Georg schreef:Laten we het erop houden dat het een enthousiast geschreven reclameverhaal is over een fiets waarvan mij niet onmiddellijk duidelijk is waarom de prijs zo hoog is.
Ik zie geen zaken of technieken, los van de bekende naafversnelling (zo'n 1000 euro), die de resterende 4000 euro kunnen verklaren, los van een pittig marketingbudget.
Heb je dan niet gezien dat er een Gates belt aandrijving is, een Son dynamo, Son koplamp, Son achterlicht, een SQ lab 602 zadel, ergo handvatten met barends, Magura HS33 remmen, Tubus voor- en achterdragers, Schwalbe 62mm banden, binnenbanden (kon je niet gezien hebben, want die zaten binnen in de buitenband), een stuur, bidon houder, alleshouder, kabels, kabelgeleiders, een frame.... en oh ja, hij is ook nog gespoten, etc. Ik heb het voor alle duidelijkheid dan wel over mijn Travelmaster 3+ en niet over die Marco bereden heeft, want die is met de Hope remmen nog een tikkeltje duurder. Dat redt je niet met € 5.000,-.
Dan zeg jij natuurlijk: "En dat voor het forse bedrag van € 4.000,-?"
Tsja, ga maar eens kijken wat iets daadwerkelijk kost wat je koopt. Je vergeet alleen dat niet alleen de fabrikant er aan moet verdienen, de leverancier er aan moet verdienen, garantie uiteindelijk door jezelf betaald wordt, etc. Maar wist je ook dat een fabrikant kosten maakt en een leverancier ook? Die hebben namelijk mensen in dienst of toeleveranciers, die de goederen ontwerpen, ontwikkelen, produceren, promoten, etc. De leverancier moet de goederen inkopen en daarvoor vaak geld lenen bij de bank (die daar ook weer aan moet verdienen...), de goederen op voorraad houden, reclame maken en uiteindelijk verkopen.
Die mensen die daar allemaal voor werken hebben allemaal een salaris nodig.
Ik hoop dat ik je met dit uitgebreide verhaal op een begrijpelijk manier heb kunnen uitleggen waarom iets een bepaalde prijs heeft. En ja, dat kun je altijd ter discussie stellen.
Het is alleen jammer dat het vaak zo'n eenrichtingsverkeer is.
Wat is jouw motivatie voor het salaris wat jij iedere maand door je werkgever overgemaakt krijgt? Kun jij mij uitleggen waarom jouw salaris moet zijn wat het nu is en dat het echt niet vanaf volgende maand minder mag zijn?