door
Shrek » di 04 sep, 2018 21:49
javb2812 schreef: ↑di 04 sep, 2018 01:39
Duur of niet duur, de beschermingsnorm is dus dezelfde. Wel hebben duurdere fietshelmen tegenwoordig vaak MIPS. Tijdens een val botst een hoofd mét helm een fractie van een seconde eerder tegen de grond of een object, dan een hoofd zonder helm. Het menselijk lichaam vangt (mits bij bewustzijn, en mits binnen reactievermogen) bij een val de schok op oa dmv reflexen, en de timing van die reflexen is gebaseerd op het moment dat het hoofd zónder helm in botsing zou komen. Een helm ontregelt onze reflexen dan dus, omdat de botsing een fractie eerder plaatsvindt dan dat ons vallende lichaam verwacht. Denk aan een zijwaartse val op het hoofd met een breed uitgevallen helm op, waardoor oa de nekspieren net te laat hun werk doen.
MIPS zou dit in theorie corrigeren.
MIPS vangt bij een val ook krachten op in 'rotatierichting' en zou daarmee de kans op hersenschade verkleinen, maar dat heeft volgens mij niks met genoemd reflexenverhaal te maken.
rockhopper schreef: ↑di 04 sep, 2018 17:40
Als je een nieuw voorwerp (waaronder een helm) gaat kopen, is de verkoper meestal de laatste persoon die je moet geloven (of vragen aan moet stellen). Je kan namelijk niet aan de verkoper zien wat zijn/haar motivatie is, wil hij van een helm af, is hij boos op een bepaald merk, komt er commissie bij kijken. Nu spelen deze factoren niet mee als de verkoper grofweg alle helmen afkraakt, maar ik zie zo iemand liever niet als verkoper, helmen dragen wel degelijk bij aan de veiligheid van fietsers.
Ik ken het bedrijf verder niet, maar als ik het wel zou kennen zou ik er weg blijven.
Hoezo? Is toch gewoon een realistisch verhaal? Bij racehelmen is veiligheid (als in: méér dan andere merken of modellen) gewoon totaal géén verkoopargument. Koeling, coolheid, comfort, gewicht en aerodynamica wel. Oké, MIPS geldt tegenwoordig wel als verkoopargumentje, maar veel helmen hadden toch al een soort binnenwerkje waar de buitenschaal 'zwevend' op gemonteerd is, voor betere ventilatie en (lekker makkelijk verkopen!) een vergevingsgezindere pasvorm. Kleine moeite om daar een officieel MIPS binnenwerkje van te maken, dan kun je € 20 méér vangen voor dezelfde helm.
Enkel bij mountainbikehelmen in het 'all mountain' segment zie je meer bescherming dan het minimaal nodige om de norm te halen, bv bij het achterhoofd, of überhaup gewoon iets zwaarder uitgevoerde helmen.
En speedpedelec-helmen zijn 'veiliger' dan gewone, maar da's gewoon omdat het verplicht is. (Als gevolg van een hele knappe lobby van o.a. BBB/Pon?)