Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee Schwalbe binnenbanden snel spontaan lek? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Twee Schwalbe binnenbanden snel spontaan lek?

Stalen velgen zijn achterhaald om de redenen die Leon noemt. Goede alu velgen zijn gewoon veel degelijker (Exal/Ryde Sp19/Sputnik). Op mijn Koga stadsfiets uit 1988 (met SA trommelremmen) zitten nog de oorspronkelijke alu velgen (de achternaaf is wel vervangen).
Ik vind 37 mm gewoon heel erg smal voor zo'n gewicht en zou 40 mm best aandurven (dat is maar 1,5 mm meer per kant. Op die Koga is nog veel minder ruimte met 32 mm banden (het oude Koga probleem) maar het gaat best.
Zelf hou ik zoals hier wel bekend is niet van stugge lompe banden, dus op die Koga zitten al weer een jaar of vijf Panaracer Paselas (maar wel de versie met antilek), en daar heb ik nog nooit mee lekgereden (nb in een stad met best wel troep op de weg). De Schwalbe Marathon Greenguard is veel degelijker en prima voor zo'n stadsfiets. Alternatieven zijn de toch wat kwetsbaarder Marathon Racer, of de nieuwe dure Schwalbe Almotion in 40 mm (dat zou mijn keus zijn). In de winter gebruik ik de Conti Topcontact Winter II.
Tja, en dan binnenbanden. Vroeger met de tandem hadden we er veel last mee, totdat we op Schwalbe of Conti overgingen.
Binnenbanden zijn relatief goedkope dingen waarmee ik ook de ervaring heb dat er nog wel eens wat mis mee is, af fabriek. Ik verwacht geen uitgebreide controle van die dingen eigenlijk. Massaproduct. Continental lijkt beter dan Schwalbe, maar dat kan met mijn beperkte persoonlijke ervaring net zo goed nonsens zijn. En dan is er ook nog Michelin, volgens sommigen het beste.
Dunne lichtgewicht biba's zullen ongetwijfeld kwetsbaarder zijn dan gewone, net zoals met alle lichtgewicht producten. (zie de slaapmat-discussies)
Zoals eerder reeds gememoreerd is het ventiel de eerste verdachte bij disfunctie van nieuwe biba's, en schuldig bevonden tot het tegendeel bewezen is.
Georg schreef:Binnenbanden zijn relatief goedkope dingen waarmee ik ook de ervaring heb dat er nog wel eens wat mis mee is, af fabriek. Ik verwacht geen uitgebreide controle van die dingen eigenlijk. Massaproduct.
Ik vind de kwaliteit ervan wel essentieel. Het is immers een van de echt go/no go - onderdelen als je op fietsvakantie gaat.
Langzaam alle MTB, trekking en race fietsen bij mij familie zijn Tubeless geworden.
Alleen de boodschappen en scholfietsen zijn nog met binnenbanden.
miro schreef:Langzaam alle MTB, trekking en race fietsen bij mij familie zijn Tubeless geworden.
Alleen de boodschappen en scholfietsen zijn nog met binnenbanden.
Maar dat ontslaat je zeker op fietsvakantie niet van de noodzaak tot het meenemen van een binnenband. En inmiddels doe ik al 15.000 km zonder lekke band op mijn Santos, dus daar laat ik het tubeless verhaal maar achterwege. Op de MTB biedt tubeless rijden echter meer voordelen dan alleen de antilek-functie (wat overigens niet zozeer te danken is aan de tubeless-set-up, maar meer aan de vloeistof die je erin moet doen).
keesswart schreef:Probeer eens een ander merk binnenband, bijvoorbeeld Continental. Als die wel voldoet, dan had je misschien een paar maandagochtendexemplaren van Schwalbe; of is een ander euvel inmiddels opgelost. Krijg je echter hetzelfde probleem als met de Schwalbe binnenbanden, dan zal het niet aan de kwaliteit van de band hebben gelegen.
Ik monteerde jarenlang alleen Conti binnen- en buitenbanden maar was dit jaar genoodzaakt Schwalbe (reserve)binnenbanden mee te nemen op weg naar Avignon. Geen enkele fietsenmaker had Continental op voorraad. Wel net voor de reis op onze beide fietsen nieuwe binnen en buitenConti's, via een webshop verkregen, gemonteerd. Na 300 km liep de achterband (26*2.0) van mijn vrouw in één keer leeg. Oorzaak een scheur van 6 cm lengte in de flank van de band. Toen ik de binnenband goed bekeek kwam ik er achter dat de band was "made in Vietnam". Dat wekt bij mij ook geen vertrouwen, helaas. Gelukkig heeft de reserve Schwalbe het goed gedaan, geen "platte" meer tijdens de reis.
Maandagse exemplaren komen bij elk merk voor, denk ik.
Jan2855 schreef: Toen ik de binnenband goed bekeek kwam ik er achter dat de band was "made in Vietnam". Dat wekt bij mij ook geen vertrouwen, helaas. Gelukkig heeft de reserve Schwalbe het goed gedaan, geen "platte" meer tijdens de reis.
Het doosje van Schwalbe dat hier op het kastje staat luidt: Indonesia.
Anders is het wel Acapulco of Colombia. :wink: Ik weet niet of er nog Nederbanden zijn.
kan weg, stomme knopjes :twisted:
De Schwalbe Ultralight binnenbanden worden dacht ik nog in Duitsland gemaakt.
Leon schreef:
bast1aan schreef:Kwam bij toeval dit topic tegen. Ik heb ook soms tegenvallende ervaringen met Schwalbe binnenbanden. Ik heb vooral problemen gehad met spontane lekken die bij de naden ontstaan. Dit lijkt vooral snel te gebeuren bij de (extra) light binnenbanden.
Ik heb inmiddels (het duurde even :oops: ) door dat te dunnen binnenbanden problematischer zijn bij lekken en geplakte lekken. De bekende 17-serie van Schwalbe heet dan van 32 tot 47 mm of zo gebruikt te kunnen worden, maar bij de dikkere buitenbanden zit deze binnenband zo strak dat er twee nadelen ontstaan:
* Zelfs het kleinste gaatje, onstaan door een doorntje wordt meteen opgerekt zodat de band sneller leegloopt. Dat het ook anders kan weet ik doordat ik met dikkere binnenbanden ook wel eens (meerdere malen zelfs) met doorn en al in de band naar huis ben kunnen fietsen.
* De kwaliteit van plakwerk en plakker bij het plakken van een lek zijn een stuk groter. Ik heb inmiddels meerdere malen meegemaakt dat een buitenband lek blijft ook als hij geplakt is. Het idee dat de druk in de band het lek extra dicht maakt omdat de binnenband tegen de plakker gedrukt wordt gaat dan kennelijk een stuk minder op.
(Extra)light binnenbanden plakken is 'een vak apart', in de zin van dat je plakker zo klein mogelijk moet blijven omdat het overgebleven rubber op die plek anders teveel moet oprekken, en de band dan snel het loodje legt. Dat vereist ook dat je zorgvuldig het gaatje gelokaliseerd houdt en het kleine plakkertje daarover zo dekkend mogelijk plakt.
Racebandplakkers van Simson voldoen, ik knip zelf kleine ronde plakkertjes uit zo'n reep pleister.
Verder hangt het er ook vanaf wat verschil is in ruimte buitenband en maat binnenband, deze moet zoveel mogelijk op elkaar zijn afgestemd, natuurlijk. Bij normale banden luistert dit allemaal veel minder nauw.

Oh ja, de reden dat ik light biba's gebruik, is niet zozeer het gewicht maar vooral dat de rolweerstand ook significant lager is dan bij normale binnenbanden. Vooral nuttig bij buitenbanden die al vrij dik en lekbestendig zijn.
(Extra)light binnenbanden plakken is 'een vak apart'[/quote]Ik snap de verwarring, maar ik bedoelde met dunne binnenbanden banden die meer geschikt zijn voor dunne bandjes dan voor MTB's of fatbikes. Die zitten strak in de buitenband. Dunwandige banden zijn weer anders maar hoeven niet strak te zitten.
Inderdaad, waarom zouden lichte binnenbanden meer oprekken als zware buitenbanden. De mate van oprekken wordt toch vooral beperkt door de maat van de buitenband.
Bert van Sprang schreef:Inderdaad, waarom zouden lichte binnenbanden meer oprekken als zware buitenbanden. De mate van oprekken wordt toch vooral veroorzaakt door de maat van de buitenband.
Ik zou in dat kader dan eerder spreken over "beperkt door... " of "toegestaan door..." :wink:
Travelmaster schreef: Maar dat ontslaat je zeker op fietsvakantie niet van de noodzaak tot het meenemen van een binnenband.
Dat klopt. Ik neem altijd een reserve binnenband op vakantie  Net zoals de airback bij de auto – altijd meenemen maar nog nooit gebruiken :D
Travelmaster schreef: Op de MTB biedt tubeless rijden echter meer voordelen dan alleen de antilek-functie (wat overigens niet zozeer te danken is aan de tubeless-set-up, maar meer aan de vloeistof die je erin moet doen).
Ik heb positieve ervaring met de toubless touring banden Almotion en Supreme. 10,000km + en nog geen lek. Wel twee keer de melk kwam over om lek te dichten – een keer bij almotion en een keer bij supreme.
Ik zie geen nadelen van een tubeless bij een touring bike, maar dat discussie beter over 10 jaren doen. De actuele forum-discussie is over de schijfremmen :D
Bert van Sprang schreef:Inderdaad, waarom zouden lichte binnenbanden meer oprekken als zware buitenbanden. De mate van oprekken wordt toch vooral beperkt door de maat van de buitenband.
Het punt is dus dat light binnenbanden veel minder goed kunnen rekken dan normale binnenbanden. Je kan dus het beste zorgen dat ze vrij goed bij elkaar passen. Voor een 40mm buitenband beter een 40-60mm binnenband dan een 28-40mm binnenband..
Af en toe worden er hier (vind ik) onzinnige dingen gezegd. Als je graag een lichte binnenband wilt, a. omdat het lichter is en b. omdat de rolweerstand minder is, moet je juist die band kiezen die aan de bovenkant van het maatspectrum nog net geschikt is voor jouw band. Zo doe ik het al jaren, met erg weinig lekke banden tot gevolg.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe beïnvloedt een binnenband de rolweerstand?
Misschien dat Wim daar iets zinnigers over weet te zeggen, maar ik vermoed dat net zoals een stugge buitenband ook een stugge binnenband moeilijker vervormd, waardoor het moment van belast naar onbelast meer weerstand kost. Hierbij neem ik zonder meer aan dat een lichte binnenband minder stug is als een zwaardere binnenband, wat natuurlijk geen natuurwet is.
arnob schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe beïnvloedt een binnenband de rolweerstand?
Zin aangepast na correctie van Leon: De binnenband maakt (als het goed is) zelf geen contact met de weg/ondergrond. Desondanks heeft het soort binnenband invloed op de rolweerstand.

Natuurlijk vooral door de sterkte waarmee hij tegen de buitenband duwt, dus hoe hard de band is opgepompt.
Ik houd bij oppompen altijd de vuistregel aan dat de buitenband ongeveer vijftien procent vervormt bij het contactpunt met de asfaltweg. Is de vervorming groter, dan vind ik de rolweerstand te hoog. Is de vervorming kleiner, dan fietst het niet meer comfortabel. Is een band van zichzelf 5 cm hoog, dan moet die hoogte dus iets meer dan 4 cm zijn waar de band de grond raakt, terwijl ik op de fiets zit. Op onverhard wil ik natuurlijk een grotere vervorming, dus een zachtere band.

De meeste gebruikte binnenbanden zijn van butylrubber. Er bestaan ook wel binnenbanden van latex en die kúnnen soepeler zijn en claimen dat ze voor een lagere rolweerstand zorgen. Qua vervorming past een binnenband zich echter (vrijwel) volledig aan de buitenband aan, dus zal het effect niet heel groot zijn.
Overigens, een latex binnenband koop je als pompen je hobby is. Het is flink poreuzer dan butylrubber, zodat de druk een stuk sneller afneemt tijdens het fietsen en de rolweerstand dan sneller toeneemt.

Hans
javb2812 schreef:
arnob schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe beïnvloedt een binnenband de rolweerstand?
Niet, want de binnenband maakt (als het goed is) zelf geen contact met de weg/ondergrond.
Dan zouden dikwandige butienbanden ook niet stug fietsen want alleen de buitenste laag moleculen maakt contact met de weg. Bert heeft gelijk: de binnenband vervormt bij elke omwenteling tijdens het contact met de weg.