Leon schreef:
Ter illustratie heb ik even wat gerekend met de data in het CBS-plaatje en de wikipagina's die ik noemde.
Energiehoeveelheden in Petajoule (1 PJ = 10^15 J)
* Prodcutie van windmolens in de Nederlandse Noordzee, 2017: 7,2 PJ
* Productie van windmolens op het Nederlandse land, 2015: 23 PJ
* Huishoudelijk electriciteitsverbruik NL: 90 PJ (3500 kWh, 6.800.000 huishoudens)
* Totale electriciteitsverbruik Nederland: 410 PJ (CBS, 2013 Bedrijven verbruiken véél meer dan particulieren, vooral grote industrie)
* Totale energieverbruik van Nederland, 2013: 3931 PJ
* Waarvan bunkers, dwz brandstof voor schepen en vliegtuigen: 676 PJ
Om heel Nederland energieneutraal te maken zou je dus een hoeveelheid molens nodig hebben die overeenkomt met wat er in 2015 op het land stond, maar dan 171 keer zoveel, nog afgezien van verliezen van tijdelijke opslag of omzettingsrendementen. Dan mag je eerder denken aan 500x zo veel en dan mag de economie nog niet groeien... komt aardig in de buurt van de schatting van de Duitser, niet?
pfff... ik heb nog eens wat bronnen en wiki erop nageslagen, de cijfers komen steeds deel aardig overeen met deze van Leon. Dit is toch ontnuchterend.
* het electriciteitsverbruik van de huishoudens is maar een paar procent van het totaal energieverbruik.
* het gasverbruik voor de verwarming van de huishoudens is ongeveer vier keer zo groot, 356 PJ, en enorm ongelijk verdeeld over de seizoenen.
* Nederland verbruikte in 2013 dus ruim één PWh per jaar. In 2015 was het overigens iets minder (zegt NRC).
* bijna 90 % van de energie wordt verbruikt door andere factoren dan huishoudens, bijvoorbeeld industrie en transport van goederen en personen.
* er zijn ruim 2000 windmolens in Nederland
* als er een paar honderd keer zoveel nodig zijn om Nederland energieneutraal te maken denk je al gauw richting een miljoen stuks.
* op een vierkante km kunnen in theorie een paar honderd windmolens staan met wieken die elkaar net niet raken. In de praktijk worden er zelden meer dan 10 geplaatst per vierkante km.
* dan zit je gauw aan de honderdduizend vierkante km, nodig om Nederland volledig energieneutraal te maken.
* Nederland is potverdikkeme niet half zo groot.
* een windmolen bouwen kost (nu) toch zeker anderhalf miljoen euro.
* een miljoen windmolens bouwen kost dan ruim vijftienhonderd miljard euro, dit is gemiddeld bijna honderdduizend euro per Nederlander.
* maar het bedrijfsleven zou het grootste deel voor zijn rekening moeten nemen.
* hoeveel betaalt Nederland momenteel eigenlijk voor die PWh energieverbuik per jaar? Weet iemand dit?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joule
Onderaan dit wiki - artikel lees ik: "het totale energieverbruik op aarde is 0.5 ZJ per jaar." Als dat klopt verbruikt Nederland iets van 0,7 % van het totaal. Terwijl we ongeveer 0,2 % van de wereldbevolking uitmaken. Is dat dan reëel? Zou kunnen.
Als we met die halve zettajoule totale energieverbruik rekenen kom je uit in de orde van grootte van honderd miljoen windmolens wereldwijd, nodig om fossiele brandstoffen en kernenergie overbodig te maken. Met de huidige stand van de techniek beslaat dit 10 miljoen vierkante km (zeer grove schatting). Opgeteld een gebied iets groter dan China óf de Verenigde Staten. Ofwel een kleine 3 % van het totale oceaanoppervlak.
Honderd miljoen windmolens kost ongeveer 150 duizend miljard euro, 20 duizend euro per wereldburger. En als we (zoals mij redelijk lijkt) die kosten globaal verdelen over de 20 procent rijksten, dan kost het weer dezelfde honderdduizend euro per burger, als bij de berekening hierboven voor Nederland. Let wel, het gaat om bouwkosten, de jaarlijkse kosten zullen op termijn vele malen minder zijn. De extra kosten die de infrastructuur met zich meebrengt komen er wel nog bovenop. Hoe zou zich dit alles verhouden tegen de huidige wereldwijde energiemarkt die nog gedomineerd wordt door fossiele energie?
Ik verwacht wel dat het allemaal wel nog veel goedkoper zal gaan worden bij ultramassaproductie. Maar of er in de techniek nog stappen gezet gaan worden om de duurzame energiewinning in de praktijk tientallen malen efficiënter te maken, daar twijfel ik ook over. Drie procent van de oceanen volbouwen met windmolens klinkt ook eigenlijk wel weer te gruwelijk voor woorden.
https://www.aaenhunze.nl/bis/dsresource ... 4&type=PDF
Dit is een rapport waar oa wordt vergeleken hoeveel energie je uit zonne- en uit windenergie kan halen. Er wordt uitgerekend dat er uit zonnepanelen 1,6 (of is het 2,2? ) keer zoveel energie te halen valt als uit windmolens op een even groot gebied. Het combineren van de twee helpt ook. Zo is er in Nederland als het stevig vriest vaak weinig wind maar wel vaak aardig wat zon.
Kunnen windmolens eigenlijk niet veel dichterbij elkaar staan? En kan je oppervlak gebruiken voor zonne- en windenergie tegelijk? Kan de opslag beter? Je zou er anders moedeloos van worden als je bedenkt hoe veel werk dit de wereldbevolking zou kosten (of opleveren). Het lijkt praktisch niet te doen en het ziet er al helemaal nog niet naar uit dat de politieke neuzen allemaal dezelfde kant op gaan wijzen. Zijn er beter behapbare alternatieven?
Mede omdat de zeeën en oceanen groter zijn dan het landoppervlak, kán het technisch wel: leven met uitsluitend wind- en zonne energie, zonder dat één wereldburger zijn uitzicht wordt verpest (de laatste voorwaarde kost natuurlijk wel weer een beetje meer geld).
Hans