Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten

Vorige week een testrit gemaakt op een nieuwe fiets met Rohloff (IdWorks Easy Rohler).

Schakelen vond ik wat zwaar gaan maar was zeer trefzeker. Zeker een aanrader. Helaas is mijn budget op dit moment niet toereikend genoeg voor een dergelijke aanschaf.

marcoschriek schreef:heeft iemand ervaringen met een 42 tands kettingblad ipv de 46 tands? Hoeveel versnellingen scheelt dat?
Ik heb namelijk een bloedhekel aan de 1e tem 7e versnelling; ben dan net een snorfiets zoveel herrie maakt dat ding. helaas ben ik nog niemand tegen gekomen om het eens te vergelijken.
Heeft iemand misschien een dubbel voorblad met of zonder voor derailleur?
Graag eventuele ervaringen.
46/42=1.10, dat scheelt dus 10%

Stappen in de rohloff zijn 13.6%

Jouw modificatie zou dus ~ 1 versnelling schelen

Voorderailleurs kom je wel tegen om de grote stappen tussen de versnellingen te delen (splitter): je gebruikt dan bv een 46 en een 43

We hebben de afgelopen periode nu twee soorten Rohloff-naven getest (zie eerste post).

Op een van de fietsen zat deze naaf met het bekende stuk staal wat aan de achtervork van de fiets wordt bevestigd.

Afbeelding

Het functioneert prima maar het oog wil natuurlijk ook wat. We hebben van Santos een andere opzetstukje voor het frame gekregen waar de naaf precies mooi invalt. De naaf ziet er nu als volgt uit:

Afbeelding

Dit is alleen nodig voor frames die NIET zijn aangepast voor het gebruik van een Rohloff naaf.
De komende periode zal ik dit verder testen en de resultaten aan jullie doorgeven.

Dit zullen dan de laatste testen zijn met deze type naaf.
Lisette's frame met excentrische trapas heeft wat ons betreft " gewonnen". Santos heeft ook de Travelmaster 26" alu uitgebracht met een excentrische trapas. Dat zal de volgende test worden. Het zal dan vooral een test voor het alu frame zijn. Dat dit systeem werkt hebben we met het stalen frame al goed getest.

Er wordt ons vaak gevraagd hoe wij de testen uitvoeren.
Natuurlijk is dit systeem al uitvoerig getest in Duitsland. Waar het ons vooral om gaat hoe nieuwe systemen reageren op langdurige belasting in zware omstandigheden in gebieden waar geen technische ondersteuning mogelijk is. Daar komt bij dat een fiets met bagage op slechte wegen heel anders kan reageren dan een fiets zonder bagage.
Als uitgangsregel hebben we dat onderdelen een fietswereldreis moeten overleven. Een fietsvakantie overleven de meeste onderdelen wel maar een wereldreis op de fiets is van een iets andere orde.

Afbeelding

Afbeelding

oh ja, nieuw onderdeeltje (zie boven) is te zien op het aankomende wereldfietsweekend van 18-20 augustus. Kijk maar uit naar 2 zilveren fietsen bij een groene tent.
groet,
marco

Hoi Marco,

die nieuwe plaat is toch gewoon de bekende OEM2 plaat van Rohloff, zoals die bijvoorbeeld al jaren op de Easy Rohler van idworx wordt gemonteerd?

Hoi Eric,
Bedoel je het zwarte plaatje van Rohloff zelf? Ja, dat klopt, daar is niets aan veranderd.
Ik bedoel een opzetblokje waarmee een regulier frame geschikt gemaakt kan worden om met dit plaatje van Rohloff te werken. Dit blokje wordt op/aan het frame gemonteerd.
Het gaat dus om frames die in principe niet speciaal voor Rohloff zijn ontwikkeld maar waar je wel een Rohloff naaf in wilt hebben.

Groetjes,
Marco

Aaaah, nu snap ik het :lol:

Intressant te lezen over verschillende ervaringen met de Rohloff naaf!
Ben aan't overwegen of ik een fiets met zo'n naaf zal kopen (ik neem de fiets vaak in het vliegtuig en dus een gesloten mech zou heel handig zijn).

Een vraag aan Marco - je zegt dat je met de naaf gereisd heb en ook gemountainbiked. Was dat allemaal met de Santos?

Kan je MTB'en met een Travelmaster?

Hoi Marco,

Ikzelf heb de oude Rohloff ophanging op mijn fiets:
Afbeelding
en zou graag de andere versie willen hebben. Die ziet er een stuk eenvoudiger uit en je houdt meer plek over tussen je frame en de grond. Uitbouwen lijkt me ook makkelijker. En kan ik eindelijk een standaard monteren.

Is de OEM2 plaat los te koop? En waar is het 'opzetblokje waarmee een regulier frame geschikt gemaakt kan worden om met dit plaatje van Rohloff te werken' te koop?

Alvast bedankt :D

Fiets de wereld (met Rohloff),
Whisky

Voor een OEM2 plaat moet je frame geschikt zijn. Als je in de meegeleverde manual kijkt van Rohloff staat dat er volgens mij in.

Santos/Innobike heeft blijkbaar inmiddels een aanpassingsplaatje (ik weet niet of ze die los verkopen), maar dat is geen aanpassing voor de OEM2 plaat. Immers die monteert Innobike al een tijd.
Het nieuwe plaatje is volgens mij om te voorkomen dat je het achterwiel eruit trapt als je met bijvoorbeeld een Burley karretje rijdt en extreem veel kracht zet...
Maar je kunt natuurlijk ook zelf een plaatje maken van staal of zo. En dan 'n beetje zagen, boren, vijlen en polijsten. :lol:

Hoi Wereldfietsers,

Froggy,
Ongeveer 4 jaar geleden was ik toe aan een nieuwe fiets. Mijn vorige fiets had jaren lang prima dienst gedaan maar na ald ie jaren fietsen had ik mij een beeld gevormd hoe voor mij een "ideale" fiets eruit zou moeten zien. Eigenlijk zou mijn fiets alles moeten kunnen. Bloedsnel op lange rechte wegen in Patagonië, comfortable om uren op door te kunnen brengen, enorm snel op kleine bochtige bospaadjes en een beest zijn in onverharde technische parcours.
Ok....zo'n fiets bestaat niet :lol: maar goed, dat had je denk ik ook wel begrepen.
Wat voor mij het allerbelangrijkste is is het feit dat de fiets op zich voor mij geen enkele belemmering vormt om de tocht te maken die ik wil gaan maken. Oftewel: de fiets moet zich thuis voelen op veel verschillende ondergronden.
Voor mij is op dit moment het frame van Santos de beste keus.
Ik heb er het gevoel "alles" mee te kunnen. En ja, moutainbiken doe ik er ook mee (niet alleen recreatief).
Wel een kanttekening: het frame is zonder meer geschikt om mee te moutainbiken maar er zijn natuurlijk moutainbikeframes die hiervoor nog veel meer geschikt zijn.

Whiskey,
Maar nu terug naar Rohloff: het OEM2 plaatje is los verkrijgbaar bij Rohloff maar zoals Eric al zij moet je fietsframe daar wel geschikt voor zijn.
In het plaatje zit een uitsparing die in een "palletje" moet passen wat weer op je frame zit. Gewone frames hebben dit niet.
Santos heeft hiervoor een blokje gemaakt waardoor dit OEM2 plaatje wel geschikt is voor de standaard frames van Santos (travlemaster alu)
De beschrijving zoals Eric die geeft klopt precies.
Deze blokjes zijn los verkrijgbaar (binnenkort....) maar het moet natuurlijk wel weer passen op je frame. Bij een santos-frame is dat geen probleem. Bij een niet-santos-frame zou je het even moeten passen.
Maar zoals Eric ook schreef: een beetje handige jongen/meisje kan zelf ook een heel eind komen.

Er bestaan overigens verschillende systemen om dit op te lossen. Op het stalen frame van Santos wordt het plaatje gebruikt zoals je dat op de middelste foto kunt zien. Hiervoor moet er een sleuf zitten in je achterpadden waar het stukje metaal van Rohloff weer in past.
Mocht je dat allemaal niet hebben dan is foto1 altijd nog een goede oplossing.

Afbeelding

Groet,
Marco

Whiskey,
Lees het nu pas.....met de naaf die jij hebt (met het lange stuk staal) is het wel mogelijk om een standaard op je achtervork te monteren. De Esge standaard past precies. De boutjes komen dan tussen je achtervork en het lange-stuk-rohloff-staal te zitten. Je kan je wiel er nog gewoon uithalen. Ik dacht ook dat het niet zou passen maar dat is geen enkel probleem.
Groet,
Marco

Prijs:
Ja, wat valt daar over te zeggen. Die is hoog.
Als je dat afzet tegen Shimano dan geef je ongeveer evenveel geld uit als iemand die een XT-groep voor 2 jaar gebruikt en die ongeveer 8000 km per jaar fietst.
Maar daarbij heb je w?l een onderdeel waar je niet meer naar hoeft te kijken.



Je bent een goeie vertegenwoordiger Marco maar een complete lx groep van shimano kost 384 euro en daar heb ik 35.000 kilometer mee greden en het is nog lang niet af, en dan bedoel ik inclusief swifters remmen braketas trappers enz.
En als jij iemand weet die na 16.000 kilometer een nieuwe xt groep op zijn fiets zet zou ik dit graag willen weten.
En alleen een rolofh naaf kost 825 euro en dan heb je alleen de naaf.
En ga nu nog maar eens rekennen.

In de komende Wereldfietser (januari) komt een stuk over Rohloff-naven. Wil je een voorproefje? Kijk even op de site van de winkel. Daar heb ik een stuk met onze ervaringen met de Rohloff-naaf geschreven. Naar dit stuk wordt inmiddels vaak verwezen door tijdschriften en andere websites. :lol:

Een Rohloff naaf is zeker niet probleemloos. Ik heb de naaf, inmiddels nummer 2 binnen 1 jaar, nu ruim 3/4 jaar en deze moet nu nog naar Rohloff Duitsland om olie lekkage op de as te verhelpen. Overigens begint de naaf pas nu, na ca 6000 km, lekker te lopen; zelfs zonder olie want die is er al lang uit. Het concept en de techniek van de naaf zijn ongeevenaard, vandaar dat ik er mee fiets; alleen de ketting knarst soms iets. De beste keus voor de ketting is de SLT99 van Rohloff zelf.

De Vakantiefietser schreef:In de komende Wereldfietser (januari) komt een stuk over Rohloff-naven. Wil je een voorproefje? Kijk even op de site van de winkel. Daar heb ik een stuk met onze ervaringen met de Rohloff-naaf geschreven. Naar dit stuk wordt inmiddels vaak verwezen door tijdschriften en andere websites. :lol:
Hallo vakantiefietser en fietsenhandelaar ik heb even gekeken op je website naar de prijsverhouding Rohloff en simano xt en vraag me af waarom je de vergelijking met de xt groep doe, ik rijd namelijk met de lx groep en heb hier 35.000 mee gereden en weet precies wat dat kost.
Dit staat er op jou site en onder de xt staat wat het mij kost met de lx.

Meerprijs naaf € 800,-
3 x nieuwe ketting € 87,-
6 x Olie verversen € 120,-
1 x Kransje achter € 50,-
1 x Voorblad € 60,-
1 x Nieuwe kabels € 20,-
TOTAAL € 1.137,-


XT Derailleursysteem:

Om de 5.000 km nieuwe ketting € 348,-
Om de 10.000 km nieuwe cassette € 420,-
2 keer nieuwe voorbladen € 200,-
3 x Nieuwe kabels € 60,- ...........
Nieuwe derailleurs + schakelaars € 350,-
TOTAAL € 1.378,-

LX Derailleursysteem.
12 nieuwe kettingen á 15.25=183 euro
6 casettes á 35= 210 euro
2 voorbladen á 33+22=55 euro
kabels 40 euro
1 achterderieur á 46 euro
Totaal 534 euro

We hebben een verschil van heel wat euro's maar ik weet omdat ik al een tijdje meeloop dat des te duurder iets is hoe meer er aan verdient word.
:oops:

Volgens mij hangt de prijs mede af van verkoopaantallen en uiteraard van de toegepaste precisietechnieken en materiaalkwaliteiten. En bij hoge prijzen zal dan ook de marge hoger zijn omdat de aantallen minder zijn. Je zal zelf een keuze moeten maken of die hoge prijs in combinatie met een langere levenduur voor jou waarde heeft.

Je moet vooral geen Rohloff rijden omdat dat zo lekker goedkoop is of omdat je er gewicht mee bespaart.
Je rijdt Rohloff omdat het relaxed is om een zwengel aan de greep te geven en altijd een bruikbare versnelling te vinden. Als de fiets omvalt verbuigt er niks, als ie onder de bagger zit doet ie het ook.

ALs je van de prijs in de stress schiet kun je beter een derailleur uitzoeken, kun je je de prijs vergeten dan kan je er heel gelukkig mee zijn!

Zo is het maar net.