Additionally, paste this code immediately after the opening tag: super led licht - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

super led licht

mooi maar twee opmerkingen:

duuuuuur ....

en max output bij 30kmh, zo snel kom ik alleen de berg af, laat staan 's nachts


naja dat ben ik maar. wel leuke output 80 lux:p

greets,

Thomas

ThomasR schreef:mooi maar twee opmerkingen:

duuuuuur ....
Vergeleken bij een heleboel andere luxe LED lampen is dit een koopje. En er komt meer licht uit dan met de audax combinatie van twee E6-en die je ook 150 euro lichter maken

en max output bij 30kmh, zo snel kom ik alleen de berg af, laat staan 's nachts


naja dat ben ik maar. wel leuke output 80 lux:p

greets,

Thomas
Meer boterhammen eten als je op het vlakke geen 30 haalt! :D

m-gineering schreef:
Meer boterhammen eten als je op het vlakke geen 30 haalt! :D
wedstrijdje? donker weggetje 's nachts met bagage? :P (ok verlies ik zeker nog maar kom:P)

Omdat het een led lamp is geeft hij vast juist ook al bij lage snelheden heel veel licht. Op de site van Aktiv Radfahren stond dat het om een sterk getunede B&M IQ Fly gaat. De ongeveer dubbel zo hoge lichtopbrengst wordt gehaald door een combinatie van maatregelen: het gebruik van speciaal geselecteerde (duurdere) leds met een hoge opbrengst (niet alle leds komen gelijk geschapen uit de oven). In de tweede plaats koelt de fraaie dure alu behuizing veel beter, waardoor de led niet alleen langer meegaat, maar ook flink meer licht geeft dan in de plastic B&M behuizing. In de derde plaats wordt een veel hoogwaardiger frontruitje gebruikt dat minder licht breekt of terugkaatst. Leverbare kleuren fraai alu of lelijk zwart.

Natuurlijk word ik hierdoor alleen maar nieuwsgieriger. Kun je er een achterlicht op aansluiten, of gebruikt hij de hele output van de dynamo voor de koplamp? Kun je er een tweede parallel of in serie naast aansluiten? Heeft hij inderdaad zoals eerder door Andreas Oehler gesuggeeerd werd een sensor schakeling, en hoe zit het met standlicht? De reflector ontbreekt, maar dat zal me worst wezen.

Willem

Willem Jongman schreef:Omdat het een led lamp is geeft hij vast juist ook al bij lage snelheden heel veel licht. Op de site van Aktiv Radfahren stond dat het om een sterk getunede B&M IQ Fly gaat. De ongeveer dubbel zo hoge lichtopbrengst wordt gehaald door een combinatie van maatregelen: het gebruik van speciaal geselecteerde (duurdere) leds met een hoge opbrengst (niet alle leds komen gelijk geschapen uit de oven).
en de positie word precies afgesteld
In de tweede plaats koelt de fraaie dure alu behuizing veel beter, waardoor de led niet alleen langer meegaat, maar ook flink meer licht geeft dan in de plastic B&M behuizing.
30 graden volgens Schmidt ipv 100 C bij sommige andere led lampen!
In de derde plaats wordt een veel hoogwaardiger frontruitje gebruikt dat minder licht breekt of terugkaatst.
scheelt 6%
Leverbare kleuren fraai alu of lelijk zwart.

Natuurlijk word ik hierdoor alleen maar nieuwsgieriger. Kun je er een achterlicht op aansluiten, of gebruikt hij de hele output van de dynamo voor de koplamp?
het kan maar hoeft niet
Kun je er een tweede parallel of in serie naast aansluiten?
de led is maar 3 watt, dus je hebt wel energie over . Twee IQ-fly's is ook geen probleem maar wat moet je met het licht van 5 IQ fly's :D :D :D
Heeft hij inderdaad zoals eerder door Andreas Oehler gesuggeeerd werd een sensor schakeling, en hoe zit het met standlicht? De reflector ontbreekt, maar dat zal me worst wezen.
[x] standlicht
[x] sensor

de electronica en de reflector komt van de iq fly

ThomasR schreef:mooi maar twee opmerkingen:

duuuuuur ....

en max output bij 30kmh, zo snel kom ik alleen de berg af, laat staan 's nachts


naja dat ben ik maar. wel leuke output 80 lux:p

greets,

Thomas
De toepassing van Led's in fietsverlichting (voor) is nog vrij nieuw. Het zal wel niet zolang duren dat meer fabrikanten met dergelijke oplossingen zullen komen en ver beneden dit soort prijzen zullen uitkomen. Een mooie ontwikkeling maar met dergelijke prijzen zijn ze nu nog maar voor een enkeling weggelegd lijkt me.

Aan de andere kant vraag ik me af wat het doel is van meer licht.
Beter gezien worden?
Beter zien?

Bij het laatste fiets je volgens mij in een tunnel van licht en alles daarbuiten (donker) zul je niets meer waarnemen. Hoe minder licht des te beter.
(zelf ondervonden bij het voeren van oorlogsverlichting)

Demy schreef: Bij het laatste fiets je volgens mij in een tunnel van licht en alles daarbuiten (donker) zul je niets meer waarnemen. Hoe minder licht des te beter.
(zelf ondervonden bij het voeren van oorlogsverlichting)
Als je alleen op de wereld bent kun je met volle maan zonder licht heel aardig fietsen. Na een tegenligger duurt het echter weer 10 minuten ofzo voordat je ogen weer op maximale gevoeligheid staan. Zonder maan, in een tunnel of in situaties waar schaarse straatverlichting de boel verpest zie je met licht echter meer dan zonder. Sla je eenmaal die route in dan is meer licht altijd beter. Met de moderne LED verlichting heb je nu zoveel licht om mee te spelen dat de bundel veel breder kan worden.

Probeer dat maar eens als je met 40 km afdaalt over een slechte weg. Worteltjes eten helpt echt niet. Ook overdag in zware regenbuien ben je blij als je verlichting hebt die het een beetje (maar nog steeds maar een beetje) kan opnemen tegen de auto's. Het blijft een heel ongelijke strijd om de aandacht, en als ik dan met mijn gezin over zo'n weg rijdt dan ben ik dolblij dat we allemaal goede verlichting hebben. Ik heb door omstandigheden ook wel eens zonder goed licht op een drukke weg in het buitenland gefietst, en dat wil ik echt niet nog een keer meemaken.
Wim

Ik begrijp jullie punt. Misschien moet ik zelf eerst maar eens persoonlijk ervaren hoeveel Led scheelt bij de huidige conventionele verlichting.

Drie, zij het extreme, voorbeelden van het nut van veel licht:
*Bij de afgelopen Parijs-Brest scheelde een forse bak licht je een enorm stuk afdaalsnelheid. Bretonse binnenweggetjes midden in de nacht als het giet. Dan kun je je lol op als je met een armzallig batterijpitje aankomt. 2x E6 & 2x LED batterijlampen & Petzl Halogeen waren toen net genoeg om maximaal af te kunnen dalen. Meer licht is dan altijd welkom.
*Tijdens London-Edinburgh-London konden we ergens in Schotland onderaan een lange afdaling bijna 10 minuten wachten totdat de laatste van ons groepje ook onder was. Diegenen met dubbelle verlichting waren snel beneden, diegenen met enkele verlichting waren laat beneden.
*Tijdens de 1000 van Osterdorf een paar jaar terug fietste ik in het donker over, een op dat moment rustige, Bundesstrasse. Natuurlijk met SON & 2 Bisy koplampen (voorloper van de E6) Automobilisten die nog achter de bomen vescholen om de hoek waren dimden hun lichten al, zo geïmponeerd waren ze door de bak licht die van mijn fiets afkwam.

Klein vraagje: kan ik met mijn shimano DH-3N71 ook dubbele koplampen van voldoende energie voorzien? of is dit enkel voorbehouden aan SON?

Dit vraag ik omdat ik in de weekeindes nog wel eens naar vrienden in het buitengebied fiets en wel vaker laat terugkom en een deel van de (kortere) route door een bos gaat met een smal 1m breed asfalt pad. Mijn huidige Shimano + B&M oval senso plus doet het daar aardig, maar harder dan 15-20km durf ik niet te gaan in de soms scherpe bochten, een beetje meer en vooral iets breder lichtbeeld zou gewenst zijn.
Het zou dus fijn zijn als ik een IQ fly ernaast kan monteren of zelfs op de nieuwe SON wachten 2x of 4x zoveel licht lijkt mij het wachten wel waard. Helaas ook 2x en 4x zo duur...
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 lampen, aangezien ik liever ook een halogeenlamp heb voor als ik bij een ongelukje geen led, maar wel een vervangend halogeenlampje kan vinden ;) Vraag is of die halogeen nog wel zin heeft naast een 80 lux ledschijnwerper.

Deimor schreef:Klein vraagje: kan ik met mijn shimano DH-3N71 ook dubbele koplampen van voldoende energie voorzien? of is dit enkel voorbehouden aan SON?
Shimano naafdynamo's hebben een massaverbinding naar het frame, net als de meeste koplampen en achterlichten. Als je 6+6v in serie wil zetten moet je die opheffen, bv door de koplamp op een kunststof houder te zetten en het achterlicht open te schroeven en modificeren

Dit vraag ik omdat ik in de weekeindes nog wel eens naar vrienden in het buitengebied fiets en wel vaker laat terugkom en een deel van de (kortere) route door een bos gaat met een smal 1m breed asfalt pad. Mijn huidige Shimano + B&M oval senso plus doet het daar aardig, maar harder dan 15-20km durf ik niet te gaan in de soms scherpe bochten, een beetje meer en vooral iets breder lichtbeeld zou gewenst zijn.
Het zou dus fijn zijn als ik een IQ fly ernaast kan monteren of zelfs op de nieuwe SON wachten 2x of 4x zoveel licht lijkt mij het wachten wel waard. Helaas ook 2x en 4x zo duur...
Mijn voorkeur gaat uit naar 2 lampen, aangezien ik liever ook een halogeenlamp heb voor als ik bij een ongelukje geen led, maar wel een vervangend halogeenlampje kan vinden ;) Vraag is of die halogeen nog wel zin heeft naast een 80 lux ledschijnwerper.
Schmidt zegt dat het kan, mijn ervaring met LED+ Halogeen combinaties is dat het zonde van het geld is. De LED verbruikt niet genoeg stroom om de halogeenlamp een beetje op spanning te krijgen. Als je redundantie wil zou je twee lampen parallel kunnen aansluiten en of de een of de ander gebruiken. Nooit geprobeerd, dus ik weet niet hoe het met het achterlicht afloopt. Van het halogeenlicht vind je in de LED bundel niks terug (misschien dat het in een plensbui*) anders is, maar zo fanatiek heb ik niet getest)



*) in regen lijkt het monochromatisch LED licht minder goed overweg te kunnen met contrasten ( is dat asfalt, gras of stoeprand?) dan halogeen. Je ziet dan voor je gevoel veel minder

De enige halogeen koplamp die nog een beetje in de buurt blijft van al dit led geweld is de beroemde E6. Daarmee kun je (ook met eentje) best lekker doorrijden in het aardedonker. Maar zelfs van die zie je niet veel terug in combinatie met deze nieuwe led lampen (het werkte bij mij ook niet echt goed). Het heeft gewoon geen zin. Een enkele Fly geeft al echt veel meer licht dan je nu hebt, en een veel mooiere en bredere bundel. Voor de lampjes hoef je het ook niet te doen: leds hebben een levensduur van vele tienduizenden uren, of meer. De behuizing is ook zo gemaakt dat je hem niet eens meer open kunt maken. Realiseer je ook dat het extra licht van twee lampen ook geproduceerd moet worden, en wel door jou. Een tweetal koplampen in serie, samen met een extra condensator om ze tot het uiterste te laten werken, vraagt met een efficiente SON van jou een inspanning van ongeveer 12 watt (zie http://www.fahrradzukunft.de/fz-0704/0704-05.htm). Dat merk je echt.
Je hebt vast nog wel een andere fiets zoals een stadsbarrel. Geef die Lumotec oval daar maar een goede plaats. Het is een goede lamp.
Wim

Ivo Miesen schreef: *Tijdens de 1000 van Osterdorf een paar jaar terug fietste ik in het donker over, een op dat moment rustige, Bundesstrasse. Natuurlijk met SON & 2 Bisy koplampen (voorloper van de E6) Automobilisten die nog achter de bomen vescholen om de hoek waren dimden hun lichten al, zo geïmponeerd waren ze door de bak licht die van mijn fiets afkwam.
Hoi!

Ik fiets zelf met een DLumotec en een E6 aangesloten op een SON.
De E6 is net zoals bij Ivo mijn ´aso-lamp´ om indruk op het verkeer te maken en tegelijkertijd een lichtkegel om de verkeerboorden en wegpaaltjes in het donker te zien. De D-lumotec verlicht de weg vlak voor mijn fiets en bij lage snelheden bergop (de E6 produceerd dan te weinig licht).

@ Willem, Bedankt voor de link :-) Als ik weer wat centjes heb probeer ik zo een nieuwe schijnwerper uit. Ik ben benieuwd.

Fiets de wereld (met lichtbak),
Whisky

tip:
Super nova E3.
60 lux reeds bij 8 km per uur!
Bestaat er een led die meer licht opbrengs heeft?
www.supernova-lights.com
Roger.

Ja, en voor minder geld: de genoemde nieuwe Schmidt lamp. Die moet 80 lux gaan leveren. De Supernova is bovendien bij mijn weten vooralsnog niet goedgekeurd is voor de Duitse wegen, omdat de bundel rotatiesymmetrisch was en dus tegenliggers teveel verblindt. Hij verlichtte de bomen in plaats van de weg. Er zou een legale versie komen met een andere reflector, maar ik heb nog niet gezien dat dat ook daadwerkelijk gebeurd is (op de website staat nog alleen "zal" i.pv. "is"). Juist dat richten van het licht is technische het moeilijkste kunstje.
Wim

Willem Jongman schreef:Ja, en voor minder geld: de genoemde nieuwe Schmidt lamp. Die moet 80 lux gaan leveren. De Supernova is bovendien bij mijn weten vooralsnog niet goedgekeurd is voor de Duitse wegen, omdat de bundel rotatiesymmetrisch was en dus tegenliggers teveel verblindt. Hij verlichtte de bomen in plaats van de weg. Er zou een legale versie komen met een andere reflector, maar ik heb nog niet gezien dat dat ook daadwerkelijk gebeurd is (op de website staat nog alleen "zal" i.pv. "is"). Juist dat richten van het licht is technische het moeilijkste kunstje.
Wim
Een rotatiesymmetrische bundel is heel bruikbaar als je s'nachts aan het atb-en bent, want dan zie je in een afdaling ook nog waar je straks heen moet.

Op de weg heb je een horizontale afscheiding nodig. Niet alleen sympatiek voor de tegenliggers, maar ook om met het licht wat je hebt effectief om te springen en om er voor te zorgen dat je bij mist jezelf niet verblindt. Zo was ik heel blij met een IQ-fly toen ik op oudejaarsavond terug naar huis fietste ;)

Zelfs als je voor mijn huis langs gefietst zou zijn (en dat heb je vast zowat gedaan) zou ik je die avond niet gezien hebben - wat een mist. Dat was ook met goede verlichting vast een spannende rit.
W

Willem Jongman schreef:Ja, en voor minder geld: de genoemde nieuwe Schmidt lamp. Die moet 80 lux gaan leveren. De Supernova is bovendien bij mijn weten vooralsnog niet goedgekeurd is voor de Duitse wegen, omdat de bundel rotatiesymmetrisch was en dus tegenliggers teveel verblindt. Hij verlichtte de bomen in plaats van de weg. Er zou een legale versie komen met een andere reflector, maar ik heb nog niet gezien dat dat ook daadwerkelijk gebeurd is (op de website staat nog alleen "zal" i.pv. "is"). Juist dat richten van het licht is technische het moeilijkste kunstje.
Wim
Dat is mooi, 80 lux voor minder geld. Dat ik tegenliggers verblind is me nooit opgevallen.
Gewoon de lamp iets naar onderen buigen.
Wat ik wel weet, is dat ik in het donker van ver gesignaleerd wordt. Een tijdje terug fietste ik nachts met een vriend op een veldweg langs de maas. Om elkaars fietsenlampjes te bewonderen en te testen ruilden we van fiets. Vandaar. Volgens mijn puberale dochter zijn wij mannen net kinderen, wie heeft de mooiste fietslamp! Oeps, ze heeft gelijk ook nog ben ik bang :oops: .
Volgens de fabrikant is deze led van 4 km afstand waar te nemen. Dit heb ik overigens nooit gecontroleerd.
Groetjes, Roger.

Roger schreef:Volgens de fabrikant is deze led van 4 km afstand waar te nemen. Dit heb ik overigens nooit gecontroleerd.
De zichtbaarheid van een punt met hoge luminantie hangt voor een groot deel af van de verlichting in de omgeving en de atmosferische omstandigheden (nevel, mist, motregen).

Het is niet te geloven hoe ver je een brandende sigaret kan zien in het aardedonker bij helder weer.