Stalen velgen zijn achterhaald om de redenen die Leon noemt. Goede alu velgen zijn gewoon veel degelijker (Exal/Ryde Sp19/Sputnik). Op mijn Koga stadsfiets uit 1988 (met SA trommelremmen) zitten nog de oorspronkelijke alu velgen (de achternaaf is wel vervangen).
Ik vind 37 mm gewoon heel erg smal voor zo'n gewicht en zou 40 mm best aandurven (dat is maar 1,5 mm meer per kant. Op die Koga is nog veel minder ruimte met 32 mm banden (het oude Koga probleem) maar het gaat best.
Zelf hou ik zoals hier wel bekend is niet van stugge lompe banden, dus op die Koga zitten al weer een jaar of vijf Panaracer Paselas (maar wel de versie met antilek), en daar heb ik nog nooit mee lekgereden (nb in een stad met best wel troep op de weg). De Schwalbe Marathon Greenguard is veel degelijker en prima voor zo'n stadsfiets. Alternatieven zijn de toch wat kwetsbaarder Marathon Racer, of de nieuwe dure Schwalbe Almotion in 40 mm (dat zou mijn keus zijn). In de winter gebruik ik de Conti Topcontact Winter II.
Tja, en dan binnenbanden. Vroeger met de tandem hadden we er veel last mee, totdat we op Schwalbe of Conti overgingen.
Ik vind 37 mm gewoon heel erg smal voor zo'n gewicht en zou 40 mm best aandurven (dat is maar 1,5 mm meer per kant. Op die Koga is nog veel minder ruimte met 32 mm banden (het oude Koga probleem) maar het gaat best.
Zelf hou ik zoals hier wel bekend is niet van stugge lompe banden, dus op die Koga zitten al weer een jaar of vijf Panaracer Paselas (maar wel de versie met antilek), en daar heb ik nog nooit mee lekgereden (nb in een stad met best wel troep op de weg). De Schwalbe Marathon Greenguard is veel degelijker en prima voor zo'n stadsfiets. Alternatieven zijn de toch wat kwetsbaarder Marathon Racer, of de nieuwe dure Schwalbe Almotion in 40 mm (dat zou mijn keus zijn). In de winter gebruik ik de Conti Topcontact Winter II.
Tja, en dan binnenbanden. Vroeger met de tandem hadden we er veel last mee, totdat we op Schwalbe of Conti overgingen.