Even update en informeren.
Na ampel overleg, en ook een korte test, kom ik tot het besluit dat ik, in tegenstelling tot mijn eerdere voorkeur, toch voor de Dali ga kiezen en niet voor de multigrip.
Het eerdere argument dat de multigrip in de standaard houding wat verend kan zijn, vind ik bij nader toezien, toch niet zo'n goed argument : het zal namelijk ook torsie geven en (misschien overdreven geformuleerd) een factor van mindere stabiliteit zijn. En dat dus in de standaard houding; vind ik niet zo aantrekkelijk.
Daartegenover staat dat de Dali dat meer verend gevoel ook kan hebben, maar dan niet in de standaardhouding maar in de meer voorover gebogen houding. Bij die houding leunt er meer gewicht op de voorarmen en is die verende houding ook meer gewenst, denk ik, dan in de standaard houding.
Ander argument tegen de multigrip, vind ik, is het feit dat je in de standaardhouding met één rechte bar zit, wat belastend is voor de polsen (niet na 10 maar wel na 100km). Dat is ook één van de nadelige ervaringen aan de racebocht van mijn Koga Traveller 1990. Dat aspect was alleszins beter aan die ITM Synergic op de Koga 2004 van m'n vrouw, maar goed, die maken ze dus niet meer.
De Dali echter heeft een naar mijn aanvoelen heel comfortabele
gebogen standaardpositie. En als het wat sportiever kan en mag, kan nog altijd de koe bij de horens gevat worden

.
Ook het feit dat een stuurtas (Agu bij mij) dichter op de stuurpen, en dus stabieler kan hangen, zonder verlengstukken, speelt mee.
Het feit dat de Dali wat minder opzichtig is dan de Multigrip heeft niet
ante factum een rol gespeeld, maar wel
post factum een gevoel van tevredenheid gegeven

.
Even heb ik nog naar het
AHS Vario systeem van Humpert gekeken, vnl. omdat de fietsboer daar zo enthousiast over deed, maar als puntje bij paaltje komt ben je toch beperkt qua stuurtasgewicht, en bovendien stond in hun montagehandleiding dat ze aanraden het stuur om de 2 jaar of 5000km te vervangen

...
Tot nader order heb ik dus de Dali omarmd, als een soort
best of breed 
.