[quote="Martin E. van Doornik"]Op mijn 15e verjaardag in 1966 heb ik van mijn moeder een donkergroene Locomotief fiets cadeau gekregen. Want tot dan toe reed ik op een te kleine kinderfiets uit 1961. Man, wat heb ik met deze Locomotief veel tochten gemaakt en in 1969 ermee voor het eerst naar het buitenland. Maar ik moest ook naar school in Utrecht fietsen, afstand 26 km! Op een dag brak ten noorden van Groenekan op weg naar huis in Blaricum het frame van deze fiets: de schuine buis van het stuur naar de trappers was uit de lug van het traphuis getrokken. Met een gevonden ijzerdraad heb ik 't zaakje bij elkaar gebonden en zo heb ik voorzichtig verder via Hilversum naar huis gefietst. De fietsenmaker heeft de buis aan de lug weer vastgelast. In 1972 heb ik ter voorbereiding van mijn lange fietstocht in Engeland de fiets tot ieder onderdeeltje aan toe helemaal gedemonteerd, nagekeken, onderdelen waar nodig vervangen en het frame opnieuw geverfd. Ik heb nog hiermee tot begin 1973 gefietst, toen was hij helemaal op. Dat was echt mijn eerste vakantiefiets.
[img]http://i64.tinypic.com/2urv288.jpg[/img]
[color=#0000FF]De Locomotief op het station van 's-Hertogenbosch in 1970, bestemming Luik (Liège).[/color][/quote]
Wat een heerlijke foto! NJHC vlaggetje, vzv ik kan zien géén Sturmey Archer 3 versnellingen, wel kilometerteller en fietstassen van canvas!
Zo ben ik in 1966 ook naar en door Engeland gereden, + tent, Primus, petrolielamp etc!
Dan ging je stuur, vanwege de achterbepakking, ik schat 40 kg, zo steigeren.
Maar ik ging op een loodzware Raleigh "all steel bycicle" fiets van de bovenbuurman, met trommelremmen!
En die brak ook, ergens onderaan de lange zitbuis. Werd in een garage gelast, gratis want dat gaat dan zo in Engeland.
Ach ja, de jonge jaren. Ik fiets nog altijd!
Maar wàt is het materiaal etc verbeterd. Heerlijk.