Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat type stuur gebruiken jullie? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat type stuur gebruiken jullie?

46 cm Nitto Noodle bar (racebocht) op mijn vakantiefiets en hetzelfde in 44 cm op mijn snelle fiets. Ik heb mijn hele volwassen leven met een racebocht gereden, en wil op een vakantiefiets niets anders. Op de tandem vroeger wel een breed licht gebogen "recht" stuur gehad, omdat dat toch meer houvast geeft om zo'n log ding op de weg te houden. Op een mtb zou ik dat ook willen.
Wim
Deze namiddag op de bikemotion beurs rond gelopen en wat meer info gekregen bij santos :)

Zal dus wss een M10 worden met ergon GP3
"dus"?
Vandaag een midge bar op mijn vakantiefiets gezet, na er eerst 10.000 km met een plat stuur met barends mee te hebben gereden.

Ik wil eens iets anders proberen om meer handposities te hebben, en omdat een buis in de lengterichting me sowieso ergonomischer lijkt. Hoe komt het eigenlijk dat stadsfietsen, racefietsen en spinningfietsen allemaal handvatten in de lengterichting hebben, maar MTB's in de dwarsrichting?
ReinierLamers schreef:MTB's in de dwarsrichting?
Omdat daar bar-ends op kunnen?
Overigens vind ik dat vrijwel alle bar-ends niet ver genoeg doorlopen.
Ik heb onderstaand stuur, maar die bar-ends zijn zover ik weet niet meer te koop.
Afbeelding
ReinierLamers schreef:Vandaag een midge bar op mijn vakantiefiets gezet, na er eerst 10.000 km met een plat stuur met barends mee te hebben gereden.

Ik wil eens iets anders proberen om meer handposities te hebben, en omdat een buis in de lengterichting me sowieso ergonomischer lijkt. Hoe komt het eigenlijk dat stadsfietsen, racefietsen en spinningfietsen allemaal handvatten in de lengterichting hebben, maar MTB's in de dwarsrichting?
Het geeft meer controle bij het rijden over hobbels.
Ik heb een krom downhill stuur op de vakantiefiets. 72centimeter breed, met voldoende ruimte voor teller, bel, gps etc. Ergo greepjes en koehoorns voor de mulitipositions maar vooral lekker breed. Ik kan er lekker in hangen en het stuurt lekker rustig. http://www.ericopdefiets.nl/2007Denemar ... c0819.html
mtb-rise stuur. (ongeveer 3 cm verhoogd, typische kromming van 15° ofzoiets) met barends zoals die van Leon. Daar kan ik toch een vier à vijf posities op vinden die me liggen. Op mijn andere fiets heb ik een volledig rechtstuur met kleine barends en een ligstuur.

@Eric op de fiets: al veel gelezen over mensen met een breed stuur en hoe leuk ze dat vinden, maar ik krijg last van mijn armen als ze verder open staan de breedte van mijn schouders. Voor mij voelen sturen van 50 cm het meest comfortabel.
Leon schreef:Omdat daar bar-ends op kunnen?
Overigens vind ik dat vrijwel alle bar-ends niet ver genoeg doorlopen.
Ik heb onderstaand stuur, maar die bar-ends zijn zover ik weet niet meer te koop.
Afbeelding
Is een Jones Bar niet iets voor jou?
Afbeelding
Leon schreef:
ReinierLamers schreef:MTB's in de dwarsrichting?
Omdat daar bar-ends op kunnen?
Overigens vind ik dat vrijwel alle bar-ends niet ver genoeg doorlopen.
Ik heb onderstaand stuur, maar die bar-ends zijn zover ik weet niet meer te koop.
Afbeelding
Hmm. Ik had bij mijn bar-ends juist het gevoel dat ze te ver naar achter staan, en dat de combinatie van verder naar achter en verder omhoog überhaupt geen goed idee is voor een comfortabele houding.

Heb je dan de positie van het stuur ook afgesteld op fietsen in de bar-ends, en gebruik je het platte stuur slechts ter afwisseling?
ReinierLamers schreef:Hmm. Ik had bij mijn bar-ends juist het gevoel dat ze te ver naar achter staan, en dat de combinatie van verder naar achter en verder omhoog überhaupt geen goed idee is voor een comfortabele houding. Heb je dan de positie van het stuur ook afgesteld op fietsen in de bar-ends, en gebruik je het platte stuur slechts ter afwisseling?
Geen idee wat je met 'naar achteren'. Ik heb mijn handen ca. 50% van de tijd bij de remgrepen, 25% op de aluminium stukken, 20% op de rubber stukken die naar voren wijzen en 5% op de verder weg zittende terugbuigende delen.
De aluminium delen die je ziet zijn deel van de bar-ends, het stuur zelf is een standaard vrijwel recht stuurtje.
Leon