Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996?

Leon schreef:
zo 18 okt, 2020 19:04
en het allerergste is dat hij onverslijtbaar is zodat je er niet vanafkomt.
Tot zover mijn ervaring afgelopen lente met die ondingen, al heb ik die onverslijtbaarheid van horen zeggen.
Hilarisch! Maar het is me nu duidelijk: geen gewone Marathon dus! :D
bdr schreef:
do 15 okt, 2020 10:13
Leon schreef:
wo 14 okt, 2020 22:24
Zonder gekheid: hoeveel fietsers willen echt een racebocht in plaats van een ander stuur?
Ik heb vorig jaar letterlijk vast gezeten met een "frozen shoulder", een compleet geblokkeerde schouder veroorzaakt door peesontstekingen en peesverkalking. Ik kon mijn arm niet hoger tillen dan een hoek van 45º. Dit had o.a. tot gevolg dat ik het verslag van onze Spanje-reis op dit forum niet heb kunnen afmaken maar ook dat fietsen zeer pijnlijk werd omdat ik mijn arm nauwelijks op mijn stuur kon leggen. De terugrit van de fiets- en wandelbeurs in Gent tijdens storm Dennis heb ik bijvoorbeeld met één hand gereden, wat op zich ook een belevenis was.

Gek genoeg had ik minder last op mijn gravelbike met racestuur dan op de trekkingfiets met recht stuur, hoewel ik op de gravelbike veel dieper zit en er dus meer gewicht op mijn schouder komt. Mijn kinesist vond dit niet abnormaal. Hij stelde dat een verticale handpositie met de duimen omhoog overeenkomt met de natuurlijke rustpositie als je armen langs je lijf hangen. Bij een horizontale handpositie met de duimen naar elkaar toe moet je arm torderen, en dat laat zich tot in de schouder voelen.
Met een regelmatig terug opspelende slijmbeursonsteking heb ik exact hetzelfde. Een racestuur dat een fractie breder is dan de norm werkt prima, een recht stuur geeft alleen maar problemen.
Jurr schreef:
Shadow schreef:
za 17 okt, 2020 20:09

+1 alles wat geen raceband is (dus GP) van Conti, is niet je-van-het om het mild te zeggen :(
Van m'n Conti Top Contact Winter werd ik best blij. Jammer dat ze 'm niet hebben in m'n huidige bandenmaat.
Ja die wel, maar dan is het wel op :D
Ivo Miesen schreef:
ma 19 okt, 2020 01:03
bdr schreef:
do 15 okt, 2020 10:13
Leon schreef:
wo 14 okt, 2020 22:24
Zonder gekheid: hoeveel fietsers willen echt een racebocht in plaats van een ander stuur?
Ik heb vorig jaar letterlijk vast gezeten met een "frozen shoulder", een compleet geblokkeerde schouder veroorzaakt door peesontstekingen en peesverkalking. Ik kon mijn arm niet hoger tillen dan een hoek van 45º. Dit had o.a. tot gevolg dat ik het verslag van onze Spanje-reis op dit forum niet heb kunnen afmaken maar ook dat fietsen zeer pijnlijk werd omdat ik mijn arm nauwelijks op mijn stuur kon leggen. De terugrit van de fiets- en wandelbeurs in Gent tijdens storm Dennis heb ik bijvoorbeeld met één hand gereden, wat op zich ook een belevenis was.

Gek genoeg had ik minder last op mijn gravelbike met racestuur dan op de trekkingfiets met recht stuur, hoewel ik op de gravelbike veel dieper zit en er dus meer gewicht op mijn schouder komt. Mijn kinesist vond dit niet abnormaal. Hij stelde dat een verticale handpositie met de duimen omhoog overeenkomt met de natuurlijke rustpositie als je armen langs je lijf hangen. Bij een horizontale handpositie met de duimen naar elkaar toe moet je arm torderen, en dat laat zich tot in de schouder voelen.
Met een regelmatig terug opspelende slijmbeursonsteking heb ik exact hetzelfde. Een racestuur dat een fractie breder is dan de norm werkt prima, een recht stuur geeft alleen maar problemen.
Ik wilde de situatie in zijn algemeenheid beschouwen: 17 miljoen Nederlanders dus. Zie de vraag die ik stel in het hierboven aangehaalde. Ik vind het jammer dat jullie, net als zo vaak op dit forum, dan alleen over jullie zelf uitweiden, zonder ook maar enige veralgemeniserende beschouwing.
wat een wonderlijke reactie op een wonderlijke vraag? als je niet wilt weten hoeveel fietsers dat echt willen (welk getal zou acceptabel en bevredigend voor je zijn?) waarom is de vraag dan gesteld. Polarisatie, de verhoudingen op scherp zetten? je hebt al vaak aangegeven dat voor jou persoonlijk een racebocht niet aangenaam is. Prima.

Nu bemerk je tegenwoordig dat veel anderen het wel fijn vinden. Niet prima? nu nemen, naar aanleiding van je rare vraag, mensen de moeite om uit te leggen waarom voor hen zoiets zelfs een zegen is. Wellicht voor meer 'fietsers met frozen shoulder en/of slijmbeursontstekingen' en/of ander fysiek ongemak. Goed om te weten.

En dan een veeg uit de pan omdat het henzelf betreft? Echt, waarom :??
Grandonneur schreef:
ma 19 okt, 2020 10:22
wat een wonderlijke reactie op een wonderlijke vraag? als je niet wilt weten hoeveel fietsers dat echt willen (welk getal zou acceptabel en bevredigend voor je zijn?) waarom is de vraag dan gesteld. Polarisatie, de verhoudingen op scherp zetten? je hebt al vaak aangegeven dat voor jou persoonlijk een racebocht niet aangenaam is. Prima.

Nu bemerk je tegenwoordig dat veel anderen het wel fijn vinden. Niet prima? nu nemen, naar aanleiding van je rare vraag, mensen de moeite om uit te leggen waarom voor hen zoiets zelfs een zegen is. Wellicht voor meer 'fietsers met frozen shoulder en/of slijmbeursontstekingen' en/of ander fysiek ongemak. Goed om te weten.

En dan een veeg uit de pan omdat het henzelf betreft? Echt, waarom :??
Omdat ik er interesse in heb, maar dat mag niet meer tegenwoordig. Dan krijg je meteen het deksel op je neus.

Ik stelde een vraag in zijn algemeenheid en ik krijg alleen maar persoonlijke ervaringen. Als ik n=1-ervaringen had willen weten had ik daar toch wel om gevraagd?

Ik zie in het straatbeeld absuluut niet dat 'veel' anderen een racebocht wel fjin vinden. Wat is veel? Honderden? Ja, als je dat veel vindt?

Overigens, (Edit: en dat realiseer ik me ook nog maar pas sinds dit soort discussies maar blijven flamen, waarvoor dank.) is het verschil tussen een racebocht en een recht stuur met bar-ends maar betrekkelijk. De meeste fietsers met een racebocht zie ik niet onder in de beugels fietsen maar ofwel met de handen bovenop, ofwel met de handen op de remmen. Dan heb je dus precies de twee posities die je met een recht stuur met bar-ends ook hebt.
Inderdaad, die racebocht hangt er alleen maar voor de sier aan. Daarom ben ik er een jaar of 15 geleden vanaf gestapt. Weer wat gewicht gespaard en een goede plek voor mijn reservespaken gevonden.
Leon schreef:
ma 19 okt, 2020 09:06
Ik wilde de situatie in zijn algemeenheid beschouwen: 17 miljoen Nederlanders dus. Zie de vraag die ik stel in het hierboven aangehaalde. Ik vind het jammer dat jullie, net als zo vaak op dit forum, dan alleen over jullie zelf uitweiden, zonder ook maar enige veralgemeniserende beschouwing.
Ik heb niet de neiging mijn eigen ervaringen tot de norm te verheffen. Wanneer er hier loze boutades als "alle continental banden zijn slecht" en "racesturen zijn onzin" passeren dan geef ik tegengas, als en alleen als ik zelf met die dingen ervaring heb.
Daarnaast bespeur ik een traditie op verschillende internationale fora van fietsreizigers en vakantiefietsers om zich af te zetten tegen racefietsers. volslagen overbodig. Er is veel overlap tussen beide en ook een glijdende schaal van materiaal. Van gravelfietsen of audax fietsen met minimale belading tot 26 inch 50mm brede banden en recht stuur vakantiefietsen voor de ruigste wegen. Alle varianten hebben hun bestaansrecht. Het is een persoonlijke voorkeur waar je jezelf op de glijdende schaal plaatst. Mijn keuze is in het segment audax tot klassieke randonneur. Met deze varianten rij ik het prettigste.
Ik bespeur vooral een slecht humeur bij sommige leden?
Ik ben ondertussen bezig geweest met hier en elders bij te lezen en verder te werken aan de fietsen. Hopelijk kunnen jullie me nog verder helpen met mijn laatste vragen? Alvast super bedankt voor jullie waardevolle hulp!

- Ik zou de Alomtion kopen (en later zonodig brede racebanden): ik zie echter naast de tubeless versie nog drie soorten: de Evo., de Evo Addix V-Guard, en de Evo Addix Raceguard. Wat is het verschil tussen deze drie en welke is aan te raden?

- Ik zou de KMC X8 kopen, deze komt ook in silver/grey, silver en EPT. Wat is het verschil of is dat niet van belang en koop ik gewoon de goedkoopste?
Uit jullie reacties en elders kreeg ik de indruk dat het niet zo uitmaakt welke 8-speed ketting ik kies, dat de de ene niet perse sterker of beter presteert dan de andere. Park tools schrijft echter "Chains can vary in side plate shape, sizing, and height. Differences can cause variations in shifting performance between brands and models." Misschien is dit verschil enkel relevant bij wedstrijden; wat denken jullie?

- Ik heb een extra probleem gecreëerd: Ik heb volgens de instructies van Park Tool mijn voorderrailleur 'cage' op 2-3mm afstand van mijn buitenkettingblad geplaatst (en dit weer ongedaan gemaakt omdat dit shiftproblemen gaf). Bij het vastdraaien heb ik mijn (carbon?) derailleurbevestiging gebroken, klungel die ik ben! :shock: Ik zoek dus een aanbeveling voor een momentsleutel (om zulks te voorkomen :?) EVENALS een duurzame compatibele voorderailleur (de bracket zelf kan ik niet vervangen, of wel?)

- Mijn achterderrailleur kan ik met mijn hand ca. 2cm heen en weer naar m'n spaken bewegen. Park tools zegt: nieuwe derailleur maar ik ervaar geen shiftissues. Wat moet ik hiervan denken?

- Als bijlage post ik de foto's bij m'n vraag over de slijtage op mijn cassette(s) en kettingbladen op m'n twee fietsen: Is het raadzaam ze te vervangen of alvast reserve te bestellen en zo ja welke raden jullie aan? Ik vind nog vele 8-speed cassettes maar geen 8-speed kettingbladen met 5 bevestigingspunten. Waar vind ik deze nog?

Naast het uitslijten in het algemeen is er sleet die ik online niet terugvond: Op vooral middelste en kleinste kettingbladen lijkt het alsof de rollers het metaal van de tanden naar buiten heeft geperst: hoe komt dit en is dit bij te vijlen? Er is ook een puntje van de tanden 'ingesneden' + "schaafwonden" (is dit door slechte afstelling+zwaar trappen?) en/of roest op het blad zelf (NB ook roest op frame op foto). Is al zulke schade (ab)normaal, is dit reden tot vervanging?

Nogmaals super hard bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

quote=SimonJR

Voor zover ik weet:

> - Ik zou de KMC X8 kopen,
Ik volg discussies over 7/8-speed kettingen al 25 jaar. Ik koop een van de goedkopere (SRAM PC-870, iets van 15 euro). Als er een bij is met een leuk kleurtje voor een paar euro meer dan doe ik dat wel eens. Wel met snelsluitschakel.

> Mijn achterderrailleur kan ik met mijn hand ca. 2cm heen en weer naar m'n spaken bewegen.
> Park tools zegt: nieuwe derailleur maar ik ervaar geen shiftissues. Wat moet ik hiervan denken?
Ik ben even in het fietsenhok geweest. n=4. 1 cm is normaal. Is het echt 2 cm? Maar evengoed: als je erg geen last van hebt is er niet veel aan de hand, tenzij de derailleur in de spaken zou kunnen slaan.

>- Als bijlage post ik de foto's bij m'n vraag over de slijtage
Ja, slijtagebramen. Maar uiteindelijk weet je pas of vervangen noodzakelijk is als je er een nieuwe ketting oplegt, smeert, en gaat fietsen. Als het dan niet doorslaat kun je er nog een ketting op verder, al fietst het minder fijn. Maar op de foto ziet het er wel serieus uit, dus reken nergens meer op.

>Is het raadzaam ze te vervangen of alvast reserve te bestellen
Reserve bestellen lijkt me evident, zeker in deze tijd..

> Naast het uitslijten in het algemeen is er sleet die ik online niet terugvond:
> Op vooral middelste en kleinste kettingbladen lijkt het alsof de rollers
> het metaal van de tanden naar buiten heeft geperst: hoe komt dit en is
> dit bij te vijlen?
Dat heeft geen zin. Dit komt uitsluitend door het fietsen met een te lang geworden ketting. Zie de link naar m-gineering.
Dit kun je voorkomen door af en toe de slijtage van de ketting te meten.
Lees dit: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

>Er is ook een puntje van de tanden 'ingesneden' + "schaafwonden" (is dit door slechte afstelling+zwaar trappen?)
Ik denk dat dit de slechte schakelmomentjes waren. Het geeft vermoedelijk geen problemen.

> en/of roest op het blad zelf (NB ook roest op frame op foto). Is al zulke schade (ab)normaal, is dit reden tot vervanging?
Nee, van die roest gaat het niet minder lekker fietsen. alleen psychologisch.
Roest op het kettingblad kun je niet echt voorkomen, maar het helpt wel als je af en toe de vettigheid van de tanden over de zijkant van het blad smeert door te "poetsen", zeker als er al een eerste begin is
Roest op het frame zal wel door een ongelukje komen. Daar kun je ook hetzelfde mee doen of als je het mooi wilt doen vóór de eerste pekel op straat bijwerken.

De rest is voor de anderen.
Wauw! Zo'n snelle en uitgebreide reactie!
(Wat bedoel je met "n=4"? 't Is toch wel ca. 2cm bij mij zo zonder kettingspanning want zonder kettingbladen nu. Maar dus ok als ze werkt en ver van de spaken :) )
De gewone X8 is €10 de PC870 is €14 (zoals de X8 EPT) > Is dit voor jou de moeite qua duurzaamheid/meerprijs?
Over het bijvijlen dacht ik dat het misschien iets minder frictie zou geven ofwel misschien ook het blad verzwakken?
Super bedankt, Leon! En fijn weekend.
SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 21:07
Wauw! Zo'n snelle en uitgebreide reactie!
(Wat bedoel je met "n=4"? 't Is toch wel ca. 2cm bij mij zo zonder kettingspanning want zonder kettingbladen nu. Maar dus ok als ze werkt en ver van de spaken :) )
De gewone X8 is €10 de PC870 is €14 (zoals de X8 EPT) > Is dit voor jou de moeite qua duurzaamheid/meerprijs?
Over het bijvijlen dacht ik dat het misschien iets minder frictie zou geven ofwel misschien ook het blad verzwakken?
Super bedankt, Leon! En fijn weekend.
Met n=4 bedoel ik dat ik in het fietsenhok aan 4 derailleurs heb zitten frunniken.

10 of 14 euro, maakt niet veel uit. Er zijn ook veel duurdere kettingen, al zie je die tegenwoordig meer bij de modernere groepen met 11 of 12 speed. Daar hebben wij met 8 speed dus geen last van. Ideaal!

Het afvijlen van die bramen zou inderdaad verzwakking kunnen geven. Maar dat hoeft niet want ze komen nauwelijks ergens mee in aanraking.

Probeer snel een nieuwe ketting, dan weet je of je tandwielen en een cassette nodig hebt. Zorg wel dat je de oude ketting terug kunt monteren, want als de slijtage groot blijkt kun je niet goed fietsen met een nieuwe ketting.
SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 17:21
- Ik zou de KMC X8 kopen, deze komt ook in silver/grey, silver en EPT. Wat is het verschil of is dat niet van belang en koop ik gewoon de goedkoopste?
Uit jullie reacties en elders kreeg ik de indruk dat het niet zo uitmaakt welke 8-speed ketting ik kies... [knip]
Silver roest niet, silver/grey wil zeggen dat de binnenschakels wel roesten, EPT roest ook niet maar coating wordt vies zwart.
Het maakt inderdaad niet veel uit, belangrijkste is dat je je kettingslijtage in het oog houdt met een kettingslijtagemeter ( ik heb gelinkt naar een goedkope die ik zelf heb en die even nauwkeurig is als de ParkTool meter).

SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 17:21
- Ik heb een extra probleem gecreëerd: Ik heb volgens de instructies van Park Tool mijn voorderrailleur 'cage' op 2-3mm afstand van mijn buitenkettingblad geplaatst (en dit weer ongedaan gemaakt omdat dit shiftproblemen gaf). Bij het vastdraaien heb ik mijn (carbon?) derailleurbevestiging gebroken, klungel die ik ben! :shock: Ik zoek dus een aanbeveling voor een momentsleutel (om zulks te voorkomen :?) EVENALS een duurzame compatibele voorderailleur (de bracket zelf kan ik niet vervangen, of wel?)
Post eens een foto van de derailleur en wat er er mis is want ik begrijp het niet.

SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 17:21
- Mijn achterderrailleur kan ik met mijn hand ca. 2cm heen en weer naar m'n spaken bewegen. Park tools zegt: nieuwe derailleur maar ik ervaar geen shiftissues. Wat moet ik hiervan denken?
Je kan de achterderailleur altijd naar de spaken duwen. De derailleur wordt door je shifter niet naar links of naar rechts geduwd maar gewoon gestuurd. In de derailleur zelf zit een veer die het parallelogram naar buiten duwt. Je shifter bepaalt hoever de derailleur door die veer naar buiten geduwd mag worden. Je kan die veer dus zelf manueel indrukken en zo de derailleur naar de spaken bewegen.

SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 17:21
- Als bijlage post ik de foto's bij m'n vraag over de slijtage op mijn cassette(s) en kettingbladen op m'n twee fietsen: Is het raadzaam ze te vervangen of alvast reserve te bestellen en zo ja welke raden jullie aan? Ik vind nog vele 8-speed cassettes maar geen 8-speed kettingbladen met 5 bevestigingspunten. Waar vind ik deze nog?
De slijtage ziet er stevig uit, er is precies redeiljk lang met een versleten ketting rondgereden. Zoals Leon zegt zal je pas met een nieuwe ketting merken of het een groot probleem is, als de ketting overslaat moeten de kettingbladen vervangen worden. Je moet niet op zoek naar 8-speed kettingbladen, 9, 10 of 11 speed werken ook. Het belangrijkste is de BCD oftewel de Bolt Circle Diameter, d.w.z.de diameter van de cirkel waarop de bladbouten zitten. Ik vermoed dat dit een 110 BCD is maar je kan dit eenvoudig checken door de afstand tussen de centers van 2 bouten te meten, bij 110 BCD moet dit 64,7mm zijn.

110 BCD kettingbladen worden nog steeds gefabriceerd door o.a. Stronglight en TA Specialités, maar de kettingbladen van Spa cycles gaan naar mijn ervaring even lang mee en zijn wat goedkoper.
Wauw ook een geweldig behulpzame post. Dank je bdr!

Ik heb hetzelfde tooltje (merkloos via China :oops: ) en bij mijn Randonneur gaat ie met de 1. er bijna gans door en bij m'n Traveller gaat de .75 erdoor met de tip (zie foto: is dat dan nog net geen 0.75% "pseudo-verlening"?). Mag ik met die laatste dan nog doorfietsen tot de van de 1. er net in past met de tip (omdat het een 8-speed is) of vervang ik die ook best?
20201101_223132.jpg
Foto derailleur: (Kan ik dat beugeltje zelf vervangen? Het leek me van niet...)
20201101_223642.jpg
bdr schreef:
zo 01 nov, 2020 22:23
Je kan de achterderailleur altijd naar de spaken duwen. De derailleur wordt door je shifter niet naar links of naar rechts geduwd maar gewoon gestuurd. In de derailleur zelf zit een veer die het parallelogram naar buiten duwt. Je shifter bepaalt hoever de derailleur door die veer naar buiten geduwd mag worden. Je kan die veer dus zelf manueel indrukken en zo de derailleur naar de spaken bewegen.
Los van de 'flex' die de veer (en de shifter via kabel) op het trapezium uitoefent is er ook speling, msschn op de diverse aanhechtpunten van het trapezium zelf (die heb ik nog niet ontleed; ik heb 'm stevig vastgedraaid aan het frame; msschn té stevig 8) cf. voorderraileur).

Tussen de centers van twee bouten meet ik eerder ca. 57mm. Misschien 55.3mm en dus een BCD van 94 dan?
20201101_224721.jpg
Dank jullie voor de hulp!
Is https://www.spacycles.co.uk/ de enige site waar je die van Spa kan kopen? Ik vond daar Spa chainrings met BCD 110 maar geen met BCD 94. Van TA en Stronglight vond ik er wel: is er een verschil tussen die laatste twee merken?.Ik had gehoopt dat ik ze in staal zou kunnen vinden maar misschien is dat niet meer te krijgen of niet duurzamer?

Detail van hoe de beugel vastzit in de derailleur (geen vijsje of boutje of wat ook aan de andere kant; daarom dat ik denk dat het total loss is):
20201101_231858'.jpg
Respect voor je aanpak. Je wilt het duidelijk netjes hebben en leert er intussen een hoop van.

Tip van mijn kant: maak het jezelf niet té ingewikkeld. Je wilt uiteindelijk fietsen. Vervang die kettingen voor een willekeurige, klaar. Vervang de bladen voor iets dat past, klaar. Vervang dat derailleur voor een altus of acera van €15, klaar. Vervang kabels, vervang cassette. Dat gaat echt voor vele duizenden km's prima zijn. Het zijn toch onderdelen die ooit wel wéér vervangen moeten, mag je opnieuw kiezen wat je dan wilt.
Grandonneur schreef:
ma 02 nov, 2020 09:27
Respect voor je aanpak. Je wilt het duidelijk netjes hebben en leert er intussen een hoop van.

Tip van mijn kant: maak het jezelf niet té ingewikkeld. Je wilt uiteindelijk fietsen. Vervang die kettingen voor een willekeurige, klaar. Vervang de bladen voor iets dat past, klaar. Vervang dat derailleur voor een altus of acera van €15, klaar. Vervang kabels, vervang cassette. Dat gaat echt voor vele duizenden km's prima zijn. Het zijn toch onderdelen die ooit wel wéér vervangen moeten, mag je opnieuw kiezen wat je dan wilt.
Helemaal mee eens. Een nieuw Altus-, Acera of Alivio-cranckstel is misschien gemakkelijker te vinden dan een set bladen. Bij het vervangen van de bladen moet je overigens eerst testen of je de oude er wel afkrijgt. De boutjes zitten soms erg vast (pas op voor je handen!*) en je moet waarschijnlijk de cranck er af halen voor de kleine.

*: Gebruik eerst kruipolie. Dan een goede inbussleutel met een buisje verlengen en proberen terwijl je er goed voor gaat zitten.

Die derailleur is stuk. Prullenbak.

De gatafstand kun je nauwkeurig meten door de afstand van buitenkant gat tot buitenkant gat te meten en daarvan de gatdiameter af te trekken.

Een merkloos Chinees meetinstrument? Ook maar in de prullenbak?
SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 23:14
Ik heb hetzelfde tooltje (merkloos via China :oops: ) en bij mijn Randonneur gaat ie met de 1. er bijna gans door en bij m'n Traveller gaat de .75 erdoor met de tip (zie foto: is dat dan nog net geen 0.75% "pseudo-verlening"?). Mag ik met die laatste dan nog doorfietsen tot de van de 1. er net in past met de tip (omdat het een 8-speed is) of vervang ik die ook best?
De "1.0" kant van die tool mag je vergeten, dat is alleen voor singlespeed ketting. Als de "0.75" volledig in de ketting valt, dus niet alleen de tip, is de ketting versleten.

SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 23:14
Foto derailleur: (Kan ik dat beugeltje zelf vervangen? Het leek me van niet...)
Die beugel is van gegoten aluminium en onherroepelijk kapot. Vervangen zal niet lukken want zo'n beugel kan je niet apart kopen.

SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 23:14
Los van de 'flex' die de veer (en de shifter via kabel) op het trapezium uitoefent is er ook speling, msschn op de diverse aanhechtpunten van het trapezium zelf (die heb ik nog niet ontleed; ik heb 'm stevig vastgedraaid aan het frame; msschn té stevig 8) cf. voorderraileur).
Toch maar wat oppassen met die ijzeren vuist van je, gewoon handvast zetten met duim en wijsvinger is voor een fiets voldoende... Zoals Leon al zei, als het schakelt en de derailleur niet tussen de spaken kan terechtkomen (limietschroef correct instellen!), gewoon blijven gebruiken.

SimonJR schreef:
zo 01 nov, 2020 23:14
Tussen de centers van twee bouten meet ik eerder ca. 57mm. Misschien 55.3mm en dus een BCD van 94 dan?
94 BCD, dat lijkt wel zo te zijn. Dat compliceert de zaken enigszins want deze maat is moeilijker te vinden. Afwegen of je hier nog in wil investeren. Maar ik zou eerst en vooral proberen of je de huidige kettingbladen niet kan blijven gebruiken. Ik zie er wel de waarde van in om de fiets zoveel mogelijk origineel te houden en ik vind het persoonlijk nogal cru om een crank waar niets mis mee is weg te gooien om dat de kettingbladen versleten zijn. Maar zo'n uit-één-stuk crank zal zeker goedkoper zijn.