Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke gps is goed voor compostela? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welke gps is goed voor compostela?

Ik kies juist voor een touchscreen vanwege de gemakkelijke bediening tijdens het rijden. Ieder het zijne.
Dat argument van lastiger leesbaar in zonlicht klopt niet, het is zelfs zo dat de touchscreens van de Garmins juist beter af te lezen zijn als de zon direct op het scherm schijnt. De nieuwe etrex touch is eigenlijk de opvolger van de Dakota. Daarvan was het scherm bij minder gunstige lichtomstandigheden tamelijk beroerd. Dat is nu heel wat beter met de nieuwe generatie. Batterijverbruik is ongeveer gelijk aan de Dakota, na 1,5 dag moeten ze aan de lader. De bediening van zo'n touchscreen vind ik persoonlijk veel prettiger dan de tig knopjes en joystick van de 'gewone' Etrex. De Etrex touch heeft er maar één. Wel had de nieuwe Etrex touch soms kuren en reageerde die soms niet. Zal tzt wel met nieuwe firmware worden opgelost. Een ander nadeel is de bediening in de regen, ook dan functioneert de touchscreen niet optimaal.
Zelf uitproberen dus. En bedenken hoe belangrijk je batterijduur vindt.
Ook mijn ervaring: in volle zon met een Oregon 450 werkt prima. Dat gaat m.i. zelfs beter dan zonder zon. De batterijen gaan dan ook veel langer mee, omdat je de achtergrondverlichting kunt uitzetten.

Wat de Garmin houder betreft: als die op de stuurpen gezet kan worden, beweegt hij helemaal niet. Als hij op het stuur zelf zit, kan hij wat draaien/zakken. Het is in elk geval een zeer goedkope oplossing.
Ik gebruik daarnaast een houder van RAMmount (in de velomobiel). Die is erg goed, maar de aanschafprijs is vele malen hoger.
CapoJan schreef:Ook mijn ervaring: in volle zon met een Oregon 450 werkt prima.
Het scherm van de Oregon 450 is beduidend beter dan dat van de Dakota 20. En groter ook, wat ongetwijfeld meehelpt. Ik heb onlangs een Oregon 450 gekocht, omdat ik met mijn ouder wordende ogen teveel moest turen naar de Dakota 20. Die is nu alleen nog in gebruik bij wandeltochten.
Alien schreef:De bijgesloten accu is een Li-ion accu. Oplaadbare batterijen zijn meestal van het NiMH type.
Correct, maakt in de praktijk echter niet veel uit. De 'lading' van de accu is echter ongeveer gelijk aan 3 x AA NIMH. Overigens is de 'accu' bij de Oregon wel NIMH.
emilio schreef: Als 't kan ff jullie mening graag..
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar het touchscreen; puur vanwege bedieningsgemak. Zoals tovenaar al zegt: dat een touchscreen minder afleesbaar is dan een 'gewoon' scherm is verleden tijd. Althans: bij deze gps-toestellen.

Bij de voorgaande generatie touchscreens was dat verschil er beslist wel. Voor mij persoonlijk de reden dat ik nooit zo'n fan was van de dakota. Maarrr.. ook niet van de oregon 450. Die was door het betere scherm weliswaar beter dan de dakota, maar wel van het 'oude type'. Leg maar eens een oregon 600 in de zon naast de 450 en je ziet onmiddellijk wat ik bedoel.

En daarmee ook een extra 'twijfel' zaaiend: ik zou aan de etrex-shortlist ook de oregon 600 toevoegen. Doordat dat model al wat langer in de markt is is het prijsverschil met de etrex touch niet heel erg groot; terwijl het grotere scherm toch wel prettig is. Ook de extra (programmeerbare) bedieningsknop aan de zijkant vind ik een relevante plus.

Hou er wel rekening mee dat een touchscreen meer stroom verbruikt dan een gewoon scherm; en hoe groter het scherm, hoe hoger het verbruik. Een etrex 20x zal circa tweemaal langer meegaan op twee AA's dan een oregon600.
Travelmaster schreef: Volgens mij zijn dit kaarten die op het toestel voorgeïnstalleerd zijn. Geen topokaarten vn Garmin, maar OSM.
Correct: de pre-installed kaarten op de etrex zijn OSM gebaseerd. Voordeel is wel dat ze door Garmin zelf geconverteerd zijn en daarmee iets stabieler dan de Open Fiets Map. Bovendien heeft garmin er een aparte adressendatabase aan toegevoegd en ook dat is een voordeel.

Toch zijn de verschillen klein; je zult ook prima uit de voeten kunnen met een OR600 icm OFM. Voor deze toepassing zou ik beslist geen dure, losse, Garmin topo-pro kopen.
Wim schreef:Dit jaar deed ik wat minder lang met de oplaadbare baterijen, en ik weet nog niet waarom.
Oplaadbare batterijen hebben niet het eeuwige leven en zullen in de loop van de tijd zwakker worden.
Overigens ook de tip: koop een zgn. pre-charged batterij. Liever een 2200 Mah precharged dan een 2950 Mah 'gewone'. Die laatste zullen door zelfontlading na ca. een week al de helft van het vermogen verliezen. Terwijl een pre-charged zelfs maanden later nog op 90% zit.
De 'zwarte eneloop' is een uitstekende batterij, maar vrij kostbaar (ca 4 euro per stuk) - uitstekend alternatief, en echt een aanrader, is de 'Ladda' van Ikea - bijna even goed en slechts 1 euro per stuk. Daar kun je nog eens eens setje extra van meenemen...
Tijdens een WF weekend eens rondgekeken naar welke GPS'en er gebruikt werden. Na gepuzzel is mijn keus op de Oregon 600 gevallen. Wel wat duurder, ik vind het een geweldig apparaat. Er zitten voor fietsgebruik overbodige toeters en bellen op; voor mij gaf de doorslag: het veegscherm en de formidabele afleesbaarheid in de volle zon. Een flinke valpartij heeft-ie ook overleefd.
Nadeel is die batterijenhonger. Ik heb twee setjes batterijen (Ansmann en Eneloop pro) bij me, fiets de hele dag met dat apparaat aan (vind ik gewoon leuk), en dan moet er geladen worden. De ene dag vreet-ie overigens meer stroom dan de andere, om dat enigszins te beperken staat de schermverlichting op minimaal.
De batterijenlader geef ik bij de receptie of elders af. Dat gaf geen problemen.
Hij heeft me 3000 km. feilloos de weg gewezen. Track of een bakker, het maakt niet veel uit. Maar dat kunnen de anderen ook.....

Onderweg fietste ik een paar dagen met de eigenaar van een Teasi II. Hij was niet enthousiast, omdat die GPS steeds uitviel. Resetten lukte hem niet: geen losse batterijen in-uithalen, geen micro SD-kaartje in-uit, geen aan-uit knopje. Hij kon er geen kant mee op. Uiteindelijk bleek de resettijd het 30 seconden indrukken van de knopjes te zijn. Hoe láng dat duurt, bleek bij tellen gelijktijdig met de secondewijzer...daarna functioneerde die GPS.

Die Oregon is duur, klopt; vreet (soms) batterijen, klopt; bij regen raakt -ie ontregeld, klopt (maar dan moet je het scherm vergrendelen); er zitten overbodige toepassingen op, klopt; het grote voordeel voor mij is (na dat ding nu voor grofweg 60% te hebben leren kennen) de prima afleesbaarheid en de niet-storinggevoeligheid, het gebruiksgemak, de robuustheid.
Het Benelux kaartje heb ik van Garmin, de Santiago-kaart van de EF.

Ik zou je wel adviseren de GPS bij een officiële Garminshop te kopen. Garantie, hulp heb ik in Heerhugo bij Vittorio als uitstekend ervaren.

Ger64
Ik heb jaren half europa rond gefietst met de gpsmap 62. Wat mij betreft nog steeds het beste toestel. Ja scherm wat kleiner. Maar knoppen, dus geen vette vingers die het zicht beperken en 20uur op een set batterijen.
Inmiddels ingewisseld voor een garmin edge 1000 vanwege het grotere scherm.
Spijt van gpsmap 62(64) is vele malen beter!
Zowel mijn Ansmann als mijn (zwarte) Panasonic Eneloop waren pre charged en van het dure langzaam zelf ontladende soort. Geen van beide erg veel gebruikt. De Ansmann was ouder dan de Panasonic, en toch ging de Panasonic, lijkt het, minder lang door. Kortom, het antwoord is niet eenvoudig.
emilio schreef:Iedereen al super bedankt...
Ondertussen ook elders info gevonden en naar prijs, kwaliteit en mogelijkheden denk ik aan ėėn van volgende drie dan toch maar nieuw aan te kopen..
Garmin eTrex 20x West-Europa - 189,00
Garmin eTrex 30x West-Europa - 239,00
Garmin eTrex Touch 25 - 255,00
Als 't kan ff jullie mening graag..
Groetjes en bedankt alvast...
Emilio
Op aangeven van mrGPS en na rondkijken op diverse webwinkels naar o.a. de technische gegevens voegen we de Oregon 600 toe aan ons lijstje..
Het prijsverschil is inderdaad niet echt zo groot..

Garmin Oregon 600 - 309,00
maar daarmee weten we 't natuurlijk helemaal niet meer...
:D Emilio
Oregon 600 is op amazon.de te verkrijgen voor eur 279. Kan altijd teruggestuurd worden binnen 30 dagen als hij niet bevalt

http://www.amazon.de/gp/product/B00AXUX ... 1_2&sr=8-2
Grum schreef:Oregon 600 is op amazon.de te verkrijgen voor eur 279. Kan altijd teruggestuurd worden binnen 30 dagen als hij niet bevalt

http://www.amazon.de/gp/product/B00AXUX ... 1_2&sr=8-2
Dikke merci voor de toffe tip...
Ik koop een gps liever bij Waypoint. Niet te evenaren service en ondersteuning. Heb ik wel wat extra geld voor over.
In mijn ervaring is de service van een Coolblue (bijv.) tegenwoordig ook prima. Je kunt je toestel altijd terugsturen en je geld terugkrijgen of omruilen voor een ander, daar doen ze niet moeilijk over. Ook hun social media ondersteuning is uitstekend, terwijl ze ook fysieke winkels hebben.

Toegegeven, voor gebruikersvragen over de werking van het toestel, moet je waarschijnlijk niet bij ze zijn. Dan is een Waypoint overduidelijk de betere keuze.

Maar: het ging hier natuurlijk over de meest geschikte GPS :wink: .
Ik denk er aan om vandaag nog de Oregon 600 te bestellen.. Goed idee of niet?...
Ik weet niet. Hoe zit je morgen?
Toch nog laatste poging je te overtuigen van voordeel van kopen in goede winkel.
Stel je hebt het apparaat een poosje en om onduidelijke redenen loopt ie vast. Je kan er niks meer mee. En je wil morgen op pad. Mogelijk heb je nog garantie. Als je het apparaat online hebt gekocht kan je het opsturen. Heb je het bij Waypoint gekocht dan ga je naar de winkel waar ze het probleem ter plekke voor je oplossen. De volgende dag kan je met je gps op pad. Voor mij een makkelijke keuze.
LHTJoost schreef:Heb je het bij Waypoint gekocht dan ga je naar de winkel waar ze het probleem ter plekke voor je oplossen. De volgende dag kan je met je gps op pad. Voor mij een makkelijke keuze.
Behalve op zondag en maandag. Of na halfzes. Of als je niet toevallig een winkel om de hoek hebt.
Voor mij is WP niet om de hoek.
En verder gewoon fijn online kopen als je de voordelen niet wil zien. Succes.
Waypoint is voor mij geen optie.. Dat is bijna een complete daguitstap ... Het zal dus coolblue o.d. worden.. Die winkel ligt voor mij zelfs op fietsafstand... En als ik naar de prijs kijk is dit ook nog echt goedkoper...