Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale "klassieke" vakantiefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De ideale "klassieke" vakantiefiets

134 berichten
Edwin* schreef:
ma 22 jan, 2018 14:44
Bert van Sprang schreef:
ma 22 jan, 2018 10:34
Je maakt mij niet wijs dat je met deze fiets en deze bepakking nog een beetje stabiel bergaf rijdt. Mooi voor de nostalgie, net als een oude Volvo en een kolenkachel.
Da’s helemaal waar.
Waar haal jij die informatie vandaan? Volgens mij kent Ivo deze specifieke fiets, zijn eigenaar en deze tassen persoonlijk. Ken jij hem ook?

Ik heb overigens ook eens een fiets gehad met deze tassensetup die bij 20 km/u heel vervelend slingerde. Vanaf 30 km/u tot zeker 70 fietste hij echter prima :D
Ook met losse handen?
Bert van Sprang schreef:
ma 22 jan, 2018 17:00
Ook met losse handen?
Ja, goeie vraag. 70 km/uur met bepakking heeft hij vast zonder handjes getest. :wink:
Bert van Sprang schreef:
ma 22 jan, 2018 17:00
Ook met losse handen?
Dat heb ik niet kunnen proberen. Mijn handen hebben altijd vast aan mijn polsen gezeten. Nog steeds, gelukkig. :wink:

En dat was NIET de fiets die ik nu te koop aanbied op dit forum. Die rijdt zonder en met 30 kilo bagage als op rails.
Leon schreef:
ma 22 jan, 2018 16:42
Edwin* schreef:
ma 22 jan, 2018 14:44
Bert van Sprang schreef:
ma 22 jan, 2018 10:34
Je maakt mij niet wijs dat je met deze fiets en deze bepakking nog een beetje stabiel bergaf rijdt. Mooi voor de nostalgie, net als een oude Volvo en een kolenkachel.
Da’s helemaal waar.
Waar haal jij die informatie vandaan? Volgens mij kent Ivo deze specifieke fiets, zijn eigenaar en deze tassen persoonlijk. Ken jij hem ook?

Ik heb overigens ook eens een fiets gehad met deze tassensetup die bij 20 km/u heel vervelend slingerde. Vanaf 30 km/u tot zeker 70 fietste hij echter prima :D
Ik bedoel niet de fiets van Ivo, maar de afgebeelde rode Koga met groene Karrimor fietstassen. En dat kan ik weten, want het is mijn fiets, gefotografeerd in mijn woonkamer en mijn huis (mijn = natuurlijk ook van mijn vrouw :lol: en die is ook van mij :P )
Van wie is welke fiets c.q. vrouw; het lijkt hier wel een klucht.
Ieder forum heeft zo z'n eigen off-topic brigade die de thread met kennis komt verpesten euhh verlichten :wink:
Edwin, ik heb je bericht maar een plusje gegeven. Ja, het zou raar zijn als die rode fiets met die tasjes zich niet zou weten te gedragen in een afdaling :-)
Leon schreef:
ma 22 jan, 2018 21:18
Edwin, ik heb je bericht maar een plusje gegeven. Ja, het zou raar zijn als die rode fiets met die tasjes zich niet zou weten te gedragen in een afdaling :-)
Dank je! Ik heb jou ook een plusje gegeven natuurlijk. Zo is het al met al een heel gezellig draadje geworden.
En dat door een ideale klassieke vakantiefiets met 26" wielen. Alleen al daarom is het inderdaad een ideale vakantiefiets. In ieder geval eentje die een leuk draadje weet te creëren!
Ik heb straks als m'n Big Dummy klaar is geen fiets meer zonder 26" / 559 wielen...
Vrouwlief heeft nu nog een Terraliner met 28" / 622 wielen. Daar zoek ik op termijn ook wat nieuws voor, zou zo maar een disc trucker 26 kunnen worden :lol:
Sjezus wat een gezeik.
Dit lijkt wel het grote “off-topic” topic...
Daar hebben ze toch moderators voor ?
Uw Topic Starter spreekt: "Ik ben aan het broeden".
Jullie hebben me nogal wat huiswerk bezorgd. Ik ga reageren, geduld a.u.b.
Terug ontopic: op basis van een Surly Troll of Long Haul Trucker frameset moet je zoiets wel kunnen bouwen.

Ik ben erg blij met schijfremmen trouwens ;)
Die 'LHT" heeft, als ik het goed zie, nog steeds bar weinig concurrentie, als tamelijk klassieke toerfiets met ruimte voor 700-45/50mm banden zoals Big Apples o.i.d, tenminste ik zou zo geen vergelijkbaar alternatief weten, afgezien van maatwerk, of Avaghon, maar dat is een heel andere prijscategorie, en de vraag is of dat in de praktijk zoveel anders rijdt.
Veel huidige 'confectie'-fietsen met ruimte voor 28 inch 45mm+brede banden (Soma, Salsa e.d.) volgen meer het erg compacte MTB-frame achting ontwerp, en dat is weer niet klassiek.
Surly is gewoon gaaf :lol: (Salsa ook btw)
Nou ja gaaf, het is maar wat je gaaf vindt, ik houd niet van de stijl van het merk Surly op zich, met die popi-popi taal en lelijke logo's, maar als geheel biedt de LHT (en een aantal andere Surly's) een vrij unieke combinatie van eigenschappen, waarbij het best vreemd is dat die niet veel navolging vinden. Met name de combi klassiek samengesteld stalen frame en brede banden.
Ja de kleuren en decals moet je van houden idd. Ik vind de line up lekker eigenwijs en de meeste trends zijn door hun als eerste in een productie model verwerkt. Verder vind ik de aanwezigheid van standaard 'alle' oogjes geniaal. Ze werden er op afgerekend 'want dat hoort niet' maar nu bij de Travelmaster 3+ is de pers er weer lyrisch over :|
Je kan met een frame van hun beginnen met derailleurs en tzt doorstromen naar Rohloff. Kun je de kosten spreiden.
Nu ja, een Surly met een Rohloff is een rare combinatie, qua verhouding. Een naaf twee keer duurder dan het frame.

De Santos Travelmaster 3+ heeft als uniek trucje de twee wielmaten die mogelijk zijn. In hoeverre dat nu echt zinvol is laat ik in het midden, maar feit is dat ze daar de eerste mee zijn op een dergelijke fiets.
Ieder frame met schijfrem montagepunten en ruimte voor 3" banden kun je dat mee doen hoor...
Ik denk als je even in de Salsa en Surly catalogus kijkt dat dat er genoeg zijn. Die dubbele firmtech nokken zijn uniek idd, maar ik zie alleen maar foto's van 3+en met schijfremmen zo ongeveer...

Waarom is een Surly een rare combinatie met Rohloff? Een Poppink frame of Avaghon met Rohloff zou dat in jou beleving ook zijn dan? Ik denk dat veel frames zo tussen de 600 en 1200 los kosten, als je klaar bent ga bijna altijd door de 3k indien je hem zelf bouwt, wat dat betreft kun je beter een fiets kant en klaar halen.
Georg schreef:
di 23 jan, 2018 20:37
Nu ja, een Surly met een Rohloff is een rare combinatie, qua verhouding. Een naaf twee keer duurder dan het frame.
Als een goed vakantiefietsframe de helft kost van een Rohloffnaaf vind ik dat niet gek.
Het idee dat een Rohlofffiets minimaal 3 a 4 duizend euro "hoort" te kosten vind ik wel vreemd.
Er is geen goede rede waarom een frame voor Rohloff veel duurder moet zijn dan een frame voor een derailleur.
Er is wat mij betreft ook geen goede rede om, als je in Rohloff investeert, alleen daarom ook voor andere dure opties te kiezen.

Hans