Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewichtsverdeling - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

gewichtsverdeling

https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... ouder.html of http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3537, de Santos. Die lijkt me wat minder op de voorvork vanwege aerodynamica en ook visueel als je er niets in hebt.

hier staan er nog een paar:
http://www.justpedal.nl/nl/468-alles-drager-3-punts

De meeste van dat soort dingen zijn bedoeld om met drie bouten vast te zetten, maar er zijn wel oplossingen mogelijk, bv hiermee:
http://www.justpedal.nl/nl/bidonhouder- ... -stuk.html.

Ik heb geen ervaring met het monteren van dat soort dingen, maar ik zou in ieder geval één bout in een vast gat willen kunnen zetten, daarna kun je die cageking dingen gebruiken, of desnoods slangeklemmen of tieribs, als je maar zorgt dat het goed vast zit natuurlijk (!). Hangt er ook vanaf of je er een Neoair matje in doet of een twéé liter petfles.

Misschien zijn er bij je in de buurt wel wereldfietsers met zoiets die een willen helpen met passen en meten voor je wat aanschaft. Wel denk ik dat je de Santos en de Salsa Cage (vooral de nieuwe) wel kwijtraakt op het forum mocht je er echt niks aan hebben, en dat geldt ook voor de cageking dingen.
Hesta - mocht je in de buurt van utrecht wonen ik heb nog een, momenteel, ongebruikte Santos alleshouder cage liggen. Kun je komen kijken of het past en eventueel overnemen als je wilt.
Dat is met 225 gram wel weer een zwaar ding aan je fiets. Als je er twee gebruik zit je al aan 450 gram, alleen voor de petfleshouders.
Dat is 90 gram MEER (!) dan een Tubus Tara lowriderdrager weegt.
Ik woon in Laren Noord holland dus en keer naar Utrecht komen is niet zo`n probleem'.
Alleen vind ik die Santos drager erg klein ogen.
Heb nog wat overtollige bidonhouders liggen, zal eens aan de gang gaan om te kijken of ik ze op de voorvork kan monteren. Heb nog ergens ook zo`n montage zet liggen voor een bidon aan het stuur, Ik heb een gebogen voorvork dus ben benieuwd of het gaat lukken.

bij de andere links zitten wel interesante dingen die me bruikbaarder lijken.

Volgens mij heb ik nog een tubus tara liggen van een vorige fiets, Maar dat lost het vast lopen van fietstassen op smalle offroad paadjes niet op.
Gewichtsbesparing is het probleem niet meer maar heeft het veroorzaakt Ik ben mijn evenwicht kwijt met pakken. :lol:

Maar heb wel een paar leuke ideeën waar ik mee aan de gang kan. Gelukkig heb ik nog even ga pas eind juni weg.
Dus kan het ook nog een weekendje of zo uitproberen
Mocht je in de buurt zijn en interesse hebben dan hoor ik het wel.

ben wel benieuwd naar de andere ideeën waar je nu mee speelt
Afbeelding

Links zit bij mij een gewone bidonhouder met gereedschapsbidon en reservebiba's. Rechts een grote waterdichte zadeltas van Ortlieb waar ik het quickfix systeem heb afgehaald en huisvlijt op toegepast. Alles zou met wat duwen wel in de achtertassen passen, maar ik vind het handig om gereedschap en regenkleding apart te houden. Die anything cages vind ik idioot duur.
Justpedal zit in Amersfoort hesta, dus als daar kan worden afgehaald is dat een leuk rondje vanuit Laren. Ze hebben het op de site over een winkel, alhoewel ik daar verder nada over vind.

Die "King Cage Universal Support Bolts" lijken op slangeklemmen, maar er zit gewoon een bedraad gaatje voor een (standaard?) bidonhouderboutje. Ze zitten natuurlijk wel wat hoger dan normaal, dus als je ze combineert met een normaal bevestigingspunt, heb je daarvoor denk ik een langer boutje nodig, en spacertjes als men begrijpt wat ik bedoel. Passende boutjes lijken me daarvoor geschikt.
Ook bij gebogen vorken krijg je er dan altijd twéé op een rij. Dat is één minder dan waar veel van dit spul voor bedoeld is, dus ik zou ze niet boven de twee kilo belasten. Beter anderhalf.
de ideeën waar ik nu mee speel zijn:
- voordragers van de fiets en vervangen door 2 petfleshouders.
- Daarvoor (compressie) hoesjes maken of van petflessen iets knutselen om bv klein materiaal droog te houden.
-of kijken of ik iets soortgelijks als die alles dragers kan maken van mijn (flexibele) plastic snijplanken of de achterkant van afgedankte ortliebs
-bagage rol voor stuur maken en zorgen dat de kaart hoes er op past.
- kijken of ik iets kan met de achterkant(ophanging) van de oude ortlieb achtertassen om die iets kleiner te maken. Zodat ik niet meer met mijn voeten er tegen aanzit. Maar ze net iets groter zijn dan de frontroller.

geen idee wat mogelijk is. ga gewoon eens wat knutselen. pas maken is nr 1 iets maken wat waterdicht is volgt wel.
post wel foto`s als ik iets concreets heb.
Ik zou niet gaan snijden of knippen in je Ortlieb tassen. Je krijgt ze nooit meer goed waterdicht. Mijn eerste advies zou toch zijn om die brandstofflessen een andere plek te geven. Dat gaat echt schelen.
hesta schreef:Ik woon in Laren Noord holland dus en keer naar Utrecht komen is niet zo`n probleem'.
Alleen vind ik die Santos drager erg klein ogen.
Heb nog wat overtollige bidonhouders liggen, zal eens aan de gang gaan om te kijken of ik ze op de voorvork kan monteren. Heb nog ergens ook zo`n montage zet liggen voor een bidon aan het stuur, Ik heb een gebogen voorvork dus ben benieuwd of het gaat lukken.

bij de andere links zitten wel interesante dingen die me bruikbaarder lijken.

Volgens mij heb ik nog een tubus tara liggen van een vorige fiets, Maar dat lost het vast lopen van fietstassen op smalle offroad paadjes niet op.
Gewichtsbesparing is het probleem niet meer maar heeft het veroorzaakt Ik ben mijn evenwicht kwijt met pakken. :lol:

Maar heb wel een paar leuke ideeën waar ik mee aan de gang kan. Gelukkig heb ik nog even ga pas eind juni weg.
Dus kan het ook nog een weekendje of zo uitproberen
Ik heb zo'n ding, een 3liter petfles past er met gemak in. 't Is maar wat je klein vindt... zo vind ik jouw fiets klein, maar ik ben net geen 1.95 :wink:
Travelmaster. Ik denk dat jij met je benen over het stuur moet fietsen op mijn fiets :lol:

Wim. De ortliebs waar ik het over heb hebben het allang opgegeven water dicht te zijn. Ik durf er geen zware boodschappen meer in te doen uit angst dat de bodem er uit valt.
Ben benieuwd naar je knutsel resultaten - blijf je voorlopig even volgen.
Als je inmiddels zoveel op je bagage bespaard hebt zijn mijn nieuwe fietstassen wellicht ook de moeite waard: Altura Arc 15. Ze zijn samen iets van 33 liter, dus precies tussen de Ortlieb front en back rollers in. Ze zijn ook opvallend licht: 1070 gram voor een stel. Ze zijn niet zo degelijk als de Ortlieb tassen, maar ze zijn ook niet heel kwetsbaar. Ze zijn ondermeer zo licht omdat ze geen verschuifbare haken hebben, dus als het niet past op je drager heb je pech. De (R&K) haken zijn wel verstelbaar voor de dikte van de dragerbuis. De afstand tussen de haken is 18 cm buitenom en 13 cm binnenin. Verder steken ze bovenop een paar cm boven de haken uit, maar dat is in jouw geval geen probleem omdat je drager ook een verlaagde stang heeft. Je zou je tent dus nog altijd dwars op de drager kunnen leggen, en zo ver mogelijk naar voren, hetgeen het zwaartepunt ook weer wat naar voren verschuift. Ze zijn ook aan elke kant 2 cm smaller, en vergeleken met de backrollers scheelt dat dus totaal 4cm dat de achterkant naar voren kan.
Deze tassen gaan eruit, en daarom zijn ze hier en daar relatief goedkoop te krijgen (rond de 80 euro per stel).
Mijn tip voor een brandstoffles onder de onderbuis van je frame: http://www.bikebuddy.co.uk/ neem de afneembare MK3. Kijk bij zo'n klein frame wel even of er ruimte is. Zo niet, dan kun je de brandstof fles in de bikebuddy monteren op de zitbuis, en een grotere drinkfles bovenop de onderbuis, al wordt dat al weer snel lastig als je al rijdend wilt drinken.
Je kunt anders ook mocht de bikebuddy te ver naar beneden komen (zoals bij mij) een Mt. Skidmore Bottle cage adapter https://mountskidmore.com.au/ gebruiken om de bidongaten te verplaatsen
djveer schreef:Justpedal zit in Amersfoort hesta, dus als daar kan worden afgehaald is dat een leuk rondje vanuit Laren. Ze hebben het op de site over een winkel, alhoewel ik daar verder nada over vind.
Zie https://www.mapillary.com/map/im/XyyzWVuk5Gf-tQsB59tNSg
Is een voortzetting van singlespeed.nl, volgens mij is de winkel maar op beperkte tijden open.
Van het knutselen is niet veel gekomen, Maar heb alles in 4 frontrollers gestopt. Boven op ligt de tent en de zonneoplader.
Als ik echt zou willen zou het nog in 3 (de tent dan in nr 4)en mogelijk 2 kunnen. Maar dan moet ik alle luxe thuislaten, en word het lastig om wat voorraad eten in de tas te hebben. Op beide wil ik niet veel meer bezuinigen.
Omdat ik met de trein naar Gdansk ga heb ik 1 tas vrij gehouden voor eten en drinken onderweg.
Als ik maandag Gdansk weg ga dan past de zonnelader in de tas als het regent.

Wat heb ik veranderd:
een pannestandaard gekocht voor de alcohol brander.
en een kleiner pannesetje.( ik heb van beide even geen foto)
een batterijoplader die werkt op mijn zonnecel
Scheelt in vergelijking met de benzine brander bijna een halve frondroller.

Als dit bevalt en ik hou inderdaad 2 tassen over, dan ga ik volgend jaar wel met de allesdragers voor aan de slag.
Dat klinkt goed alles in de frontrollers. Heb jij de tassen ook gewogen? Ik ben aan het pakken voor een korte trip en ben benieuwd waar jullie zo ongeveer op uitkomen. Mijn achtertassen wegen 5 kg elk. Ik moet wel zeggen dat ik ook spullen voor de hond bij me heb (bedje en quilt) en dat kan er dus niet uit natuurlijk. Ook als luxe dingetje een stoeltje.
Tassen achter ca 4 kg voor ca 3kg tent en zonnelader in een orlieb kanozak helaas een hele grote ca 3 kg.
3 bidons in drager op de fiets. Ben nu halverwege de tocht en merk heb nog wat zitten schuiven met inpakken. De voorraad droogvoer is bijna op. Dus is er iets meer ruimte in een van de achtertassen. Blijft het (luxe) probleem dat ik in de Voortassen net te weinig ruimte heb om de boodschappen onderweg makkelijk in te stoppen.
Ga dus nog wel even kijken naar een paar Achtertassen die net iets groter zijn dan de frontrollers. Hoeft eigenlijk maar een litertje of 2 dan kan ik net iets makkelijker brood en verse groenten kwijt zonder dat het geplet word.