Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent terra nova of Fjallraven - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Tent terra nova of Fjallraven

Ypuh schreef:
De tovenaar schreef:De MSR Hubba HP (al uit de productie maar met minder mesh dan z'n opvolger de NX) is ook een goede keuze en erg populair.
Zo te zien nog wel verkrijgbaar? Of is dit een ander model?

http://www.kampeermarkt.com/MSR-Hubba-HP.html
Oude voorraad denk ik. Op Aliexpress zijn er ook Hubba klonen te koop, bv deze van 3UL Gear. Voor een tent van 100 euro kan je je afvragen of goedkoop niet duurkoop is? :wink:
Zie ook http://www.trek-lite.com/index.php?thre ... ubba.2402/
Bij Bever is de gewone (niet ultralight) Ringstind 2 nu 375 euro. Voor hetzelfde geld als de Hubba HP lijkt me die Ringstind een betere tent voor wat zwaarder weer en in de winter. Maar ultralight is ie niet.
Hier tevreden van de fjallraven abisko lightweight 3.

Een tunneltentje van een kleine 3Kg, met een grote voortent en veel ruimte voor 2 pers.

1 nadeel: veel condens, zelfs met alle ventilatie open.

Intensief gebruikt gedurende 6 maanden in Z amerika; 1 tentpaal gebroken maar vervangen met reserve paal, en 1 scheurtje in het bodemzeil maar hersteld met zo een silicone achtige lijm (ken de naam niet, superproduct)

heeft een 430 gekost geloof ik.
@de tovenaar

Ik moet zeggen dat ik geen sympathie heb voor goedkope Chinese 'clonen' van goede Westerse producten via zulke sites. Dit soort dumpprijzen ondergraven onze 'eigen' industrie, en dus de fabrikanten die mooie producten bedenken en produceren, waarbij ze ook vaak nog uitstekende aftersale-service bieden.
Ik betaal zelf liever (desnoods veel) meer aan bedrijven die wel mijn sympathie hebben, ipv clonen voor weggooiprijzen.
Georg schreef:Ik betaal zelf liever (desnoods veel) meer aan bedrijven die wel mijn sympathie hebben, ipv clonen voor weggooiprijzen.
Ik ook, maar het is wel lastig om te weten welke van de dure merken goede produkten én goede service leveren want dat doen ze zeker niet allemaal.
Eigen volk eerst. Maar waarschijnlijk worden alle tenten van de onze vertrouwde merken in dezelfde fabriek als de goedkope China-klonen gemaakt. Je betaalt dan voor de betere? service en eindcontrole veel geld.
Bert van Sprang schreef:Eigen volk eerst. Maar waarschijnlijk worden alle tenten van de onze vertrouwde merken in dezelfde fabriek als de goedkope China-klonen gemaakt. Je betaalt dan voor de betere? service en eindcontrole veel geld.
Daar zou(den we) eigenlijk een overzicht van moeten hebben.
Ik vond deze link, maar 2011 is alweer lang geleden.
http://www.scandinavian-hiking.com/2011 ... rcing.html
Het merk met de twee umlauten komt er niet goed uit daar.
Ik weet ook niet de details van alle merken, maar in het algemeen probeer ik bij aankopen in bredere zin (ook bij kleding bijv) wel rekening te houden met dit soort zaken, en dan niet in de zin van 'koopt eigen waar etc' maar ook mbt arbeidsomstandigheden, plaats van productie, ervaringen met een merk etc. Ook wel een smaak/voorkeurskwestie, dat geef ik toe.
Omdat het hier om tentjes gaat; Hilleberg komt enigszins uit de buurt (Litouwen geloof ik), en de daadwerkelijke bouwer van het ding ondertekent z'n product met de eigen naam. Bovendien krijg ik uit Zweden binnen enkele uren antwoord op email.
Leon schreef:
Bert van Sprang schreef:Eigen volk eerst. Maar waarschijnlijk worden alle tenten van de onze vertrouwde merken in dezelfde fabriek als de goedkope China-klonen gemaakt. Je betaalt dan voor de betere? service en eindcontrole veel geld.
Daar zou(den we) eigenlijk een overzicht van moeten hebben.
Ik vond deze link, maar 2011 is alweer lang geleden.
http://www.scandinavian-hiking.com/2011 ... rcing.html
Het merk met de twee umlauten komt er niet goed uit daar.
Interessant artikel, bedankt voor het delen van de link. (ik heb verder niks toe te voegen aan de gaande discussie over de tenten)
Er komen zeker goede spullen uit China maar ook veel bagger. Hier de uitleg van Ron Bell van MLD (Mountain Laurel Design) over Chinese klonen van zijn tenten:

https://www.facebook.com/groups/5785706 ... 1/?fref=ts
Een andere voor de TS interessante 4 seizoens tent is de Big Sky International Chinook. De tenten van Big Sky hadden als nadeel dat ze uit de VS geïmporteerd moesten worden maar ze schijnen sinds kort via de UK geleverd te kunnen worden.
Aardige tent die Chinook, maar jammer vind ik dan weer de dubbele ingang en dubbele luifel, wat (lig)ruimte en gewicht kost, en voor 1 persoon niet nodig.
Twee externe bogen zijn theoretisch wel erg handig tegen wind en sneeuw.
Net even wat rond gekeken op de site van Hilleberg, en de Hilleberg Akto gezien. Lijkt me wel een mooie tent (wel ietsje duurder dan ik graag zou zien (+-€600)).
Iemand ervaring en kennis met deze tent? En wat maakt deze tent beter ten opzichte van bijvoorbeeld een goedkopere MSR Hubba HP?

Ik zag ook de Hillberg Unna, welke er ook mooi uitzag (wel nog ietsje duurder dan de Akto). Iemand die deze nog boven de Akto zou verkiezen om bepaalde redenen?

Groetjes Tim
TimTT schreef:.. een goedkopere MSR Hubba HP?
Ik heb deze tent zelf gehad en 1 korte fietsvakantie gebruikt. Ik vond de binnentent echt te smal. Ik ben aardig wat gewend (we gaan met 2 man in een Nallo 2), maar dit ging me te ver. Ik heb m gelukkig weer kunnen verkopen.
De Akto is vrij klein (niet zo klein als de TN Laser), heeft wel een voor dit type lekker grote vestibule (belangrijk in slecht weer), is niet zo licht, en duur. Maar hij is vooral ook erg betrouwbaar, zowel voor wat prestaties in slecht weer, als qua levensduur. Betere kwaliteit is er niet.
Je lijkt nog wat heen en weer te zwalken tussen heel verschillende tenten. Iedere tent heeft voor en nadelen, dus het gebruik dat je ervan wilt maken is erg belangrijk.
Voor mij zijn heel belangrijk hoe de tent zich houdt in slecht weer zoals in Noorwegen, Schotland en dat soort plekken, en ruimte, juist ook vanwege de kans op slecht weer. Gewicht is ook wel belangrijk, maar erg zwaar is geen van deze tentjes.
Dus wat mij betreft altijd een tent waarvan de buitentent en de binnentent aan elkaar vast zitten (maar dus ook los kunnen) in de traditie van Hilleberg en Helsport (en ook bijvoorbeeld de Laser). Maar als je aan de oostkust van de VS gaat kamperen in de zomer wil je wel wat anders. Ditto misschien zuid Europa.
Wim schreef:De Akto is vrij klein (niet zo klein als de TN Laser), heeft wel een voor dit type lekker grote vestibule (belangrijk in slecht weer), is niet zo licht, en duur. Maar hij is vooral ook erg betrouwbaar, zowel voor wat prestaties in slecht weer, als qua levensduur. Betere kwaliteit is er niet.
Je lijkt nog wat heen en weer te zwalken tussen heel verschillende tenten. Iedere tent heeft voor en nadelen, dus het gebruik dat je ervan wilt maken is erg belangrijk.
Voor mij zijn heel belangrijk hoe de tent zich houdt in slecht weer zoals in Noorwegen, Schotland en dat soort plekken, en ruimte, juist ook vanwege de kans op slecht weer. Gewicht is ook wel belangrijk, maar erg zwaar is geen van deze tentjes.
Dus wat mij betreft altijd een tent waarvan de buitentent en de binnentent aan elkaar vast zitten (maar dus ook los kunnen) in de traditie van Hilleberg en Helsport (en ook bijvoorbeeld de Laser). Maar als je aan de oostkust van de VS gaat kamperen in de zomer wil je wel wat anders. Ditto misschien zuid Europa.
Ik schommel inderdaad nog een beetje heen en weer van tent naar tent. Maar dat komt voornamelijk omdat ik eerst voor de wat goedkopere tenten keek, maar me achteraf kwaliteit belangrijker lijkt dan prijs, en omdat ik nog niet heel veel verstand heb van tenten.

Zo'n 1.7kg vind ik voor mijzelf nog niet zo heel zwaar als ik de kwaliteit van de tent zo hoor. Zelfde als met de prijs; vind het niet erg om wat meer te betalen maar dan wil ik er wel een betrouwbare tent voor terug met een lange levensduur, en als ik dat zo hoor heeft de Akto dat wel dus. De oostkust van de VS zou ik mezelf momenteel nog niet zo snel heen zien gaan. Alhoewel ik op de site van Hilleberg wel een binnentent van helemaal mesh zag die in de Akto gezet kan worden of zelstandig gebruikt kan worden. handig als je naar een warmer land gaat.

Dus als ik het zo eens op een rijtje zet
-Gewicht niet al te zwaar (ongeveer <2.5kg)
-Betrouwbaar en stevige kwaliteit. En tent die sterk is en niet snel kapot zal gaan.
-Prijs liefst niet al te duur, maar goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens, dus wil best iets meer betalen als ik zeker weet dat ik een kwaliteit tent koop.
-Lange levensduur, zoals ik aangeef ben ik daarvoor wel bereid iets meer te betalen.
-liefst 4 seizoens, zodat hij bestemd is tegen wat ruiger weer. Worden toch voornamelijk tochten in Europa/Scandinavië.

Als ik zo kijk komt de Hilleberg Akto heel goed in de buurt hiervan.
Zeker (wij zijn zelf aan onze tweede Hilleberg), of de Helsport Ringstind. Die laatste is misschien iets minder bestand tegen een woeste storm, maar heeft wel flink meer ruimte, en kan vast wel wat hebben.
TimTT schreef: Ik zag ook de Hillberg Unna, welke er ook mooi uitzag (wel nog ietsje duurder dan de Akto). Iemand die deze nog boven de Akto zou verkiezen om bepaalde redenen?
Wat voor mij de voornaamste reden was om voor de Unna te kiezen was dat hij door de koepelvorm beter bestand tegen sneeuw is. Hij is ook breder (110 inplaats van 62cm) waardoor er twee personen in kunnen (moet je elkaar wel lief vinden), hij is ook ietsjes hoger en langer en doordat het ook nog een ronde koepeltent is geeft 't meer zit/leefruimte dan de Akto. En net wat meer ruimte is juist in de winter fijn want je zit dan toch met dikkere slaapzakken, meer kleding, aan/uitkleden gaat allemaal wat moeilijker etc. Ook kan ik als ik alleen ben alle spullen binnen in de tent leggen en heb ik daardoor alles bij de hand, wel zo fijn als het echt koud is. :) Bij de Unna kun je ook de hoek van de binnentent losmaken waardoor de buitentent groter wordt, kan ook zomaar handig zijn.

En wat ook de doorslag gaf was dat hij vrijstaand is, daar heb ik al veel plezier van gehad. Ik zet hem bv vaak in de zomer zonder buitentent in een schuilhutje op (zou nooit kunnen met haringen), of gewoon binnen in een schuur, op een stenen plaatsje etc. Bij kanotochten kampeer ik vaak op rotseilandjes waar geen enkele haring de grond in wilt en ook op ijs en diepe sneeuw hoef je niet moeilijk te doen want hij staat gelijk overeind. In ijzige kou kun je meteen je spullen erin gooien en daarna warme koffie maken zonder eerst te moeten klooien met gaten in de sneeuw graven, haringen in het ijs slaan en nog meer van dat soort dingen. Je kunt ook gewoon de hele tent optillen en verplaatsen wat weleens handig is geweest.

Verder zijn de Akto en de Unna natuurlijk gelijk in kwaliteit want ze zijn alletwee een Hilleberg en dat betekent ook duur want zweedse merken zijn duur. Volgens mij zijn er wel goedkopere en net zulke goede tenten te vinden, mss zelfs wel betere want als ik het goed begrijp ben je niet van plan om in echte winters te gaan kamperen. Je hoeft voor Scandinavie ook heus geen 4 seizoenentent, kan ook prima met een goede 3 seizoenen (tenzij je in de sneeuw wilt bivakkeren).
Ik probeer even met je mee te denken in een eventuele budget oplossing. Afhankelijk van je gebruik (hoe vaak, hoe lang, hoe ver) valt de volgende tent ook binnen je vereisten. Lange trips (>1 maand), regelmatig gebruik of barre omstandigheden zijn bij mij niet van toepassing en met dat in het achterhoofd:
Wim schreef:De Akto is vrij klein (niet zo klein als de TN Laser), heeft wel een voor dit type lekker grote vestibule (belangrijk in slecht weer), is niet zo licht, en duur. Maar hij is vooral ook erg betrouwbaar, zowel voor wat prestaties in slecht weer, als qua levensduur. Betere kwaliteit is er niet.
Je lijkt nog wat heen en weer te zwalken tussen heel verschillende tenten. Iedere tent heeft voor en nadelen, dus het gebruik dat je ervan wilt maken is erg belangrijk.
Voor mij zijn heel belangrijk hoe de tent zich houdt in slecht weer zoals in Noorwegen, Schotland en dat soort plekken, en ruimte, juist ook vanwege de kans op slecht weer. Gewicht is ook wel belangrijk, maar erg zwaar is geen van deze tentjes.
Dus wat mij betreft altijd een tent waarvan de buitentent en de binnentent aan elkaar vast zitten (maar dus ook los kunnen) in de traditie van Hilleberg en Helsport (en ook bijvoorbeeld de Laser). Maar als je aan de oostkust van de VS gaat kamperen in de zomer wil je wel wat anders. Ditto misschien zuid Europa.
Waarom niet gewoon de Wild Country Zephyros 2? Deze heb ik zelf ook dus ik ben lichtelijk bevooroordeeld.

Factsheet:
- 100 gram zwaarder dan de Akto (1.8 vs 1.7)
- Zelfde pakmaat (57x14 vs 58x17)
- Zelfde waterkolom (4000/6000 vs 3000/5000)
- Iets breder/langer (92x92x230 vs 90x93x220)
- 3 i.p.v. 4 seizoenen
- €100,- i.p.v. €599,-

Met wat dyneema touwtjes, een footprint en betere haringen en dan kun je 4 tenten verslijten voor de prijs van 1. De technieken en het design zijn allemaal van Terra Nova, de bouwkwaliteit zal een stapje of 2 minder zijn maar zeker niet slecht.
TimTT schreef:Dus als ik het zo eens op een rijtje zet
-Gewicht niet al te zwaar (ongeveer <2.5kg)
-Betrouwbaar en stevige kwaliteit. En tent die sterk is en niet snel kapot zal gaan.
-Prijs liefst niet al te duur, maar goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens, dus wil best iets meer betalen als ik zeker weet dat ik een kwaliteit tent koop.
-Lange levensduur, zoals ik aangeef ben ik daarvoor wel bereid iets meer te betalen.
-liefst 4 seizoens, zodat hij bestemd is tegen wat ruiger weer. Worden toch voornamelijk tochten in Europa/Scandinavië.
Betrouwbaar en stevig vertrouw ik de Zephyros wel toe, levensduur, weerbestendigheid en afwerking zijn duidelijk in het voordeel van de Akto. De grootste concessie die je doet is naar m.i. in de prijs. Er is ook een 'Lite' uitvoering en nog een 1 persoons uitvoering.
Klopt. Die Zephyros is ook altijd mijn budget advies. Helaas is de lite versie verdwenen. De 1 heeft een kleinere (zeg maar gerust kleine) binnentent. De 2 een grote binnentent, maar een kleinere vestibule.