Shimano komt met vernieuwde groepset

DeFiets schreef:
zo 10 mei, 2020 11:47
Shadow schreef:
za 09 mei, 2020 21:42
Rohloff pakken, ben je van een hoop gedoe af en je hebt 1x14! 8)
Dan moet ik meer werken (is meer geld) en dat vind ik slechter voor mijn gezondheid. Of een baan nemen waar ik normaal betaald krijgt maar die had ik en dat beviel niet :lol:
Minder uitgeven helpt ook :wink:
Georg schreef:
di 12 mei, 2020 15:58
Ik bedoel; ik zou best een dubbel willen op mijn vakantiefiets,
Ik denk dat een 22-38T een verrassend goede dubbel is voor een reisfiets. Voor mij werkte een 24-38T (22T gaat niet met 5 arm 110BCD) perfect met bagage, je kan bijna alles op de 38T berijden en als je vooraan terugschakelt heb je weer een nette grote range om uit te kiezen. Op vlak terrein met bagage is de 32T vaak te klein en de 44T te groot waardoor je tussen twee stoelen valt.

Of het bij jouw smaak in de smaak valt kan ik niet inschatten, maar ik vind het wel de moeite van het proberen waard.

Georg schreef:
di 12 mei, 2020 15:58
Ik keek overigens nog eens naar de 1x12 waar dit topic mee startte; en tóch blijf ik van mening dat de triple superieur is; je mist gewoon bij de 1x12 hoge versnellingen.
Ik heb al aangegeven dat de verhoudingen van 1x12 met de standaard cranks grosso modo lager liggen dan een normaal "reisfietsverzet", dat je een ander voorblad moet gebruiken om appels met peren te vergelijken, dus dat vind ik geen eerlijk argument.

Andersom zou een 1x12 rijder kunnen klagen dat de laagste versnelling van 22T / 32T wel heel groot is vergeleken met 30 / 51T, een 22 T / 38 T zou dan het dichtst in de buurt komen. Voor de liefhebbers is er trouwens nog steeds een dubbel in de 12-speed MTB serie, je kan een 22-36T crank combineren met een 10-45T cassette. De MTB-versnellingen liggen dus gevoelig lager dan reisfietsversnellingen, wat ook logisch is want MTB's zijn veel capabeler geworden (en minder interessant om op gewone weg te rijden...)

Maar, en dat is de belangrijkste reden dat ik reageer, je kan dan wel stellen dat een triple superieur of dat er niks mis mee is, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik nodig je vriendelijk uit om eens mee te komen fietsen met ons gezin als we ooit nog eens fatsoenlijk naar buiten mogen. Dan zal je zelf kunnen constateren dat vrouw en kinderen de helft van de tijd niet weten op welk voorblad de ketting ligt en dat ze steevast vergeten vooraan kleiner te schakelen bij het begin van een helling als ik niet achterom brul dat ze dat nu moeten doen voor ik weer een ketting tussen frame en crank mag komen puzzelen.
Nou, "superieur" is misschien een verkeerde woordkeuze, zeker aangezien ik zelf zoals te lezen in mijn teksten, niet altijd volledig tevreden ben met mijn triple. (fietsers hebben altijd wat te klagen, nietwaar?)

Mijn punt is dat een triple voor een reisfiets zeker nog niet obsoleet is, en zelfs tov de nieuwste systemen nog voordelen biedt. (zoals ook gezegd zou een dubbel nog beter zijn)
Dubbel 22-36 en zo'n dog fang, nooit problemen mee.
bdr schreef:
di 12 mei, 2020 18:30

Ik nodig je vriendelijk uit om eens mee te komen fietsen met ons gezin als we ooit nog eens fatsoenlijk naar buiten mogen. Dan zal je zelf kunnen constateren dat vrouw en kinderen de helft van de tijd niet weten op welk voorblad de ketting ligt en dat ze steevast vergeten vooraan kleiner te schakelen bij het begin van een helling als ik niet achterom brul dat ze dat nu moeten doen voor ik weer een ketting tussen frame en crank mag komen puzzelen.
Ja, maar dat heeft iets met autoriteit te maken en niet met techniek. De oplossing: stoppen, in een Franse colère schieten zoals ze in het Vlaams zeggen, en de zaken bondig maar luidkeels uitleggen. Eventueel een dreigement of twee toevoegen.

Het werkt! Zelf getest tijdens een fietstocht met mijn vrouw en een vriendin in Frankrijk. Ik heb op 900 km maar drie keer een ketting tussen frame en crank moeten verwijderen.

Even ernstig: je moet nu eenmaal kiezen tussen bereik, stapgrootte, schakelgemak en wrijvingsverliezen.
derdekeer schreef:
di 12 mei, 2020 20:59
Het werkt! Zelf getest tijdens een fietstocht met mijn vrouw en een vriendin in Frankrijk. Ik heb op 900 km maar drie keer een ketting tussen frame en crank moeten verwijderen.
Vandaar je nickname? Dan zat het toch diep.
Verder herkenbaar. Een Rohloffnaaf zou ook hier het meeste nut hebben voor mij eega.
bdr schreef:
di 12 mei, 2020 18:30
Maar, en dat is de belangrijkste reden dat ik reageer, je kan dan wel stellen dat een triple superieur of dat er niks mis mee is, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik nodig je vriendelijk uit om eens mee te komen fietsen met ons gezin als we ooit nog eens fatsoenlijk naar buiten mogen. Dan zal je zelf kunnen constateren dat vrouw en kinderen de helft van de tijd niet weten op welk voorblad de ketting ligt en dat ze steevast vergeten vooraan kleiner te schakelen bij het begin van een helling als ik niet achterom brul dat ze dat nu moeten doen voor ik weer een ketting tussen frame en crank mag komen puzzelen.
Heerlijk argument! Ik zie het gewoon gebeuren ook :lol:
Shadow schreef:
di 12 mei, 2020 16:39
Minder uitgeven helpt ook :wink:
Rond bijstandsniveau blijft er weinig over om aan uit te geven. Ouderwets sparen voor de nieuwe Deore derailleur :D

Afbeelding
DeFiets schreef: Rond bijstandsniveau blijft er weinig over om aan uit te geven. Ouderwets sparen voor de nieuwe Deore derailleur :D
:oops: