Het belangrijkste om weten is welke je versnelling je normaal op vlak terrein gebruikt. Idealiter heb je daarboven nog een paar versnellingen voor als het licht bergaf of wind in de rug gaat, en zit de rest van je versnellingen onder je "normale" versnelling.luchtfietser schreef:peter, bedankt voor de aanvullende toelichting. Tsja, hoe snel trap ik? Dan kan ik niet zeggen want ik weet niet waar ik dat mee moet vergelijken of beoordelen. Voor mijn gevoel trap ik licht, gewoon lekker doortrappen.
Ik ben niet zo gek van triple cranks om de reden die je aangeeft. Mijn 24-38 double bevalt mij zeer. De reden dat er zoveel overlap is, is dat weinig mensen zin hebben om tegelijk vooraan en achteraan te schakelen bij terugschakelen. Als je bijvoorbeeld een 22-42 crank zou hebben, dan moet je bij aanvang van een klim vooraan naar de 22 schakelen en vanachter een heel aantal versnellingen hoger.luchtfietser schreef:Wat mij vooral opvalt is dat het grootste blad heel veel overlap heeft met het middelste blad, bij zowel de 22-32-44 als de 26-36-48. Het grote blad is dan nutteloos in mijn beleving, tenzij ik in Nederland wil gaan racen. Maar in de praktijk fiets ik niet harder dan 24 km/h. en als het bergafwaarts gaat dan trap ik niet meer mee boven deze snelheid.
Het probleem van een triple is dat je "normale" versnelling waarschijnlijk op het einde van je middenblad (bv 32 / 14) of aan het begin van je buitenblad (bv 44 / 21) ligt, en dat je dus altijd op het kantelpunt tussen beide bladen zit, waardoor je de hele tijd over en weer zit te schakelen over beide voorbladen.
Dit maakt niet veel uit, in de praktijk kies je een voorblad (32 of 44) en schakel je zoveel mogelijk met de achterderailleur. Je gaat niet de hele tijd tussen bv 32 / 14 en 44 /21 schakelen...luchtfietser schreef: Ik heb gekeken naar de diverse combinaties van cassettes met zowel het 48 en 44 crankstel. Ze hebben beide vergelijkbare overlap of dat standjes dicht bij elkaar zitten. Ik kan geen combi vinden waar het allemaal mooi verdeeld is.
Bij een triple crankstel hoort een derailleur met een lange kooi, dus dat zal geen probleem zijn. Maar oude derailleurs konden geen 36 tanden achteraan aan. Op zich vind ik het ook aangenaam als de versnellingen op de casette zo dicht mogelijk bij elkaar liggen (kijk naar de percentages tussen de versnellingen), maar voor bergen (en heuvels) is het ook belangrijk dat je een voldoende kleine versnelling hebt, ongeveer 1,5m development.luchtfietser schreef: Mijn voorlopige conclusie is dat het weinig uit maakt. Nu gewoon een 32 cassette er op en als we zeker weten de bergen in gaan alsnog een nieuwe crankstel kopen van 22-32-44.
Mee eens? Of zie ik nu iets over het hoofd? wbt compatibility, daar kon ik in het shimano document weinig over vinden, maar kans bestaat dat ik het over het hoofd zie. Maar volgens mij kan ik iig tot 34. over 36 lees ik niets.
Is er een stelregel voor de groote van de kooi t.o.v. de cassette? mijn kooi is 10 cm lang tussen de beide assen van de derailleurwieltjes.