Marco Meijerink schreef:
Zie overigens dat de kleinste weggetjes nu niet meer op de kaart of GPS staat maar op Google maps.
Vind zelf Googlemaps voor kleine weggetjes waardeloos, tenminste waar ik ronddwaal.
Kijk bv naar het gebied bij het Zweedse plaatsje Kvikkjokk. Googlemaps laat daar een witte plek zien terwijl bv
hitta.se wandel/fietspaden, berghoogtes, rivier/bergnamen, windshelters etc aangeeft.
Lantmateriet.se is nog beter, heerlijk om bij weg te dromen.
pompompom schreef:
Van de andere kant moet ik wel zeggen dat kaart en kompas altijd meegaan, want die doen het altijd, in tegenstelling tot gps.
Moet je wel een kompas hebben die een breed temperatuur/drukbereik heeft. Door vorst kan nl de vloeistof in het kompas 'krimpen', er onstaat dan een luchtbel waardoor het wijzertje niet meer lekker draait en het kompas niet meer nauwkeurig is. Zo ook op hoogtes en onder water (luchtdruk).
En verdwalen bij -20C of als duiker in een vaargeul omhoog komen kan levens kosten.
Verder helemaal eens met Pompommm.
Zelf gebruik ik papieren en online-kaarten, kompas, info op fora (vooral voor het vinden van windshelters) en een gps. Ligt eraan hoe, waar en wanneer ik ga.
Met alleen een gps kom je bv in verlaten wintergebieden niet ver, waarschijnlijk eindig je ergens bevroren op een ijsvlakte. Ook is ie dan niet echt handig (dikke handschoenen/kleine knopjes, vorst/batterijen, een ijslaagje op het scherm).
Ook in berggebieden zijn goede kaarten en een kompas onontbeerlijk.
In de kano is daarentegen een papieren kaart weer erg onhandig, vooral als het waait.
Tis ook te hopen dat de gps die ik heb
wel tegen zeewater kan en ook dat ie het overleeft als hij aan een touwtje onder water wordt meegesleurd. Nog steeds niet getest, durf namelijk niet zo goed, tis een dure grap als hij daarna niet meer aan wilt.