Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud (idworx off rohler, 3,5 jaar oud) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

onderhoud (idworx off rohler, 3,5 jaar oud)

AB, rubbere afdichting bij bracket en de inbusbouten bij de EBB zijn via de dealers verkrijgbaar.
Ik begrijp Travelmaster wel, op een foto van de velg was inderdaad het gat bij de spaak uitgelubberd.
Formeel zou dat bij een goede spaakspanning niet op mogen treden.
Frits
Frank schreef:Je bedoeld dit? Zat ik me ook al af te vragen.
Afbeelding
klein braampje, en het velggat moet ruimer als de nippel zijn, anders kan de nippel niet scheef staan
Oké, bedankt voor de uitleg.
m-gineering schreef:
Frank schreef:Je bedoeld dit? Zat ik me ook al af te vragen.
Afbeelding
klein braampje, en het velggat moet ruimer als de nippel zijn, anders kan de nippel niet scheef staan
Is dat dan ook de reden van het ontbreken van spaakbusjes in de velg? Of is de velg gewoon te hoog daarvoor?
Travelmaster schreef:
klein braampje, en het velggat moet ruimer als de nippel zijn, anders kan de nippel niet scheef staan
Is dat dan ook de reden van het ontbreken van spaakbusjes in de velg? Of is de velg gewoon te hoog daarvoor?[/quote]

Als de velg in een scherpe V eindigt is het gat niet vlak en kun je er geen busje in klinken. En voor machinaal gespaakte wielen zijn busjes lastig vandaar dat je steeds minder tegenkomt. Mocht je echter toch een spaak breken dan is zo'n velg waar je de nippel in verliest onderweg niet handig
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:
klein braampje, en het velggat moet ruimer als de nippel zijn, anders kan de nippel niet scheef staan
Is dat dan ook de reden van het ontbreken van spaakbusjes in de velg? Of is de velg gewoon te hoog daarvoor?
Als de velg in een scherpe V eindigt is het gat niet vlak en kun je er geen busje in klinken. En voor machinaal gespaakte wielen zijn busjes lastig vandaar dat je steeds minder tegenkomt. Mocht je echter toch een spaak breken dan is zo'n velg waar je de nippel in verliest onderweg niet handig[/quote]

Helder, thanks! (maar toch slordig, zo'n braampje;))
En dat lijntje naast dat braampje is hopelijk een haartje, en geen haarscheurtje.

.tsooJ
Alien schreef:En dat lijntje naast dat braampje is hopelijk een haartje, en geen haarscheurtje.

.tsooJ
Afbeelding
Er zitten geen scheurtjes in de velg, anders merk je dat wel bij het remmen.

Ik denk dat de braampjes een gevolg zijn van het produktieproces van de darim velg. Zonder busjes (i.t.t. de sputnik velg) maar met hele kleine gaatjes om zo een sterkere velg te garanderen en uitscheuren te voorkomen. De spaken staan in een directe hoek richting de rohloff naaf. Bij de sputnik velg staan de gaten niet in een hoek, waardoor de spaak uit de spaaknippel een beetje meer uitbuigt richting rohloffnaaf.
Welke oplossing beter is, die van de sputnik of van de darim? geen flauw idee.
Na een vijftal dagen banjeren in het zwarte woud, donau- en rijndal wordt een fiets er niet schoner op.
Afbeelding
Op de Feldberg lag nog sneeuw! hike a bike in de sneeuwprakke :cry:
En zo nu en dan een dikke plensbui, met als gevolg een dikke laag modder aan de fiets. Overigens de 50mm Schwalbe Mondials bevielen uitstekend als je afwisselend asfalt en grindwegen combineert. Met 4 bar rondgefietst en geen last gehad van "stugheid".
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
de naaf begon zelfs wat olie te lekken (na anderhalve dag en nacht horizontaal in de auto te hebben gelegen. Kreeg de spinternieuwe ketting toch nog wat smering.

enfin, emmertje sop erbij om de boel weer even op te poetsen
Afbeelding
Met de spons (en het sop) maak ik de ketting schoon, met Dasty van de wibra maak ik de spons weer schoon.

Afbeelding
binnen de kortste keren weer zo fris als een hoentje

Afbeelding
inclusief 2 dikke binnenbanden in een bidon plus gamaschen en regenbroek/regenjas in ortlieb saddlebag

Afbeelding
frametasje erbij voor pomp, reparatie-etui, camera, gps, reservebatterijen en voorraadje eten/drinken

Afbeelding
vanavond nog een trainingsritje gemaakt met de tractor, de mondials doen het ook uitstekend op asfalt, gewoon 29kmh tegen de wind, 36kmh voor de wind. Wellicht ietsje langzamer dan Big Apples, maar daarvoor krijg je dan ook iets meer offroad kwaliteit voor terug. Ook behoorlijk slijtvast is mijn eerste indruk, mooie opvolger van de XR.
@ AB
Kun je even laten weten waar die mooie frametas vandaan komt? Lijkt me een erg handig ding.
En tja, gezien de foto's doe ik mijn spatborden voorlopig maar niet weg...
AB schreef:leuk verhaal met duidelijke foto's en een opmerking over de Mondials
Ik heb die ook onder mijn Travelmaster, ik heb er nu een kleine 1000 km mee gereden en ze bevallen mij goed. Aangezien ik zonder bepakking reed, zette ik ze op 2,2 bar, zelfde als mijn MTB. Maar later kreeg ik een tip om ze harder op te pompen, dus nu staan ze op zo'n 3 bar. Dat merk je! Komend weekend met bepakking gaan ze naar 4 bar. Mij vallen ze in het terrein ook niet tegen!
De Mondial is vast een prima band, voor het doel waarvoor hij gemaakt is: verre woeste tochten. Voor een tochtje Nederland of Santiago de Compostella (om maar eens wat te noemen) is de band nodeloos degelijk, langzaam en oncomfortabel. Vergeleken met iets als een Big Apple kom je dan al gauw een half uur later op je camping aan. Met banden is het toch wel zaak het type netjes af te stemmen op het gebruiksdoel.
Wim
wimmo17 schreef:@ AB
Kun je even laten weten waar die mooie frametas vandaan komt? Lijkt me een erg handig ding.
En tja, gezien de foto's doe ik mijn spatborden voorlopig maar niet weg...
Spatborden zijn zeker handig, scheelt je weer enkele e-coli bacterien op je bidontuitje!

De frametas is van Revelate, de Tangle Bag. Die kun je op een bepaalde standaardlengte bestellen in the USA, of gewoon bij singlespeed in Amersfoort.
Je kunt er ook een petfles in kwijt, of een camelbakreservoir. Er zit een opening in voor de drinkslang. Aan de zijkant zit nog een extra rits voor de kaartenset. Daar kun je ook een pomp in kwijt.

Zou mooi zijn als er een 1.2L Speedfill bidon van Invisiddesign onder paste, dan is de ruimte onder de frametas ook netjes uitgevuld. Denk echter dat zo'n speedfill bottle net niet past.
Wim schreef:De Mondial is vast een prima band, voor het doel waarvoor hij gemaakt is: verre woeste tochten. Voor een tochtje Nederland of Santiago de Compostella (om maar eens wat te noemen) is de band nodeloos degelijk, langzaam en oncomfortabel. Vergeleken met iets als een Big Apple kom je dan al gauw een half uur later op je camping aan. Met banden is het toch wel zaak het type netjes af te stemmen op het gebruiksdoel.
Wim
je hebt er al mee gereden?
Wim schreef:De Mondial is vast een prima band, voor het doel waarvoor hij gemaakt is: verre woeste tochten. Voor een tochtje Nederland of Santiago de Compostella (om maar eens wat te noemen) is de band nodeloos degelijk, langzaam en oncomfortabel. Vergeleken met iets als een Big Apple kom je dan al gauw een half uur later op je camping aan. Met banden is het toch wel zaak het type netjes af te stemmen op het gebruiksdoel.
Wim
Ceterus paribus, ja...
Ik denk dat ten onrechte (ook door Schwalbe) wordt vastgehouden aan de reputatie van de marathon XR (lomp, degelijk, traag, veel profiel), voor de mondial wordt een heel andere compound gebruikt.
Travelmaster schreef:Ceterus paribus, ja...
Ceteris paribus ;)

De Big Apple zal wel minder bruikbaar zijn op modderige bospaden. Ik ben wel benieuwd naar hoe groot het verschil is tussen de Mondial en de Big Ben qua grip op niet-asfalt wegen (waar ligt voor elk de bruikbare grens?) en of de Big Ben door het extra profiel beduidend meer rolweerstand heeft dan de Big Apple.
Compound is maar een klein stukje van het verhaal. Nee met de Mondial heb ik niet gereden. Voor het ruwere werk heb ik nog Marathon Extremes liggen. Die zijn prima voor een snelle tocht over ruw terrein, maar op asfalt zijn ze toch flink trager dan een Big Apple etc. En na de vele ervaringen met snel slijtende Extremes zijn het ook geen banden voor een heel verre tocht.
Wim
Lasse schreef:
Travelmaster schreef:Ceterus paribus, ja...
Ceteris paribus ;)
Die deed ik vroeger ook altijd fout;).
-