Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stelvio 2008 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Stelvio 2008

203 berichten

Froggy schreef:Weet iemand of het een probleem zou zijn om een BOB trailer mee te nemen in de trein?
Hey James,
Volgens mij moet dat kunnen als ik zie hoe de ruimte eruit ziet in de fietswagon, als maar niet alle 20 fietsers zoiets meenemen. Als je wilt kan ik het voorleggen, met de kans dat ze juist nee zeggen, om elk risico uit te sluiten, terwijl als je er gewoon zo mee aankomt het vast wel gaat lukken.

jim

Moet wel lukken - denk ik ook.
Een BOB neemt minder ruimte in beslag dan volle baggage denk ik. Tas eruit, BOB los koppelen en bovenop de fiets gooien.

Als ik een definitieve beslissing neem, bel if ff met de treinreiswinkel voor alle zekerheid.

Net een heerlijk rondje gefietst - eindelijk licht, droog en bijna geen wind!!! Werelds!
Zin aaaaaaan!!!

Groetjes,

James

Hee Jim,

Zet je de Stelvio route ook nog uit op GPS?
Dat moet lukken nu.

Voorkomen we tenminste het fout-rijden van vorige jaar.
Wie o wie van de Stelvio gangers heeft hier oren naar?
Ik ken er al twee :wink:

Blanche 8)

Foutrijden?
Hebben we vorig jaar fout gereden?
Ik dacht dat we gewoon nieuwe pubs aan't ontdekken waren! :lol:

Bijna twee jaar geleden zijn wij met dezelfde trein naar Bazel gereden. Dat was behalve met twee solofietsen ook met een tandem met een tweewiel bagagekar, en dat was toen geen probleem. Er waren ook nog twee anderen met BOb's. Wel moesten we of voor de kar of voor de tandem een extra fietskaartje kopen, maar helaas weet ik niet meer precies voor welke.
Wim

Hallo,

Ik ben bezig om de Stelvio route op GPS te zetten.

Met behulp van de digitale topografische kaarten van Zwitserland maak ik de tracks.
Zo kom je er ook achter dat er vaak meer wegen zijn dan die ene hoofdweg door het dal. Vaak loopt er aan de andere kant van de rivier nog een weg, die niet op de Mechelin kaart staat. De topografische kaart zegt niets over de verharding van die weg, veel kans geen asfalt. Zodra de weg omhoog gaat, richting pas, dan is er geen alternatief.
Voor de alternative weg kan de GPS handig zijn. Als je de hoofdweg volgt, is de kans klein dat je de weg kwijt raakt, voor hoofdwegen zijn richting aanwijzers altijd groot genoeg.
Ik heb geen topo kaart Italie, dus daar kan ik ook geen tracks van maken.

Groeten, Wouter W

Wouter,

Heb je op maps.google.com gekeken?
Je kan aardig inzoomen - misschien kan je zien of de kleine wegen wel of niet verhard zijn?

Succes!

Jimbo

Voor Italie heb ik vanwege het werk grote stapels topo kaarten, maar niet van het noorden. Zie http://www.igmi.org/ voor het recente aanbod.
Wim

Vandaag weer twee kilo(in vergelijking met mijn huidige tent) en 100 euro lichter geworden. Ter voorbereiding op de beklimming van de Stelvio heb ik deze tent aangeschaft:
http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/ ... mg=2#photo
Verder mijn MTB opgetuigd tot trekking fiets, ik zal binnenkort een foto plaatsen.
Verder ben ik nog bezig mijn (trein)reis te organiseren.
Hoe staat het met jullie voorbereidingen?

Reinder

Hoi Reinder,

Ik ben ook nog bezig om mijn treinreis te regelen. Ik weet daar deze week meer over, dus daarna nog een bericht.

Zijn er overigens nog mensen die een tentje willen delen? Ik heb zelf een prima tweepersoonstent van 3 kilo. En meestal snurk ik niet en zo ja geef me even een por. Ook hoeven we volgens mij niet 20 branders, pannen etc. mee te nemen.

Groeten,

Rutger

Hoi!

Voor mij geldt precies hetzelfde. Ik heb een ruime 2 persoons tent die ik graag kan delen.

Kan er een misschien een lijstje worden gemaakt van wie wat meebrengt?

Fiets de wereld,
Whisky

Hey Rutger, Marc en anderen:

De deelnemerslijst ziet er als volgt uit (stand 16 april 2008):
jim
blanche
wouter h
james
gregor
vincent
tom o
roel
tom h
gjalt
saskia
rutger w.
marianne
karlijne
wim
wouter w.
leon
job
rutger vd h
reinder
marc

Tenten: ik deel met Blanche een tent, tevens doen we samen met een kooksetje. Verder weet ik dat Rutger en Vincent samenreizen met de auto. Daarnaast is er nog niets afgesproken. Dus kom maar op met de voorstellen en ideeën!

GPS: we gaan met de tijd mee en hebben alles inmiddels op GPS staan.

Offroad: we hebben ook wat alternatieve offroad-routes buiten het asfalt om gevonden, met name:
• dag 1: meteen vanuit Chur vanuit de Malixerstrasse naar het gehucht Passugg, dan een (vermoedelijk onverharde) route links van het riviertje de Landwasser pakweg 10km, daarna weer de hoofdweg
• dag 3: wellicht langs de Val da Fain (enkele km voor de Bernina-pas offroad naar links) doorsteken naar Livigno
• dag 4: Livigno richting noorden naar Lago di Livigno, dan onverhard naar rechts door Val Alpisella naar Lago San Giacomo en Lago Cancano, omlaag langs Torri di Fraele naar Bormio
• dag 7: vanuit Santa Maria naar rechts Mustair en bij Burgusio omhoog onverhard naar de roemruchte Val d’Uina 2350m (hele zware klim 1400m onverhard; soms een heel smal pad waar fietsen verboden is, en natuurlijkalleen als er geen sneeuw ligt)

jim

De reis zit vol, het maximum aantal deelnemers was 20 en is nu met 21 dus ruimschoots bereikt. Jammer voor de potentiële liefhebbers, maar volgend jaar komt er weer een nieuwe buitenlandtocht.
jim

Begrijp ik het goed dat er over de Bernina-pas gefietst gaat worden (bij Pontresina)?

Robertjan schreef:Begrijp ik het goed dat er over de Bernina-pas gefietst gaat worden (bij Pontresina)?
Ja, kijk maar eens op mijn site onder fietsen/stelvio2008, daar staat de beoogde route, de cols die we tegenkomen etc.
jim

jimvdberg schreef: • dag 1: meteen vanuit Chur vanuit de Malixerstrasse naar het gehucht Passugg, dan een (vermoedelijk onverharde) route links van het riviertje de Landwasser pakweg 10km, daarna weer de hoofdweg
• dag 3: wellicht langs de Val da Fain (enkele km voor de Bernina-pas offroad naar links) doorsteken naar Livigno
• dag 4: Livigno richting noorden naar Lago di Livigno, dan onverhard naar rechts door Val Alpisella naar Lago San Giacomo en Lago Cancano, omlaag langs Torri di Fraele naar Bormio
• dag 7: vanuit Santa Maria naar rechts Mustair en bij Burgusio omhoog onverhard naar de roemruchte Val d’Uina 2350m (hele zware klim 1400m onverhard; soms een heel smal pad waar fietsen verboden is, en natuurlijkalleen als er geen sneeuw ligt)

jim
Tips voor off-road (ATB-ervaring in gebied dag 2/3):
* Dag 2/3:
Van St. Moritz naar Pontresina loopt een mooi ATB-pad via een meertje. Eerlijk gezegd geen idee of die te steil is met bagage. Ik denk dat het met een 22-32 wel te doen moet zijn. Ik herinner me dat de andere kant op steil naar boven was (Pontresina > meer), maar naar beneden (meer > St. Moritz) was het pad beduidend breder en ik dacht minder steil.
Verder loopt er in het dalletje een onverhard pad van Pontresina naar Morteratsch, wat wel redelijk vlak is. Dit zowel aan de linkerzijde (in de buurt van de asfaltweg: minder mooi pad) als aan de rechterzijde (erg mooi pad!). Vanaf Morteratsch is het wel erg steil naar het asfalt, maar dat is te omzeilen door even terug te rijden langs de camping en dan daar na een aantal honderden meters het asfalt op te draaien.
Verder schrijft Jim dat bij de Bernina-pas het onverharde pad ná de pas begint, maar ik betwijfel het. Als ik zo op Google Maps kijk, slaat dat pad af ná het meer (wat een soort van "hoogvlakte" is, in mijn herinnering).

Robertjan schreef:Tips voor off-road (ATB-ervaring in gebied dag 2/3):
* Dag 2/3:
Van St. Moritz naar Pontresina loopt een mooi ATB-pad via een meertje. Eerlijk gezegd geen idee of die te steil is met bagage. Ik denk dat het met een 22-32 wel te doen moet zijn. Ik herinner me dat de andere kant op steil naar boven was (Pontresina > meer), maar naar beneden (meer > St. Moritz) was het pad beduidend breder en ik dacht minder steil.
Verder loopt er in het dalletje een onverhard pad van Pontresina naar Morteratsch, wat wel redelijk vlak is. Dit zowel aan de linkerzijde (in de buurt van de asfaltweg: minder mooi pad) als aan de rechterzijde (erg mooi pad!). Vanaf Morteratsch is het wel erg steil naar het asfalt, maar dat is te omzeilen door even terug te rijden langs de camping en dan daar na een aantal honderden meters het asfalt op te draaien.
Verder schrijft Jim dat bij de Bernina-pas het onverharde pad ná de pas begint, maar ik betwijfel het. Als ik zo op Google Maps kijk, slaat dat pad af ná het meer (wat een soort van "hoogvlakte" is, in mijn herinnering).
Hey Robertjan,
Reuze bedankt voor de input, daar hebben we wat aan. Ik ga die paadjes eens bestuderen, we komen weliswaar niet direct vanaf St.Moritz, maar van Samedan gaan we naar Pontresina. Ik zag nog niet zo snel een pad, maar ga nog verder zoeken.
Dat paadje naar Morteratsch aan de rechterzijde: is dat aan de andere kant van het riviertje, dus aan de kant van het spoor?
En dat onverharde pad vóór de Bernina-pas (dat had ik toch ook geschreven?) gaat de Val da Fain in, en die begint direct tergenover het station/gondelbaan Bernina Diavolezza. Maar of dat te doen is moet ik nog uitpluizen. Volgens deze site is klimmen tot La Stretta 2476m en dan een pittige afdaling met 10 lopen :

"Kurz unterhalb (2060MüM) der Talstation der Luftseilbahn Diavolezza. Am morgen früh hat es hier recht wenig Verkehr. Gut so! Rechts abbiegen, über die Brücke und hoch Richtung zur Alp Bernina ins Val da Fain. Die Alp Bernina lass ich Rechts liegen und komme zügig voran. Alles auf einer abwechslungsreichen Schotterstrasse bis zur Alp La Stretta 2427 MüM. Beim einsamen Aufstieg höre ich immer wieder das Warn-Pfeifen der vielen Murmeli. Und etliche der zahlreichen Murmeli (Murmeltiere) bekomme ich hier auch zu Gesicht. Jetzt folgt ein wunderschöner Singletrail bis zur Passhöhe La Stretta (2476 MüM.). Bei La Stretta überquert ich die Grenze von der Schweiz ins bella Italia. Jetzt folgt der Downhill. Bergab ist ganz oben unmöglich zu fahren. Deshalb geht’s zuerst etwa 10 Min schiebend nach unten. Danach ein längerer herrlicher Singletrail bis zur Alp Baitel del Gras degli Agnelli (2099 MüM.), wo man auf die Hauptstrasse einbiegt die nach Livigno führt."

Heel wat voorpret dus!
jim

Mensen, het wordt een mooie tocht voor jullie!

Het paadje in het dalletje van Pontresina naar Morteratsch ligt rustig aan de andere kant van het spoor, en het zandpad bij Bernina-Diavolezza / Bernina-Languard wordt normaal alleen door ATB'ers befietst!

Succes en veel allen! :wink:

Hoi Hoi Stelviogangers!

Ik ben net terug vanuit bella Italie en kan melden dat er nog sneeuw ligt op 1800 meter.

Verder is het daar prachtig! Kan niet wachten tot onze tocht over een maand!

Jimbo
Hebben jullie het gezien?

Vandaag is de sneeuw op de Stelvio voor het eerst bijna helemaal weggesmolten! Shit heb ik net allemaal wind en waterdichte mutsen, handschoenen en sokken gekocht :wink:

Blanche

http://www.webcam.valtline.it/stelviopassog.htm
Afbeelding