Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weggooi maatschappij - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Weggooi maatschappij

Ach, een topic over de wegwerpmaatschappij vraagt om volledig off-topic reacties, zoals foto's van slecht asfalt.
Is alleen bedoeld dat de gemeente snel en juist heeft gereageerd.
In 2008 fietste ik in de bossen rond Havelte. Ik trof daar een compleet keukenblok aan, als oud vuil in een greppel neergedumpt! Thuis gekomen heb ik een mail met locatie naar de gemeente gestuurd. Natuurlijk te pletter geschrokken en ze hebben een wagen gestuurd. Van onze belastingcenten....
Nadat ze gewaarschuwd zijn kunnen ze zich niet meer verschuilen achter het statement "wir haben es nicht gewußt" en zijn ze aansprakelijk voor schade in het kader van zorgplicht.
Martin E. van Doornik schreef:
di 19 jul, 2022 10:49
In 2008 fietste ik in de bossen rond Havelte. Ik trof daar een compleet keukenblok aan, als oud vuil in een greppel neergedumpt! Thuis gekomen heb ik een mail met locatie naar de gemeente gestuurd. Natuurlijk te pletter geschrokken en ze hebben een wagen gestuurd. Van onze belastingcenten....
Als het zo lang geleden is dat je iets 'schrikbarends' als een keukenblok hebt gevonden woon je volgens mij in een erg schoon stukje Nederland.
Gezien de woonplaats van Martin denk ik dat dat wel klopt, Leon.

Het is inmiddels weer een tijdje geleden dat ik er gefietst heb, maar ik werd altijd erg verdrietig van de enorme hoeveelheden rotzooi op de afsluitdijk. Ongelooflijk wat mensen daar allemaal dumpen.
HenkS schreef:
di 19 jul, 2022 15:43
Nadat ze gewaarschuwd zijn kunnen ze zich niet meer verschuilen achter het statement "wir haben es nicht gewußt" en zijn ze aansprakelijk voor schade in het kader van zorgplicht.
Toch eens een lans breken voor de overheid. Hoe kan een gemeente iets doen als de gemeente niet weet dat ergens wat ligt. Daarvoor zijn de meldpunten toch voor bedoeld. Waarom dan meteen zo'n negatieve, beladen, uitspraak erbij halen die gebruikt werd na de oorlog. Het gaat 'maar' over afval.
Als klagen een onderdeel was op de Olympische Spelen, zou Nederland steevast goud winnen. Frequent klagen kan op de langere termijn echter tot ernstige bijwerkingen leiden, waaronder verzuring van je persoonlijkheid en zelfs vermijding door medemensen. Daarom hieronder enkele goedbedoelde tips:

1. Bij klachten over gebrekkige dienstverlening door de overheid kan je het gesprek aangaan met de desbetreffende dienst of wethouder, en als dat niet helpt het via een politieke partij of de media spelen.
2. Het kan ook helpen om meer belasting te betalen aan de gemeente, of je daar hard voor te maken, zodat men meer budget heeft om aan laagbetaalde zwerfvuilopruimers te besteden.
3. Je kunt ook, al dan niet met buurtbewoners, het initiatief nemen om af en toe rommel op te ruimen. Voor mensen met puberende kinderen (google op 'puber prefrontale cortex') is dit een bekend fenomeen, waar soms gewoonweg niet aan te ontkomen valt wil je het opgeruimd houden.
Martin E. van Doornik schreef:
di 19 jul, 2022 10:49
In 2008 fietste ik in de bossen rond Havelte. Ik trof daar een compleet keukenblok aan, als oud vuil in een greppel neergedumpt! Thuis gekomen heb ik een mail met locatie naar de gemeente gestuurd. Natuurlijk te pletter geschrokken en ze hebben een wagen gestuurd. Van onze belastingcenten....
Het was dit hier, aan de linkerkant in de greppel. Zo'n mooie omgeving.... https://www.google.nl/maps/@52.7680917, ... 384!8i8192
Martin E. van Doornik schreef:Van onze belastingcenten....
Ergo, nooit melden van dit soort afval. 🤣👮‍♂️
Als klagen een onderdeel was op de Olympische Spelen, zou Nederland steevast zilver winnen en Frankrijk altijd goud.
HenkS schreef:
di 19 jul, 2022 18:24
Als klagen een onderdeel was op de Olympische Spelen, zou Nederland steevast zilver winnen en Frankrijk altijd goud.
En als het mogelijk zou zijn om het milieu schoon te ouwehoeren dat hadden we in Nederland de beste luchtkwaliteit ter wereld :D .
Helaas is er vooral gekletst om uiteindelijk vooral niet te veel te doen. Vooral hier in Nederland.
HenkS schreef:
di 19 jul, 2022 18:24
Als klagen een onderdeel was op de Olympische Spelen, zou Nederland steevast zilver winnen en Frankrijk altijd goud.
Of Portugal zou het goud van Frankrijk afpikken.
Kijk maar wat wij in de buurt van Esposende tijdens een boswandeling hebben aangetroffen....! Idem dito ook op Malta.

Afval in Portugal-klein.jpg
Ik sluit m'n computer nu af, morgenvroeg op fietsvakantie!
Ik vind het best wel handig die app Fixi waarmee je allerhande zaken aan de gemeente kan melden.
Anoniem of met invulling van je gegevens. Foto en gps locatie gegevens meesturen zit standaard in Fixi.

Eens in de maand verzamelen buurtgenoten zich vrijwillig om 2 uurtjes zwerfafval in de wijk te verzamelen. En te scheiden in bruikbaarheid voor recycling.
Sommigen houden daarnaast met elkaar buurtgroen in stand en zorgen dat de volle afvalbak voorzien wordt van een nieuwe lege zak. En dan heb je nog buurtgenoten die zelf met prikstok hun omgeving van zwerfvuil ontdoen.

Dan heb je nog allerhande initiatieven die bewustzijn op de directe leefomgeving van burgers aanmoedigen.
RIVM Samen Meten is hier een voorbeeld van.
Dankzij burgerparticipatie komen er allerhande leuke initiatieven tot stand die ook weer kunnen leiden tot betaalde banen.
Niet iedereen heeft zin en tijd beschikbaar.

Mijn opoe zei vroeger; zin kan je kopen bij de drogist. Maar zelf de handen uit de mouwen steken werkt sneller :D
De diepe groeven in het asfalt waar ik het over had, zijn binnen 48 uur door de gemeente dicht gemaakt. Echt adequaat! Ik moet er niet aan denken wanneer een peloton wielrenners daar met hoge snelheid voorbij zou komen met afschuwelijke valpartijen als gevolg. Op die manier help ik jullie toch ook?
20220721_155926.jpg
Vanmiddag in Ninove gezien.
Bij mij een soortgelijke, positieve ervaring. Vorig jaar vond ik de groef tussen het fietspad en de oprit naar de snelweg te diep worden. Ik heb dat die ochtend gemeld via de app bij onze gemeente. De volgende dag was het gefixt.
PXL_20220718_192543658.jpg
Drie dagen geleden bij ons in de buurt gezien.
O, maar dat kan hier ook. In 2015, toen men de A2-tunnel bouwde, moest men iets met een leiding onder een belangrijk fietspad in onze wijk en was een vierkante meter ervan provisorisch hersteld met klinkers die al snel een diepe spleet spleet vertoonden. Dat heb ik toen gemeld en een maand of twee geleden is het netjes hersteld. Mooi toch?
Op basis van de gedeelde anekdotische ervaringen krijg ik de indruk dat de gemeente Maastricht anders omgaat met meldingen over rommel en herstellen van wegdek dan de gemeente Den Bosch.

+1 voor de bijdrage van joukon 👍
willem.m schreef:
do 21 jul, 2022 21:23
PXL_20220718_192543658.jpg
Drie dagen geleden bij ons in de buurt gezien.
Hedel?
willem.m schreef:
do 21 jul, 2022 21:23
Bij mij een soortgelijke, positieve ervaring. Vorig jaar vond ik de groef tussen het fietspad en de oprit naar de snelweg te diep worden. Ik heb dat die ochtend gemeld via de app bij onze gemeente. De volgende dag was het gefixt.

Afbeelding
Drie dagen geleden bij ons in de buurt gezien.
De gemeente laat er geen gras over groeien? Of juist wel gras over groeien.