Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Efficiency - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Efficiency

Peter01 schreef:
za 19 jul, 2025 13:49
Gezien de prijs zou ik een dergelijke investering niet opnieuw doen, ik vind het prijsverschil met bijv. een Contintal Urban Contact wel erg groot.
Je kunt de fabricage datum lezen op de wang.
Continental is een fijne band, ik gebruik niet anders.
Hebben fietsbanden dan een productiedatum (edit: op de band geprint staan)?

Ik ken het productiedatum systeem wel van auto banden yyxx, zijnde yy=week, xx=laatste 2 getallen vh jaartal, maar van fietsbanden kan ik daar geen info over terugvinden.

Op de wang van de Marathon Efficiency staat 2303, als dat week 23 van 2003 is, zou dat kunnen verklaren.

De 3-hands fiets van mijn dochter zou volgens diezelfde code Schwalbe banden uit 2007 hebben.

Ken je nagaan…. :shock:
Ik zal morgen eens een rondje schuur doen, want ik heb ook een fiets met banden van 10 maanden oud met scheuren. Daarbij vermoed ik belasting en te lage druk als oorzaak, maar misschien zijn ze wel oud. Kwestie van een band vinden die in de week 26 t/m 52 is geproduceerd, dan kan het niet anders.

Dan ben ik benieuwd of mijn eigen theorie een beetje klopt: goedkope banden in de aanbieding zijn oude banden die dus eerder stuk gaan

Het ligt er ook aan of je fiets 's nachts binnen slaapt, wat voor en hoe vaak er schoonmaakmiddel op komt, of het 50 graden wordt in je houten tuinhuisje, dat soort dingen.

Google is niet heel duidelijk over een standaard notatie en bij Schwalbe op de website vind ik er niks over. Wel plaatjes die het verschil laten zien tussen verouderingsscheuren en belastingsscheuren.
https://www.schwalbe.com/en/technology-faq/tire-wear/
Peter01 schreef:
zo 20 jul, 2025 14:54
Op de wang van de Marathon Efficiency staat 2303, als dat week 23 van 2003 is, zou dat kunnen verklaren.
Gangbaar lijkt me [jaartal][maand][dag]. Bij 2303 zou dat dus maand 3 van jaar 2023 zijn.
Is logischer dan 2003, want deze band is geloof ik pas in 2022 geïntroduceerd. Het is namelijk de opvolger van de Supreme, en ook die was er in 2003 nog niet. Time flies...

Terug naar de Efficiency: die heb ik er nu een paar jaar op liggen, en ik heb er geen lekke band mee gehad. Blijkbaar hebben sommige mensen een maandagochtendexemplaar gekocht.
RianGeenen schreef:
zo 20 jul, 2025 15:18
Dan ben ik benieuwd of mijn eigen theorie een beetje klopt: goedkope banden in de aanbieding zijn oude banden die dus eerder stuk gaan
Lijkt wel logisch, maar dan again, zou er een systeem moeten zijn waarop verkopers / magazijnbeheerders kunnen bijhouden wat de productiedatum van een band is.....

Overigens hebben deze banden mij 6 tientjes per stuk gekost :oops: , dus geen aanbieding... Toch moet het een oudere batch zijn, bedenk ik me nu. Ik had immers al uitgevonden dat de 45mm variant in NL niet meer verkrijgbaar was. Volgens de website van Schwalbe is die variant niet meer in assortiment / wordt niet meer geproduceerd....
stelvio73 schreef:
zo 20 jul, 2025 15:23
[knip]
Is logischer dan 2003, want deze band is geloof ik pas in 2022 geïntroduceerd. Het is namelijk de opvolger van de Supreme, en ook die was er in 2003 nog niet.
Scherp, zou idd niet kunnen kloppen.
Voor mij is het dan ook nog maar een aanname hoor, dat die code gaat over de productie datum. Ik kan er simpelweg nergens een bron over vinden die het bevestigd, danwel uitlegt hoe het werkt.
RianGeenen schreef:
zo 20 jul, 2025 15:18
[knip].....Wel plaatjes die het verschil laten zien tussen verouderingsscheuren en belastingsscheuren.
https://www.schwalbe.com/en/technology-faq/tire-wear/
Goeie tip, bedankt voor het delen:
Afbeelding

Lijkt dan toch meer op fatigue cracks in mijn geval. Misschien toch met te lage druk gereden. De banden moeten minimaal 3 bar hebben, ik pomp voor altijd op tot 3,2 ~ 3,5 en achter tot 3,8~4,0. Maar ik heb de naald wel eens op 2,5 gezien toen ik een keer ging pompen. Met dit gekke voorjaarsweer (flinke temperatuur wisselingen) verliest de band ongemerkt sneller spanning.

Ik heb RoseBikes een mailtje gestuurd, benieuwd wat zij ervan zeggen.
Om de statistiek nog wat aan te vullen. Ik rij ook met de efficiency. Redelijk snel (<1000 km) al de eerste keer lek gereden in Duitsland, maar dat was door een ijzeren braam op een industrie terrein, ik zie dat als overmacht. Dit jaar 5000 km door de VS gereden zonder lek. Regelmatig over de shoulder en die is voorzichtig gezegd niet altijd helemaal vrij van glas, ijzerdraad uit wapening van banden en andere troep. Ik vind ze merkbaar lichter rijden dan de Supreme die ik hiervoor had, maar ik herken ook het eerder genoemde 'trillen' door het profiel als je wat schever door de bocht gaat. Bovendien vind ik ze er wat lomp uitzien als je al fietsend naar je voorwiel kijkt. Dit waren zeker discount exemplaren, ik kocht ze voor E18.39 bij bike-discount.de.
robhuls schreef:
di 22 jul, 2025 14:36
Bovendien vind ik ze er wat lomp uitzien als je al fietsend naar je voorwiel kijkt.
Haha dit precies. Het ziet eruit als mountain bike band als je vana bovenop kijkt. Dat komt m.i. door het uitstekende zijprofiel.

De big apple banden bijv. maar ook de gewone marathon’s hebben een veel mooier, ronder aanzicht van bovenaf.
math schreef:
do 26 jun, 2025 22:25
RianGeenen schreef:
do 26 jun, 2025 13:25
.... ik heb me wijs laten maken dat roterende massa als factor 4 telt, ...
Het ligt anders bij versnellen en vertragen. Dan telt het gewicht van de band dubbel. Bij versnellen geldt de “gewone” wet van Newton (kracht = massa x versnelling) plus de massatraagheid van de wielen. Een kilo meer in de banden telt als twee kilo in de arbeid om te versnellen.
De massatraagheid zit hem vooral in het systeemgewicht. Een wiel versnelt bij een fietser eigenlijk heel weinig, we zijn geen motor.

https://bike.bikegremlin.com/14636/rota ... le-wheels/

(Een kopie van een ouder artikel).

Maar betreft de band: Continental Urban contact is licht, rolt prima, goedkoper dan Schwalbe EN is in de 62-584 te verkrijgen

https://www.continental-tires.com/produ ... act-urban/

Ongetwijfeld minder lekbestendig dan Supermotos, die dikke laag rubber stopt natuurlijk van alles.

Ik neem aan dat de OP een ebiker is?
loknor schreef:
za 09 aug, 2025 09:19
Ik neem aan dat de OP een ebiker is?
Nope. Heb een Santos Travelmaster 3+ met de 27.5” wielen. Die werd geleverd met 62-584 Super Moto X banden en vroeg me af of er iets anders is voor deze maat banden.
loknor schreef:
za 09 aug, 2025 09:19
math schreef:
do 26 jun, 2025 22:25
RianGeenen schreef:
do 26 jun, 2025 13:25
.... ik heb me wijs laten maken dat roterende massa als factor 4 telt, ...
Het ligt anders bij versnellen en vertragen. Dan telt het gewicht van de band dubbel. Bij versnellen geldt de “gewone” wet van Newton (kracht = massa x versnelling) plus de massatraagheid van de wielen. Een kilo meer in de banden telt als twee kilo in de arbeid om te versnellen.
De massatraagheid zit hem vooral in het systeemgewicht. Een wiel versnelt bij een fietser eigenlijk heel weinig, we zijn geen motor.

https://bike.bikegremlin.com/14636/rota ... le-wheels/

(Een kopie van een ouder artikel).
...
Loknor, wat ik schreef is keiharde fysica. Het geldt in alle situaties! Of je het als belangrijk ervaart, is afhankelijk van de situatie. Het artikel waar jij naar verwijst, gaat over iemand die ongeveer 200 W gemiddeld trapt op een wegfiets. Dan heb je het over snelheden boven 30 km/h gemiddeld op het vlakke en gewichtsverschillen van bandjes van 28-36 mm breed. Dat dan aero-velgen belangrijker zijn verrast me niet.

Maar dit forum gaat over reisfietsers. Ik betwijfel of die 200 W gemiddeld trappen, waarschijnlijk eerder 100-150W. Snelheden van rond de 20 km/h. De oorspronkelijk vraag ging over banden van 60-62 mm breed. Een heel ander speelveld dan waar jij naar verwijst.
math schreef:
zo 10 aug, 2025 15:29
Loknor, wat ik schreef is keiharde fysica. Het geldt in alle situaties!
Je fysica ontken ik niet, maar het geldt als je versneld.

Als je het linkje bekijkt zie je dat iemand dit compleet doorrekent met keharde fysica en becijfert dat dit nagenoeg geen bal uit maakt. Ja, dat is voor racefietsen, maar het moet wel heel erg kantelen wil het echt significant zijn. (en overigens meette hij dit op een geaccidenteerd parcours).
Maar dit forum gaat over reisfietsers. Ik betwijfel of die 200 W gemiddeld trappen, waarschijnlijk eerder 100-150W. Snelheden van rond de 20 km/h. De oorspronkelijk vraag ging over banden van 60-62 mm breed. Een heel ander speelveld dan waar jij naar verwijst.
2kg extra op de fiets ga je voelen. Ja, dat het je banden zijn helpt niet. Maar het is en blijft een feit dat en fietser niet zo vaak versnelt. De kehard fysica verandert niet. En op vrijwel elke snelheid wint aerodynamica het, ook op 20kmpu. Ik kan je verklappen dat het afplakken van alle kieren op je tassen en je hijsen in een aeropak ook op een Santos met vier tassen een enorm verschil maakt. Niet doen, want je staat bij elke pitsstop te hannesen met je pak, maar mensen negeren het ook hier teveel.

Raar maar waar, als je langzamer fietst win je absoluut gezien zelfs meer tijd met aerodynamica. Je bespaart uiteraard minder vermogen.

https://blog.trekbikes.com/en/2020/07/1 ... ly-matter/

Ja, dat is allemaal geneuzel in de marge, maar we hebben het hier bijna altijd over gewicht en rolweerstand.

Maar die MotoXjes zijn natuurlijk niet het meest aerodynamisch, bovendien zijn ze stug en zwaar, wat nog veel vervelender is. :D