Afdalen in de bergen in een klasse apart.
Houding: Lichte druk op de pedalen, minimale druk op het zadel. Probeer geconcentreerd te blijven en toch niet verkrampen. Hou de trappers zodanig in een bocht dat er geen kans bestaat dat ze de grond kunnen raken doordat je schuin gaat.
Uiteraard je helm opzetten die je misschien in de lange klim te benauwd vond zitten en eventueel kleding aanpassen vanwege de kou en harde wind bij een afdaling. Mond dichthouden en (zonne)bril op tegen de beestjes. Krijg je jeuk, dan éérst stoppen en dan pas krabben!
Kijk door de bocht heen, probeer met je lichaam te sturen, net zoals je met motorrijden leert. Ik rem niet continue maar probeer met een passende snelheid door bochten heen te gaan. Ik rem op rechte stukken als ik de snelheid onaangenaam hoog vind oplopen. Dat kan de ene keer 35km/h zijn en in andere situaties misschien zelfs tegen de 60.
Banden: sommige types rijden een stuk prettiger in snelle bochten en hoe breder hoe meer oneffenheden, grint of gaten kunnen worden weggewerkt zonder grote gevolgen. Heel vroeger ben ik een keer keihard in een afdaling gevallen toen mijn toen hele smalle bandjes in een lengtescheur terechtkwamen, terwijl nu met 5cm brede banden ik dat niet meer zo snel zie gebeuren.
Remsysteem: Velgremmen sparen je velgen en zorgen dat die niet overhitten. Ik zou dus voor schijfremmen gaan als zwaar beladen vakantiefietser en die zijn automatisch hydraulisch. Vreemd genoeg vind ik de hydraulische schijfremmen op mijn nieuwe fiets maar matig remmen, zo kan ik er bijvoorbeeld het wiel er bij lange na niet mee blokkeren. Geen idee wat ik eraan kan doen.
Voor de rest zorg dat je je fiets elke dag voordat je vertrekt even nakijkt. Zitten alle schroeven en boutjes nog goed vast, trilt, waggelt en tikt er niks?