Ik denk dat een 22-38T een verrassend goede dubbel is voor een reisfiets. Voor mij werkte een 24-38T (22T gaat niet met 5 arm 110BCD) perfect met bagage, je kan bijna alles op de 38T berijden en als je vooraan terugschakelt heb je weer een nette grote range om uit te kiezen. Op vlak terrein met bagage is de 32T vaak te klein en de 44T te groot waardoor je tussen twee stoelen valt.
Of het bij jouw smaak in de smaak valt kan ik niet inschatten, maar ik vind het wel de moeite van het proberen waard.
Ik heb al aangegeven dat de verhoudingen van 1x12 met de standaard cranks grosso modo lager liggen dan een normaal "reisfietsverzet", dat je een ander voorblad moet gebruiken om appels met peren te vergelijken, dus dat vind ik geen eerlijk argument.
Andersom zou een 1x12 rijder kunnen klagen dat de laagste versnelling van 22T / 32T wel heel groot is vergeleken met 30 / 51T, een 22 T / 38 T zou dan het dichtst in de buurt komen. Voor de liefhebbers is er trouwens nog steeds een dubbel in de 12-speed MTB serie, je kan een 22-36T crank combineren met een 10-45T cassette. De MTB-versnellingen liggen dus gevoelig lager dan reisfietsversnellingen, wat ook logisch is want MTB's zijn veel capabeler geworden (en minder interessant om op gewone weg te rijden...)
Maar, en dat is de belangrijkste reden dat ik reageer, je kan dan wel stellen dat een triple superieur of dat er niks mis mee is, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik nodig je vriendelijk uit om eens mee te komen fietsen met ons gezin als we ooit nog eens fatsoenlijk naar buiten mogen. Dan zal je zelf kunnen constateren dat vrouw en kinderen de helft van de tijd niet weten op welk voorblad de ketting ligt en dat ze steevast vergeten vooraan kleiner te schakelen bij het begin van een helling als ik niet achterom brul dat ze dat nu moeten doen voor ik weer een ketting tussen frame en crank mag komen puzzelen.