Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij aankoop vakantiefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij aankoop vakantiefiets

Carl schreef:Twee dagen ervoor uittrekken om langs fietsenzaken te gaan voor een fiets waar ik zeker 30 jaar mee denk te gaan doen, vond ik zeker de moeite waard.
De beste fietsen gaan zeker geen 30 jaar mee
.
.
.
.
.
die fietsen zo lekker dat hun eigenaren ze voor die tijd al tot op de draad hebben versleten. (Ergens tussen de 40.000 en 80.000 km is het echt wel op)
Carl - dank voor de correctie. haal die 2 altijd door elkaar.
30 jaar lijkt me ook wat veel, maar 40000-80000 weer wat weinig... Bij 8000 per jaar zou de dure fiets 5-10 jaar max meegaan? Ik hoop dat mijn investering toch minder afschrijving nodig heeft.
Is het voor vandaag dat we Leon moeten feliciteren...?
Alvast bedankt, Leon, voor de 9.999 berichten en de zoveel geinvesteerde tijd.

Piet
Haha, ik zat dat tellertje ook al in de gaten te houden :lol: .
Polling schreef:30 jaar lijkt me ook wat veel, maar 40000-80000 weer wat weinig... Bij 8000 per jaar zou de dure fiets 5-10 jaar max meegaan? Ik hoop dat mijn investering toch minder afschrijving nodig heeft.
Als er veel saaie woonwerkkilometers in het spel zijn zou het wel kunnen, maar dat is off-topic hier hè? :wink:
Vakantiekilometers tellen zwaarder om maar te zwijgen van wereldreizen.
Zaterdag ben ik bij Bike4travel geweest om mij te oriënteren. Mooie winkel, behulpzaam en deskundig.

Ik heb de nodige proefritten gemaakt: Avaghon en Santos Travelmaster, beide zowel met 26" als 28" velgen. Met de proefritten kwam ik er achter dat 28 inch mij meer aanspreekt dan 26 inch. Ook bevoel de Santos Travelmaster 2.8 bij beter dan de Avaghon. Wellicht komt dit doordat de Travelmaster 2.8 er het minst sportief uit ziet.

Bike4travel heeft een mooie Travelmaster 2.8 in de aanbieding die ik heb geprobeerd. De fiets werd op maat afgesteld, na een meting. Uitstekende fiets, prima geschikt voor mijn reizen.

Er is nog een probleem wat mij er van weerhoudt om tot aanschaf over te gaan: Ik heb niet het gevoel dat de fiets aangenamer is dan wat ik nu heb. In tegendeel. Het voelt onnatuurlijk aan. Op mijn huidige fiets, fiets ik vrij rechtop. Volgens de mensen van bike4travel staat mijn stuur erg hoog. We hebben dit uitgebreid besproken. Bij de eerste proefritten stond het stuur zo laag dat ik voor mijn gevoel onvoldoende controle had. Daarnaast kreeg ik na korte tijd al een irriterend gevoel in mijn schouders. Bij de laatste rit was het al stukken beter, maar een goed gevoel ontbreekt. Er is een meting gedaan, en ik twijfel niet aan de deskundigheid van Marco. Maar een relatief groot bedrag uitgeven aan een fiets die niet beter aanvoelt dan mijn huidige krakkemikkige fiets lijkt mij onverstandig. De vraag is nu: Wat is wijsheid? Een miskoop wil ik koste wat het kost voorkomen.

Gisteren heb ik op mijn huidige fiets (een simpele toerfiets) een rit door de Ardennen gemaakt. Merkbaar minder hoogwaardig dan de Santos die ik heb geprobeerd, maar wel 'natuurlijk'. De vraag is dan ook of het een kwestie is van gewenning. Ik ben niet een hele sportieve fietser merk ik wel. Ik maak lange afstanden maar ook lange dagen. Ik denk dat ik daarin afwijk van de gemiddelde vakantiefietser. Ik vind om mij heen kijken net zo belangrijk als fietsen. Niet voor niets fiets ik uitsluitend in het buitenland.

Is het misschien een idee om een Santos 2.8 te huren en er een heel weekend mee op uit te trekken, om te kijken of er gewenning optreedt?
SvMp schreef: Er is een meting gedaan, en ik twijfel niet aan de deskundigheid van Marco. Maar een relatief groot bedrag uitgeven aan een fiets die niet beter aanvoelt dan mijn huidige krakkemikkige fiets lijkt mij onverstandig. De vraag is nu: Wat is wijsheid? Een miskoop wil ik koste wat het kost voorkomen.
Het probleem met het instellen van een fiets aan de hand van zo'n metingen is dat de instelling dan uitgaat van wat voor de meeste mensen goed is. Maar niet iedereen is hetzelfde en wat voor de ene persoon een perfect afgestelde fiets is, is voor iemand anders (met net dezelfde lichaamsafmetingen, gewicht, ...) niet noodzakelijk ook goed.

Is het niet mogelijk om je huidige fiets wat sportiever in te stellen en te zien of je daar na een paar dagen aan gewend geraakt?
Of je eigen idee om een weekendje een fiets te huren lijkt me ook prima.

Renaat
Jammer dat de fietsen van de winkel niet meeteen natuurlijk aanvoelden.
Wij weten hier echter niet wat er dan aan de hand is:
* is het zo dat jij nu eenmaal zo in elkaar zit dat je graag een stuk rechterop zit dan anderen, of
* is het zo dat jij altijd erg rechtop gezeten hebt en daar aan gewend bent, maar misschien beter wat minder rechtop zou gaan zitten?
Welke van beiden in welke mate het geval is zul je uiteindelijk zelf moeten inschatten.

Had je je oude fiets bij je? Of had je op zijn minst een goede foto ervan bij je? (Willen wij hier ook wel zien, liefst met jou erop)

Een mogelijke oplossing in om een fiets te kopen waarvan het stuur zowel zo hoog kan als je het nu hebt, als lager.

Uitproberen op je huidige fiets is een goed idee.
@Revanho: Het is inderdaad een model dat uit gaat van wat het meest gebruikelijk is.

Ik heb het stuur van mijn eigen fiets inderdaad afgelopen weekend gelijk al lager gezet om te testen hoe het voelt. Hij staat nu nog wat lager dan voorheen, wat prima is, maar nog altijd erg hoog in vergelijking met vakantiefietsen. Ik lette nooit zo op het stuur, maar als ik er op let bij het bekijken van foto's dan is de hoogte van mijn stuur niet bepaald doorsnee.

@Leon: Geen idee, maar het is vaak een combinatie van factoren. Zoals ik in reactie op Revanho al schreef heb ik mijn stuur wel lager gedaan om te kijken hoe dat gaat, maar dan heb ik op mijn huidige fiets hetzelfde probleem.

Ja, ik had mijn oude fiets bij mij.
Opmerkingen die ik hoorde over die fiets: Frame is wat te groot en het stuur staat hoog. Wat het frame betreft: Als ik in Oost-Europa ben, hoor ik heel vaak van mensen dat mijn fiets zo groot is. Komt wellicht door het frame en de 28" wielen. Ik denk dat ik inderdaad een vrij groot frame heb, de 26" fietsen voelden tijdens de proefrit erg "klein".

Wat je schrijft over een fiets kopen waarbij het stuur in te stellen is, is een oplossing. Mits het gevoel uitsluitend met het stuur te maken heeft.
Lengte bovenbuis speelt hierin ook een rol.
Het moet toch mogelijk zijn de geometrie van je huidige fiets te kopieren naar een volgende? Als dat prettig fietst, waarom zou je dat dan veranderen?
SvMp schreef:Wat je schrijft over een fiets kopen waarbij het stuur in te stellen is, is een oplossing. Mits het gevoel uitsluitend met het stuur te maken heeft.

Volgens mij kan je bij de eerder genoemde Santos TM Special makkelijk het stuur in hoogte verstellen? (het is iig geen standaard Ahead balhoofd)
Die oude fiets van jou voelt net als een paar schoenen die ingelopen zijn of een stoel waar je lekker in weg kan zakken. Nu wordt je een paar nieuwe schoenen aangemeten, of een nieuwe stoel, logisch dat dat even wennen is, je hele lichaam is zo gewent aan wat het kent dat het gaat protesteren. Als je wilt weten of je huidige fiets goed is afgesteld op jouw lichaam, zul je een meting uit moeten laten voeren die ook rekening houdt met hoe je lichaam beweegt. Dat is wat anders dan een paar maten opnemen en op een pasfiets deze overnemen.
Ga ervan uit dat je dit een paar honderd euro kost en dat je hiervor een middag bezig bent en tevens de nodige kilometers op je eigen fiets op een rollenbank aflegt. Aan het eind van de middag weet je wel wat er aangepast moet worden (of niet) en of een nieuwe fiets zin heeft of niet. Vaak worden de kosten in mindering gebracht op de prijs van de nieuwe fiets, als je die daar ook koopt natuurlijk.
Google even op fietsmeting voor adressen bij jou in de buurt.
Behalve hoogte van het stuur is misschien het stuur zelf het probleem van niet fijn zitten. Nu weet ik niet met wat voor stuur je hebt gefietst recht, back bend etc.. Maar dat zou ook een oorzaak van het tintelen kunnen zijn.

En ik moet toegeven ik zit ook vrij hoog op de fiets. En heb dus een kortere bovenbuis dan de meeste zullen hebben. Misschien iets omj op te letten.

Vind je idee om een travelmaster een weekend te huren geen slecht idee.
De meeste mensen in Nederland zitten natuurlijk vrij rechtop op hun fiets. Onze stadsfiets, of zoals de Oosterburen het noemen een "Hollandrad" werkt zo dat het stuur hoger zit dan het zadel, wat natuurlijk geen sportieve zit is. Een trekking- of hybride fiets zoals waar je nu naar bent gaan kijken heeft een zit die wat meer voorover is. Iets sportiever, maar nog niet zo sportief als bv. een racefiets. Je zwaartepunt verplaatst zich wat meer naar voren, waardoor je relatief wat meer op je polsen leunt. Dat kost wel even gewenning, die misschien niet met een kort proefritje te realiseren is. Daarom is je idee om er minstens een hele dag met eentje op uit te trekken wel een goede. Dat gezegd hebbende zit er ook wel een hoop variatie in de voorkeuren van vakantiefietsers. Bijvoorbeeld in welk stuur te gebruiken.
Ik zou niet willen zeggen dat je met een trekkingfiets minder van de omgeving ziet.
Mocht je er niet aan wennen, dan is dat op zich ook niet erg. Gewoon tevreden zijn en geld op zak houden :wink:
SvMp schreef:Ik lette nooit zo op het stuur, maar als ik er op let bij het bekijken van foto's dan is de hoogte van mijn stuur niet bepaald doorsnee.

Ja, ik had mijn oude fiets bij mij.
Opmerkingen die ik hoorde over die fiets: Frame is wat te groot en het stuur staat hoog. Wat het frame betreft: Als ik in Oost-Europa ben, hoor ik heel vaak van mensen dat mijn fiets zo groot is.
Ja, je bent zelf ook wel groot met 1,88 m. Ik voel me met 1,85 m op vakantie soms soms een reus, mensen in andere landen zijn vaak nogal klein. Dan zal mijn fiets ook gigantisch lijken.

Ik ken best een aantal avaghonbezitters en veel andere wereldfietsers die hun stuur heel hoog hebben staan. Zolang je een fiets hebt met traditioneel balhoofdstel is het gelukkig heel gemakkelijk om het stuur een flink eind te verstellen.

Als ze bij bike4travel zeggen dat je huidige frame aan de grote kant is dan zal dat echt wel kloppen. (wil foto)
Ik heb jaren rondgereden op een Gazelle Tourist Race semi-racefiets met racestuur. Dat stuur had ik even hoog staan als het zadel. Was mij toch te laag: tintelende handen en kramp in de nek en stijf in de rug na een langere fietstocht. Ik rijd nu een paar jaar rond op een Giant Tracker, een heel basic uitgevoerde vakantiefiets met een krakelingstuur. Dat staat net iets hoger dan het zadel en bevalt mij uitstekend. Het is wel zo dat geen enkele houding perfect is, maar door regelmatig de positie van mijn handen te veranderen, kan ik het lang volhouden zonder klachten. Ik ben zelf wel benieuwd hoe een racebocht of een bocht die er van is afgeleid zou bevallen als ik het stuur iets hoger zou zetten dan het zadel: puristen vinden dit waarschijnlijk geen gezicht, maar het lijkt mij geen gek idee.
Voor mij is dat de juiste zit - stuur een cm of 2 a 3 hoger dan het zadel en ik heb een racebocht (nu ja, een afgeleidde - Salsa Cowbell 3)

Alhoewel als ik aan denk aan een 2e goede fiets (26er of 29er) ik er aan een met Jones H bar stuur denk.

Hieronder mijn afstelling - zij het ietwat vertekend weergegeven:
Afbeelding
De ervaringen van mijn partner: zij fietste haar hele leven jaar rechtop op een Hollandse stadsfiets. De overstap naar een sportiever model (26") was niet vanaf de eerste rit een succes: een korter frame en meer voorover gebogen houding dwongen tot een andere fietshouding. Het duurde een paar honderd kilometer en een paar dagen maar nu wil ze haar stadsfiets eigenlijk niet meer gebruiken en fietst ze maandenlang aaneen. Voor tintelingen in de handen en spierpijn in de schouders hebben we wel nog wat geëxperimenteerd met de stand van de handvatten en het zadel. Comfort blijft een persoonlijke toets houden. Maar waarschijnlijk wist je dit allemaal al wel ...