Geprobeerdurje schreef:Nou probeer het maar eens.
Je hebt gelijk, ze worden flink breder. Maar ze lopen nergens tegenaan.
Leon
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Inderdaad, dus als je bijvoorbeeld een 50 mm band zet op een velg met Maulweite (velgbed opening) 27 mm, en je meet daarna een bandbreedte onder de 50 mm, bij 2,5 Bar, dan kan je die band naar de winkel terugbrengen en verzoeken alsnog de op de factuur genoemde 50 mm band te leveren danwel het geld te retourneren.Smitty schreef:Banden vallen naar mijn ervaring altijd smaller uit dan op de verpakking staat (.........) Maar dat kan ook te maken hebben met de breedte van de velg waar je ze oplegt
Ach beste Piet van me, vervormen of uitzetten, begrijpend lezen is soms lastig voor je dus het is me allemaal best. Ik bedoelde in ieder geval dat de wangen wat in de breedte uitzetten onder belasting - met het idee dat als je met bagage en al op een fiets gaat zitten (al gauw 120kg of meer) dat dan de wang van de band iets uitzet ter plaatse van het contact met de weg. Het geheim van een soepele band zit hem dacht ik in de soepele wangen en niet in het stugge loopvlak (hoewel mooi rond ook erg prettig is, vooral in de bochten).PietV schreef:AB,
Met de door jou genoemde termen: "aan de onderkant uitzetten en "onder belasting uitzetten" zul je waarschijnlijk bedoelen "aan de onderkant vervormen" en "onder belasting vervormen" van de band op het wegdek. Maar vervorming (vering) is geen uitzetting.
Voortdurende vervorming door belasting van de band op het wegdek, is volstrekt onbelangrijk voor de breedte of hoogte van een band tussen de vorken.
Belangrijk blijft de combinatie velgbedbreedte/bandbreedte, respectievelijk tussen de 1:1,5 tot 1:2. Op een 19 mm velg ga ik tot 42 mm bandbreedte. Feitelijk is een 42 mm band op een 19 mm velg vaak maar 39 mm breed. Een te smalle velg verlaagt de stabilteit van de band.
Piet.
Precies, weer veel gezeur om niks.sjacka schreef:De topicstarter is er al lang uit hoor en of de band nu 47, 48, of 53 breed is, het zal me worst wezen. De op papier 50mm brede big apples fietsen als een trein met mijn standaard velgen.