Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale "klassieke" vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De ideale "klassieke" vakantiefiets

134 berichten
Berger schreef:
zo 21 jan, 2018 14:21
26" is de toekomst, dat weet iedereen :wink:
Wel voor mij, maar voor anderen kan het aspect van licht rollend doorslaggevend zijn.

Nederlanders worden steeds zwaarder en de fietsenbranche reageert hier nog nauwelijks op met maatwerk. Normen of vooroordelen zijn nog bepalend, zie ook St. Christophorus over framematen. Voor zware racefietsers is er al helemaal weinig te kiezen, terwijl zij ook ergens moeten beginnen. Volgens mij is er een markt voor zware (grotere) startende racefietsers. Voor lange en dunne fietsers is er volgens mij wel genoeg keuze. Ik denk dat de toekomst nog meer uiteenlopende fietsen gaat brengen.
Helemaal mee eens, ik heb door ziekte en medicijngebruik weinig controle over m'n gewicht maar fiets wel graag omdat dat 1 van de dingen is die ik nog goed kan. Met 2 meter en bijna 150kg houd het niet over dan.
Een klassieke vakantiefiets heeft 28 inch wielen, dunne stalen buizen en een krom stuur. Basta.

Afbeelding
gios schreef:
zo 21 jan, 2018 15:47
Een klassieke vakantiefiets heeft 28 inch wielen, dunne stalen buizen en een krom stuur. Basta.
{oudemannenpraat}Dan mag je er ook alleen maar groene karrimortassen op hangen, datweet je toch?{/oudemannepraat}.
Hup Gios, op weg naar jeugdhotelletjes naar Engeland jij! 😜
Ik deel de liefde voor de klassieke fiets, maar wil er wel bij zeggen dat de omstandigheden veranderd zijn. Het verkeer is zoveel drukker dat we naar veel kleinere ook onverharde weggetjes hebben moeten uitwijken. Dat vraagt om bredere banden en voor velen dus ook een kleinere wielmaat. Het heeft ook gevraagd om versnellingssystemen met een groter bereik en betere remmen. Aan die niet al te dikke stalen buizen en dat racestuur heb ik vastgehouden. Die kleinere weggetjes bevallen me wel.
groverr schreef:
zo 21 jan, 2018 14:09
Ik ben ook 1,95 en niet de lichtste. Stevige handgespaakte wielen gingen er op den duur toch aan, onlangs de lichtgewicht bagage en voorzichtig rijden.
Dus onlangs een Velotraum in Utrecht gekocht met 26 inch brede velgen en 55mm banden, waarmee de omtrek van de banden weer gelijk is aan 28 inch met dunne banden. Volgens mij zijn hun frames z.g.n. platformframes, waar je van alles op kan bouwen. Ik fiets heerlijk rond met mijn grote frame en kleine wielen!
Klinkt als een fijne fiets, welk model is het geworden en heb je deze bij horizon gehaald in Utrecht?
Meneer Zwijn schreef:
zo 21 jan, 2018 16:11
Hup Gios, op weg naar jeugdhotelletjes naar Engeland jij! 😜
Jongens. Ik reageer louter op titel van dit topic :lol:
rockhopper schreef:
zo 21 jan, 2018 16:36
groverr schreef:
zo 21 jan, 2018 14:09
Ik ben ook 1,95 en niet de lichtste. Stevige handgespaakte wielen gingen er op den duur toch aan, onlangs de lichtgewicht bagage en voorzichtig rijden.
Dus onlangs een Velotraum in Utrecht gekocht met 26 inch brede velgen en 55mm banden, waarmee de omtrek van de banden weer gelijk is aan 28 inch met dunne banden. Volgens mij zijn hun frames z.g.n. platformframes, waar je van alles op kan bouwen. Ik fiets heerlijk rond met mijn grote frame en kleine wielen!
Klinkt als een fijne fiets, welk model is het geworden en heb je deze bij horizon gehaald in Utrecht?
Ja, het is een speedster met een vt900 xxxl frame geworden. Op de website van Velotraum kan je al behoorlijk wat keuzes maken voor het afmonteren. Op het gebied van geometrie heb je natuurlijk niets aan de website. Dus proeffietsen, vergelijken en laten informeren.
Zo vond ik de tegenhanger crosslite van Santos bijvoorbeeld heel gezapig aanvoelen en deze stuurt sportief, maar niet nerveus.
@gios: mooie fiets zeg! Zo vind ik ze toch stiekem wel het mooist. nog altijd. En met een beetje goede framebouwer past er ook op die klassieke manier voldoende 'band' (37-40mm) in voor minder goede wegen. Moet trouwens ook niet té breed worden want dat ziet er niet uit in zo'n fiets.

Nog 'made in Holland' ook.
Leon schreef:
zo 21 jan, 2018 15:51
gios schreef:
zo 21 jan, 2018 15:47
Een klassieke vakantiefiets heeft 28 inch wielen, dunne stalen buizen en een krom stuur. Basta.
{oudemannenpraat}Dan mag je er ook alleen maar groene karrimortassen op hangen, datweet je toch?{/oudemannepraat}.
Bedoel je dit? :D

image.jpeg
Edwin* schreef:
ma 22 jan, 2018 00:23
Leon schreef:
zo 21 jan, 2018 15:51
gios schreef:
zo 21 jan, 2018 15:47
Een klassieke vakantiefiets heeft 28 inch wielen, dunne stalen buizen en een krom stuur. Basta.
{oudemannenpraat}Dan mag je er ook alleen maar groene karrimortassen op hangen, datweet je toch?{/oudemannepraat}.
Bedoel je dit? :D


image.jpeg
Dat zijn 70-er jaren Karrimor's. Op de getoonde Vittorio horen eerder een latere serie zwarte of rode Karrimor tassen. (DIe passen trouwens ook op nieuwere fietsen)

Afbeelding
Ja, jaaa! (Maar ik doe niet mee)
Je maakt mij niet wijs dat je met deze fiets en deze bepakking nog een beetje stabiel bergaf rijdt. Mooi voor de nostalgie, net als een oude Volvo en een kolenkachel.
Bert van Sprang schreef:
ma 22 jan, 2018 10:34
Je maakt mij niet wijs dat je met deze fiets en deze bepakking nog een beetje stabiel bergaf rijdt. Mooi voor de nostalgie, net als een oude Volvo en een kolenkachel.
Welke van de 2 bedoel je, de Koga of de Bob Jackson?
Bert van Sprang schreef:
ma 22 jan, 2018 10:34
Je maakt mij niet wijs dat je met deze fiets en deze bepakking nog een beetje stabiel bergaf rijdt. Mooi voor de nostalgie, net als een oude Volvo en een kolenkachel.
Snelheidsrecord op mijn vol bepakte Vittorio (bouwjaar 1994) is 96km/h. Als die fiets niet stabiel zou zijn....

Maar laten we aub on topic gaan. TS heeft hier weinig aan.
Bob Jackson zie ik niet, maar ik bedoel nostalgische dunne buizen en een racestuur met klemming in de stuurbuis.
Bert van Sprang schreef:
ma 22 jan, 2018 10:53
Bob Jackson zie ik niet, maar ik bedoel nostalgische dunne buizen en een racestuur met klemming in de stuurbuis.
De Bob Jackson is de fiets met de zwarte Karrimor tassen.
Die daalt als op rails. Geen enkel probleem bij hoge snelheden. BIj de afdaling van de Transfagarasan vorig jaar werd ik pas na een kilometer of 10 door de eerste motard ingehaald.
Scheelt overigens dat bij de gesprekken over de bouw van het frame de framebouwer een aantal foto's vroeg van hoe ik mijn vakantiefiets belaad zodat hij het frame daarop af kon stemmen. De voorkant is licht oversized geworden en dat rijdt meer dan prima. Het enige nadeel van deze fiets vindt ik de moderne AHead set, dat geeft teveel geklier in vergelijking met het klassieke balhoofd en de klassieke stuurpen.
gios schreef:
ma 22 jan, 2018 10:50
Maar laten we aub on topic gaan. TS heeft hier weinig aan.
TS heeft sinds de beginpost niet meer van zich laten horen...

Verder geloof ik er niets van dat er een functioneel- of stabiliteitsonderscheid is tussen klassieke frames zoals op de foto's en moderne frames. Allemaal een kwestie van ontwerp en belading etc.
Een zgn "quill" stuurpen heeft als voordeel dat je gemakkelijk de hoogte kunt verstellen.
Bert van Sprang schreef:
ma 22 jan, 2018 10:34
Je maakt mij niet wijs dat je met deze fiets en deze bepakking nog een beetje stabiel bergaf rijdt. Mooi voor de nostalgie, net als een oude Volvo en een kolenkachel.
Da’s helemaal waar. Daar heb ik mijn Santos Travelmaster 3+ voor.
Voor mij op dit moment de ideale vakantiefiets om on topic te blijven.

Off topic: die oude Volvo is in mijn geval een oude MGB uit 1963. Ook voor nostalgische ritten.
Voor de stabiele wegligging, veiligheid, snelheid en comfort rijd ik geen MGB uit 1963, maar ook geen oude Volvo, maar een nieuwe.

De overeenkomsten tussen Volvo en Santos: “Volvo for life”..... “Santos. Built for life.” :wink: