Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw Surly Ogre - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Opbouw Surly Ogre

DeFietsreiziger schreef:Ab, zo'n stalen ros die flink op zijn kloten gaat krijgen mag naar mijn mening ook best een tikje zwaarder zijn!
Vergeet de wielen van M-gineering niet, die zullen het nog zwaarder te verduren krijgen :).

Deel IX

Afbeelding

Afbeelding
Toch maar nieuwe pedalen meegenomen, de oudjes komen op een andere fiets.

Afbeelding
Een fietsbel om de wielrennertjes schrik aan te jagen

Afbeelding
Toch ook maar even rapidfires proberen, simpele Deore variant.

Afbeelding
Eerlijk gezegd voelde dat meteen vertrouwd, straks maar eens zien hoe het schakelt.

Afbeelding

Afbeelding
Ergon grips. GC3-L zo te lezen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beetje overvolle cockpit zo, het lijkt wel kermis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Versnellingkabeltjes knippen, voor het afstellen voorlopig met een forse overlengte. Als de inrichting en afstelling van het stuur definitief is, dan pas op lengte knippen.

Afbeelding
Nog wat benodigdheden, kabelstoppers, krimphulzen en kabelafstellers. Is een powermodulator ook aan te bevelen met Vbrakes?

Eerste kink in de kabel is een forse speling op de crank, zo te zien zit de BB-UN55 niet echt lekker in zijn stukje bracketbuis. Het kraakte ook al bij een testritje eergister. Zou dat aan die spacer aan de aandrijfzijde kunnen liggen?
Heb je de rapidfires bewust link-rechts verwisseld? Of lijkt dit maar zo?
AB schreef:Eerste kink in de kabel is een forse speling op de crank, zo te zien zit de BB-UN55 niet echt lekker in zijn stukje bracketbuis. Het kraakte ook al bij een testritje eergister. Zou dat aan die spacer aan de aandrijfzijde kunnen liggen?
Toch te veel opvulringetjes?

Het stuur is wel heel breed. Wil je okselfris blijven? Pas je wel op voor dicht bij elkaar staande paatjes? :D
Leon
DeFietsreiziger schreef:Ab, zo'n stalen ros die flink op zijn kloten gaat krijgen mag naar mijn mening ook best een tikje zwaarder zijn!
Misschien ooit nog eens een carbonnen voorvork :), als die er zijn voor vbrakes althans :)
kwootje schreef:Heb je de rapidfires bewust link-rechts verwisseld? Of lijkt dit maar zo?
Voor zover ik weet staan ze goed: voorderailleur links, achterderailleur rechts.
Leon schreef:
AB schreef:Eerste kink in de kabel is een forse speling op de crank, zo te zien zit de BB-UN55 niet echt lekker in zijn stukje bracketbuis. Het kraakte ook al bij een testritje eergister. Zou dat aan die spacer aan de aandrijfzijde kunnen liggen?
Toch te veel opvulringetjes?

Het stuur is wel heel breed. Wil je okselfris blijven? Pas je wel op voor dicht bij elkaar staande paatjes? :D
Leon
Ja, dit stuur heb ik nooit afgezaagd, ook niet toen ik daar de Great Divide mee fietste. Mijn huidig stuur op de OR is een stuk korter inderdaad, denk dat dat met dit stuur ook gaat gebeuren, stukkie eraf. Hoeveel eraf is nog even afwachten, eerst maar eens de derailleurs afstellen en een flink stuk gaan fietsen.

Overigens zie je wel vaker brede sturen bij atb's, net als hele korte stuurpennen. Waarom is dat zo'n verschil met wegfietsen waar over het algemeen langere pennen worden gebruikt icm smallere sturen. Directer en verfijnder stuurgedrag (hoekuitslag) bij lagere snelheden van de atb?

De speling op de bottombracket vindt ik irritant om daar nu al last van te hebben. De enkele spacer (1,8mm) aan de aandrijfzijde is van kunststof.... zal hem straks even vervangen voor die smallere (eerder gebruikte) metalen versie. Bij montage heb ik overigens vergeten de speling te checken, misschien zat het er al vanaf het begin op.
AB schreef:
Leon schreef:Het stuur is wel heel breed.
Mijn huidig stuur op de OR is een stuk korter inderdaad, denk dat dat met dit stuur ook gaat gebeuren, stukkie eraf. Hoeveel eraf is nog even afwachten, eerst maar eens de derailleurs afstellen en een flink stuk gaan fietsen.
Om te voorkomen dat de verstellers niet genoeg naar binnen kunnen: eerst verstellers en rem- en handgrepen naar binnen verstellen, dan pas zagen.
Leon (die wel eens geluk heeft gehad dat het nét nog kon)
Leon schreef:
AB schreef:
Leon schreef:Het stuur is wel heel breed.
Mijn huidig stuur op de OR is een stuk korter inderdaad, denk dat dat met dit stuur ook gaat gebeuren, stukkie eraf. Hoeveel eraf is nog even afwachten, eerst maar eens de derailleurs afstellen en een flink stuk gaan fietsen.
Om te voorkomen dat de verstellers niet genoeg naar binnen kunnen: eerst verstellers en rem- en handgrepen naar binnen verstellen, dan pas zagen.
Leon (die wel eens geluk heeft gehad dat het nét nog kon)
Dat stuurtasje moet ook nog maar net passen. Als dat ook niet kan, is die hele dubbele stuurpen-opbouw ook een beetje hopeloos. Het zagen van het stuur en vorkbuis dus idd zo laat mogelijk uitstellen.

Deel X

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Weer het crank demonteren, zucht. Nog even en ik krijg heimwee naar de buitenboordlagers.
Wat blijkt, de bouten van de crankarmen waren al redelijk losgeraakt (aan beide zijden), net als de cup aan de aandrijfzijde. De cup aan de niet-aandrijfzijde bleek nog goed op zijn plaats te zitten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ditmaal de metalen spacer toepassen in combinatie met wat Bison lockbond. Cups stevig vastdraaien, cranks weer monteren en ook die flink stevig vastdraaien aan de bracketas en de speling was weer verdwenen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan de achterderailleur. Wat ik altijd doe is eerst de grenzen van de derailleur instellen met behulp van de stelschroefjes. Dan handmatig de derailleur over het cassettebereik drukken, terwijl het wiel draait, zeg maar schakelen zonder kabel. De begrenzing aan de binnenkant is wel cruciaal, je wilt niet de derailleurkooi tussen de spaken hebben en je wilt ook niet de ketting over het grootste achterblad wippen. Pas als tweede stap de versnellingskabel aan de derailleur bevestigen en vervolgens de kabelspanning ietsje bijstellen met de rapidfire zodat de ketting nergens aanloopt.

Afbeelding
Afbeelding
Een kritische stelgrens voor de kooi van de voorderailleur is klein (voorblad)-klein(achterblad) en klein(vb)-groot(ab) schakelen. Dit is samen met groot(vb)-groot(ab) en groot(vb)-klein(ab) de meest extreme kettinglijn. De ketting mag uiteraard net niet de kooi raken, in de uiterste kettingstand liefst 1mm vrije ruimte tussen kooi en ketting.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
H en L staat voor high and low gear (hoogste versnelling resp kleinste versnelling). Met de stelschroeven stel je dus de maximale begrenzing in, waarna je met behulp van het draaimechanisme aan de rapidfire (cable adjusting bolt unit) de kabelspanning bijstelt om zo de uiterste waarden van de derailleur in ruststand (voorbij klikpunt van het schakelmechanisme) te bepalen. Nadeel is altijd wel met dit systeem dat je niet kunt bijtrimmen, zoals wel bij een barendshifter. Goed afstellen van de stelschroefjes en de kabelspanning is soms een geduldig zaakje. Ik zelf ben er niet echt bedreven in, veel trial and error en het gevoel dat je aan het klooien bent.

Afbeelding
Afbeelding
Voor het vastdraaien van de kabel aan de derailleur altijd even het spanmechanisme in een neutrale middenstand zetten en de rapidfire in de laagste versnelling zetten, dan is de kabel het langst en kun je die bevestigen aan de derailleur.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met andere woorden beetje vrije ruimte (1-3mm) houden tussen bovenkant vertanding en onderkant derailleurkooi

Afbeelding
Bij standje groot-groot loopt de ketting nog net tegen de derailleur aan, kortom even de kabelspanning bijstellen.

Afbeelding
even de cable adjusting bolt unit aandraaien.

Afbeelding
Et voila, standje groot-groot doet ook weer mee. Achteraf toch niet voldoende want bij hard aanzetten kwam de ketting toch nog tegen de kooi aan. Zit er toch nog wat flex in het gehele systeem..... wat dat betreft is rohloff toch wel fijn, nooit last van een aanlopende ketting.

Afbeelding
Door de dunnere spacer moest de kettingtegenhouder ook iets bijgesteld worden.

Afbeelding
Afbeelding
Voorderailleur in de zwaarste versnelling (langste draadlengte) en vervolgens de versnellingskabel aan de achterderailleur monteren. Geen bijstelling nodig met de cable adjusting bolt unit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Interim kabel management

Afbeelding
The beast.

Net even een langere testrit gemaakt en het fietste als een beest. Heel prettig stuurgedrag, heerlijk stabiel. De rapidshifters hebben toch duidelijk gewonnen van de barendshifters, ook al kun je met een barendshifter de voorderailleur wel beter bijtrimmen, qua gebruiksgemak zijn de rapidfires in het voordeel. Stuur moet nog een tweetal centimeter aan beide zijden worden ingekort, maar de Ergon grepen zitten heerlijk en geven een solide gevoel. Het hoge ligstuur slaapt heerlijk comfortabele en geeft een hoge snelheid (die C2 gaat overigens wel vervangen gaat worden door de C3). Het stukje buis waar het ligstuur op rust kan dus ook bijgesneden worden. Wel is het dus zaak om de bracketcups nog even in de gaten te houden, er kwam wel heel gemakkelijk speling op. En inmiddels vertoont de LX achternaaf ook een beetje speling. Daarna nog enkele testritjes en dan de kabels bijknippen, alle bouten en moeren nog eens langslopen en stuur- zadel- en frametassen bevestigen. Bivislaapzak kan ook elk moment arriveren en dan alleen nog een thermarestje bestellen.

Maar over het algemeen heel tevreden over de fiets. Samen met de Big Bens krijg je echt het gevoel dat je op een tank rijdt en zo door een betonnen muur kunt fietsen. Een fiets die dus elk parcour en elke ondergrond aan kan, precies zoals ie moest worden.... Ik moest ook telkens aan de portemonnee van Samuel L. Jackson in Pulp Fiction denken, zo'n soort fiets dus.

Deel XI

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Syntace C3 met 26.0 adapters.

Afbeelding
Afbeelding
Gekozen voor rapidfires in plaats van barendshifters, dus het 26.0 alu buisje (middendeel oud racestuur) kan ingekort worden met een pijpensnijder, wel de snijrandjes even bijvijlen.

Afbeelding
Afbeelding
Stuur kan 2cm korter aan beide weerszijden. Zo'n fanatieke mountainbiker ben ik natuurlijk niet :).

Afbeelding
Randjes bijvijlen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Einddopjes terugplaatsen.

Afbeelding
Ergon grips plaatsen.

Afbeelding
Voorlopig uitzicht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rem- en versnellingskabels inkorten en met tieripjes bevestigen aan de framenokjes. Achterrem links, achterderailleur midden, voorderailleur rechts.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Montage krimphulzen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Montage electrodraad tussen voorlamp en naafdynamo: krimpkousmania.

Afbeelding
Afbeelding
Plastic mantelbuisje om het electradraad van de koplamp en het electradraad van de USB-Werk te bundelen.
Deel XII

Afbeelding
Diverse items nog te gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
Stayguard, neopreenhoesje van BBB ter lakbescherming van de achterbrug.

Afbeelding
Top Cap Cage Mount van King Cage.

Afbeelding
Drie stuks Iris King Cage bidonhouders, RVS, made in Durango, CO.

Afbeelding
Afbeelding
Ondertussen waait de fiets om en heeft ie zijn eerste littekens al opgelopen. Gelukkig viel ie later ook op z'n andere zijde dus de schade is in ieder geval mooi symmetrisch.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Multifoam over het ligstuur ipv stuurlint; paar druppeltjes Dreft toevoegen om ze makkelijk over de buis te kunnen schuiven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Definitieve versie cockpit

Afbeelding
Afbeelding
USB-Werk..... om de camera (Sony RX100) op te laden.

Afbeelding
Afbeelding
Electrokabel van SON naafdynamo naar USB-Werk via drinkwaterreservoir-opening van de frametas.

Afbeelding
Afbeelding
Kabel door de mantelbuis.

Afbeelding
Afbeelding
Iris King Cage bidonhouder op de voorvork

Afbeelding
Afbeelding
Krimpen met die kous, fohntje erbij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Beide kabels door mantelbuis.

Afbeelding
Afbeelding
De uiteinden van de draad moeten nog voorzien worden van de stekkertjes. Let ook op de dubbele aansluiting van het zilverkleurige stekkertje (van de USB-werk). Daar worden de stekkertjes van de voorlamp op aangesloten. Voor mij zo goed als onmogelijk om die dikkere stekkertjes van krimpkous te voorzien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eerst maar eens de stekkertjes van het lampje aansluiten.


Afbeelding
Afbeelding
Check, lampie doet het!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tot slot de dubbeldikke stekkertjes van de USB-Werk. Met mijn achteloosheid eerst zonder krimpkous aangesloten. Echter was het stekkertje te dik om de krimpkous overheen te schuiven, dus de stekkertjes daarna weer losgepeuterd en geprobeerd er krimpkous tussen te pielen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uit pure frustratie het laatste gedeelte bloot metaal maar afgedekt met isolatietape; een echte kabelboom :).

Afbeelding
Afbeelding
Contactstekkertjes invetten...

Afbeelding
Afbeelding
.... en aansluiten.

Afbeelding
Afbeelding
Bout en moer later te vervangen door RVS.

Afbeelding
Aftakking kabelboom.

Afbeelding
Aansluiting kabelboom op SON-Klassik naafdynamo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voorlopig eindresultaat (alleen het stuurtasje nog).
En waar is je koperen bel (met een mooi helder geluid) nu gebleven? Die kleine k*t-ping belletjes zouden ze moeten verbieden. Net als die led-lampjes van 1 lumen die je gelukkig niet gemonteerd hebt.

Peter

Petje af voor het documenteren, misschien een idee om dit in de wiki de stoppen.
Pman schreef:En waar is je koperen bel (met een mooi helder geluid) nu gebleven? Die kleine k*t-ping belletjes zouden ze moeten verbieden.
De koe bel komt op een stalen eddy merckx. Het k*t-ping belletje zou ik nog kunnen vervangen door zoiets, daar heb je wel een punt.
Prachtig vastgelegd en een gaaf resultaat. Maar die shifters, die zitten toch links rechts verwisseld? Is dat bewust?
rve schreef:Prachtig vastgelegd en een gaaf resultaat. Maar die shifters, die zitten toch links rechts verwisseld? Is dat bewust?
Waarom denk je dat? Als de triggershifters links-recht verwisseld waren, zouden de handles boven het stuur zitten of eronder maar dan achterstevoren. Lijkt mij niet het geval hier.
cornelese schreef:
rve schreef:Prachtig vastgelegd en een gaaf resultaat. Maar die shifters, die zitten toch links rechts verwisseld? Is dat bewust?
Waarom denk je dat? Als de triggershifters links-recht verwisseld waren, zouden de handles boven het stuur zitten of eronder maar dan achterstevoren. Lijkt mij niet het geval hier.
Omdat bij de shifters die ik heb je vanaf je fietspositie de letters kan lezen op die shifters. Bij AB staan de letters ondersteboven vanaf zijn fiets gezien.
rve schreef:
cornelese schreef:
rve schreef:Prachtig vastgelegd en een gaaf resultaat. Maar die shifters, die zitten toch links rechts verwisseld? Is dat bewust?
Waarom denk je dat? Als de triggershifters links-recht verwisseld waren, zouden de handles boven het stuur zitten of eronder maar dan achterstevoren. Lijkt mij niet het geval hier.
Omdat bij de shifters die ik heb je vanaf je fietspositie de letters kan lezen op die shifters. Bij AB staan de letters ondersteboven vanaf zijn fiets gezien.
Wat voor shifters heb jij dan?
rve schreef:Omdat bij de shifters die ik heb je vanaf je fietspositie de letters kan lezen op die shifters. Bij AB staan de letters ondersteboven vanaf zijn fiets gezien.
Op mijn Travelmaster is Shimano normaal te lezen ipv ondersteboven. Daarnaast is op deze foto:
Afbeelding

de buiging van het "display" niet evenwijdig met de buiging van het stuur, maar er tegen in.

Bovendien zit op mijn Travelmaster het display vanuit het zadel gezien onder het stuur door, terwijl ze hier er meer over heen steken. Maar goed, het *kan* een bewuste keuze zijn omdat je de bediening andersom wilt hebben.
Schitterend project! :D

Je zult er wss wel 3x zolang over doen met die camera in de hand? :wink:
Pman schreef:Net als die led-lampjes van 1 lumen die je gelukkig niet gemonteerd hebt.

Zolang de fietser dat ding maar goed afstelt, ik word regelmatig verblind door tegenliggers en tegenwoordig zijn dat niet alleen automobilisten meer met die nieuwe LED schijnwerpers die ze op fietsen monteren.
Michaël schreef:Schitterend project! :D

Je zult er wss wel 3x zolang over doen met die camera in de hand? :wink:
Zou je eens foto kunnen maken van de jouwe? Bij mijn Travelmaster zitten de Deore shifters precies zoals op de Surly Ogre hierboven. En die zitten gewoon zoals ze horen: voorderailleur wordt bediend met de shifter aan de linkerkant van het stuur.
ramdyne schreef:Op mijn Travelmaster is Shimano normaal te lezen ipv ondersteboven. Daarnaast is op deze foto:
[foto]

de buiging van het "display" niet evenwijdig met de buiging van het stuur, maar er tegen in.

Bovendien zit op mijn Travelmaster het display vanuit het zadel gezien onder het stuur door, terwijl ze hier er meer over heen steken. Maar goed, het *kan* een bewuste keuze zijn omdat je de bediening andersom wilt hebben.
Eigenlijk is het heel simpel: de bediening moet goed zijn en liefst wil je ook nog een idee hebben hoe je ketting ongeveer staat zonder dat je naar beneden&achter wilt moeten kijken (i.v.m. obstakels en verkeer).
Als ik dan kijk naar de foto's, zijn de duimversteller en wijsvingerversteller in de juiste positie. De rest (stickertjes, tekst, buigingen, etc.)? Maakt geen mallemoer uit.