Je introduceert inderdaad extra probleempunten. Daarnaast los je ook wat op. Als ik met mijn 95 kilo ga stuiteren op een ongeveerd zadel heeft (ook) de fiets veel te lijden. Brooks zadel veren verbuigen of breken af.
Velgen en spaken hebben het zwaar te voorduren omdat ze ook het gewicht van de complete fiets met bagage moeten dragen. Ook de bagage gaat door die onverwachte kuil waardoor de band, velg spaken, naaf, vork, etc etc de klap moet opvangen. Als je het lichaam meeveert dan verminder je de impact op de fiets.
Het heeft dus voor mij persoonlijk 2 redenen om de verende zadelpen te monteren, minder belasting voor de fiets vanwege mijn massa en comfort voor mijn billen en rug.
Een stijf frame stuurt strakker waardoor je de fiets beter aanvoelt is mijn ervaring. Ik heb eerst met bagage op een Alu Gazelle Geneve gefietst die vaak zijn "eigen weg" ging. Zeker bij een afdaling was dat niet prettig.
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van verende zadelpennen en verende voorvorken. Zeker de voorvorken kosten een hoop energie bij het klimmen en slingeren bij het afdalen.
Velgen en spaken hebben het zwaar te voorduren omdat ze ook het gewicht van de complete fiets met bagage moeten dragen. Ook de bagage gaat door die onverwachte kuil waardoor de band, velg spaken, naaf, vork, etc etc de klap moet opvangen. Als je het lichaam meeveert dan verminder je de impact op de fiets.
Het heeft dus voor mij persoonlijk 2 redenen om de verende zadelpen te monteren, minder belasting voor de fiets vanwege mijn massa en comfort voor mijn billen en rug.
Een stijf frame stuurt strakker waardoor je de fiets beter aanvoelt is mijn ervaring. Ik heb eerst met bagage op een Alu Gazelle Geneve gefietst die vaak zijn "eigen weg" ging. Zeker bij een afdaling was dat niet prettig.
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van verende zadelpennen en verende voorvorken. Zeker de voorvorken kosten een hoop energie bij het klimmen en slingeren bij het afdalen.