Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe naven invetten - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

nieuwe naven invetten

Hans van Lent schreef:
Almere - Groningen is toch echt wel heel erg ver (en duur) voor even een cursusje. Maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden en, als de kans zich voordoet, deelnemen.
Pardon, 'een cursusje'. Daar doe je Marten, en jezelf, ernstig mee tekort. Het is een weekendvullend programma, met een goedkope kampeermogelijkheid in de boomgaard.

Je kennis van fietsonderdelen en bijbehorende reparaties, maar vooral je zelfvertrouwen, zal enorm toenemen. Dat scheelt -op z'n minst- een hoop stress tijdens eeen fietsvakantie. En.... minder stress is meer genieten.
Ik bedoelde cursusje niet denigrerend en nu ik het terug leest, staat het wel ongelukkig. Mijn excuses.
Ik denk zeker dat die cursus de moeite waard is.
Op één dag heen en één dag terug lijkt me een rijkelijke overschatting van mijn fietscapaciteiten en vooral mijn huidige conditie. :lol:
waltertje schreef:
Wim schreef:De weerstand van naven is verwaarloosbaar. Je zult die weerstand vast wel omhoog kunnen krijgen door iets verkeerds te doen, maar het telt allemaal niet echt op. Op vlak terrein is de weerstand bij lagere snelheden bijna helemaal rolweerstand door de banden, bij hogere snelheden vooral luchtweerstand, en bij klimmen vooral het gewicht van fiets, berijder en bagage.
Wim
Procentje in je lagers, procentje in je naafdynamo, drie in je Rohloff, half barretje te weinig in je toch-maar-met-profiel-banden, een paar shirtjes meer mee dan nodig, tassen een maatje groter voor je-weet-nooit, combinatieschoenen ipv fietsschoenen...

Op die manier reduceer je met gemak je actieradius met een kwart of meer. Of heb je een kwart minder energie om te sight-seeën, fotograferen of voor mijn part zuipen in de kroeg.

Waltertje - hoort misschien niet thuis op dit forum
Je bent zeker welkom op het forum, zo lang je menig gefundeerd en niet op-de-man is. Ik denk dat er zeker een waarheid in je bovenstaande opmerking zit. :wink: Of het een "procentje" in de naafdynamo is denk ik niet: het is eerder zo'n 2-4W. En dan is het afhankelijk van de fietser of dat een ca. 0,5 - 2 % is (400W i.c.m. SON - 200W i.c.m. Shimano DH3-N80; ik voel overigens geen verschil tussen verlichting aan of uit i.c.m. de SON). Dus globaal klopt die stelling wel. Al die weerstand bij elkaar opgeteld maakt wel dat je wat meer moeite moet doen. Het is aan eenieder om zelf te beslissen of hij/zij dat ervoor over heeft.
waltertje schreef:drie in je Rohloff
Ik heb gemerkt dat als je iedere dag met je Rohloff rijdt, dat deze minder weerstand geeft. Die 3 is denk ik te hoog gegrepen.
Leo van Lierop schreef:Ik heb gemerkt dat als je iedere dag met je Rohloff rijdt, dat deze minder weerstand geeft. Die 3 is denk ik te hoog gegrepen.
Heb je het gemerkt, of heb je het gemeten? Wat je voelt, zeker na verloop van tijd, is notoir onbetrouwbaar. Rohloff zelf heeft het over een verlies van 1-5%, dat zullen ze echt niet overdreven hebben. Overigens is dat nog exclusief die extra kilo op je fiets.

Grtjs, Waltertje - wil nog wel eens een onafhankelijk onderzoek zien maar denkt dat dit niet gaat gebeuren.
waltertje schreef:
Leo van Lierop schreef:Ik heb gemerkt dat als je iedere dag met je Rohloff rijdt, dat deze minder weerstand geeft. Die 3 is denk ik te hoog gegrepen.
Heb je het gemerkt, of heb je het gemeten?
Beide, qua gevoel en op de teller kijken. Het effect is wel een stuk minder ivm een Shimano naafdynamo.
waltertje schreef:Wat je voelt, zeker na verloop van tijd, is notoir onbetrouwbaar.
Daar heb ik een andere mening over. ;)
waltertje schreef:Rohloff zelf heeft het over een verlies van 1-5%, dat zullen ze echt niet overdreven hebben.
Is dat met ketting of met riem? Ik heb een riem.
Is dat een nieuwe of een oude Rohloff? Ik heb een nieuwe.
waltertje schreef:Overigens is dat nog exclusief die extra kilo op je fiets.
Mijn Rohloff fiets weegt 3 kilo minder dan mijn Koga Traveller. :D
Leo van Lierop schreef:
waltertje schreef:Heb je het gemerkt, of heb je het gemeten?
Beide, qua gevoel en op de teller kijken.
Heb je er dan ook een vermogensmeter op zitten? Je denkt toch niet echt dat je 1% meer of minder geleverd vermogen aan je benen kunt voelen?
Leo van Lierop schreef:
waltertje schreef:Wat je voelt, zeker na verloop van tijd, is notoir onbetrouwbaar.
Daar heb ik een andere mening over. ;)
Meningen zijn niet interessant.
Leo van Lierop schreef:
waltertje schreef:Overigens is dat nog exclusief die extra kilo op je fiets.
Mijn Rohloff fiets weegt 3 kilo minder dan mijn Koga Traveller. :D
Appels en peren.

grtjs, Waltertje - vertrouwt alleen op gevoel als het om gevoel gaat
Walter, als je observaties en meningen allemaal overboord wilt gooien, be my guest. Ik hecht er wel waarde aan. De praktijk is vaak anders als de theorie. Persoonlijk lig ik wel eens krom van het lachen bij de methodes van wetenschappelijk meten.
De waarden die Rohloff opgeeft neem ik ook voor waar aan, al zal het vast om een ingereden naaf gaan met stalen ketting. Als derailleur en versnellingsnaaf smerig gaan worden, zal die waarde nog verder omlaag duikelen in het voordeel van de Rohloff naaf, zeker al haal je de riem er nog bij.

En als jij 1% vermogensverschil niet kan voelen, dan staat niets je in de weg om over te stappen op een Rohloff, als je die al niet had. :wink:
Leo van Lierop schreef:Walter, als je observaties en meningen allemaal overboord wilt gooien, be my guest. Ik hecht er wel waarde aan. De praktijk is vaak anders als de theorie. Persoonlijk lig ik wel eens krom van het lachen bij de methodes van wetenschappelijk meten.
De waarden die Rohloff opgeeft neem ik ook voor waar aan, al zal het vast om een ingereden naaf gaan met stalen ketting. Als derailleur en versnellingsnaaf smerig gaan worden, zal die waarde nog verder omlaag duikelen in het voordeel van de Rohloff naaf, zeker al haal je de riem er nog bij.

En als jij 1% vermogensverschil niet kan voelen, dan staat niets je in de weg om over te stappen op een Rohloff, als je die al niet had. :wink:
Je kunt geen mening hebben over de efficiëntie van een transmissie. Wel een waardeoordeel: wat vind je belangrijk en wat niet. En hoeveel geld heb je waar voor over.

Niemand kan 1% vermogensverschil voelen. Alleen als je het instantaan aan en uit kunt schakelen, bijvoorbeeld de belasting van een naafdynamo. Maar het verschil in tempo tussen dag 1 en dag 2 is van zoveel dingen afhankelijk, dat je er niks zinnigs over kunt zeggen zonder een echte meting. Laat staan bij een proces dat vele maanden in beslag neemt. Wat dat betreft is het nogal ironisch dat je lacht om metingen die soms ongetwijfeld gammel zullen zijn, en tegelijkertijd je eigen subjectieve ervaring zo hoog inschat.

Overigens neem ik de metingen van Rohloff niet voor waar aan. Ik heb daar toch het "slager die z'n eigen vlees keurt"-gevoel bij. Ik ga er vanuit dat de verliezen in werkelijkheid nog wel wat groter zijn.

En nee, op mijn fiets geen Rohloff. Over m'n lijk. Waar deze discussie over begon, was dat ik het heel belangrijk vind (waardeoordeel) om een efficiënte fiets + uitrusting te hebben. En dat doe bereik je door na de grote klappen gemaakt te hebben overal kleine beetjes te verbeteren (meetbaar feit). Tien keer een klein beetje is samen heel veel, zeker als je bedenkt hoe klein dat menselijke motortje is. Het omgekeerde is dat als je tien keer slordig bent over een klein beetje, de verliezen groot worden. Daar kun je lacherig over doen, maar ik vind mijn actieradius daar te belangrijk voor.

Grtjs, Waltertje - het moet wel vakantie blijven tenslotte
Het is dus maar wat je belangrijk vindt. Het maakt mij niets uit of ik 70, 90, of 110 km per dag kan fietsen.

Liz - die 35 km per dag in Bolivia soms al een hele (mooie) opgave vond
Waltertje zou je deze zin ( En nee, op mijn fiets geen Rohloff. Over m'n lijk.) kunnen toelichten?
Heb je wel eens een wat langere reis met een Rohloff gemaakt en er slechte ervaringen mee gehad?

Ben zeer benieuwd :D
Petervd schreef:Waltertje zou je deze zin ( En nee, op mijn fiets geen Rohloff. Over m'n lijk.) kunnen toelichten?
Die discussie vind je hier: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 23&t=12154

Nee, ik heb er nooit zelf een gehad en ben erg blij dat een zeer deskundig persoon mij op tijd heeft tegengehouden :wink:

Grtjs, Waltertje - mijn fiets is niet vanzelf zo snel geworden
Nee, ik heb er nooit zelf een gehad en ben erg blij dat een zeer deskundig persoon mij op tijd heeft tegengehouden
Toch raad ik je aan ook EIGEN ervaring op te doen en ik weet bijna zeker dat als je genoeg gespaard hebt je ook zult vallen voor een Rohloff, laat het me weten als je zover bent. :wink:
Petervd schreef:
Nee, ik heb er nooit zelf een gehad en ben erg blij dat een zeer deskundig persoon mij op tijd heeft tegengehouden
Toch raad ik je aan ook EIGEN ervaring op te doen en ik weet bijna zeker dat als je genoeg gespaard hebt je ook zult vallen voor een Rohloff, laat het me weten als je zover bent. :wink:
En als je je hart er maar voor openstelt, zul je ook Jezus/Allah/Baghwan/Zijne Noedeligheid vinden :wink:

Grtjs, Waltertje - SRAM tot er iets beters is
Waltertje, wil je iets aan je omgangsvormen proberen te doen?
Wim
waltertje schreef:Nee, ik heb er nooit zelf een gehad
En dan nog reageren op mijn praktijkervaring. :evil:
Leo van Lierop schreef:
waltertje schreef:Nee, ik heb er nooit zelf een gehad
En dan nog reageren op mijn praktijkervaring. :evil:
Volgens mij zijn hier grote misverstanden gaande. Deze discussie begon ermee dat jij de getallen die uit de meting van Rohloff komen, onnauwkeurig vindt op basis van jouw gevoel. Het enige punt dat ik gemaakt heb, is dat dit soort metingen - hoewel wellicht gekleurd - vele malen betrouwbaarder zijn dan jouw gevoel.

Ik ben er niet blij mee dat ik vervolgens kleinerend wordt toegesproken omdat ik mijn keuze wens te baseren op metingen, en niet op gevoel (van 1 iemand anders, die ik niet ken).

Waltertje - meten is weten
Een Rohloff is net als een Brooks, eenmaal ingereden rijdt hij een stuk beter. Maar als je dat niet van me wilt aannemen, prima.
Is het wel zo dat die test betrouwbaarder is dan een gevoel? Hoe is er in die Rohloff-test gemeten dan? T.o.v. welke andere naaf/naven? Waren de omstandigheden gelijk tijdens de gehele test? Is er nieuw materiaal gebruikt, of, zoals bij die banden-uche-'test', gebruikt materiaal?
Robertjan schreef:Is het wel zo dat die test betrouwbaarder is dan een gevoel? Hoe is er in die Rohloff-test gemeten dan? T.o.v. welke andere naaf/naven? Waren de omstandigheden gelijk tijdens de gehele test? Is er nieuw materiaal gebruikt, of, zoals bij die banden-uche-'test', gebruikt materiaal?
Het lijkt mij relevanter om gebruikte spullen te testen dan nieuwe. Een band en naaf is namelijk maar één keer nieuw en daarna heel lang gebruikt.
Leon
Maar ja, wanneer moet je ze dan gaan testen? Een test zegt maar zo veel als de omstandigheden gekozen zijn. Halverwege de levensduur? Maar mensen vervangen sommige onderdelen nog voordat ze hun gehele levensduur gehaald hebben. Bovendien weet je de levensduur pas als het onderdeel het begeven heeft...

Dan zijn gebruikservaringen toch zo gek nog niet, al is het subjectief. Hoe mooi een band of naaf ook uit een test komt: als 80 van de 100 mensen vinden dat die meer weerstand geeft dan een andere, dan vertrouw ik daar toch liever op. :roll: