door
math » di 23 dec, 2025 16:12
derdekeer schreef: ↑ma 22 dec, 2025 22:33
math schreef: ↑ma 22 dec, 2025 12:07
Toch denk ik dat de dynamische stabiliteit afneemt
Wat bedoel je met die "dynamische stabiliteit"?
Mijn ervaring is dat een kleiner frame net meer een gevoel van controle geeft.
Het rijdt wat nerveuzer en rechtdoor rijden vergt meer aandacht dan bij een groter, meer "ontspannen" frame.
Maar als je het stuur van een kleiner frame draait, gaat de fiets precies de richting uit die je bedoelt.
Ik heb een aantal maanden gereden met een racefiets met een groter frame en een meer ontspannen geometrie. Voor zijn formaat had hij een relatief hoge stack en een relatief kleine reach..
Daar moest ik mee oppassen, die fiets had een eigen willetje.
Misschien was hij stabieler, maar te veel stabiliteit kan een nadeel zijn ...
Terechte vraag! Ik had beter 'rechtuit-stabiliteit' of 'zelf-stabiliteit' kunnen schrijven.
Wat je omschrijft van het rijgedrag van een groter of kleiner frame klopt precies: klein = wendbaarder ; groot = koersvaster.
Zelf-stabiliteit is inderdaad een soort eigen willetje van de fiets.
In 1970 heeft David Jones een beroemd artikel
The stability of the bicycle gepubliceerd in het blad Physics Today. De kwestie was waarom je op sommige fietsen gemakkelijk kunt fietsen en op andere bijna niet. Tot dan toe werd dat vooral toegeschreven aan het gyroscopische effect van draaiende wielen. Met allerlei vernuftige constructies liet Jones zien dat er méér factoren zijn, vooral de
naloop. De 'self stability' is daarop nog diepgaand wetenschappelijk onderzocht, o.a. aan de technische universiteit van Delft en Cornell University. Rond 2010 is de kwestie vrijwel geheel opgelost met een
artikel in Science, een gezamenlijke publicatie van beide groepen
Maar je kunt moeilijk zeggen dat dat betere begrip tot een andere fiets heeft geleid. Proefondervindelijk hadden de meeste fietsenbouwers al lang door hoe je een fiets wat nerveuzer of juist wat slomer moest construeren.