Leon schreef: ↑zo 18 nov, 2018 09:38
Bridgestone SM schreef: ↑zo 18 nov, 2018 00:28
Leon schreef: ↑za 17 nov, 2018 21:24
Als je zoveel verschillende bits nodig hebt vind ik jouw fiets knap onlogisch ontworpen.
Zo enorm veel zijn het ook weer niet.
Ik tel er vierentwintig

.
Om te beginnen wilde ik vrolijk antwoorden goed geteld. Maar het zijn 18 schroef-bitjes.
Verder is er een verloop-stukje van 1/4inch zeskant naar vierkant voor de 5 dopjes.
Ik heb overigens gekozen voor dopjes met een zeskant-bit-steeltje: die dopjes zelf zijn lichter en dat wordt dan "goed" gemaakt door het gewicht van het steeltje.
Ik heb in mijn "sleutel-portemonneetje" ook een paar bitjes met verschillende uiteinden, dat spaart het aantal.
Aan de andere kant heb ik ook nog weer een of twee aanvullende bitjes.
En het klopt ... als je een overjarige Bridgestone hebt, en daar door de jaren heen nog wat aan veranderd hebt ... dan zou je eigenlijk een "make-over" moeten doen en daarmee de boutjes maximaal gelijk moeten schakelen (maar dan zit je dus direct weer omhoog als je onderweg ook maar één boutje moet vervangen).
Al met al, als je genoeg gereedschap mee wilt nemen (dat is een keuze) om ongeveer ieder mankement onderweg te kunnen verhelpen dan ben je er niet met 2 ons gereedschap.
Zoals zo vaak is er dus de afweging van het nut tegen het gewicht (no pun intended), en dus ook de afweging hoeveel ongemak je accepteert wanneer er dan toch iets stuk gaat.
Het lijkt dus een beetje de discussie over de verschillende brandertjes.
In de "uitgestorven" delen van het Franse platte land kan je tientallen kilometers fietsen zonder een winkel, een beetje goed geëquipeerde fietsenwinkel is daar nog weer zeldzamer, en vind 'm maar, zie er te komen en is ie dan wel open. Met een beetje kennis van de Franse taal kom je een eind*, waarschijnlijk is er zelfs wel iemand die je samen met je fiets wilt brengen .... maar ik vind het leuker om de autonomie een beetje hoog te houden.
* Jaren terug, nog voor de moderne buitenband, hadden we tijdens een zeer natte en koude zomer herhaald lekke banden ... en op een gegeven moment een pompje dat stuk ging (het was sowieso een "nood" pompje, wel licht maar ook niet al te effectief). Dan moet je dus op zoek naar een pompje of iemand met een compressor ... dat gaat ook, ik werd zelfs een keertje in de auto naar het volgende dorp gebracht terwijl in de tussentijd mijn wederhelft kon opwarmen bij een kop koffie. Het zijn bijzondere ontmoetingen, maar ik probeer me zo voor te bereiden dat het bijzonder blijft - de ontmoetingen zonder pech, bijv. bij het semi-wild-kamperen zijn al bijzonder genoeg.
BSM