Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afdalen met de de vakantiefiets (tips voor beginner?) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Afdalen met de de vakantiefiets (tips voor beginner?)

Shrek schreef:
vr 19 sep, 2025 21:42
Voor wie graag afdaalt met de remmen net zo dichtgeknepen als de billetjes 8)
Ik heb de geventileerde 203/203mm met 4zuiger klauwen maar eraf gegooid, kreeg die arme dingen niet op temperatuur. 180/180mm met 2zuiger it is (-:

Kunnen ze nu tenminste op de tandem, daar heeft de stoker ook nog wat te vertellen over het afdaaltempo voordat er uit protest tegen m'n rug gebokst wordt ;) Al is die tandem ook prima te remmen met de V-brakes die er nu op zitten....
Tandem rijdt al jaren véél te weinig, helaas, maar: vóór 180mm en een v-brake, grepen bij de gast voorop, achter 160mm in handen van de control room achterop.
Afdalen in de bergen in een klasse apart.
Houding: Lichte druk op de pedalen, minimale druk op het zadel. Probeer geconcentreerd te blijven en toch niet verkrampen. Hou de trappers zodanig in een bocht dat er geen kans bestaat dat ze de grond kunnen raken doordat je schuin gaat.
Uiteraard je helm opzetten die je misschien in de lange klim te benauwd vond zitten en eventueel kleding aanpassen vanwege de kou en harde wind bij een afdaling. Mond dichthouden en (zonne)bril op tegen de beestjes. Krijg je jeuk, dan éérst stoppen en dan pas krabben!
Kijk door de bocht heen, probeer met je lichaam te sturen, net zoals je met motorrijden leert. Ik rem niet continue maar probeer met een passende snelheid door bochten heen te gaan. Ik rem op rechte stukken als ik de snelheid onaangenaam hoog vind oplopen. Dat kan de ene keer 35km/h zijn en in andere situaties misschien zelfs tegen de 60.

Banden: sommige types rijden een stuk prettiger in snelle bochten en hoe breder hoe meer oneffenheden, grint of gaten kunnen worden weggewerkt zonder grote gevolgen. Heel vroeger ben ik een keer keihard in een afdaling gevallen toen mijn toen hele smalle bandjes in een lengtescheur terechtkwamen, terwijl nu met 5cm brede banden ik dat niet meer zo snel zie gebeuren.

Remsysteem: Velgremmen sparen je velgen en zorgen dat die niet overhitten. Ik zou dus voor schijfremmen gaan als zwaar beladen vakantiefietser en die zijn automatisch hydraulisch. Vreemd genoeg vind ik de hydraulische schijfremmen op mijn nieuwe fiets maar matig remmen, zo kan ik er bijvoorbeeld het wiel er bij lange na niet mee blokkeren. Geen idee wat ik eraan kan doen.

Voor de rest zorg dat je je fiets elke dag voordat je vertrekt even nakijkt. Zitten alle schroeven en boutjes nog goed vast, trilt, waggelt en tikt er niks?
windinderugfietser schreef:
ma 22 sep, 2025 14:04
Velgremmen sparen je velgen en zorgen dat die niet overhitten.
Schijfremmen sparen je velgen en zorgen er ook voor dat je velgen niet oververhitten, bij velgremmen zijn je velgen een slijtagedeel. Bij hydraulische velg-&schijfremmen kunnen je remmen bij een verkeerde remtechniek overigens ook oververhitten.
windinderugfietser schreef:
ma 22 sep, 2025 14:04
Ik zou dus voor schijfremmen gaan als zwaar beladen vakantiefietser en die zijn automatisch hydraulisch.
Velgremmen kunnen prima werken op een vakantiefiets, net als schijfremmen overigens. Dat is meer persoonlijke voorkeur. En schijfremmen op een fiets zijn zeker niet automatisch hydraulisch, kijk bijvoorbeeld eens naar een Avid BB5 en BB7 of TRP Spyke en Spyre of PAUL Klamper als voorbeelden voor mechanische schijfremmen die prima bruikbaar zijn voor een vakantiefiets.
windinderugfietser schreef:
ma 22 sep, 2025 14:04
Vreemd genoeg vind ik de hydraulische schijfremmen op mijn nieuwe fiets maar matig remmen, zo kan ik er bijvoorbeeld het wiel er bij lange na niet mee blokkeren. Geen idee wat ik eraan kan doen.
Bij nieuw goed inremmen volgens de inremprocedure, zorgen dat schijven en blokken vrij van vet zijn en blijven, hydraulische exemplaren goed ontluchten, remmen goed afstellen en af en toe lekker even op temperatuur laten komen onder andere.

Als je met remmen niet tot blokkeren kunt komen dan is er vaak iets niet goed en zou ik er zeker even naar (laten?) kijken wat daarvan de oorzaak is. Wat overigens geldt voor zowel velgremmen als schijfremmen, mechanisch en hydraulisch.