door
SvMp » ma 21 dec, 2015 20:33
Zaterdag ben ik bij Bike4travel geweest om mij te oriënteren. Mooie winkel, behulpzaam en deskundig.
Ik heb de nodige proefritten gemaakt: Avaghon en Santos Travelmaster, beide zowel met 26" als 28" velgen. Met de proefritten kwam ik er achter dat 28 inch mij meer aanspreekt dan 26 inch. Ook bevoel de Santos Travelmaster 2.8 bij beter dan de Avaghon. Wellicht komt dit doordat de Travelmaster 2.8 er het minst sportief uit ziet.
Bike4travel heeft een mooie Travelmaster 2.8 in de aanbieding die ik heb geprobeerd. De fiets werd op maat afgesteld, na een meting. Uitstekende fiets, prima geschikt voor mijn reizen.
Er is nog een probleem wat mij er van weerhoudt om tot aanschaf over te gaan: Ik heb niet het gevoel dat de fiets aangenamer is dan wat ik nu heb. In tegendeel. Het voelt onnatuurlijk aan. Op mijn huidige fiets, fiets ik vrij rechtop. Volgens de mensen van bike4travel staat mijn stuur erg hoog. We hebben dit uitgebreid besproken. Bij de eerste proefritten stond het stuur zo laag dat ik voor mijn gevoel onvoldoende controle had. Daarnaast kreeg ik na korte tijd al een irriterend gevoel in mijn schouders. Bij de laatste rit was het al stukken beter, maar een goed gevoel ontbreekt. Er is een meting gedaan, en ik twijfel niet aan de deskundigheid van Marco. Maar een relatief groot bedrag uitgeven aan een fiets die niet beter aanvoelt dan mijn huidige krakkemikkige fiets lijkt mij onverstandig. De vraag is nu: Wat is wijsheid? Een miskoop wil ik koste wat het kost voorkomen.
Gisteren heb ik op mijn huidige fiets (een simpele toerfiets) een rit door de Ardennen gemaakt. Merkbaar minder hoogwaardig dan de Santos die ik heb geprobeerd, maar wel 'natuurlijk'. De vraag is dan ook of het een kwestie is van gewenning. Ik ben niet een hele sportieve fietser merk ik wel. Ik maak lange afstanden maar ook lange dagen. Ik denk dat ik daarin afwijk van de gemiddelde vakantiefietser. Ik vind om mij heen kijken net zo belangrijk als fietsen. Niet voor niets fiets ik uitsluitend in het buitenland.
Is het misschien een idee om een Santos 2.8 te huren en er een heel weekend mee op uit te trekken, om te kijken of er gewenning optreedt?