Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helmplicht pedelecs gaat op 1 januari in - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Helmplicht pedelecs gaat op 1 januari in

Leon,

Spreektaal, juppen taal, juridische taal. Engelse, Duitse en Nederlandse begrippen die door elkaar gebruik worden voor gemotoriseerde "fietsen".

Maar alle elektrische en elektrisch ondersteunde "fietsen" zijn voor de Wegenverkeerswet 1994 en de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorijtuigen, motorrijtuigen.

De elektrisch ondersteunde fiets (E-bike), maximaal 250 W etc. heeft als bromfiets een bijzondere status gekregen in de Wegenverkeerswet 1994.

Motorrijtuigen, artikel. 1 lid 1 sub ea Wegenverkeerswet 1994:
fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

Wettelijk gezien in deze E-bike een snorfiets, ontheven van plichten als rijbewijs, verzekering, leeftijd en gebruik fietspad.

De overige elektrisch ondersteunde (brom)fietsen tot 45 km/h, zijn altijd bromfiets geweest, zij het dat er een halfbakken tussenvorm was gecreëerd met blauwe kenteklenplaat, die nu wordt opgeheven.
Deze bromfietsers volgen, per 01-01-2017, de regels voor bromfietsers, comform het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Wettelijk is de zaak nu weer rechtgetrokken, met dank aan Onze Minister. En ook alle lof voor haar inspanning een veilige helm te ontwikkelen en verplicht te stellen.

Overigens heb ik nog weinig nieuws vernomen uit de Velomobielwereld met elektrische ondersteuning. Die vallen onder de bromfietsen met een gele kentekenplaat dwars in de stroomlijn.

Piet.
PietV schreef:E bromfietsen met trapondersteuning.
Speed E bikes
High Speed Pedelecs
Elektrische fiets volgens de regelgeving een fiets
Elektrische fiets volgens de regelgeving een snorfiets
Elektrische fiets volgens de regelgeving een bromfiets
snorfiets (high speed) elektrische fiets
E Pedelec
High Speed Pedelec
PietV schreef:elektrisch ondersteunde fiets (E-bike)
fietsen met trapondersteuning
elektrisch ondersteunde (brom)fietsen tot 45 km/h
Nog drie termen erbij. :shock:
We zijn inmiddels bij 12.
Leon,

Wat is achterwege heb gelaten is de (type)goedkeuring voor elektrisch ondersteunde bromfietsen, m.u.v. de E-bike. :D

Het wordt steeds leuker op de weg. Zeker als de Fietserbond zich sterk maakt voor deze bromfietsers.

De Quest, een Velmobiel, rijdt met stevige inspanning circa 50 km/h. Elektrisch ondersteund, wordt ie begrensd op een constructiesnelheid van 45 km/h. Daarboven mag je de snelheid erbij trappen. :lol:

Maar je hebt tot 01-01-2017 om de nieuwe regel je eigen te maken. Er is nog hoop

Piet.
Travelmaster schreef:Volgens mij schrijft piet op zoals het gaat gelden. Dat kun je moeilijk flauwekul noemen.

Je kunt wel wat vinden van wat Piet van de Fietsersbond vindt, natuurlijk :wink: .
Ja, maar hierdoor vind Piet duidelijk E-bikes geen fietsen meer en dus niet meer vallend onder de doelgroep van de fietsersbond.

Met andere woorden, hij vind het geen fietsen, anders zou hij niet vinden dat de fietsersbond er geen mening over moet hebben.

De taal van de wet is leuk en aardig, maar het zijn fietsen en moeten ook zo door de belangenorganisaties worden gezien anders kan je dit vervoermiddel af gaan schrijven. Speed pedelecs naar de weg sturen is discutabel maar een logsch gevolg van de classificatie. Als snor-scooters in Amsterdam ook naar de rijbaan worden verbannen dan zouden 25kmpu e-bikes moeten volgen.

Dat lijkt me compleet kolderiek en ongewenst.
Speed pedelecs horen niet op het fietspad. Daar zijn ze veel te snel voor. Snorscooters zouden wat mij betreft als categorie moeten worden afgeschaft. Ze vervuilen verschrikkelijk en zijn een gevaar voor hun bereiders en voor fietsers. Gewone Ebikes mogen van mij op het fietspad, maar een ietsje lagere maximum snelheid zou de veiligheid van hun bereiders en van anderen wel bevorderen.
Maar om bij de helmen te blijven: misschien een brommerhelm verplicht stellen voor 25 km scooters, en een fietshelm voor 25 km Ebikes.
Het gaat er niet om hoe ik het zie, maar wat wettelijk is vastgelegd. De E-bike, maximaal 250 W en de ondersteuning begrensd op 25 km/h, wettelijk een motorrijtuig, geen fiets en feitelijk ook geen snorfiets, omdat de Wet een uitzondering maakt voor dit type snorfiets. De E-bike wordt beschouwd als fiets. :)
Dus ontheven van kenteken, rijbewijs, WAM verzekering en minimum leeftijd bestuurder. De bestuurder wordt beschouwd als fietser en volgt de regels voor fietsers. Natuurlijk omarmt de Fietsersbond deze categorie fietsers. :D

De wetgever/overheid, de milieu-organisaties en de Fietsersbond vinden die E-bike een zeer geschikt voertuig boven andere voertuigen dan de fiets. Stil en schoon.

De High speed pedelec, maximaal 4.000 W, krijgt per 01-01-2017 de status van bromfiets 45 km/h, ongeacht of die snelheid wordt behaald door de ondersteuning en/of door meetrappen.
Kenteken, rijbewijs AM, WAM verzekering, minimum leeftijd verplicht en de bestuurders volgen de regels voor bromfietsers. Ook voor de plaats op de weg.

In de Wegenverkeerswet 1994 staat dat een motorrijtuig een bromfiets is, als voor dat motorrijtuig een kenteken is aangegeven onder vermelding bromfiets. Deze status verandert niet als de ondersteuning wordt uitschakeld.

Het probleem in steden met snorscooters op de fietspaden is het snelst op te lossen door de bijzondere status "snorfiets" op te heffen. Dan volgen de voormalige snorfietsers de regels van bromfietsen. De constructiesnelheid aanpassen van 25 naar 45 km/h is 1 uur werk. Bij vele snorscooter al gedaan. Rijden gemakkelijk 45 km/h. Hoeft ook geen afzonderlijke helmplicht voor snorfietser te worden opgelegd. Maar de BOVAG is tegen.

Piet.
Wim schreef:... zijn een gevaar voor hun bereiders
Op de arbeidsomstandigheden in de fabrieken van die dingen zal vast ook iets aan te merken zijn :D
PietV schreef:Het gaat er niet om hoe ik het zie, maar wat wettelijk is vastgelegd. De E-bike, maximaal 250 W en de ondersteuning begrensd op 25 km/h, wettelijk een motorrijtuig, geen fiets en feitelijk ook geen snorfiets, omdat de Wet een uitzondering maakt voor dit type snorfiets. De E-bike wordt beschouwd als fiets. :)
Dus ontheven van kenteken, rijbewijs, WAM verzekering en minimum leeftijd bestuurder. De bestuurder wordt beschouwd als fietser en volgt de regels voor fietsers. Natuurlijk omarmt de Fietsersbond deze categorie fietsers. :D

De wetgever/overheid, de milieu-organisaties en de Fietsersbond vinden die E-bike een zeer geschikt voertuig boven andere voertuigen dan de fiets. Stil en schoon.

De High speed pedelec, maximaal 4.000 W, krijgt per 01-01-2017 de status van bromfiets 45 km/h, ongeacht of die snelheid wordt behaald door de ondersteuning en/of door meetrappen.
Kenteken, rijbewijs AM, WAM verzekering, minimum leeftijd verplicht en de bestuurders volgen de regels voor bromfietsers. Ook voor de plaats op de weg.

In de Wegenverkeerswet 1994 staat dat een motorrijtuig een bromfiets is, als voor dat motorrijtuig een kenteken is aangegeven onder vermelding bromfiets. Deze status verandert niet als de ondersteuning wordt uitschakeld.

Het probleem in steden met snorscooters op de fietspaden is het snelst op te lossen door de bijzondere status "snorfiets" op te heffen. Dan volgen de voormalige snorfietsers de regels van bromfietsen. De constructiesnelheid aanpassen van 25 naar 45 km/h is 1 uur werk. Bij vele snorscooter al gedaan. Rijden gemakkelijk 45 km/h. Hoeft ook geen afzonderlijke helmplicht voor snorfietser te worden opgelegd. Maar de BOVAG is tegen.

Piet.
Onder welke categorie valt de e-scooter? Verandert dat ook, zodat die brede krengen van het fietspad gaan?
De E scooter is typegoedgekeurd als bromfiets. Voor een constructiesnelheid van 25 of 45 km/h. De regels zijn bijna gelijk aan die van de scooters met verbrandingsmotor.
E- scooter 25 km/h mogen het onverplicht fietspad gebruiken. Snorfietsen met ingeschakelde verbrandingmotor niet.

Bestuurders van E scooters (25 km/h) moeten gebruik maken van het verplichte fietspad of fiets/bromfietspad. Geen verplicht fietspad, dan de rijbaan. Je houdt asl fietser last van die brede snelle snorfietsen.

Bestuurders van een High speed pedelec (45 km/h) mogen geen gebruik maken van het onverplicht fietspad. Alleen de rijbaan of het verplicht fiets/bromfietspad.

Piet.
Wim schreef:Gewone Ebikes mogen van mij op het fietspad, maar een ietsje lagere maximum snelheid zou de veiligheid van hun bereiders en van anderen wel bevorderen.
Sorry Wim, de statistieken ondersteunen dit onderbuikje niet.

De statistieken wijzen aan dat voor gebruikers onder de 65 ebikes totaal niet gevaarlijk zijn... en dat boven de 65 er iets andesr meespeelt, namelijk dat die mensnen anders uberhaupt niet zouden fietsen.

Oftewel, die mensen zijn sowieso kwetsbaar maar zouden anders helemaal niet meer fietsen. Dat is een keuze welke wat mij betreft(en blijkbaar de gebruikers) uitvalt in het voordeel van de ongevallen. Liever vallen dan wegkwijnen.
Maar om bij de helmen te blijven: misschien een brommerhelm verplicht stellen voor 25 km scooters, en een fietshelm voor 25 km Ebikes.
Ja laten we de ebike adaptie even helemaal terug dringen, want dat is het directe gevolg van een helmplicht. :roll:

Bovendien weet je net zo goed als ik dat iedereeen die regelmatig fietst die snelhied ook rijdt op een niet ondersteunde fiets. Maak je je daar ook zo'n zorgen over? Nee toch?

Nogmaals, de tendens hier om de Ebike te reguleren tot een oninterressant alternatief zijn verbijsterend. Blijkbaar zijn er mensen die nog steeds aan het olie infuus willen iggen en de weg willen delen met auto's.

@Piet; Ik zou verbannen van de snorscooter op zich wel toejuichen, alleen vraag ik me af hoe dat de oudjes treft. Ik zou eens beginnen met de verbrandingsmotoren verbieden.

We kunnen nu eenmaal niet alle ongelukken gaan wegreguleren en een leefbare samenleving overhouden.
PietV schreef:De E scooter is typegoedgekeurd als bromfiets. Voor een constructiesnelheid van 25 of 45 km/h. De regels zijn bijna gelijk aan die van de scooters met verbrandingsmotor.
E- scooter 25 km/h mogen het onverplicht fietspad gebruiken. Snorfietsen met ingeschakelde verbrandingmotor niet.

[...]
Dat is ongetwijfeld het resultaat van een lobby-organisatie, maar niet echt handig op een schelpenpaadje door het bos.

De wetgever heeft het niet eenvoudig gemaakt met alle categorieën en uitzonderingen. Daar had op z'n minst onderscheid gemaakt kunnen worden met de kleur van het kentekenplaatje.
Loknor,
Er is wel degelijk een probleem met de veiligheid van 25 km Ebikes, maar statistisch is dat niet makkelijk te zien, en dus makkelijk te ontkennen. E bikes worden namelijk in de ongevallen registratie niet als aparte categorie behandeld. Het effect van de introductie van Ebikes is echter wel degelijk te zien met tijdreeksanalyse (ik heb er degelijk naar gekeken - onderbuik reacties zijn niet echt mijn ding). Vanaf het moment dat de Ebikes op de markt kwamen zijn namelijk twee soorten ongelukken met 'fietsers' flink gaan toenemen: ongelukken met oudere berijders en eenzijdige ongelukken. Er is geen andere verklaring te bedenken dan Ebike gebruik.
Je zegt terecht dat daar evidente gezondheidswinst en verhoogd welzijn tegenover staan, en dat dat misschien wel tegen die ongelukken opweegt. Dat zou kunnen, of niet (het is een methodologisch en praktisch heel lastige klus deze trade off te modelleren), maar het is geen argument een eenvoudige en o zo verstandige maatregel niet te nemen. Zo ben ik ook een voorstander van een helmplicht voor fietsers.
Overigens heb je ongelijk dat 25 km een heel normale fietssnelheid is. Ik woon langs een drukke fietsroute de stad in, en hoewel er inderdaad fietsers rijden die de 25 km halen is dat toch een vrij kleine (maar soms erg onbesuisde) minderheid. Ebikes zorgen net als 25 km scooters door het snelheidsverschil wel degelijk voor gevaarlijke situaties op dat fietspad, zeker met oudere berijders die het ding vaak slecht in hun macht hebben.
Ik ben zeker geen tegenstander van Ebikes, en ik zie ook dat voor velen het alternatief niet de gewone fiets is, maar de auto of scooter. Tegelijk vind ik dat we wel degelijk moeten kijken naar de schaduwkanten.
Tja en dan die 25 km scooters. We hebben er al eens een uitgebreide discussie over gehad. Volgens de verkeersveiligheidsdeskundigen is het een gevaarlijke categorie en zou het beter zijn als die helemaal werd afgeschaft. Alle scooters op de weg, en tot maximaal 50 km, zou de beste oplossing zijn (met helm, op natuurlijk). Die 25 km scooters vervuilen ook erg, dus weg ermee. Wie niet met brommer helm op 50 km wil rijden op de weg kan dan altijd een 25 km ebike kopen.

Gelukkig zijn we het er allemaal over eens dat snelle ebikes op de weg horen, met helm etc.
loknor schreef: @Piet; Ik zou verbannen van de snorscooter op zich wel toejuichen, alleen vraag ik me af hoe dat de oudjes treft. Ik zou eens beginnen met de verbrandingsmotoren verbieden.
Als je alle verbrandingsmoteren wil verbannen wordt het net als vroeger wel erg druk op de weg (Het fietspad al helemaal) met al die zelfaangedreven voertuigen (fietsen dus). :wink:

Zolang de handhaver niet handhaaft (of slechts sporadisch) dan zal de bromfiets met blauw plaatje nog wel even de fietspaden blijven terroriseren. En de wetgever daar heb ik het maar niet over.
Wim schreef:Ebikes zorgen net als 25 km scooters door het snelheidsverschil wel degelijk voor gevaarlijke situaties op dat fietspad, zeker met oudere berijders die het ding vaak slecht in hun macht hebben.
Ik zie bij elk fiettochtje hier in het buitengebied ettelijke honderden ebikers. Ik heb er soms grote problemen mee. Maar dat is beslist NOOIT omdat ze hard zouden fietsen. Dat doen ze (hier) namelijk niet. Vrijwel allemaal fietsen ze (op het vlakke) ergens tussen 18 en 22 km/u. Dat weet ik omdat ik zelf op het vlakke tamelijk dicht bij de 25 km/u fiets. Ik haal ze allemaal in met mij snelheid.
In de stad fietsen ebikers ook niet harder dan de rest.

Waar ik de problemen mee heb is de onervarenheid en bijbehorende onbedoelde laksheid van de kennelijke heropstappers. Mensen van meestal tussen 50 en 65 die weer gaan fietsen en dan van toeten noch blazen weten en de raarste dingen in het verkeer doen zonder uit te kijken en daarbij de fiets ook bij 15 km/u dusdanig niet onder controle hebben dat ze van de schrik de rem niet kunnen vinden. Misschien rot om te zeggen, maar het zijn volgens mij vooral vrouwen.

Waar ik nooit problemen mee heb zijn de echt oude wierenners. Je ziet hier veel mannen (uitsluitend mannen) van vaak ver in de 70 die nog hun rondjes rijden. Deze mannen hebben weliswaar geen goddelijk lichaam meer (al zijn er bij die ik bergop niet bijhou 8) ) maar ze hebben duidelijk een bak fietservaring die hen behoedt domme dingen te doen.
loknor schreef:@Piet; Ik zou verbannen van de snorscooter op zich wel toejuichen, alleen vraag ik me af hoe dat de oudjes treft. Ik zou eens beginnen met de verbrandingsmotoren verbieden.
De ouderen van Nederland kiezen in meerderheid voor de E-bike. Lichter, handzamer en zuiniger in gebruik. De E-bike is een zeer bruikbaar alternatef voor de snorscooter. Ouderparen, waarvan er een niet graag zelf rijdt, kiezen voor de snorscooter. Steeds vaker een E snorscooter.
loknor schreef:Maar om bij de helmen te blijven: misschien een brommerhelm verplicht stellen voor 25 km scooters, en een fietshelm voor 25 km Ebikes.
Het gaat om belangen van bromfietsers en snorfietser. Het aantal bromfietsen neemt jaarlijks af. Nu circa 500.000. Het aantal snorfietsen neemt jaarlijks toe. Nu circa 650.000.
http://bovagrai.info/tweewieler/2015/br ... fietspark/
De BOVAG zag de verkoop bromfietsen dalen, omdat de snorfiets helmplicht vrij is en de omdat de jeugd met 17 jaar een rijbewijs halen. De helmplicht voor snorfietser zal er komen, maar dat wordt lange termijn politiek.
Steden kunnen kiezen voor onverplichte fietspaden, maar dan gaan eigenwijze fietsers, een daar zijn er heel veel van, op de rijbaan fietsen.
Een helmplicht voor alle snorscooters met verbrandingsmotor is de veiligste oplossing voor de vekeersveiligheid en het milieu. Een helmplicht voor fietsers en E-biker (max. 250 W en 25 km/h) lijkt mij erg onverstandig.
loknor schreef:Nogmaals, de tendens hier om de Ebike te reguleren tot een oninterressant alternatief zijn verbijsterend. Blijkbaar zijn er mensen die nog steeds aan het olie infuus willen liggen en de weg willen delen met auto's.
Een wettelijke scheiding aanbrengen tussen E-bike en High Speed Pedelec had veel eerder moeten gebeuren. De High Speed is een motorrijtuig, een bromfiets, en die hoort niet op het fietspad thuis. Als je met zeer geringe inspanning, met een constructiesnelheid van 45 km/h, feitelijk gemakkelijk de 50 km/h haalt en met enige inspanning de 60 km/h., dan is de rijbaan de juiste plaats op de weg. Dan heb ik het nog niet gehad over het manipuleren van de begrenzing.

Piet.
PietV schreef: Steden kunnen kiezen voor onverplichte fietspaden, maar dan gaan eigenwijze fietsers, een daar zijn er heel veel van, op de rijbaan fietsen.
:roll:
Het concept 'onverplicht' is je blijkbaar vreemd.
PietV schreef:Als je met zeer geringe inspanning, met een constructiesnelheid van 45 km/h, feitelijk gemakkelijk de 50 km/h haalt en met enige inspanning de 60 km/h., dan is de rijbaan de juiste plaats op de weg.
Ik weet dat de situatie in België anders is dan in Nederland, maar zelf in Nederland is de situatie veel genuanceerder. Op een 'fietssnelweg' hebben die speedpedelecs echt wel een plaats. Of wil je die voertuigen ook de wegen opsturen waar de maximale snelheid 80 km/uur is? (In België op dit ogenblik zelf vaak 90 km/uur, in de toekomst waarschijnlijk 70 km/uur.)

Hoewel ik vragen stel bij voertuigen (zoals auto's) die veel sneller kunnen rijden dan wettelijk toegelaten (in de grote meerderheid van de landen en locaties), toch wordt het niet als abnormaal ervaren om snelheidsbeperkingen op te leggen aan de meeste motorvoertuigen die niet voertuig maar locatie-afhankelijk zijn.

Waarom zouden speedpedelecs zich niet op sommige locaties moeten houden aan lokale snelheidsbeperkingen. Meer zelf, dat is nu ook al het geval en zelf ook al het geval voor gewone fietsen (zone dertig, woonerf, voetgangerszone, ...). (In België is er ook een snelheidsbeperking op veel wegen waar enkel voetgangers, fietsers, landbouwvoertuigen, ... zijn toegelaten.)

Ik zie dus geen reden - buiten een streven naar een duidelijkheid - geen reden om in alle omstandigheden speedpedelecs naar de weg te verbannen. En natuurlijk is er iets voor duidelijkheid te zeggen, maar daarmee zou men de opkomst van de speedpedelec wel stevig in de kiem smoren omdat het fietsen op de rijbaan niet altijd de veiligste en meest logische keuze is.

En persoonlijk zou ik het zonde vinden als de opkomst van dit voertuig in de kiem zou gesmoord worden. Er is immers geen voertuig te vinden dat op en relatief duurzame, betaalbare en veilige manier zo'n potentieel heeft om de auto (of de vervuilende en lawaaierige scooter) te vervangen op afstanden van 10-40 km.

Op mijn werk is het aandeel 'fietsers' naar schatting ondertussen (op dagen met goed weer) onder collega's die op < 20 km van het werk wonen gestegen tot zeker 50 %. Dat is ook te danken aan de opkomst van de e-bike en sinds kort de speedpedelec (waardoor er zelf collega's die op +30 km afstand wonen de fiets - ja ik noem het nog een fiet - nemen).

Zitten er addertjes onder het gras van de e-bike en speedpedelec? Natuurlijk. Moet er nagedacht worden over hoe men met die voertuigen om moet gaan, welke plaats ze moeten krijgen, ...? Natuurlijk!

Is er ergens een grens waar een voertuig met pedalen toch ophoudt een fiets te zijn? Absoluut! Is die grens zwart-wit? Natuurlijk niet, dus dat maakt de grens altijd voor discussie vatbaar.
Maar neem geen maatregelen die het prachtige potentieel van deze voertuigen teniet doet, want alles is maatschappelijk gezien (milieu, economie, gezondheid, ...) beter dan die mensen terug in de auto te jagen.

Het probleem is niet het voertuig, het probleem is de gebrekkige infrastructuur en het gedrag van bepaalde gebruikers. Laten we daar werk van maken.

Renaat
Renaat,

Ik ben in mijn betoog onvolledig geweest. Ik had de problematiek van de bebouwde kom voor ogen. Daar speelt voornamelijk dat probleem.

Alle High Speed pedelecers, zijnde bromfietsers, moeten in Nederland gebruik maken van het verplichte fiets-/bromfietspad. Net als alle andere bromfietser. Zowel binnen als buiten de bebouwde kommen. Nu rijden ze ook op de verplichte fietspaden binnen de bebouwde kommen.

Ik lees zelden over algemene klachten, na jaren van invoering "bromfietsers naar de rijbaan". Plaatselijke knelpunten buiten beschouwing gelaten.

De grenzen snelheiden op fietspaden voor fietsers ligt tussen de 15 en 25 km/h. Uitschieters naar boven en beneden is gering. Snorfietsen zitten daar meestal boven en de E-bike staan afgeregeld op 26,25 km/h. 105% van 25 km/h. Wauwelende scholieren 3 breed fietsend laat ik buiten beschouwing.

Piet.
PietV schreef: Ik ben in mijn betoog onvolledig geweest. Ik had de problematiek van de bebouwde kom voor ogen. Daar speelt voornamelijk dat probleem.

Alle High Speed pedelecers, zijnde bromfietsers, moeten in Nederland gebruik maken van het verplichte fiets-/bromfietspad. Net als alle andere bromfietser. Zowel binnen als buiten de bebouwde kommen. Nu rijden ze ook op de verplichte fietspaden binnen de bebouwde kommen.
Ik kan me prima voorstellen dat in de Nederlandse bebouwde kom de rijweg vaak (bijna altijd?) de 'juiste' plek is voor speedpedelecs.

(In België ligt dat veel moeilijker omdat door de slechte ruimtelijk ordening het hele concept 'bebouwde kom' op zijn minst vaag is.)

Renaat
PietV schreef: Steden kunnen kiezen voor onverplichte fietspaden, maar dan gaan eigenwijze fietsers, een daar zijn er heel veel van, op de rijbaan fietsen.
In dit dorp is men al zover dat verplichte fietspaden dat opeens niet meer zijn, zelfs geen onverplicht fietspad meer. Navraag levert geen antwoord om de reden daarvoor op, ik denk zelf dat het is omdat er niet genoeg parkeerplekken zijn, en ook hier weer het gebrek (mankracht of wil) aan handhaving op overtreders.
Overigens ben ik een van die eigenwijze fietsers, maar dan wel 1 met drie wielen en breder dan 75cm.
Beste Piet V.
U stelt dat met een speed pedelec zeer makkelijk 45 km,h kan worden gereden en met een zekere inspanning 60 km/h haalbaar is. U heeft werkelijk geen idee waar u het over heeft. Ik ben al 2 jaar in het bezit van een speed pedelec als alternatief voor de auto (rit woon-werk). Verder heb ik op 7 verschillende typen speed pedelecs gereden.
De werkelijk haalbare snelheid is afhankelijk van veel factoren (conditie berijder, kracht berijder, type speed pedelec, windsnelheid, wind mee of tegen, etc.). En ligt tussen de 30 km/h en 47 km/h. Alleen met de (peperdure) Stromer ST2 kan makkelijk boven de 40 km/h worden gereden. Globaal ligt de kruissnelheid op 36-38 km/h (zie ook info Fietsersbond - TestKees). Bij stevige tegenwind houdt het bij de meeste typen speed pedelecs wel op bij 33 km/h. De accucapaciteit is een groot probleem, waardoor speed pedelecers vaak genoodzaakt zijn om binnen de bebouwde kom op een lagere ondersteuningsstand te gaan rijden. Heb je dan ook nog fikse tegenwind, dat houdt het op bij 28 km/h. Tja en bij deze snelheden is het niet zo veilig om op de tweebaansweg Beneluxlaan in Utrecht met je speed pedelec te rijden, want hier wordt in de praktijk door auto"s en vrachtwagens 55 -60 km/h gereden. Maar vanaf 1 januari ben je dat als speed pedelecers wel verplicht. Aldus: het voertuig is ongewenst op het fietspad (door de fietsers) en ongewenst door automobilisten (zorgt voor filevorming op de rijbaan). Veel speed pedelecers hebben al aangegeven om - voor hun eigen veiligheid - volgend jaar weer met de auto naar het werk te gaan . Meer file's, meer lawaai, meer luchtverontreiniging en meer parkeerproblemen. Het kind wordt met het badwater weggegooid. En dat terwijl de Quest Ligfiets - die wel snelheden tot 60 km/h kan halen - overal mag rijden. Voor dit racemonster gelden geen regels.