Additionally, paste this code immediately after the opening tag: big ben 50 of 60mm - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

big ben 50 of 60mm

Nou probeer het maar eens. Mijn Pasela's worden wel degelijk breder bij indrukken. Maar het ging er mij er meer om dat het wel leek alsof Piet en Leon AB obzettelijk verkeerd interpreteerden.
urje schreef:Nou probeer het maar eens.
Geprobeerd :oops:
Je hebt gelijk, ze worden flink breder. Maar ze lopen nergens tegenaan.
Leon
Smitty schreef:Banden vallen naar mijn ervaring altijd smaller uit dan op de verpakking staat (.........) Maar dat kan ook te maken hebben met de breedte van de velg waar je ze oplegt
Inderdaad, dus als je bijvoorbeeld een 50 mm band zet op een velg met Maulweite (velgbed opening) 27 mm, en je meet daarna een bandbreedte onder de 50 mm, bij 2,5 Bar, dan kan je die band naar de winkel terugbrengen en verzoeken alsnog de op de factuur genoemde 50 mm band te leveren danwel het geld te retourneren.


Reifenbreite [mm] 18 20 23 25 28 32 37 40 44 47 50 54 57 62
Maulweite der Messfelge [mm] 13C 13C 15 16 18 18 20 22 24 27 27 27 30,5 30,5
Messluftdruck [bar] 6 2,5

http://tandem-fahren.de/Technik/Reifentips/index.html
Ik moest hier een beetje aan denken ten aanzien van het onder belasting uitzetten van een band:
Misschien is dat het verschil tussen 47mm (schuifmaat onbelast bandendruk) en 50mm (praktijkmaat volgens Schwalbe bij belasting).

Bovenstaande uitleg van roadster lijkt me aannemelijker....., gewoon brede velgen nemen bij brede banden.
Mijn 23mm bandjes op de racefiets zijn gewoon 23mm, de 25mm (GP4000s) zelfs 26mm.
Nu weet ik weer waarom ik nooit zin had om PR te rijden :shock: .
AB,

Met de door jou genoemde termen: "aan de onderkant uitzetten en "onder belasting uitzetten" zul je waarschijnlijk bedoelen "aan de onderkant vervormen" en "onder belasting vervormen" van de band op het wegdek. Maar vervorming (vering) is geen uitzetting.
Voortdurende vervorming door belasting van de band op het wegdek, is volstrekt onbelangrijk voor de breedte of hoogte van een band tussen de vorken.

Belangrijk blijft de combinatie velgbedbreedte/bandbreedte, respectievelijk tussen de 1:1,5 tot 1:2. Op een 19 mm velg ga ik tot 42 mm bandbreedte. Feitelijk is een 42 mm band op een 19 mm velg vaak maar 39 mm breed. Een te smalle velg verlaagt de stabilteit van de band.

Piet.
PietV schreef:AB,

Met de door jou genoemde termen: "aan de onderkant uitzetten en "onder belasting uitzetten" zul je waarschijnlijk bedoelen "aan de onderkant vervormen" en "onder belasting vervormen" van de band op het wegdek. Maar vervorming (vering) is geen uitzetting.
Voortdurende vervorming door belasting van de band op het wegdek, is volstrekt onbelangrijk voor de breedte of hoogte van een band tussen de vorken.

Belangrijk blijft de combinatie velgbedbreedte/bandbreedte, respectievelijk tussen de 1:1,5 tot 1:2. Op een 19 mm velg ga ik tot 42 mm bandbreedte. Feitelijk is een 42 mm band op een 19 mm velg vaak maar 39 mm breed. Een te smalle velg verlaagt de stabilteit van de band.

Piet.
Ach beste Piet van me, vervormen of uitzetten, begrijpend lezen is soms lastig voor je dus het is me allemaal best. Ik bedoelde in ieder geval dat de wangen wat in de breedte uitzetten onder belasting - met het idee dat als je met bagage en al op een fiets gaat zitten (al gauw 120kg of meer) dat dan de wang van de band iets uitzet ter plaatse van het contact met de weg. Het geheim van een soepele band zit hem dacht ik in de soepele wangen en niet in het stugge loopvlak (hoewel mooi rond ook erg prettig is, vooral in de bochten).
Ik vroeg me alleen maar af waarom Schwalbe zijn band 50mm noemt, terwijl ie onbelast onder een 19mm velg 47mm opmeet. Als ik met mijn dikke kont op mijn fiets ga zitten dan meet ik aan de onderkant van het wiel opeens 51mm (50mm big ben, 3.8bar), da's dus al snel 2mm aan elke zijde. Bij een lagere bandendruk zal ie dus nog meer uitzetten/vervormen/inveren/uitveren/ofwatdanook. Dus als Schwalbe zijn 50mm bandje gewoon 50mm noemt dan is dat niet zo heel ver van de waarheid.
De topicstarter is er al lang uit hoor en of de band nu 47, 48, of 53 breed is, het zal me worst wezen. De op papier 50mm brede big apples fietsen als een trein met mijn standaard velgen.
sjacka schreef:De topicstarter is er al lang uit hoor en of de band nu 47, 48, of 53 breed is, het zal me worst wezen. De op papier 50mm brede big apples fietsen als een trein met mijn standaard velgen.
Precies, weer veel gezeur om niks.
Oh trouwens, als je het ooit eens leuk om te proberen, de 50mm schwalbe kojaks zijn ook echt lekker bandjes: slicks zijn weer net ietsjes sneller dan de big apples..... dan is over klinkers scheuren gewoon een feest.