Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag in verband met stack en reach. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vraag in verband met stack en reach.

non-fixie schreef:
wo 24 dec, 2025 19:32
robgru schreef:
di 23 dec, 2025 23:58
Verwarrend want in het Frans is een pédalier een crankset
Misschien moeten we dan naar het Duits. Duitsers hebben vaak de mooiste woorden voor dingen. In plaats van de lelijke contaminatie "crankstel" hebben zij het robuuste Kurbelgarnitur. :heart:

Overigens is sinds vorige week mijn favoriete Duitse woord: Schraubenspindelverdichter. :D
Heerlijk ! en ze hebben ook nog eens de langste woorden, ook daarin zijn de Duiters weer de besten....
Mischien een idee om een woord quiz als gezelschapsspel te organiseren tijdens de volgende bijeenkomst van de vereniging dat kan stel ik mij voor voor hilarische momenten zorgen.maar misschien ook wat spanning tussen de verschillen schools of thought oh sorry, pardon bedoel ik

terugkomend op het onderwerp, wat ik gelezen heb is dat kortere pedalen geen noemenswaardig prestatie verbetering opleveren maar wel meer comfort verschillende posts, excuus opmerkingen onder youtube videos stellen dat de ongemakken die zij hadden verdwenen of significant minder werden met kortere cranks/pedaalarmen het eerder genoemde wetenschappelijk artikel is behoorlijk ingewikkeld voor mij althans en gaat meer in op de presatie vermogen. wellicht dat proberen de manier is om er achter te komen wat het effect is.
robgru schreef:
do 25 dec, 2025 22:19
terugkomend op het onderwerp, wat ik gelezen heb is dat kortere pedalen geen noemenswaardig prestatie verbetering opleveren maar wel meer comfort verschillende posts, excuus opmerkingen onder youtube videos stellen dat de ongemakken die zij hadden verdwenen of significant minder werden met kortere cranks/pedaalarmen het eerder genoemde wetenschappelijk artikel is behoorlijk ingewikkeld voor mij althans en gaat meer in op de presatie vermogen. wellicht dat proberen de manier is om er achter te komen wat het effect is.
Dan denk ik toch dat je een deel van de informatie hebt gemist. Op het gebied van prestatie valt er namelijk wel degelijk winst te behalen door de overstap naar kortere cranks. Zoals eerder genoemd, voor de wereldfietser zal het relatief weinig impact hebben. Dat neemt niet weg dat er op het gebied van fysieke presaties wel degelijk winst valt te behalen.

Voor de prestatiegerichte fietser valt er wel degelijk een prestatievoordeel te behalen door kortere cranks. Het openenen van de heuphoek kan op 2 manieren worden gebruikt.
De eerste optie is om de heuphoek daadwerkelijk groter te laten worden. Dit kan an sich al een prestatievoordeel opleveren, afhankelijk van de flexibilitiet van de fietser.
De andere optie is dat je de "geopende" heuphoek weer even ver sluit. Met andere woorden, je kan je bovenlichaam verder naar voren buichen terwijl je heuphoek vergelijkbaar houdt. Daardoor kan je je bovenlichaam in een meer horizontale positie brengen, terwijl je heuphoek gelijk blijft. Ergo, een meer aerodynamische positie en dus een prestatievoordeel.

Nogmaals, waarschijnlijk minder relevant voor de wereldfietser. Maar de ruimte voor een prestatie verbetering is er wel degelijk!