quote=SimonJR
Voor zover ik weet:
> - Ik zou de KMC X8 kopen,
Ik volg discussies over 7/8-speed kettingen al 25 jaar. Ik koop een van de goedkopere (SRAM PC-870, iets van 15 euro). Als er een bij is met een leuk kleurtje voor een paar euro meer dan doe ik dat wel eens. Wel met snelsluitschakel.
> Mijn achterderrailleur kan ik met mijn hand ca. 2cm heen en weer naar m'n spaken bewegen.
> Park tools zegt: nieuwe derailleur maar ik ervaar geen shiftissues. Wat moet ik hiervan denken?
Ik ben even in het fietsenhok geweest. n=4. 1 cm is normaal. Is het echt 2 cm? Maar evengoed: als je erg geen last van hebt is er niet veel aan de hand, tenzij de derailleur in de spaken zou kunnen slaan.
>- Als bijlage post ik de foto's bij m'n vraag over de slijtage
Ja, slijtagebramen. Maar uiteindelijk weet je pas of vervangen noodzakelijk is als je er een nieuwe ketting oplegt, smeert, en gaat fietsen. Als het dan niet doorslaat kun je er nog een ketting op verder, al fietst het minder fijn. Maar op de foto ziet het er wel serieus uit, dus reken nergens meer op.
>Is het raadzaam ze te vervangen of alvast reserve te bestellen
Reserve bestellen lijkt me evident, zeker in deze tijd..
> Naast het uitslijten in het algemeen is er sleet die ik online niet terugvond:
> Op vooral middelste en kleinste kettingbladen lijkt het alsof de rollers
> het metaal van de tanden naar buiten heeft geperst: hoe komt dit en is
> dit bij te vijlen?
Dat heeft geen zin. Dit komt uitsluitend door het fietsen met een te lang geworden ketting. Zie de link naar m-gineering.
Dit kun je voorkomen door af en toe de slijtage van de ketting te meten.
Lees dit:
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
>Er is ook een puntje van de tanden 'ingesneden' + "schaafwonden" (is dit door slechte afstelling+zwaar trappen?)
Ik denk dat dit de slechte schakelmomentjes waren. Het geeft vermoedelijk geen problemen.
> en/of roest op het blad zelf (NB ook roest op frame op foto). Is al zulke schade (ab)normaal, is dit reden tot vervanging?
Nee, van die roest gaat het niet minder lekker fietsen. alleen psychologisch.
Roest op het kettingblad kun je niet echt voorkomen, maar het helpt wel als je af en toe de vettigheid van de tanden over de zijkant van het blad smeert door te "poetsen", zeker als er al een eerste begin is
Roest op het frame zal wel door een ongelukje komen. Daar kun je ook hetzelfde mee doen of als je het mooi wilt doen vóór de eerste pekel op straat bijwerken.
De rest is voor de anderen.