilt gaan doen kan dat ook. Maakt ook mooie mixes van buizen sets, en natuurlijk gelugd.

Mes bien, daar ging het hier eigenlijk niet om.

Maar hoezo voor zuid californie?

Bas

Ik kom er nogal eens voor het werk, en het is er knap decadent, met erg luxe fietsjes die soms alleen gebruikt worden om een boodschap mee te doen. Kom ik in de fietsenwinkel in Palo Alto (een pracht zaak), staat me daar een dame een fietsje uit te zoeken. De verkoper haalt er twee uit het rek, van elk 10000 dollar of zo. Mevrouw maakt met elk een testritje van 15 meter op het trottoir voor de winkel, en zegt dan: doe me die maar.
Ik had die associatie vanwege het hoge gehalte singlespeeds en andere minder conventionele fietsen, en de aandacht voor luxe detaillering. Wie meer wil weten over de amerikaanse scene voor luxe handgemaakte fietsen, kan hier kijken op de site van de American Handbuilt Bicycle Show 2008 in Portland Oregon: http://www.handmadebicycleshow.com/2008/ Marten Gerritsen is er dit jaar geweest.
Wim

Afbeelding

Heb idd het een en ander gezien van de nahbs, superb. weer erg veel mooie gelugde frames en een heel mooie oplossing voor het ketting spannen:

Afbeelding

Mes bien gaan nu wel werg Afbeelding

dusch

Bas

Even update en informeren.
Na ampel overleg, en ook een korte test, kom ik tot het besluit dat ik, in tegenstelling tot mijn eerdere voorkeur, toch voor de Dali ga kiezen en niet voor de multigrip.

Het eerdere argument dat de multigrip in de standaard houding wat verend kan zijn, vind ik bij nader toezien, toch niet zo'n goed argument : het zal namelijk ook torsie geven en (misschien overdreven geformuleerd) een factor van mindere stabiliteit zijn. En dat dus in de standaard houding; vind ik niet zo aantrekkelijk.
Daartegenover staat dat de Dali dat meer verend gevoel ook kan hebben, maar dan niet in de standaardhouding maar in de meer voorover gebogen houding. Bij die houding leunt er meer gewicht op de voorarmen en is die verende houding ook meer gewenst, denk ik, dan in de standaard houding.

Ander argument tegen de multigrip, vind ik, is het feit dat je in de standaardhouding met één rechte bar zit, wat belastend is voor de polsen (niet na 10 maar wel na 100km). Dat is ook één van de nadelige ervaringen aan de racebocht van mijn Koga Traveller 1990. Dat aspect was alleszins beter aan die ITM Synergic op de Koga 2004 van m'n vrouw, maar goed, die maken ze dus niet meer.
De Dali echter heeft een naar mijn aanvoelen heel comfortabele gebogen standaardpositie. En als het wat sportiever kan en mag, kan nog altijd de koe bij de horens gevat worden :) .

Ook het feit dat een stuurtas (Agu bij mij) dichter op de stuurpen, en dus stabieler kan hangen, zonder verlengstukken, speelt mee.

Het feit dat de Dali wat minder opzichtig is dan de Multigrip heeft niet ante factum een rol gespeeld, maar wel post factum een gevoel van tevredenheid gegeven 8) .

Even heb ik nog naar het AHS Vario systeem van Humpert gekeken, vnl. omdat de fietsboer daar zo enthousiast over deed, maar als puntje bij paaltje komt ben je toch beperkt qua stuurtasgewicht, en bovendien stond in hun montagehandleiding dat ze aanraden het stuur om de 2 jaar of 5000km te vervangen :? ...

Tot nader order heb ik dus de Dali omarmd, als een soort best of breed :wink: .

Los van mijn bovenstaand apologetisch betoog :lol: , misschien toch nog een vraagje : wie kan er hier eens een foto posten van zijn Dali stuur mét stuurtas ? Ik ben gewoon eens benieuwd hoe het in het echt oogt.

jansenius schreef:Los van mijn bovenstaand apologetisch betoog :lol: , misschien toch nog een vraagje : wie kan er hier eens een foto posten van zijn Dali stuur mét stuurtas ? Ik ben gewoon eens benieuwd hoe het in het echt oogt.
mag ik deze vraag even 'uppen' :oops: ?
jansenius schreef:
jansenius schreef:Los van mijn bovenstaand apologetisch betoog :lol: , misschien toch nog een vraagje : wie kan er hier eens een foto posten van zijn Dali stuur mét stuurtas ? Ik ben gewoon eens benieuwd hoe het in het echt oogt.
mag ik deze vraag even 'uppen' :oops: ?
Uit je posts begrijp ik dat je dat Dali-stuur wou aanschaffen dus misschien heb je zelf inmiddels een foto van je stuur plus tas? Ik orienteer me ook op een nieuw stuur en ben wel benieuwd. Hier trouwens nog een paar discussies op dit forum over hetzelfde onderwerp.
- Help, ik wil een racestuur
- welk fietsstuur
- het juiste stuur?
Ik heb nu een vlinderstuur dat eigenlijk wel bevalt en overweeg een recht stuur met bar-ends maar twijfel of ik de greep bovenop niet zal missen. Lekker laag zitten met een racestuur klinkt ook aantrekkelijk; dat mis ik nu wel eens als de vermoeidheid begint toe te slaan en je ´uit de wind´ wilt gaan zitten. Ik overweeg nog even verder.
Ik ben nog steeds dolgelukkig met mijn 46 cm Nitto Noodle bar (een racebocht gemaakt voor comfort). Verschrikkelijk laag heb ik die niet zitten: ietsje boven het zadel. Ik kan echt niets fijners bedenken.
Wim

Re:

jansenius schreef:...wie kan er hier eens een foto posten van zijn Dali stuur mét stuurtas ? Ik ben gewoon eens benieuwd hoe het in het echt oogt.
Zo reed ik vorig jaar rond:
Afbeelding

Ik heb het Dalistuur dit jaar overigens vervangen door een MTB stuur (3°). Ik heb m'n handen graag bij de remmen en bij een Dali stuur moeten je je handen dan al wat dichter bij elkaar staan en staan je polsen in een toch vrij scherpe hoek, waardoor ik last kreeg van polsen en ellebogen.
Een MTB stuur bracht dus raad en lijkt mij alvast veel directer en aangenamer te sturen.
Ook bij werkt deze site niet via de browser. Wel interessant, ik zoek nog een constructie om m'n GPS handiger te bevestigen t.o.v. m'n vlinder/thriathlonstuur. Andere tips zijn ook welkom.