Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks zadel duurder - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

brooks zadel duurder

We zullen zien: de mijne brak na 10.000, vorige week :wink: .
Dennis1987 schreef: Ik vind het erg jammer dat hun Cambium zadels geen oogjes hebben voor een zadeltas anders kocht ik me een C19
Over de C19 kan ik weinig zeggen natuurlijk, maar de C17s ziet er zo uit...
AfbeeldingIMG_2563

En ook gelijk een verklaring waarom de zadel niet zo lekker zit bij mij....het is de dames uitvoering(ook voor gekozen). Dit vind ik lekkerder zitten in een leer uitvoering (en zakt minder door), maar blijkbaar passen mijn zitbotjes minder goed op breed rubber :shock:
Alien schreef:
Ypuh schreef:[…] (apples and pears).
Appelen met peren vergelijken: "apples and oranges," zeggen de Britten dan.

Your attempt at appearing worldly has gone pear-shaped.
Haha, hij was met opzet hoor. Schijnbaar heb je onze Louitje van Gaal even gemist ;).

https://www.youtube.com/watch?v=T6eTR8oVOPg
Vandaag een stuk gefietst ik kreeg plotseling een stekende pijn in mijn reet: wat bleek, de pop nagels van mijn brooks B17 komen omhoog en die zijn zo scherp dat ik veel pijn had. Heb deze met een rubber hamer weer terug geslagen maar mooi is het niet. Heb ook mijn zadel iets naar achteren gezet.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Zo ja, wat was jullie oplossing.

Mario
Na jarenlang slecht te zitten op een fiets, ben ik nu op zoek naar een passend brooks zadel. Ik ben vooral aan het twijfelen tussen een cambium c17 of c15 aangezien ik geen lederen zadel wil. Deze zou geplaatst worden op een off road touring fiets, en ik zal dus niet helemaal rechtop zitten. De afstand tussen mijn zitbeentjes bedraagt 110mm. Beter een breder of een smaller zadel?

Ook: kan je die zadels ergens testen?
Hyloba schreef:Na jarenlang slecht te zitten op een fiets, ben ik nu op zoek naar een passend brooks zadel. Ik ben vooral aan het twijfelen tussen een cambium c17 of c15 aangezien ik geen lederen zadel wil. Deze zou geplaatst worden op een off road touring fiets, en ik zal dus niet helemaal rechtop zitten. De afstand tussen mijn zitbeentjes bedraagt 110mm. Beter een breder of een smaller zadel?

Ook: kan je die zadels ergens testen?
De term "off road touring fiets" en "niet helemaal rechtop zitten" zijn redelijk vage omschrijvingen. Het laat namelijk redelijk wat ter interpretatie over. Bovendien kan er qua stuur ook nog van alles bijpassen.

Anyway, met een afstand tussen de zitbeentjes van 110 mm zou ik ervoor kiezen indien je een Brooks zadel wenst te gaan voor c13 in geval van drop bar en indien je ook daadwerkelijk in de beugels hangt. De c15 indien je een redelijk doorsnee mountain bike houding kent. Of drop bars hebt maar eigenlijk vrijwel niet in de beugels hangt. De c17 zou ik buiten beschouwing laten bij deze zitbeen breedte en niet rechtop zittende. In een wat meer sportieve houding zit dat niet prettig en schuur je op een langere rit herhaaldelijks langs de rand van het zadel.

Bij de c15 variant heb je overigens de mogelijkheid te kiezen voor de carved variant, met uitsparing voor druk op het perineum. Dit kan prettig zijn indien je hinder ervaart van de druk aldaar. Van de c13 bestaat er momenteel nog geen carved variant, het is nog niet duidelijk (of en) wanneer deze op de markt zal komen.


Bij de meeste fietsenmakers zul je een zadel wel kortstondig kunnen testen. Uiteindelijk blijft het toch altijd een beetje een gok naar mijn mening. Een kort ritje met een zadel kan namelijk prima aanvoelen. Maar na 100 km kun je toch bemerken dat he uiteindelijk niet zo comfortabel is als verwacht. Verschil in ondergrond kan ook veel uitmaken. Uiteindelijk blijven het gebruiks producten, dus na 10.000 - 20.000 km kun je een zadel best vervangen voor een nieuwe. Indien je niet helemaal tevreden was met de huidige, ga dan voor een ander model/merk. Was de huidige perfect, hoop er dan op dat deze nog altijd in productie is :lol:.
Uit een test blijkt dat mijn zit botjes 12,5 cm liggen. Denk aan de koop van een brooks c19 of een GB mente.

Mente zit hard heeft lange in rijtijd nodig en het rubber van de c19 gaat niet naar je zit botjes staan.

Zit meer recht op.

Mario
Heb net bij bike4travel een GB mente zadel gekocht. ik fietste weer naar huis ongeveer 25 km met een broek met zeem. Ik moet zeggen het fiets lekker.

Mario
Voor mij geen lederen Brooks zadel meer. Gisteren is het frame van mijn B17 gebroken. En dit bij minder dan 10000 km. Is trouwens al het tweede zadel. Bij de vorige precies hetzelfde na ongeveer dezelfde tijd. Voor mij geen Brooks kwaliteit meet. Wel jammer want het zadel zat verder prima.
Ik heb laatst ruim 700 km gefietst met mijn nieuwe leren GB Mente zadel. zonder zeem. Zat heerlijk en fietsen ging pijn en probleemloos. Maak voor mij die 1cm verschil in de breedte toch veel uit.

Mario