Hoi Wereldfietsers,
Froggy,
Ongeveer 4 jaar geleden was ik toe aan een nieuwe fiets. Mijn vorige fiets had jaren lang prima dienst gedaan maar na ald ie jaren fietsen had ik mij een beeld gevormd hoe voor mij een "ideale" fiets eruit zou moeten zien. Eigenlijk zou mijn fiets alles moeten kunnen. Bloedsnel op lange rechte wegen in Patagonië, comfortable om uren op door te kunnen brengen, enorm snel op kleine bochtige bospaadjes en een beest zijn in onverharde technische parcours.
Ok....zo'n fiets bestaat niet
maar goed, dat had je denk ik ook wel begrepen.
Wat voor mij het allerbelangrijkste is is het feit dat de fiets op zich voor mij geen enkele belemmering vormt om de tocht te maken die ik wil gaan maken. Oftewel: de fiets moet zich thuis voelen op veel verschillende ondergronden.
Voor mij is op dit moment het frame van Santos de beste keus.
Ik heb er het gevoel "alles" mee te kunnen. En ja, moutainbiken doe ik er ook mee (niet alleen recreatief).
Wel een kanttekening: het frame is zonder meer geschikt om mee te moutainbiken maar er zijn natuurlijk moutainbikeframes die hiervoor nog veel meer geschikt zijn.
Whiskey,
Maar nu terug naar Rohloff: het OEM2 plaatje is los verkrijgbaar bij Rohloff maar zoals Eric al zij moet je fietsframe daar wel geschikt voor zijn.
In het plaatje zit een uitsparing die in een "palletje" moet passen wat weer op je frame zit. Gewone frames hebben dit niet.
Santos heeft hiervoor een blokje gemaakt waardoor dit OEM2 plaatje wel geschikt is voor de standaard frames van Santos (travlemaster alu)
De beschrijving zoals Eric die geeft klopt precies.
Deze blokjes zijn los verkrijgbaar (binnenkort....) maar het moet natuurlijk wel weer passen op je frame. Bij een santos-frame is dat geen probleem. Bij een niet-santos-frame zou je het even moeten passen.
Maar zoals Eric ook schreef: een beetje handige jongen/meisje kan zelf ook een heel eind komen.
Er bestaan overigens verschillende systemen om dit op te lossen. Op het stalen frame van Santos wordt het plaatje gebruikt zoals je dat op de middelste foto kunt zien. Hiervoor moet er een sleuf zitten in je achterpadden waar het stukje metaal van Rohloff weer in past.
Mocht je dat allemaal niet hebben dan is foto1 altijd nog een goede oplossing.
Groet,
Marco