Leo van Lierop schreef:Walter, als je observaties en meningen allemaal overboord wilt gooien, be my guest. Ik hecht er wel waarde aan. De praktijk is vaak anders als de theorie. Persoonlijk lig ik wel eens krom van het lachen bij de methodes van wetenschappelijk meten.
De waarden die Rohloff opgeeft neem ik ook voor waar aan, al zal het vast om een ingereden naaf gaan met stalen ketting. Als derailleur en versnellingsnaaf smerig gaan worden, zal die waarde nog verder omlaag duikelen in het voordeel van de Rohloff naaf, zeker al haal je de riem er nog bij.
En als jij 1% vermogensverschil niet kan voelen, dan staat niets je in de weg om over te stappen op een Rohloff, als je die al niet had.
Je kunt geen mening hebben over de efficiëntie van een transmissie. Wel een waardeoordeel: wat vind je belangrijk en wat niet. En hoeveel geld heb je waar voor over.
Niemand kan 1% vermogensverschil voelen. Alleen als je het instantaan aan en uit kunt schakelen, bijvoorbeeld de belasting van een naafdynamo. Maar het verschil in tempo tussen dag 1 en dag 2 is van zoveel dingen afhankelijk, dat je er niks zinnigs over kunt zeggen zonder een echte meting. Laat staan bij een proces dat vele maanden in beslag neemt. Wat dat betreft is het nogal ironisch dat je lacht om metingen die soms ongetwijfeld gammel zullen zijn, en tegelijkertijd je eigen subjectieve ervaring zo hoog inschat.
Overigens neem ik de metingen van Rohloff niet voor waar aan. Ik heb daar toch het "slager die z'n eigen vlees keurt"-gevoel bij. Ik ga er vanuit dat de verliezen in werkelijkheid nog wel wat groter zijn.
En nee, op mijn fiets geen Rohloff. Over m'n lijk. Waar deze discussie over begon, was dat ik het heel belangrijk vind (waardeoordeel) om een efficiënte fiets + uitrusting te hebben. En dat doe bereik je door na de grote klappen gemaakt te hebben overal kleine beetjes te verbeteren (meetbaar feit). Tien keer een klein beetje is samen heel veel, zeker als je bedenkt hoe klein dat menselijke motortje is. Het omgekeerde is dat als je tien keer slordig bent over een klein beetje, de verliezen groot worden. Daar kun je lacherig over doen, maar ik vind mijn actieradius daar te belangrijk voor.
Grtjs, Waltertje - het moet wel vakantie blijven tenslotte