Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuw, en een vraag over schakelen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

nieuw, en een vraag over schakelen

headlight schreef:
Wim schreef:Een proefrit van tien minuten is genoeg om je te overtuigen, als je het al zolang durft. Bij de vering ging het me niet om de al of niet stugge veerwerking, maar om de zijdelingse stijfheid.
oh oke, dat is een goed punt. maar ik denk dat het wel goed komt.
Wacht niet tot de laatste week waarin je de waarschijnlijke verwachting omzet in een feit. De gevolgen als het niet lukt zijn namelijk niet prettig. (been there, done that, net als Wim)
duct tape schreef:Middelste voorblad = hele bereik op de cassette
De LR-afstand tussen de voorbladen is ongeveer anderhalf keer de LR-afstand tussen de kransjes. Teken even op een kladblok uit wat dan de relatieve hoek is van de ketting in de verschillende overbrengingen en je ziet dat je de buitenste kransjes beter niet kunt gebruiken als je op het middelste blad rijdt.


------x---x---x-----



x--x--x--x--x--x--x

Gelukkig is er altijd overlap van de versnellingen.
Ik gebruik vanaf het middenblad van een triple evenmin de twee buitenste tandwielen achter. Maar het heeft ook te maken met het moment in een beklimming dat je ineens een grotere sprong moet maken. Dat is het beste moment om van het middelste naar het kleinste voorblad te gaan.
Ave Gone schreef: Teken even op een kladblok uit wat dan de relatieve hoek is van de ketting in de verschillende overbrengingen en je ziet dat je de buitenste kransjes beter niet kunt gebruiken als je op het middelste blad rijdt.


------x---x---x-----



x--x--x--x--x--x--x
Ik vind dit adviezen die van een hoog studeerkamergehalte getuigen. Er zijn inmiddels schakelsystemen met maar één voorblad en 11 kransjes achter (SRAM X0). Racefietsen en MTB's met slechts twee voorbladen zijn heel gewoon. Dat zou niet zo geaccepteerd zijn als een schuine kettinglijn heel nadelig was.

Uit metingen blijkt dat een schuine kettinglijn een nauwelijks meetbaar efficiency-verlies geeft, in de orde van 0.5%. Er is een veel groter verschil in efficiency als je de ketting achter over een kleiner kransje laat lopen. Fietsen op 52-21 is daarom duidelijk efficiënter dan op 42-17 (beide hebben een verhouding van ongeveer 2.5).

Ik ben het eens met duct tape dat je praktische kwesties zwaar moet laten wegen. Schakelen vóór kost veel meer tijd en geeft meer kans op kettingproblemen bij druk op de pedalen. Fiets dus zo lang mogelijk door op het grootste blad, maar als je verwacht dat er steilere stukken aankomen, waarbij je achter niet meer genoeg terug kunt schakelen, schakel dan op een rustig punt naar een kleiner voorblad. In ieder geval kun je op het middenblad alle kransjes achter gebruiken.
math schreef:Ik vind dit adviezen die van een hoog studeerkamergehalte getuigen.
Ik vraag me af waarom jij dit soort terminologie nodig hebt om je argumenten kracht bij te zetten. Het lijkt alsof je denkt dat ik nog niet zo vaak heb gefiets. Prima joh!
En ik vermoed dat de topic starter totaal geen boodschap heeft aan wat hierover al dan niet bewezen is. Die wil gewoon weten wat wel en niet werkt.

En er is maar één manier om daar achter te komen. Gewoon gaan fietsen. Je merkt het vanzelf wel. Echt, niet alles hoeft wetenschappelijk doorgezaagd te worden voordat je kunt gaan fietsen.
ik merk dat het onderwerp schakelen gevoelig ligt;

ik heb behoorlijk last van discalculie dus de formules en rekenhulpen zal ik wel lezen, maar vermoedelijk niet begrijpen :|

ik denk dat we voor de gezelligheid het onderwerp schakelen maar even laten voor wat het is;

mocht iemand nog tips of uitleg willen geven met betrekking tot schakelen, stuur mij dan even een prive bericht.


bedankt
PB-tje met het beste advies dat ik kan verzinnen is zojuist naar u verzonden :).
Travelmaster schreef:PB-tje met het beste advies dat ik kan verzinnen is zojuist naar u verzonden :).

Bedankt, het gezien
ik had nog een vraagje over het instellen van mijn fietscomputer, ik zet hem hier maar bij, vraagje leek me geen heel nieuw topic waard.

ik heb nu een sigma bc 16.12 (poging 2, 1e kwam met een barst) maar ik heb eerlijk geen flauw idee hoe ik de wielmaat instel;

of in elk geval de maat.

ik heb 26 inch banden (geloof ik), op de velg staat 660x(vanavond even kijken).
sigma hanteerd iets waarvan ik gok dat het mm is.

26 inch moet 660mm zijn, moet ik dit dan instellen als maat? sigma geeft 2100 als de standaart waarde, maar dat zou 82inch zijn, dat kan toch nooit kloppen?


ik hoop dat ik nu niet al te wazig ben :roll:
Zet met een vette markeerstift een streep op de voorband. Fiets twee meter op de keukenvloer, zo dat het streepje de vloer twee keer raakt. Meet de afstand tussen de streepjes.
Wat je moet invoeren is de wielomtrek in millimeters.
Je kunt op het web wel tabelletjes vinden met de omtrek die bij jouw band past, maar je kunt het natuurlijk ook zelf meten.

Oh, ik zie dat ze verwijzen naar hun eigen "Wheel size chart".
Die staat hier
PeterVanRijn schreef:Wat je moet invoeren is de wielomtrek in millimeters.
Je kunt op het web wel tabelletjes vinden met de omtrek die bij jouw band past, maar je kunt het natuurlijk ook zelf meten.

Oh, ik zie dat ze verwijzen naar hun eigen "Wheel size chart".
Die staat hier
klopt maar ik kan daar de waardes die op mijn velg staan niet vinden
headlight schreef:vraagje over het instellen van mijn fietscomputer...
ik heb nu een sigma bc 16.12 (poging 2, 1e kwam met een barst) maar ik heb eerlijk geen flauw idee hoe ik de wielmaat instel...
26 inch moet 660mm zijn, moet ik dit dan instellen als maat? sigma geeft 2100 als de standaart waarde, maar dat zou 82inch zijn, dat kan toch nooit kloppen?
de Sigma werd afgeleverd met een standaardinstelling van '2100'.
Die 2100 is de lengte in mm van 1 wielomwenteling.
Hoe jij nu best te werk gaat :
- Plaats je fiets op vlakke ondergrond met het ventiel loodrecht onder de wielnaaf, en trek een streepje met potlood op de grond ter hoogte van je ventiel.
- Duw de fiets in rechte lijn vooruit tot je ventiel terug exact in die positie is. Trek een tweede streepje op de grond.
- Meet de afstand in mm tussen de streepjes.
- Vervang de ingestelde 2100 door de waarde die jij net hebt gemeten.
headlight schreef:klopt maar ik kan daar de waardes die op mijn velg staan niet vinden
Dan is de methode van Leon zoals hierboven beschreven staat toch het beste. En ook potentieel nauwkeuriger dan een tabelletje raadplegen.
den boete schreef:
headlight schreef:vraagje over het instellen van mijn fietscomputer...
ik heb nu een sigma bc 16.12 (poging 2, 1e kwam met een barst) maar ik heb eerlijk geen flauw idee hoe ik de wielmaat instel...
26 inch moet 660mm zijn, moet ik dit dan instellen als maat? sigma geeft 2100 als de standaart waarde, maar dat zou 82inch zijn, dat kan toch nooit kloppen?
de Sigma werd afgeleverd met een standaardinstelling van '2100'.
Die 2100 is de lengte in mm van 1 wielomwenteling.
Hoe jij nu best te werk gaat :
- Plaats je fiets op vlakke ondergrond met het ventiel loodrecht onder de wielnaaf, en trek een streepje met potlood op de grond ter hoogte van je ventiel.
- Duw de fiets in rechte lijn vooruit tot je ventiel terug exact in die positie is. Trek een tweede streepje op de grond.
- Meet de afstand in mm tussen de streepjes.
- Vervang de ingestelde 2100 door de waarde die jij net hebt gemeten.

bedankt, ik zal dat gaan poberen
PeterVanRijn schreef:Dan is de methode van Leon zoals hierboven beschreven staat toch het beste. En ook potentieel nauwkeuriger dan een tabelletje raadplegen.
Maar met de methode van den boete zit je niet met onuitwisbare zwarte strepen op je keukenvloer. ;)

Carl
Carl schreef:
PeterVanRijn schreef:Dan is de methode van Leon zoals hierboven beschreven staat toch het beste. En ook potentieel nauwkeuriger dan een tabelletje raadplegen.
Maar met de methode van den boete zit je niet met onuitwisbare zwarte strepen op je keukenvloer. ;)

Carl
Dat is handig, af en toe moet je ijken he! Slijtage, bandendruk etc. :D
volgens mij heeft schwalbe een tabel met de omtrek inclusief correctie voor de breedte van je band (die gaat ongemerkt ook wat de hoogte in)
sorry voor late reactie, en voor t schoppen van dit draadje.

na weken 10km per uur gefiets te hebben, eindelijk ruimte gehad de band na te meten, en sindsdien lijkt 23km per uur al een stuk beter.

fiets helaas wel al sinds woensdag kwijt, het was tijd voor de gratis service beurt. maar de poging van hun tot afstellen versnellingen maakten alles alleen erger, dus nu zijn ze druk bezig ermee.

halfords geweldige service, maar niet swerelds meeste bekwame monteurs denk ik.
(niks tegen hun verder, ze zijn super vriendelijk hier, ze hebben me nieuwe remblokjes gegeven omdat ze een beetje scheef zaten en daarom sneller sleten)
duct tape schreef:volgens mij heeft schwalbe een tabel met de omtrek inclusief correctie voor de breedte van je band (die gaat ongemerkt ook wat de hoogte in)
Breedte en hoogte van een band zijn gelijk bij de standaard velg zoals voorgeschreven door ETRTO. Bij een smallere velg zal de breedte kleiner uitvallen.